Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips 5-7 dager i fjellet med telt.


Vidar Brenden

Anbefalte innlegg

Hei, 

Årets fjelltur med telt starter lørdag 12/8, men fra hvor?

Vi bor i Oslo men er fleksible og hopper i verste fall på et fly til nord dersom det er eneste utsikter til en vellykket tur. Men la oss håpe at vi slipper det :)

Vi er et middelaldrende par som ikke er skikket til å bære våre 17-20 kg tunge sekker i alt for lange etapper av gangen og ser etter et område med ikke alt for krevende terreng (ikke 7 dager x 20 km i Jotunheimen med andre ord). Vi ønsker å kunne legge turen innom noen ubetjente/betjente DNT-hytter i løpet av den uken som turen varer for evt. å kunne spe på med noe proviant. 

Mulighet for fiske og et terreng som hovedsaklig ligger over tregrensa er en nødvendighet.

Vi snuser på Stølsheimen (tog til Voss), men håper på å få noen tips her på forumet som vi kan tygge litt på før vi bestemmer oss.

(Langsua og deler av Hardangervidda (strekningen Finse til Ustaoset) har vi vært i før)

 

ALLE forslag mottas med takk!

 

Vidar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, whistler skrev:

Jeg anbefaler et område jeg liker veldig godt selv: Hardangervidda. F.eks. Utgangspunkt Trondsbu eller Haukeli. Da har du alle muligheter for en fin rundtur med mulighet for proviantering på hytter stort sett hver dag. 

Skulle også til å slå nok et slag for Hardangervidda, utgangspunkt Imingfjell turistheim f.eks men turisthyttene rundt her er vel kanskje for en stor del private.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å parkere på Halne og ta båten inn Halne fjorden. Dere kan jo bruke kartet på Ut.no å planlegge , fra Halne fjorden er det turer i alle retninger.. Kan være en god opplevelse å starte med en båttur. Stien opp fra Haukeliseter, hvis dere kunne tenke dere å begynne der er ganske ille bratt, (gikk der for 2 uker siden) det er fint når dere kommer opp,, men regn med å ta en pause der, så kan dere gå videre retning Mannevatn. Uansett, god tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Både Halne og Trondsbu er bra steder å starte turen da dere er på vidda - slipper 300 høydemeter. Været bruker mange ganger å være bedre på østvidda, så kanskje lurt å ha to mulige startsteder?  Har dere bil må det bli en rundtur, hvor Imingfjell kan være et bra startsted, ev kjøre bil inn til Kalhovd og Synken. Jeg har brukt å kjøre til Synken, Halne eller Fagerheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min webbplats http://www.huthyfs.com Har jag publicerat en översikt över de sydnorska områden jag gått i. Det finns också berättelser och bilder från flera av turerna. T ex min senaste norska tur, 2014: http://www.huthyfs.com/nor14gal/index.html som jag gjorde en månad före min 70-årsdag. Jag bar c:a 13 kg på ryggen. Där var förstås en av etapperna i längsta laget, men kunde ha delats (vid Upsete). Det är också rätt lätt att plocka ut en mindre del av turen, t ex kan man lätt hitta en avslutning efter Vindedalen (god stig, rösad, men ej T-märkt).

Annars kan du ju titta på   Trollheimen 2011, de första 8 dagarna av 2007 års tur (Dovrefjell) och Hardangervidda 2009. Den senare var planerad att ta 8 dagar, men p g a regnet tog jag en genare väg, så det blev bara 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, marmotta said:

På min webbplats http://www.huthyfs.com Har jag publicerat en översikt över de sydnorska områden jag gått i. Det finns också berättelser och bilder från flera av turerna. T ex min senaste norska tur, 2014: http://www.huthyfs.com/nor14gal/index.html som jag gjorde en månad före min 70-årsdag. Jag bar c:a 13 kg på ryggen. Där var förstås en av etapperna i längsta laget, men kunde ha delats (vid Upsete). Det är också rätt lätt att plocka ut en mindre del av turen, t ex kan man lätt hitta en avslutning efter Vindedalen (god stig, rösad, men ej T-märkt).

Annars kan du ju titta på   Trollheimen 2011, de första 8 dagarna av 2007 års tur (Dovrefjell) och Hardangervidda 2009. Den senare var planerad att ta 8 dagar, men p g a regnet tog jag en genare väg, så det blev bara 6.

Det ser ut som en fantastisk (og lang!) tur til Finsehytta. Inspirerende bilder som viser fint turterreng hele veien fra Fyre . Værmeldingen sier at det blir mye regn i området rundt  Voss i neste uke, så vi planlegger nå tur oppe på Hardangervidda/Skarvheimen, hvor være skal være bedre. Takk for at du deler fine bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Mareng said:

Stølsheimen var ett godt forslag. Vestlandet er virkelig magisk om været slår til! 

For vår tur i Stølsheimen så slår været til på den absolutt dårligste måten i neste. Øs pøs regnvær på de traktene, så da blir det å holde seg inne på Hardangervidda/Skarvheimen. e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Vidar Brenden skrev:

For vår tur i Stølsheimen så slår været til på den absolutt dårligste måten i neste. Øs pøs regnvær på de traktene, så da blir det å holde seg inne på Hardangervidda/Skarvheimen. e.l.

Hmm...? Jeg skjønner ikke hva du mener. Er øs pøs regnvær det samme som dårlig vær? Kan du utdype den påstanden?

Jeg er Bergenser, om det har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mareng said:

Hmm...? Jeg skjønner ikke hva du mener. Er øs pøs regnvær det samme som dårlig vær? Kan du utdype den påstanden?

Jeg er Bergenser, om det har noe å si...

Det har da hendt at jeg også har hørt også Bergensere klage over dårlig vær, men det er mulig de har oppholdt seg for lenge på "vår" siden av fjellene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi en plan om at vi parkerer bilen på Fagerheim på lørdag morgen og går følgende tur: Fagerheim - Krekkja - Kjeldebu - Dyranut.

Resten av uken bruker vi på tilbaketuren via Nybu og Halne. Dette partiet ser litt dødt ut for fisking (?) men det får bare være. Backtracking er uaktuelt for min bedre halvdel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Lofoten-Møring said:

Skulle til å foreslå Tafjordfjella men ser ut som om dere har bestemt dere. Ønsker riktig god tur! Høres ut som om dere har en deilig uke i vente.

Takk for tipset. Vi er ikke kjent i det området, men det ser jo riktig så vakkert ut! Utfordringen vår ville kanskje vært at profilen på mange av dagsetappene viser rundt 500 høydemeter, og det er i drøyeste laget for oss for å ha det behagelig med 20 kg i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en veldig fin tur gjennomført med følgende etapper:

Dag 1: Bil Oslo - Fagerheim. Går deretter fra Fagerheim fjellstue, forbi Krækkjahytta og videre i retning Kjeldebu. Vi slo leir ved Halnetjørna.

Dag 2: Halnetjørna til Kjeldebu, hvor vi satte opp teltet 200 meter øst for hytta.

Dag 3: Kjeldebu i retning Liseth. Vi satte opp teltet på en "haug" før vi passerte Grønenuten.

Dag 4: videre til Liseth. Vi tok buss opp til Dyranut og overnattet på Dyranut fjellstove.

Dag 5: buss fra Dyranut til Haugastøl, tog fra Haugastøl til Finse, hvor vi startet å gå ved 13-tiden i retning Krækkja. Vi satte opp telte ved et vann med et lite fossefall under Søre Midnuten. Elva som danner dette vassfaret heter Jøkleelva lengre opp. og antar den har samme navn der hvor vi teltet.

Dag 6: via Krækkjehytta og tilbake til Fagerheim fjellstue. Samme kveld var vi tilbake i Oslo.

Endret av Vidar Brenden
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.