Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for en på 207cm


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Jeg er bare 187, og vil aldri kjøpe tunelltelt ala Fjellheimen eller Nallo igjen. Har eid Nallo 3GT, og selv om jeg bare lå på et bamseunderlag, så var jeg godt borti taket i fotenden. Har flere netter i begge de nevnte teltene.

Når det kommer til dette med liggelengde, så må man se nøyere på hvor lang soveposens ytre mål er, og ikke så veldig mye på hvor lang en selv er.

Men for en kar på 207 er jeg stygt redd for at det ikke finnes et perfekt telt.

Jeg er redd du må ta til takke med enten høy vekt, lav takhøyde eller våt fotende på soveposen. Ville vurdert Keron 3 eller Staika, begge tunge telt på ca 4kg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
26 minutter siden, Terka skrev:

Hmm.. ok. Jeg er nok en småkar ift deg (175 cm )

181 cm på en god dag. Ellers 180 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Timmey78 skrev:

Ikke alle som har en sovepose som fluffer 60cm når man tar den utav pakkposen:)

Helsport Trolltind om han kan sove med skoa på? :)   Men vi vet at du blir nok å prakke på han et Hilleberg så gå for Kaitum, trenger sikkert ikke GT siden der er helt greie innertelt i begge ender. 

Jeg forstår meg ikke på mennesker som ikke har voldfluffy soveposer.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring eller lest noe særlig om det da jeg er 179 selv, men jeg kom over et telt en gang som var lagd for lange personer:

LightHeart Gear SoLong 6

117 cm høyt på det høyeste og over 2,5 meter langt.

Ellers er vel disse disse tipi-/pyramide-style teltene (lavvu) veldig høye og lange, men veldig skrånende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jakt etter telt med rette endevegger for en tid tilbake, og endte da med et Helsport Svea etter tips her på forumet. Ikke noe solotelt og jeg klør meg litt i hode hver gang jeg slipper det opp i sekken. Hender jeg banner litt også (lavt!). Men hver gang jeg slår det opp kommer smilet frem igjen. Herlig med de rette veggene (og god plass innvendig)!

Går ikke på de lengste turene, så ser jo at vekten kan bli en utfordring om en skal gå langt. Men tror uansett rette endevegger er veien å gå.

Synes forøvrig nye Helsport Spitsbergen Pro ser ganske så bra ut.

Spitsbergen

Svea

Kaitum

Keron

Andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tubbs skrev:

Helt i orden :)
Husker at jeg tok feil en gang i 1996 selv :)

Jeg tok også feil en gang, det har jeg sluttet med. Var ikkeno gøy. Men jannu er et superfint telt, har brukt det siden 2006 til vintertelt . Men det skal sies, liggelengde måles helt nederst. Men underlag og vinterpose kan man slå av minst 10-15 cm på liggelengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tronn skrev:

Men for en kar på 207 er jeg stygt redd for at det ikke finnes et perfekt telt.

 

Alle telt er kompromisser for alle teltbrukere, lange som korte. Ett perfekt telt fins ikke for noen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tronn skrev:

Det er sant.

Vi småfolk har i det minste litt større valgmuligheter.

Innser at det å være sånn 170 og ikke veie like mye som en bruktbil er en stor fordel når det gjelder telt. I forlengelse av dette har jeg ei venninne på 150cm som storkoser seg i akto, det er jo fin sittehøyde for henne :D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, esphojo skrev:

 

Spitsbergen

Svea

Kaitum

Keron

Andre?

 

Rette endevegger:

Hilleberg Tarra

Hilleberg Savio

Hileberg Saitaris

Dette er kuppeltelt men har inngang i endene dette gir også rette endevegger. Selv om de er kuppeltelt er de ikke 100% selvstående litt av forteltene må strekkes ut med plugger/barduner.

Tarra har ikke barduner til forteltene, kun 2 plugger til hvert fortelt i endene. Tarra er noe så skjeldent som et 2manns telt som har plass til 2 selv på vinteren. Ikke direkte et lettvektstelt, men vekt og pakkvolum synes jeg er innenfor det man kan bære på selv på vinterturer, særlig om man er 2. Har ikke så mange plugger, det er også en fordel på vinteren siden en snøplugg fort kan veie 50g stykket. Er i høyeste grad nuke proof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang vi satte opp vårt Keron 4GT i hagen, kom niesen på 4 i fullt firsprang gjennom teltet(som var åpent i begge ender), uten måtte så mye som å senke hodet litt.

Jeg derimot har fortsatt en liten følelse av å måtte kle på meg teltet 🤡

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert feil trå å spørre i, men korleis  er fonnfjell i dritver.  Vert  det ustabilt når ein åpner ei dør ? Vinden kjem på tvers av stengene og det liker ikkje normale tunneltelt noko særleg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Bergans Wiglo, stort tält som rymmer stor man.

Annars så har Hilleberg tält som är stora: Atlas och Stalon. Inga lättviktsvarianter dock!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kvakko skrev:

Det er sikkert feil trå å spørre i, men korleis  er fonnfjell i dritver.  Vert  det ustabilt når ein åpner ei dør ? Vinden kjem på tvers av stengene og det liker ikkje normale tunneltelt noko særleg. 

Det er jo 3 dører, så burde vel gå greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om tre-sesongs telt, så har jo Exped Vela liggelengde på 245 cm og litt rette endevegger. 

Amerikanske Tarptent har også modeller med rette endevegger og lengde over 210, som eksempel Monent DW på 213cm. 

Nå er dette enmannstelt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom effektiv liggelengde og gulvlengde. I et telt med rette endevegger i innerteltet og fortelt utenfor i begge ender er effektiv liggelengde lik gulvlengden. I et telt med en rett og en skrå endevegg må jeg trekke fra ca 60 cm på gulvlengden for å finne effektiv liggelengde.

Jeg er 198cm og har solgt både Fjellheimen 3 og Svalbard High 3 Camp da føttene presset innerduken inn i ytterduken.

De teltene jeg har som er lange nok for meg er:

Expeed Vella II, liggelengde 245cm. Expeed Polaris og Hilleberg Kaitum, begge med liggelengde 220cm.

 

For karen på 207cm vil jeg si at Kaitum 3  vil være mest fornuftige alternativ.

Jeg har også hatt Svalbard Basecamp og det var så vidt langt nok med sine 270cm gulvlengde, men håpløst å sette opp alene i vind.

Endret av Tor Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg budsjettet hans. Men skal han ha noe som varer lenge så kan han jo legge litt i det også. Sjekk med hilleberg om de kan spesialsy ett innertelt til keron 3 for ham som går helt til enden på den ene siden. Alternativt kjøp et innertelt fra ett av de andre teltene som skrår også, å få en skredder til å sy ett nytt større ved å kombinere de.

Mye mulig Hilleberg fikser dette.

Blir jo litt tungt, men med 207 i høyde så er det mer muskler å fordele kiloene på også. 

Endret av renzir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2017 at 10:33 AM, ost said:

Amerikanske Tarptent har også modeller med rette endevegger og lengde over 210, som eksempel Monent DW på 213cm. 

Det er å legge godviljen til hva gjelder Moment DW. Det er ikke rare biten i enden som er rett. Det er også kun 99cm høyt og det er på det høyeste. 

Bowfin derimot er nok et flott telt for en lang person :) 2-mannsversjonen veier ikke mer enn 1,4 kg og har en liggelengde på 2,59 meter(!). Ser ut til å være samme rette endevegg som Moment DW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 196 cm og har vært gjennom samme prosess og har som flere andre her endt opp med Kaitum 2 som det beste alternativet. Suverent god plass for fullt utvokste menn. Krever dog litt areal å sette opp. Skulle ønske Hilleberg kunne lage et Soulo i "long"-versjon... :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.