Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommekjent ute av drift?


uteturen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i flere år lagt inn dagsetappene mine på lommekjent.no.

Nå får jeg ikke lengre overført dem til PDF. Har noen av dere vært ute for samme utfordring? Det svares ikke på mail tydeligvis.

Ser siste oppdatering på facebook for dem var i 2013. 
Har de kasta inn snøret?

Finnes det andre tjenester med like bra norsk kart som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv en ivrig bruker av lommekjent. Eller rettere sagt - jeg syns det er en utmerket tjeneste for å planlegge turer. Jeg har ikke sett en slik funksjonalitet på noe annet nettsted.

Men jeg har også sett at utviklingen helt har stoppet opp, og det er nok ikke et satsningsområde, siden de neppe tjener penger på det. Om du får et svar så gi et signal om det her, for jeg håper de fortsetter driften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at norgeskart oppdaterte for en stund siden så er det blitt endel bedre å lage ruter der, før var det jo håpløst. Men enig, det er fortsatt et stykke til funksjonaliteten som er på lommekjent. Mener å huske nå forrige gang at jeg ikke fik eksportert ruta jeg laget på norgeskart som gpx, det fungerte før...hmmm... Men selve inntegningsverktøyene er altså blitt bedre.

Edit: Etter en kjapp test så kan jeg lagre som en geosjons fil - aner ikke hva det skal være godt for. Mulig den kan konverteres til en gpx ?

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i geodata som eier lommekjent.

Vi fant årsaken til problemet. Ruter som var registrert med 0,0km ble ikke printet til PDF. Feilen lå rundt startpunktet, så løsningen var å flytte start noen millimeter på kartet.

Når det gjelder svar på mail, så hadde de feil i videresending internt, dette skal de ha rettet.

 

Lommekjent er en helt konge løsning.
Har brukt det mye i min tidligere jobb som arrangementsplanlegger og flere av funksjonene finner du ingen andre steder, helt riktig.

nå er syv dager med tur printet og laminert og regnvær er meldt!
Vi tures!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
1 time siden, tshansen skrev:

Banker litt liv i denne jeg. 

 

Er det noen som har hørt noe mer om lommekjent.no? Konsepter er jo helt strålende. Går fint an å bruke web enda å føre over til topo appen jeg har på iphone, men hvor lenge kan man regne med at nettsidene blir "online"? 

Finnes det noen indikasjoner på at de ikke skal fortsette driften? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Finnes det noen indikasjoner på at de ikke skal fortsette driften? 

Jeg har hatt et videomøte med eieren av nettstedet, og det er vel ingen hemmelighet at dette ikke er et satsingsområde for dem lenger. ut.no og godtur osv kom med reklamering på NRK i beste sendetid, så det  var/er umulig å konkurrere i mot. Betalingsviljen blant brukere av slikt finnes ikke.

De drifter en tjeneste med en lisenskostnad /avtale som er veldig spesiell, og som er i overkant av hva vi kan dekke sånn helt uten videre, om vi får overta den.  

Jeg så i grunnen for meg hvordan en sammenslåing av disse to nettstedene kunne gjøres.. Begge domene beholdes men til felles nytte, men jeg venter på et utspill fra dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har hatt et videomøte med eieren av nettstedet, og det er vel ingen hemmelighet at dette ikke er et satsingsområde for dem lenger. ut.no og godtur osv kom med reklamering på NRK i beste sendetid, så det  var/er umulig å konkurrere i mot. Betalingsviljen blant brukere av slikt finnes ikke.

De drifter en tjeneste med en lisenskostnad /avtale som er veldig spesiell, og som er i overkant av hva vi kan dekke sånn helt uten videre, om vi får overta den.  

Jeg så i grunnen for meg hvordan en sammenslåing av disse to nettstedene kunne gjøres.. Begge domene beholdes men til felles nytte, men jeg venter på et utspill fra dem. 

 

Så kjipt, har vist om tjenesten lenge men ikke brukt den noe særlig før nå. Det er jo veldig enkelt å tegne ruter så sånn sett er løsningen genial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anders_G skrev:

Det er jo veldig enkelt å tegne ruter så sånn sett er løsningen genial

Nettopp dette at har vært enkelt å tegne ruter og lage egne ruter har ødelagt litt av innholdet syns jeg. Det har blitt mye støy. Så det burde vært et filter med mulighet for å filtrere ut de rutene som bare er klikket på et kart..Burde vært ryddet i innholdet egentlig..

Men selve den turplanleggingsbiten med å lage turer på sti og i terreng er helt genial, og noe helt unikt. Spesielt når man enkelt kan laste det rett over i GPS'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2017 den 7.57, Kjell Iver skrev:

Hva mener du med BC om MC?

For folk som har Garmins GPSer, burde ikke dette vært et problem. :) (Beklager en feil, det skulle stått MS og ikke MC).  Men det er jo ikke alle som benytter en GPS, men kanskje en "molbil".  De siste årene har Garmin, annbefalt BC, uten at jeg tror det er noe større fremskritt. Jeg benytter MS.

BC = BaceCamp og MC = MapSource. Begge er installasjons programmer som følger Garmins GPSer og lar en gjøre mye mer enn å lasten inn kart. For det første så innstallerer de kartet på rett plass, fortrinnsvis på en PC lignende enhet, eller direkte på GPS.  (Det siste, tror jeg vanskeliggjør alle anndre muligheter) Bl.a. planlegge turer, lage spor for turer, finne avstander, lagre og eventuelt redigere turen, for sernere bruk og mye - mye mer. Uten å være ekspert på dette, ligger det nok mye mer her , enn det som en for med å fumle med Lommekjent og frem og tilbake fra en "mobil". Bare min mening. Men, muligheten finnes hvis en benytter GPS  og tror det er en forfdel med Topo kart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tiur3 skrev:

For folk som har Garmins GPSer, burde ikke dette vært et problem

Vel - kanskje flisespikkeri, men jeg har for det første aldri benyttet Lommekjent med mobil - jeg benytter kun lommekjent med GarminGPS. Jeg har heller aldri sett forkortelsen MC eller MS for Mapsource. Mapsource er et utmerket program som jeg har benytter så lenge jeg har hatt GPS - dvs siden det kom håndholdte GPS'er for 15-20 år siden. Det programmet er utmerket til sitt bruk, men for å dele turer med andre på nettsteder, eller lagre til senere og plukke frem uansett hvor man er - er det ubrukbart. Har man et PC med nett har man tilgang til alle sine ruter og turer om man lagrer det i lommekjent

I lommekjent kan du f.eks. klikke i starten av en sti (i kartet), og slutten av stien - så legges ruten etter stien. Deretter eksporterer man den til GPS. Skal man gå off-trail så kombinerer man de forskjellig rutetypene langs sti eller utenom sti. Det er akkurat denne funksjonaliteten som vil bli savnet om tjenesten forsvinner. Det er selvsagt en masse andre funksjoner, men for meg har akkurat det der vært det viktigste,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Vel - kanskje flisespikkeri, men jeg har for det første aldri benyttet Lommekjent med mobil - jeg benytter kun lommekjent med GarminGPS.

Vet ikke hvor vanlig det er, å forkorte disse 2 programmene.:)  Men for deg, burde det vært opplagt hva jeg mente! :) Tja... Er du  opptatt av å dele med andre på nettet, blir det kanskje en annen sak.  Det er  for meg, ganske uinteressant. Selv om jeg deler med venner, på ulike måter.  Ellers hjelper jeg til på beste måte, ved direkte forespørsel.

Hvor lenge jeg har brukt MS, husker jeg ikke. Men sikkert like lenge, hvis ikke lenger enn det du nevner. :) Først med den enkleste GPS, uten kart. Kommer langt med den også, hvis det gjelder sikkerhet og fornuftig bruk. Til og med for å registrere et "mål", eller et spor på forhånd og senere registrering, o.l. 

Kan ikke si jeg er så familiær med Lommekjent, selv om jeg har vært innom. Men for å "klikke" i begynnelsen av at kart, betinger det vel at det er en registret sti i Lommekjet. Hva med alle andre situasjoner, hvor det ikke er noen sti registret? Går dere KUN på registrete stier, eks. merkede stier? Frifuftsfilk, benytter da naturen uten oppmerkede "løyper"!  Det har i alle fall jeg gjort,  i mange ti-år. Hvis dere ikke tørr å gå utenfor oppmerkede stier, er det da enkelt å registrere stien i MS, eller BC og følge dem.

Deling fra BC, eller MS vet jeg ikke noe om. Men hvis ikke formålet er deling (med andre på nettet), er da Lommekjent unødigvendig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tiur3 said:

Går dere KUN på registrete stier, eks. merkede stier? Frifuftsfilk, benytter da naturen uten oppmerkede "løyper"!  Det har i alle fall jeg gjort,  i mange ti-år. Hvis dere ikke tørr å gå utenfor oppmerkede stier, er det da enkelt å registrere stien i MS, eller BC og følge dem.

Håper denne var ment litt ironisk @Tiur3, om ikke er det en relativt i overkant flåsete påstånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tiur3 skrev:

Kan ikke si jeg er så familiær med Lommekjent, selv om jeg har vært innom. Men for å "klikke" i begynnelsen av at kart, betinger det vel at det er en registret sti i Lommekjet. Hva med alle andre situasjoner, hvor det ikke er noen sti registret? Går dere KUN på registrete stier, eks. merkede stier? Frifuftsfilk, benytter da naturen uten oppmerkede "løyper"!  Det har i alle fall jeg gjort,  i mange ti-år. Hvis dere ikke tørr å gå utenfor oppmerkede stier, er det da enkelt å registrere stien i MS, eller BC og følge dem.

Om du leser hva jeg skrev overfor så skrev jeg også utenfor stier. Selvfølgelig.

Du kan ikke sammenligne et spor som du klikker inn punkt for punkt i Mapsource, med et spor som er lagt rett i stien - kombinert med off-trail ved behov. Det er nyttig å klikke i starten av en kjempelang og komplisert rute, og i slutten, og få et spor som følger stien 100%. 

Om man foretrekker å benytte andre verktøy, slik som Mapsource, så kan man importere det til Lommekjent..

En rute i lommekjent ser slik ut.. En kombinasjon av stier og utenfor stier gjort med noen få klikk. Skulle jeg laget en slik rute nøyaktig i Mapsource hadde det tatt noe tid/klikk!

kart.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
3 timer siden, tshansen skrev:

Ser ut som Topo kartet på lommekjent er nede/vekke? Er jo en kilde med veldig mange gode turer. Synd at denne siden skulle forsvinne... Finnes det andre gode alternativer der ute? Ofte kan jo utenlandske sider være gode alternativer, men kjenner ikke til noen selv. 

Peakbook.org er litt annerledes på den måten at den har fokus på toppturer og bestigninger, men det finnes mange gode turbeskrivelser der inne også. Anbefales! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.