Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykksmerter på fotsålen


gull

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i fjellet for noen dager siden, og det er vel ikke annet å vente enn at man kjenner det litt i bena når man går i alt fra seks til åtte timer :) Jeg lurer på om dere har noen tips mot trykksmerter under fotsålen? Hva kommer det av, er det noe jeg kan endre? Jeg prøvde å bytte såle i skoa, men i tillegg til trykksmertene fikk jeg vont i tærne også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var innom Oslo Sportslager og fikk formlaget ganske hard såler til mine sko. Relativt kostbart ca 800kr men var i daglig bruk i 6 år før de var slitt ut. Er nå på andre settet. Da få du belasting jevn fordelt på hele foten. Men sekkevekta påvirker veldig mye på min føtter, så jeg prøver å holde den så lav som mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er endel parametere som påvirker. En ting er rett og slett og gå ofte nok og vende føttene til dette men for noen er ikke dette tilstrekkelig. Med tung sekk så setter det gnaske mye trykk på foten. Hvis du derfor har en fot litt utenfor normalen så kan såler som medfølger skoa ofte ikke ha riktig støtte eller mangler nok demping. Det kan også være kombinasjoner. Løpelabbet kan f.eks analysere føttene dine og tilpasse såler til dette (tydeligvis også oslo sportslager?) På løpelabbet så har de en maskin som analyserer i detaljt hvordan foten din trykker på underlaget, ut fra dette lager de en tilpasset såle til akkurat dine føtter. Det koster litt men så har du såler du kan benytte i flere sko og det er vel vært det om du har tenkt å traske mye på tur ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kroniske slimposehinnebetennelser i føttene og får fort smerter som kan minne om trykksmerter. 

Jeg har prøvd mye (kortison leder), vært hos flere behandlere, og også prøvd såler fra flere produsenter og ortopeden og fandens oldemor. 

Mitt beste tips er å gå til en fysioterapeut som er spesialist på gåmønster (finnes en veldig dyktig fyr på Majorstua i Oslo) 

Jeg gikk til G-Sport på Storo (av alle steder) og møtte der en veldig dedikert og flink sålefyr. Betalte 1200,- for sålene og av alle såler jeg har testa, så var hans de beste og ikke av de dyreste heller. 

Føtter er vanskelig og så forbanna problematisk også siden vi er så avhengig av de. Så ikke ta for lett på smerter i føttene. Finn ut av det så fort som mulig, så slipper du kronisk ubrukelige føtter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sko bruker du. Jeg går en del i Ryfylke- og Lyseheiene og disse heiene er noe av det "verste" vi har her i andet. Opprevet og steinete, og for ikke å bli utslitt etter et par timer så er et av triksene å gå på toppen av steiner og ujevnheter i stedet for å traske rundt alle slike hindringer. En sånn måte å gå på krever at du har knall harde såler på skoene. Hvis ikke så begynner fotsålene å verke etter kun kort tid. (Du har sikkert hørt om fotsoneterapi hvor en terapeut trykker på punkter under fotsålene. Dette kan være fryktelig smertefullt.)

En annen ting kan rett og slett være "gangsperre" i musklene i fotsålene. Dette opplevde jeg da jeg kjøpte nye sykkelsko. De nye skoene var en tanke smaler enn de gamle og etter kort tid begynte det å verke langs utsiden av fotsålene. Dette kommer av at noen muskler plutselig får en belastning som de ikke er vandt med og da vil de bli stive og begynne å verke. Slike problemer løses helt sikkert med en tilpasset såle og selvfølgelig sko som passer til din fot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje som meg litt stramme muskler under foten. Jeg startet med å trø på en golfball. Til og begynne med var det vondt nok å hvile foten på golfballen, men etterhvert kunne jeg trø litt hardere og samtidig rulle golfballen frem og tilbake. Nå etter et par måneder med litt sporadisk massasje har jeg blitt mye bedre. Har i tillegg spesialsåler i skoa. Min hverdag i fjellet er blitt mye, mye, mye bedre.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2017 den 9.40, REs skrev:

Hva slags sko bruker du.

Jeg bruker Alfaqueen, og sålen er av type "vibram". Jeg opplever sålen som hard, og føler skoen passer godt til min fot i forhold til andre fjellsko jeg har prøvd. Det kan dog hende at du har rett i at de likevel ikke er optimale for min fot.. Jeg tar gjerne imot tips på andre typer sko som er egnet til sekk med vekt mellom 10 og 20 kg :)

 

9 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Er du muligens plattfot? Det er jeg og tror en da er mer følsom for trykk under beina..

Nei, jeg er ikke plattfot. På XXL sto jeg på sånn brett (husker ikke hva det heter), og i følge dem har jeg en fin fordeling på hele foten, har jeg normal høy rist, hverken for lav eller for høy - sa de. Jeg har likevel bedt om henvisning til fysioterapeut med spesialisering på gåmønster (som ble foreslått her) så vi får se hva de sier da.

 

5 timer siden, Joker skrev:

Du har kanskje som meg litt stramme muskler under foten. Jeg startet med å trø på en golfball. Til og begynne med var det vondt nok å hvile foten på golfballen, men etterhvert kunne jeg trø litt hardere og samtidig rulle golfballen frem og tilbake. Nå etter et par måneder med litt sporadisk massasje har jeg blitt mye bedre. Har i tillegg spesialsåler i skoa. Min hverdag i fjellet er blitt mye, mye, mye bedre.

Det kan godt hende, jeg har kjent at fotsålen har brukt tid på å komme seg etter sist fjelltur. Føles kanskje litt som at blodsirkulasjonen har litt tungt for å komme i gang. Jeg syns forslaget ditt var godt, det skal jeg prøve!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som andre vel har alt nevnt, golfball, liten gummiball eller tennisball, fint å rulle bena på når man tar pauser og tar kveld i teltet. Andre runde ting kan gjøre sammen nytten, vannflaske, drivstofflaske, stener eller stokker. Man tager hva man haver.  Bruker hendene også, knar fotsålene, spesielt der det strammer mest. 

Her er er par videoer med andre generelle råd når det kommer til føtter og fjelltur...enkle ting....

How to care for your feet when trekking
www.youtube.com/watch?v=nXee6UjcomI

How to Lace a Hiking Boot For Better Fit
www.youtube.com/watch?v=SOE28brAcEc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.