Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat, tanker og kallori utregning - Hva tror dere?


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Jeg jakter stadig på enkel turmat som holder endel dager og som er relativt lett fordøyelig. Måtte derfor regne litt og eksprimentere litt med tur rester på kjøkkenet! :) 
Nå tenker jeg på type turmat som kan tilbredes uten varme og som er kjapt og enkel. Til og med ferdiglages. Polarbrød har jeg lenge vært fan av da de fortsatt kan fordøyes etter noen dager uten at det vokser i kjeften og føles som og tygge på frontfangeren til en volvo 240.

Kom frem til følgende regnestykke, regnet som en porsjon/servering pr brød:

Polarbrød hare vinkel (havre/vete), ca 270kcal pr 100g. Et polarbrød veier da ca 50 gram og gir da 135kcal pr brød
Spekepølse (bacon type), ca 444kcal pr 100g. 4 relativt tynne skiver (5g pr skive 4 stk på hvert brød) gir ca 20kcal
Tine meierismør, ca 740kcal pr 100g. Et passe smørelag (10g) gir da ca 74kcal
Jarlsberg gulost, ca 351kcal pr 100g. 12g pr skive og 4stk skiver totalt gir da ca 175kcal

Summerer man opp dette så blir det da omlag 400kcal pr polarbrød totalt. Syntes det slett ikke er ille for et kort matstopp eller en kjapp frokost? Det er jo også relativt smakfult faktisk!
Litt avhenging av mengde man bruker så kan man sikker trykke pr polarbrød opp i 500 kcal om man er litt spandabel med tilbehøret :) 

Spiser man to slike så har du kjapt et sted mellom 800-1000 kcal. Og dette er da slik jeg ser det ganske bra kallorier også som varer en stund. Noen som har bedre ideer? Altså hold dette litt smalt da det finnes mange andre tråder som tar opp annen type mat. Ønsker å holde diskusjonen til type "matpakke" som faktisk smaker OK og som er enkel og kjapp.

Skal seriøst vurdere hvordan et slikt oppsett kan kombineres bedre mot type tørrmat og andre retter på turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) eg er gla i litt meir tyggemotstand, og lagar heimelaga energibrød og proteinbrød. Dei er runde og flate som polarbrød, og sjitgo med graddost og pepper på, eller smør og brunost.

Eg rekna nyleg ut totalt kaloriinnhald per deig energibrød, og delte på 16 rundstykker. Eg skal ha desse til lunsj i starten på Grønlandstur. Enda på 403 kcal berre i brødet, så kjem pålegg i tillegg.

Proteinrundstykker 263 kcal med ei deig som gir 5 stk med grei storleik.   

Har ikkje oppskriftene framfor meg no, men om du vil ha dei ska eg leite opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tessatroll said:

Hei :) eg er gla i litt meir tyggemotstand, og lagar heimelaga energibrød og proteinbrød. Dei er runde og flate som polarbrød, og sjitgo med graddost og pepper på, eller smør og brunost.

Eg rekna nyleg ut totalt kaloriinnhald per deig energibrød, og delte på 16 rundstykker. Eg skal ha desse til lunsj i starten på Grønlandstur. Enda på 403 kcal berre i brødet, så kjem pålegg i tillegg.

Proteinrundstykker 263 kcal med ei deig som gir 5 stk med grei storleik.   

Har ikkje oppskriftene framfor meg no, men om du vil ha dei ska eg leite opp. 

Spennende @Tessatroll! 400 kcal på bare rundstykket er ganske imponerende! Promlemet mitt er at jeg har store problemer med å stappe i meg sånt ultragrovt brød, har forsøkt det i noen varianter fra butikken men etter noen få tygg så får jeg nesten breknings reflekser :):) Kunne vært artig å prøvd din oppskrift, absolutt. Min bekymring med hjemmebakst er at det inneholder mye fuktighet og at det raskt blir muggent, hvordan unngår du dette? Altså får det til å holde i mange dager i normal rom temperatur? Tror polarbrød lages slik at det bakes uten konserveringsmiddel og fryses direkte etter steking. Så blir det beholdt fryst helt frem til butikken. Men mulig man kan gjøre noe lignende hjemme for å øke holdbarheten?

På vinterstid er det vel uansett et mindre problem men på sommerstid noe annet ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Spennende @Tessatroll! 400 kcal på bare rundstykket er ganske imponerende! Promlemet mitt er at jeg har store problemer med å stappe i meg sånt ultragrovt brød, har forsøkt det i noen varianter fra butikken men etter noen få tygg så får jeg nesten breknings reflekser :):) Kunne vært artig å prøvd din oppskrift, absolutt. Min bekymring med hjemmebakst er at det inneholder mye fuktighet og at det raskt blir muggent, hvordan unngår du dette? Altså får det til å holde i mange dager i normal rom temperatur? Tror polarbrød lages slik at det bakes uten konserveringsmiddel og fryses direkte etter steking. Så blir det beholdt fryst helt frem til butikken. Men mulig man kan gjøre noe lignende hjemme for å øke holdbarheten?

På vinterstid er det vel uansett et mindre problem men på sommerstid noe annet ;) 

Absolutt, eg får dei sjeldan til å vare meir enn 3-4 dagar sommarstid. På vinteren held dei seg frosne til eg legg eit på innerlomma til tining. 

Det er ikkje så himla grovt, men det er nøtter og tørka aprikos og ymse i, som dreg opp. Eg personlig synes det balanserar godt. 

Proteinrundstykket er ikkje ultragrovt i det heile, berre havre i det. Det er ikkje spesielt haldbart dog, så det er typisk "første-dagane" luksus.

Eg nyttar ofte desse i starten, for så å gå over på polarbrød eller loganbrød.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål for sommerturer er å ha ca. 3000kcal per dag på rundt 900gram.

Kunsten er å få til dette uten veldig mye arbeid, samtidig som at du gleder deg til maten. 

Frokostblandingen min består av ca 90gram müsli(billig type), 60 gram tørket frukt, og 35gram tørrmelk. Det blir en plass mellom 650-800kcal litt avhengig av hva du putter oppi. Store mengder karbohydrater og litt fett er en veldig bra start på dagen.

Lunsjene består gjerne av to ting for min del. Brødmat og nudler. Har gjerne 2 pakker nudler og noen skiver med rugbrød eller rugsprø med tubeost, smør og mye spekepølse. Dette blir gjerne en plass mellom 800 og 1400kcal i løpet av dagen. Jeg spiser gjerne 3 måltid i løpet av en dagsmarsj, i tillegg til litt småsnacks her og der. Jeg finner det veldig effektivt å spise flere enn større måltid. Å dytte i seg 1400kcal på ett måltid er et helvette, og gjør deg ute av stand til å gå veldig effektivt senere.

På kvelden blir det enten noe stekt spekepølse med litt sjalottløk, chili og hvitløk med ris eller pasta til. Og kanskje en eller annen woksaus. Evt noe lignende. Hvis jeg ikke gidder det, blir det heller real med minst 50gram smør, salt, pepper og ekstra potetmos oppi. Realen pleier å nærme seg 1000kcal. Har også litt sjokkis og kanskje istepulver på kvelden.

Dette funker for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tronn skrev:

Viking sin. Finnes i noen få matforretninger her i Oslo. Meny har det ofte i hylla.

Takker. Skal se om jeg finner :) har bestandig tenkt at det er kjekt å ha en (eller flere) pose(r) i sekken med ferdigblandet musliblanding eller lignende i sekken, enten jeg er på fisketur eller på fjelltur:) så en pose der alt er klart, bare tilsett vann, boom, suksess!!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 timer siden, tronn skrev:

Viking sin. Finnes i noen få matforretninger her i Oslo. Meny har det ofte i hylla.

Viking sin tørrmelk har jeg funnet i alle meny og rema 1000 butikker jeg har vert innom. Kanskje ikke de aller minste butikkene for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Viking sin tørrmelk har jeg funnet i alle meny og rema 1000 butikker jeg har vert innom. Kanskje ikke de aller minste butikkene for alt jeg vet.

Det var jo godt å høre. Mulig bruken har tatt seg opp blant friluftsfolket de siste årene? Jeg har tidvis slitt med å få tak i det i sentrum hvor jeg bodde før. Der jeg bor nå står det i hylla til vanlig heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.