Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmeprimus


runegutt123

Anbefalte innlegg

Dette er den primussen jeg foretrekker.

Veier ca650g, har tanken fast i brennern, går kun på miljøbensin, og den trengs ikke å pumpes.

Svea123R har vært i produksjon i 100år, så den må vel regnes som gjennomtestet.

Denne er uten pumpe, eneste bevegelige del er regulator med rensenål.

Regulatornøkkeln er også alt verktøy du trenger.

Effekt: 1400w

post-1426-133474421884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miljøbensin er det samme(omtrent) som rensa bensin (fås på appotek) i engelsktalende land kjendt som white gas.

Bensin har lavt fordampningspunkt, så primussen genererer eget trykk.

Svea123, Optimus 8R, Enders Baby og noen andre bruker samme prinsipp.

Da denne primussen var en ny oppfinnelse, for 100 år siden, var rensa bensin/miljøbensin den eneste bensinen man fikk tak i.

Det er moderne biler som har gjort moderne bilbensin så giftig.

For mere informasjon, se verdens beste primussted:

http://www.spiritburner.com/svea_123_instr.htm

http://www.spiritburner.com/svea300_15.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ingen "petroliumsekspert" men det jeg har latt meg fortelle om dagens "miljøbensin" er at den er en blanding av bensin og etanol(alkohol på godt norsk) ødela de virkelig "god drikke" på dette viset før i tiden og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Flott med ditt primus-engasjement Runegutt! :D

Lærerikt å lese om dine erfaringer. Syns også det er fint med de (kritiske) spørsmål du får på dine synspunkter. :-)

Låner tråden din litt.

Planlegger lang skitur til vinteren og det ser foreløpig ut til at jeg kommer til å gå for kombinasjonen av Nova/Trangia og Coleman 533. Er glad i Coleman'en inne i teltet, mens Nova/Trangis fungerer bedre ute i vinden. Dessuten kan jo Novaen fyres på flere typer drivstoff. Og ellers er det jo ikke så lett å skakffe reservedeler till Coleman'en i Norge. :D

Har forresten mekka så vidt på min Coleman: Pumpegummien foldet seg ikke nok ut mot sylinderveggen slik at det ikke ble tett nok under pumping. Brettet ut en binders og la metalltråden mellom pumpegummien og platen som denne er festet til og det var nok til at gummien skulle "sprike" litt mer, og få det tett under pumpimg. Blir sikkert mer slitasje av dette under bruk.....

Hadde forresten litt problemer med Novaen rett etter anskaffelse. Er enig med dem som sier at du må bruke den helt etter bruksanvisningen for ikke å få søl (hurtigkoblingen). Men når man har fått det inn i fingra virker den driftssikker, selv om den som kjent bråker noe helt for jævlig.... :?

Verst syns jeg det var at da min Nova var ny var filteret nærmest kranen alt for tett. Gasstrykket kom veldig støtvis og primusen sluknet før man fikk skikkelig fyr. Tilfeldigvis snakket jeg med en forhandler som pekte på at dette filteret kunne være et problem på enkelte utgaver. Jeg rett og slett bare fjernet filteret og problemet forvant! UTROLIG!!! Merkelig at en leverandør som Optimus kan ha et slikt problem uten at det opplyses (på hjemmesider eller på annen måte) om hvordan problemet løses. - Hvis det ikke bare er jeg som har hatt dette problemet da :-)

Interessant å høre om noen har erfaringer med det som er nevnt om Coleman og Nova her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!

Har fått min Colmann for noen dager siden, må innrømme att følte meg lurt med en gang. Den lille tassen og ser så jalllla ut, men den funker fyrer uten forvarming, (nå når det er varmt) blir spennende å se til vinteren.

Det virker som Runegut123 har greie på det han snakker om.

Skal gi tibakemelding når jeg får prøvet den skikkelig.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man digger retro modeller er jo 00 camper ogsaa genial.

1750 watt gaar nydelig paa billig fyrings parafin og braaker noe jaevelig.

Istedet for justerings naal har den bare pumpa til aa justere trykket og det funker som en droem.

Super kos med en saann en.

Har naa en expedition som jeg har brukt i 5 aar og noen 1000 timer.Jeg savner de gammle parafin brennerne til optimus de funka mye bedre da de ikke maatte kombinere saa forskjellige brennstoff som diesel og bensin feks.Expedition er stille gaaende og fin men er noe treig med parafin.man trenger det reineste av det reine og forvarme i 7lange.Ellers gaar den som en droem paa bensin og er musestille....Lurer ogsaa paa hvordan novaen funker,brenner'n ser mere ut som en MSR.Er det noen erfaringer paa den med parafin?

Filter og pumpeloesning ser jeg ikke som noe problem da alle optimus har hatt et eller annet problem siden Loke entra markedet med loes pumpe og tildels farlige design problemer.Tanken blei for varm og gassdannelsen blaaste opp tanken til en skummel sirkulaer form.Etter det har det vaert noe med alle men de har sin sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A.I, til vintern kan du ha behov for litt forvarming. Litt fyringspasta under røret gjør susen.

Optimus 00 er da en udmerket sak. Monika Kristensen brukte den til Sydpolen, så påliteligheten skulle være grei nok.

SK, denne typen bråkebrennere er det som kan bruke D-60 og lysolje (parafin i løsvekt)

Å kalle dem retro?? Produsenten som ikke har skjønt bæra. Her lager man verdens beste brennere, og så stopper man bare produksjonen.

Så må man ha noen Standard fra Høvik Verk.

Fordelen med Svea123 er at den er vesentlig lettere enn 00, og du slipper pumping. Liten er den også, som en sånn blå punkteringsgassboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ja.

Det er interesant at de stopper produksjonen av disse produktene men en mulig forklaring er nok at man ved aa lage moderne satelitt brennere kan man faa 2-3000watt ut av sirkus 500 gram primus.Der sleit vell de gammle traverane litt mener jeg og huske.00 lager de vell enda saa den er jo grei.Moderniseringen av 111 var en fiasko og de burde alderi skrivi paa esken att den funker med parafin.Men det gjorde de og rep mannen hos optimus Norge var totalt enig i att den ikke var designa for parafin.Saann jeg ser det er det stort sett greit hvis man liker bensin, de funker og du kan velge fra hviser det seg 100 aar med primus modeller saa det boer jo funke.Problemet oppstaar naar man vil ha en lett,funksjonell,stillegaaende og driftsikker primus for aa brenne parafin.

En utopisk droem hadde vaert om de tok den siste stillegaaende brenneren fra 111,siste generasjon kun for parafin og lagde en satelitt type ut av den.Hooooly Tolini har trua paa den.

Men til da faar man klare seg som best man kan.

Litt om hele multifuel hysteriet som hersker.

*det er jo saa praktisk naar man er ute og reiser att man kan skifte brennstoff etter som det passer.

Dette er basert paa falske premisser da det siste brennstoffet man finner i feks U-land er rensa heptan og denslags luksus.Fant att parafin hadde de overalt fordi stroem tilfoersel var usikker.Og min expedition brenner ikke diesel og er smaa kjip paa alkohol saa eneste klare alt er bensin/parafin.Eneste praktiske ting maa vare hvis man moeter en Amerikaner (gudforby) De vil jo garantert ha en MRS og mange fiffige komentarer vedsiden av.

Finner ogsaa att parafin er billigere,tryggere og mere effekt per liter.

Att folk liker bensin er helt ok men mitt prob er att produksjonen er kun retta mot de kundene og i skandinavia er det jo mange som foretrekker parafin saa burde vare mulig og lage noe for begge.

Gudene veit.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.