Gå til innhold
  • Bli medlem

Hunder og allemannsrett (utskilt fra ferdsel over hyttetun)


REs

Anbefalte innlegg

På 29.7.2017 den 14.54, Hege P. skrev:

Ang. bilde nr. to "Hunder har ikke adgang". Veldig hyggelig for en turgåer med hund. Skal han/hun snu? Sette fra seg hunden og gå selv? For meg hadde turen stoppet ved skiltet, mens jeg ergret meg over at jeg ikke visste om forbudet på forhånd (hvem sjekker sånt før en går på tur). Om man da ikke er såpass kjent at man vet at turen går i område med drikkevannskilde. :)

Vanligvis aksepterer grunneiere hunder som holdes i bånd, men det er et moment som hundeeiere bør være klar over når de går i beiteområder hvor det beiter storfe. Storfe har ofte en innebygget aversjon mot fremmede hunder og kan lett angripe turgåere med hund. Et par eksempler:

En gang var jeg på besøk inne i Ryfylke med en gjeng speidere. Vi hadde også med oss en historiker fra Stavanger museum. En dag var vi ute for å se på restene etter en gammel vikingboplass hvor det var rester etter to lange sjøhus. Disse lå i kanten av et større kulturbeite hvor det beitet en del ungdyr av den typen som gir oss melk og kjøtt. Mannen fra museet hadde med seg en hundevalp som tumlet rund mellom ungene og alt var rolig og fint. Så plutselig dukket det opp noen ungdyr. Jeg har relativt lang erfaring med å arbeide i landbruket og forstod raskt, ut fra dyrenes oppførsel, at dette ikke var noen høflighetsvisitt. Dyrene kom hoppende og løpende med halen rett til værs og siden de "bare var ungdyr" så ble oppførselen oppfattet som at dyrene bare var lekne og interesserte i selskap. Heldig vis visste jeg bedre og fikk gitt beskjed om at hundeeieren måtte ta valpen sin og evakuere. Det var så vidt han nådde grinda, men hunden i armene, før dyrene var i ferd med å omringe ham. Oss andre var dyrene helt uinteresserte i. 

En annen historie fra slutten av siste verdenskrig: 

Like ved der jeg vokste opp, ble det under siste krig, bygget en del bunkere og en lang linje med panservern. Dette var et anlegg som skulle stoppe panser og andre kjøretøyer i forbindelse med en eventuell alliert invasjon fra vest og ble på folkemunne betegnet som "Grøfta". I tillegg til russiske og polske krigsfanger så ble en del norske ungdommer, i vernepliktig alder, som bodde i området, kommandert ut for å jobbe på dette anlegget. Tyskerne kalte dette for "arbeidstjenesten".  Min onkel var en av dem som jobbet her og han kunne fortelle at det en gang kom en tysk offiser med en stor sjeferhund for å inspisere anlegget. Anlegget lå like ved en bondegård og bondens buskap beitet i det samme området. Da den tyske offiseren kom inn på området begynte dyrene å sirkle ham inn. Til slutt stod han og hunden midt i en flokk med storfe som hoppet og danset i en ring rundt ham. Norske storfe forstår lite tysk og da det ikke nyttet for tyskeren å bruke kjeft så trakk han opp sin Luger parabellum https://no.wikipedia.org/wiki/Luger og begynte å skyte i luften. Da heller ikke dette hjalp så slapp han hunden og brøytet seg veg ut gjennom kuflokken. Selv berget han skinnet, men hunden lå igjen som en skitten skinnfell i gjørma da dyra endelig trakk seg tilbake.  

Så når det gjelder hundeeiere så er det faktisk ikke bare på grunn av at bonden er redd for dyra sine at det noen steder settes opp skilt med forbud for hunder. Men i noen tilfeller, særlig der landbruksområder grenser opp mot bebyggelse eller byområder, så kan løshunder være et problem. (Jeg har en gang jobbet for faren til denne bonden.) https://www.nrk.no/rogaland/bonde-skjot-tre-hunder-som-jaget-sauene-hans-1.13083434 

Når det gjelder drikkevannskilder så er ofte de eneste restriksjonene bading. En drikkevannskilde kan ligge i et område med beitende dyr og man må da selvfølgelig regne med en del forurensning fra disse, men dette takler vannverket vanligvis bra. Annen forurensning som kan komme fra badende mennesker er de derimot ikke så glade i og det står ofte skilt "Drikkevann, bading forbudt"  langs slike vann.

jonsvatnet 2.jpeg

11909370_1035756373131569_185703799_n.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 29.7.2017 den 14.54, Hege P. skrev:

Ang. bilde nr. to "Hunder har ikke adgang". Veldig hyggelig for en turgåer med hund. Skal han/hun snu? Sette fra seg hunden og gå selv? For meg hadde turen stoppet ved skiltet, mens jeg ergret meg over at jeg ikke visste om forbudet på forhånd (hvem sjekker sånt før en går på tur). Om man da ikke er såpass kjent at man vet at turen går i område med drikkevannskilde. :)

Interessant spørsmål om grunneigar kan gje forbud om at hundar skal ferdast med eigar i eit område så lenge dei gjer dette innanfor gjeldande lov og forskrifter. Eg meiner at det kan dei ikkje gjera ettersom det er utforma eigne forskrifter for hundehald og så lenge desse vert fulgt har ikkje grunniegar heimel til å setje forbod mot å gå tur med hund. Enkelte grunneigarar gløymer at dersom du skal regulera ferdsel så skal dette skje med heimel i lov, og eg kan ikkje sjå at det eksisterar noko heimel som gjer grunneigar rett til å hindre hundeeigar å gå tur i utmark. Dette kan sidestillast med grunneigar sin rett til å skyte rovdyr som skadar budskap eller byggje veg, råderett over eigedom er vekta opp mot almenne interesser og dette gjeld òg sauebønder.

Har sett fleire skilt av denne typen i ryfylke/sirdalen men aldri andre stader.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, josteink skrev:

Interessant spørsmål om grunneigar kan gje forbud om at hundar skal ferdast med eigar i eit område så lenge dei gjer dette innanfor gjeldande lov og forskrifter. Eg meiner at det kan dei ikkje gjera ettersom det er utforma eigne forskrifter for hundehald og så lenge desse vert fulgt har ikkje grunniegar heimel til å setje forbod mot å gå tur med hund. Enkelte grunneigarar gløymer at dersom du skal regulera ferdsel så skal dette skje med heimel i lov, og eg kan ikkje sjå at det eksisterar noko heimel som gjer grunneigar rett til å hindre hundeeigar å gå tur i utmark. Dette kan sidestillast med grunneigar sin rett til å skyte rovdyr som skadar budskap eller byggje veg, råderett over eigedom er vekta opp mot almenne interesser og dette gjeld òg sauebønder.

Har sett fleire skilt av denne typen i ryfylke/sirdalen men aldri andre stader.

 

 

Kanskje lurt å respektere slike skilt

12.JPG.3b8fa3fe53d1b106d85080edefbb20ef.JPG

Så vi ikke risikere dette.

597eff9e73ff3_images(2).jpeg.1311338a870a33abd243979613c4df04.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, REs skrev:

Kanskje lurt å respektere slike skilt

12.JPG.3b8fa3fe53d1b106d85080edefbb20ef.JPG

Så vi ikke risikere dette.

597eff9e73ff3_images(2).jpeg.1311338a870a33abd243979613c4df04.jpeg

Ja, bandtvang skal respekterast, ingen tvil om det. 

Flott plakat :-) hallo erstatningssøksmål.

Endret av josteink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, REs skrev:

Vanligvis aksepterer grunneiere hunder som holdes i bånd, men det er et moment som hundeeiere bør være klar over når de går i beiteområder hvor det beiter storfe. Storfe har ofte en innebygget aversjon mot fremmede hunder og kan lett angripe turgåere med hund.

Dette er jeg klar over, og krysser aldri jorder sammen med hund der kyr beiter. Men jeg antar at stien gjennom et slikt område er "beskyttet" av inngjerdete jorder dersom storfe beiter der. Så blir det mitt ansvar å holde hunden i band. En sti i mitt nabolag går langs et svært område med kjøttfe. Eng og skog. Området er inngjerdet. Heldigvis. For er dyrene i nærheten av stien når vi passerer kommer hele flokken stormende. Ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt over det, men allemannsretten gir oss ( mennesker ) rett til å ferdes i utmark. Allemannsretten nevner  ikke hunder. Den gir oss heller ikke rett til å hverken parkere , eller kjøre bil fram til utmarken. Jeg har alltid tatt for gitt at så lenge man respekterer båndtvang og slikt , så kan man ferdes hvor man vil i utmark med hund. Men jeg er ikke sikker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege P. skrev:

Dette er jeg klar over, og krysser aldri jorder sammen med hund der kyr beiter. Men jeg antar at stien gjennom et slikt område er "beskyttet" av inngjerdete jorder dersom storfe beiter der. Så blir det mitt ansvar å holde hunden i band. En sti i mitt nabolag går langs et svært område med kjøttfe. Eng og skog. Området er inngjerdet. Heldigvis. For er dyrene i nærheten av stien når vi passerer kommer hele flokken stormende. Ubehagelig.

Storfe trenger ikke å være gjæret inne. Det er ikke uvanlig å slippe ungdyr på utmarksbeite om sommeren, men jeg mener å ha lest et sted at det ikke er lov å ha okser over en viss alder gående løse.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Hunder og allemannsrett (utskilt fra ferdsel over hyttetun)
3 timer siden, REs skrev:

Storfe trenger ikke å være gjæret inne. Det er ikke uvanlig å slippe ungdyr på utmarksbeite om sommeren, men jeg mener å ha lest et sted at det ikke er lov å ha okser over en viss alder gående løse.

Det er regulert i en egen lov, hanndyrloven, for okser er "aldersgrensen" 6 måneder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.