Gå til innhold
  • Bli medlem

Campinghengekøye til halvlang person


espen_johansen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå fått det for meg at jeg skal gi hengekøye et forsøk, og trenger dermed tips. Det jeg er ute etter er i utgangspunktet en 3-sessongs hengekøye for meg på 183-185 cm. Ut i fra det jeg har forstått så er dobbelt stoff en fordel (jeg kommer til å starte med liggeunderlag mellom stofflagene), og jeg er ikke helt klar for å prøve Draumur og andre tverr-liggere. Ikke fordi jeg har noe i mot de, men fordi jeg innbiller meg (muligens ubegrunnet) at det er greit å ha litt kjenskap til tradisjonelle hengekøyefasonger før man beveger seg ut i det nyskapende.

Det virker som at 90% av det norske markedet er ticket to the moon, og ettlags Hennesy-modeller for folk opp til 180cm. Jeg er dermed forberedt på å handle i utenlandsk valuta.

Jeg har sett på Warbonnet blackbird xlc som ser ut til å ha fått meget gode tilbakemeldinger. Men den blir både dyr og man må kjøpe tarp separat noe som muligens kompliserer kjøpet for en nybegynner som meg.

Jeg har også sett på Hennesy sin Jungle explorer, som er litt billigere.

Exped har vel en scout-versjon som er lang nok, men forstår det som at flere brukere klager på et myggnett som treffer nesa.

Er det noen som har formeninger om nevnte modeller, eller som har andre bedre forslag? Eller som vet av norske (nett)butikker som fører aktuelle modeller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buy nice or buy twice er det noe som heter. TTTM er en rimelig inngangsbillett og komfortable nok, men kjøper du en Warbonnet så har du en svært komfortabel køye i meget god kvalitet. Dutchware Chameleon er også et godt valg, stoffet som heter "Hexon 1.6" er det mest komfortable hengekøyestoffet jeg kjenner til - det føles mer som bomull enn nylon. Dream Hammocks lager hengekøyer etter ønske.

Hva gjelder tarp så ender de fleste opp med å bytte ut den originale Hennessyen uansett, så å kjøpe separat er ikke noen dårlig ide :) Warbonnet sin Superfly er svært populær og bør tåle det aller meste av vær. 

Det kan hende du finner noe nyttig på bloggen min: www.hengut.no 

 

Endret av Humbug
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv king size varianten fra tickettothemoon. Godt fornøyd med denne. Har exped liggeunderlag jeg bruker oppi (ikke blåst helt opp) kombinert med myggnetting og tarp er dette er super kombo. Men jeg valgte denne varianten for jeg hadde tarp og liggeunderlag fra før. Skal du handle full pakke kan det være fornuftig å gå for hennessy eller noe slikt å få alt i ett med en gang. 

Er selv 2 meter høy. Fordelen med King Size modellen er at den er god plass til to, som gjør det lett å ligge skrått og flatt når du skal overnatte i køyen. 

36215663036_9770db0dd6_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hatt nevnte Hennessy Explorer og Expedition et par sesonger og er veldig fornøyd med disse. Med din høyde så er det vel Explorer som er aktuell. Jeg har ikke hatt noen problemer med tarpen som følger med og har brukt den både i røff vind og mye nedbør. Den dekker akkurat og skal man ha mye tumleplass under tarpen så bør man kjøpe en i tillegg, men jeg har stort sett ikke behov for det. Jeg har brukt bamse-underlag i denne køya ned i ti-femten minus uten problemer. Med lengden på Explorer så ligger man temmelig flatt. Bruker du fjellforum-koden så får du gode prosenter på køya på Fjellsport.no som leverer kjemperaskt. Der er det også mange fine tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt køya:

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-explorer-deluxe-asym-classic.html

Skittfiske har også salg på disse køyene i blant. Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. :-) 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.