Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av skalljakker


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Dinside.no har utført en test av skalljakker, og siden "hvilken skalljakke skal jeg velge" er et vanlig spørsmål her, tenkte jeg den kunne være av interesse.
Det virker som en grundig test, og de har også en egen artikkel om testpanelet og kriteriene de la vekt på.
http://www.dinside.no/fritid/skalljakker-for-helarsbruk/68413326
http://www.dinside.no/fritid/slik-har-vi-testet-skalljakker/68494192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dinside-tester er noe jeg ikke klarer ta seriøst, det blir litt som å stole på alle "helserådene" du får i KK. 
Videre så er jeg enig i det @Lompa nevner, det står ingenting om utslippet som skapes at produksjonen. Miljøvennlig produksjon av membran er ganske aktuelt i disse dager.

Og hvorfor i alle dager har de ikke Fjällräven's Keb eco-shell med!? Den er helt innafor prisgrensa som ble satt. For noe tull.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bruker av Norrøna Falketind synes jeg testen viser at det er vanskelig å vurdere hvor solide og holdbare plaggene er. Falketind får ros for å virke solid tross det tynne stoffet. Min erfaring er at den er så pass tynn at det ytterste laget fort blir slitt av ved kontakt m steiner ol. Så pass tynne stoffer er også sårbare for "brettemønstre" rundt mansjetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ArveS skrev:

Som bruker av Norrøna Falketind synes jeg testen viser at det er vanskelig å vurdere hvor solide og holdbare plaggene er. Falketind får ros for å virke solid tross det tynne stoffet. Min erfaring er at den er så pass tynn at det ytterste laget fort blir slitt av ved kontakt m steiner ol. Så pass tynne stoffer er også sårbare for "brettemønstre" rundt mansjetter. 

Jeg har Falketind på 4. året og min er dønn solid.

Som sitteunderlag, beskyttelse mot tornekratt og mange mil med tung sekk er den like tett. Med de svære lommene og digre lufteåpningene er den perfekt for meg på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.7.2017 den 14.30, Lompa skrev:

Ikke et eneste ord om utslipp av miljøskadelige stoffer i produksjonen av membranene på mange av disse plaggene. Det er svært skuffende. 

Burde vært med i testen ja men jeg ofrer heller "litt for miljøet" og er tørr og har ting som fungerer enn å bare tenke miljø.
Noen som har tenkt på at stedet plagg med "miljøvennelig membran" produseres kansje forurenser mer enn stedet som lager plagg med "miljøskadelig membran" ?
Blir litt som med El-biler i Oslo.
Forurenser lite her i Oslo men utvinning av Lithium til batteriene som driver de forurenser ekstremt andre steder i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tubbs skrev:

Noen som har tenkt på at stedet plagg med "miljøvennelig membran" produseres kansje forurenser mer enn stedet som lager plagg med "miljøskadelig membran" ?
Blir litt som med El-biler i Oslo.
Forurenser lite her i Oslo men utvinning av Lithium til batteriene som driver de forurenser ekstremt andre steder i verden!

Litt i samme gate som lyntog-prosjektet til Bergen. Isolert sett er toget miljøvennlig, men tar man med utgravningen så er miljøskadene enorme i utbyggingsperioden. 

NSB Kortdistanse jobbet med å "Svanemerke" togene, men standarden var ikke utviklet for tog. NSB kunne heller ikke bevise at deres kraft kom fra vannkraft og ikke sterkt forurensende kullkraft Europa.

Edit: Innlegget burde kanskje vært skilt ut og plassert under "Samfunnsdebatt"

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tubbs skrev:

Burde vært med i testen ja men jeg ofrer heller "litt for miljøet" og er tørr og har ting som fungerer enn å bare tenke miljø.
Noen som har tenkt på at stedet plagg med "miljøvennelig membran" produseres kansje forurenser mer enn stedet som lager plagg med "miljøskadelig membran" ?
Blir litt som med El-biler i Oslo.
Forurenser lite her i Oslo men utvinning av Lithium til batteriene som driver de forurenser ekstremt andre steder i verden!

Det er ikke en motsetning mellom å lage ett miljøvennlig membran og ett tett membran. Du ofrer ikke noe ved å velge ett mer miljøvennlig membran.

Livsløpsanalyse viser at elbil banker fossilbil i mlijøpåvirkning når levetiden er brukt opp med gjennomsnittlige kjørelengder på europeisk kraftmix. Og da er ikke transport og boring etter olje/deivstoff tatt med. 2% av norges vannkraftproduksjon er nok til å drive hele norges bilpark på strøm.

Batterier er 90% gjenvinnbare, og dette er heller ikke tatt med i regnestykket om jeg ikke husker feil. 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tubbs skrev:

Burde vært med i testen ja men jeg ofrer heller "litt for miljøet" og er tørr og har ting som fungerer enn å bare tenke miljø.
Noen som har tenkt på at stedet plagg med "miljøvennelig membran" produseres kansje forurenser mer enn stedet som lager plagg med "miljøskadelig membran" ?
Blir litt som med El-biler i Oslo.
Forurenser lite her i Oslo men utvinning av Lithium til batteriene som driver de forurenser ekstremt andre steder i verden!

Du ofrer heller "litt for miljøet". Disse membranene (som GTX, for eksempel) forurenser veldig i produksjonen, som da legges til Langtvekkistan. Greit å sitte her å la fattige på andre siden av kloden ofre litt... Etter at membranen er laget så forurenser ikke disse plaggene mer enn andre.

Man har altså nå klart å lage pustende membraner uten disse fluorkarbonforbindelsene. Klättermusen, Fjällräven og Houdini har for eksempel slike. (Heia Sverige) De holder deg like tørr.

Det er litt som med myggolja, noen tror ikke at den beskytter uten at den inneholder en del gift..

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

Du ofrer heller "litt for miljøet". Disse membranene (som GTX, for eksempel) forurenser veldig i produksjonen, som da legges til Langtvekkistan. Greit å sitte her å la fattige på andre siden av kloden ofre litt... 

 

Har du sett noe sted at jeg skryter av at jeg er ekstremt miljøvennlig? Prøver å gjøre endel men jeg jeg er ingen engel på dette punktet. Bedriver mao ingen dobbelmoral ved å si en ting og bryte det straks det ikke passer meg der og da! Er vel nok av de som skriker miljø men i det øyeblikket man skal noe så hiver de seg i bilen pga at det blir både kronglete og "dyrt" å bruke mer miljøvennlige transportmidler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tubbs skrev:

Noen som har tenkt på at stedet plagg med "miljøvennelig membran" produseres kansje forurenser mer enn stedet som lager plagg med "miljøskadelig membran" ?

Er det noen grunn til å tro at det faktisk er slik, eller det noe du bare fant på i sammenlikningen med el-biler?

Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt på det, og det er litt interessant hvis det faktisk er noen grunn til å tenke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bøygen skrev:

Er det noen grunn til å tro at det faktisk er slik, eller det noe du bare fant på i sammenlikningen med el-biler?

Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt på det, og det er litt interessant hvis det faktisk er noen grunn til å tenke på det.

Det er nok heller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Bøygen skrev:

Er det noen grunn til å tro at det faktisk er slik, eller det noe du bare fant på i sammenlikningen med el-biler?

Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt på det, og det er litt interessant hvis det faktisk er noen grunn til å tenke på det.

Har vel vist seg å være slik på andre produkter som ofte produseres i lavkostland. Derfor jeg alltid har en innebygd skepsis. Men har ingen info  at akkurat de produktene er i den kategorien ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Endel ny forskning peker ofte mot at  mye såkalte "miljøvennlige" alternativer ofte ikke er så veldig miljøvennlig allikevel når man faktorerer inn det totale bildet.  Enkelte er nok faktisk mer miljøvennlig men man skal ikke svelge alle påstander på høykant heller ;)

Hvilken ny forskning er det du viser til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Veldig overraskende at Fremtiden i våre hender er så kritiske til ull. Har faktisk ikke tenkt over CO2-problematikken rundt å bruke ull, selv om det er masse snakk om CO2 når det gjelder kjøttproduksjon.

Det beste poenget kommer kanskje i den siste kronikken, at det ikke er hva slags klær man kjøper, men hvor lenge man har/bruker dem som betyr mest.
Dette er jo (dessverre?) litt dumt for trenden med superlette produkter, der holdbarhet ofres for lav vekt.

Er "fast and light" uforenlig med å være miljøvennlig? Min brannfakkel på vei inn i helgen :)

Endret av Bøygen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎09‎.‎2017 den 14.37, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er et veldig godt poeng at det mest miljøvennlige er å kjøpe mindre, men hva er det egentlig du sier med dette? At vi kan se bort fra utslipp av skadelige stoffer fra noen typer klær, fordi det er problemer knyttet til andre?

Jeg synes ikke noe om å legitimere utslipp av fluorkarbonforbindelser med begrunnelse i at fleece avgir mikroplast eller at det er dårlig dyrevelferd i ullproduksjonen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye membranen i goretex pro som aecteryx bruker skal iallefall vøre mer miljøvennlig en den forrige. Ett skritt i riktig retning om ikke annet. Men tror det finnes mye verre ting enn 1 membran på ei jakke brukt i 5 år enn mye annet forbrukerelektronikk som er i de 1000 hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, fiskekongen skrev:

Nye membranen i goretex pro som aecteryx bruker skal iallefall vøre mer miljøvennlig en den forrige. Ett skritt i riktig retning om ikke annet. Men tror det finnes mye verre ting enn 1 membran på ei jakke brukt i 5 år enn mye annet forbrukerelektronikk som er i de 1000 hjem.

Elekronikken er irrelevant, her er det snakk om membranplagg.

Argumentet om at det finnes andre ting som er mye værre kan brukes om alt. Så lenge det er skogbranner, krig, prøvespregninger og vulkanutbrudd i verden som forurenser mer enn det vi klarer selv kan vi egentlg gi totalt faen i alt annet da? Også membranplagg og elektronikk...

Det er bedre å gjøre smarte valg der man kan, mange bekker små...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Det er bedre å gjøre smarte valg der man kan, mange bekker små...

Helt klart.
Noe alle burde tenke på når de fyrer opp dieselpurka for å dra på tur, kjøpe ny mob hvert år for at den gamle er "utdatert",  fyrer ekstra i teltet med
bensinbrennern for å få litt kosevarme, kjøpe skopar nr.12 samme år osv................
OG membranklær selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eleltronikken er IKKE irrelevant. Alt er relevant. Det er det totale avtrykket DITT på miljøet som teller.  

At valget mitt om å kjøpe tex klær hvert 5 år blir til at jeg gir faan, skylder på vulkanutbrudd og prøvespregninger er rimelig spesielt.........

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.