Gå til innhold
  • Bli medlem

Olympos72

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en kameratgjeng på fem som vil dra på fem dagers fisketur i fjellet på 10/08-2017, og valget står mellom Hardangervidda og Femund. Vi har vært i Dagali for en del år siden med middelsbra fangst resultat, men fantastiske natur opplevelser. Er det noen av dere som anbefaler noen av de stedene overfor andre? I hovedsak er vi interessert i fjellørret, og har tenkt å bruke sluk, spinner, mark og fluer. I tillegg lurer jeg også på hva dere synes om huskelista her, og eventuelt om dere ser noen vesentlige ting som vi absolutt måtte ha oss med. Vi alle har erfaringer fra fiske og jakt, dog noen varierende grad oss i mellom, men greit å ha flere synspukter på dette.

Lista jeg har er

Kart og kompass

Første hjelpsett, extra batterier, powerbank

Garmin Oregon håndholdt gps

To sett med ull undertøy

Tynn fleece som mellomplagg

Regntøy

Pustende, lette bukse og jakke

Myggjager-håndholt (har ikke prøvd dette før, så det blir første gangen)

Mygghatt med netting

Telt, underlag, sovepose

Kniv og liten brettbar sag, flere lightere, hyssing, tynn tau

2 par sko; Lette fjellstøvel (Arctreryx boa mid eller hva den heter med gtx) og lette lave sko (nesten joggesko type, men litt røffere for fjellbruk, noen forslag?)

Mat, kjeler osv

To fiskestenger, to sneller, og masse sluk og spinner bl.annet aura flake i ulike størrelser, jensensild, martin spinnere, og spesial sluken

 

Selv er jeg ganske fjellvant og har over 30 års erfaring som jeger, men jeg tar i mot alle bidrag med stor takk da jeg ikke er Norsk selv, og det kan være ting som dukker opp på fjellet som man ikke er klar over. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk solkrem, solbriller eller caps, det er viktig å kunne beskytte seg mot sola på tur, har vært på flere turer hvor jeg har glemt noe av dette og dermed fått en skikkelig lærepenge, glemmer aldri det igjen.

Hardangervidda og Femundsmarka er to veldig fine plasser, har vært på begge stedene selv. Hardangervidda har mest fjellørret, mens Femundsmarka her flere andre arter i tillegg (for eksempel Gjedde, Harr, Abbor og røye). 

Jeg personlig klarer ikke å velge en plass ovenfor den andre, men har har akkurat kommet hjem fra en uke på Hardangervidda, en flott tur, vil absolutt tilbake dit!

Har skrevet om turer fra begge plassene på bloggen, så du kan ta en titt å se hvilket område som frister mest:)

Turraport fra Femundsmarka her:)

Turrapport fra Hardangervidda her:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.