Gå til innhold
Det er 376 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en kameratgjeng på fem som vil dra på fem dagers fisketur i fjellet på 10/08-2017, og valget står mellom Hardangervidda og Femund. Vi har vært i Dagali for en del år siden med middelsbra fangst resultat, men fantastiske natur opplevelser. Er det noen av dere som anbefaler noen av de stedene overfor andre? I hovedsak er vi interessert i fjellørret, og har tenkt å bruke sluk, spinner, mark og fluer. I tillegg lurer jeg også på hva dere synes om huskelista her, og eventuelt om dere ser noen vesentlige ting som vi absolutt måtte ha oss med. Vi alle har erfaringer fra fiske og jakt, dog noen varierende grad oss i mellom, men greit å ha flere synspukter på dette.

Lista jeg har er

Kart og kompass

Første hjelpsett, extra batterier, powerbank

Garmin Oregon håndholdt gps

To sett med ull undertøy

Tynn fleece som mellomplagg

Regntøy

Pustende, lette bukse og jakke

Myggjager-håndholt (har ikke prøvd dette før, så det blir første gangen)

Mygghatt med netting

Telt, underlag, sovepose

Kniv og liten brettbar sag, flere lightere, hyssing, tynn tau

2 par sko; Lette fjellstøvel (Arctreryx boa mid eller hva den heter med gtx) og lette lave sko (nesten joggesko type, men litt røffere for fjellbruk, noen forslag?)

Mat, kjeler osv

To fiskestenger, to sneller, og masse sluk og spinner bl.annet aura flake i ulike størrelser, jensensild, martin spinnere, og spesial sluken

Selv er jeg ganske fjellvant og har over 30 års erfaring som jeger, men jeg tar i mot alle bidrag med stor takk da jeg ikke er Norsk selv, og det kan være ting som dukker opp på fjellet som man ikke er klar over. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk solkrem, solbriller eller caps, det er viktig å kunne beskytte seg mot sola på tur, har vært på flere turer hvor jeg har glemt noe av dette og dermed fått en skikkelig lærepenge, glemmer aldri det igjen.

Hardangervidda og Femundsmarka er to veldig fine plasser, har vært på begge stedene selv. Hardangervidda har mest fjellørret, mens Femundsmarka her flere andre arter i tillegg (for eksempel Gjedde, Harr, Abbor og røye). 

Jeg personlig klarer ikke å velge en plass ovenfor den andre, men har har akkurat kommet hjem fra en uke på Hardangervidda, en flott tur, vil absolutt tilbake dit!

Har skrevet om turer fra begge plassene på bloggen, så du kan ta en titt å se hvilket område som frister mest:)

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok hatt med en litt tykk ullgenser og en tynn ulllue, i hvert fall til Hardangervidda.

Vanskelig å velge, men kan kanskje værmelding kvelden før kan avgjøre?

selv om værmelding for fjellet er usikkert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 376 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Fiskeren Jonny
      Da jeg har en tur under planlegging tok jeg med guttungen og stakk innom den lokale fiskesjappa i byen. Planen var å se på litt fiskeutstyr og få litt tips.
      Vi endte opp med at guttungen plukket ut litt sluker for fiske i ferskvann.
      Det ble følgende sluker:
      Møreungen Nordlys 7 gr.
      Møreungen Nordlys 12 gr.
      Møresilda 6 gr.
      Stingsilda Holo 7 gr.
      Søvik sluken 8 gr.
      Vibrax Blue Fox 6 gr.
      Se bilde!
      Noen som har erfaring med disse?

• Av Martin HJ
      Prøver å få seg en smak av det friske fjellvannet
      "Jeg skal bli fotograf når jeg blir stor jeg, så da må jeg øve meg med kameraet ditt" sier Adrian. På de siste turene så har jeg latt han ta speilrefleksen og leke seg litt med å fotografere selv, jeg har vist han det helt grunnleggende som hvordan man slår den på, fokusere og bla i bilder han tar. Og det er igrunn ganske artig, han tråkker rundt og finner motiver han selv syns er spennende, prøver seg frem og viser det til meg. Og da er det ikke til å unngå at det blir noen bilder av meg og, slik som i disse tilfellene.

Men som sagt så hadde vi kommet oss opp til Haukelifjell, etter noen dager på Skrim og noen dager nede i lavlandet ved kysten i både telt og hengekøye var det altså dags for å komme seg opp i høyden. En kamerat ved navn Christian, som ofte er med på flere av turene mine, og hans sønn ved navn Linus ble med oppover mot Hardangervidda. Vi dro med oss lavvo denne gangen som nevnt, fordi det er så utrolig kjekt med en større bolig når man har med barn. Den blir brukt som soveplass og lekestue om hverandre, de bygger om lavvoen innvendig med liggeunderlag, soveposer og annet de måtte finne til en slags borg med huler og vegger. Da trekker vi naturligvis ut for da er det ikke mulig for en voksen person å være der inne 
      Vi parkerte bilen og gikk innover med en viss anelse om hvor vi skulle gjøre leir, men etter noen kilometer så fant vi fort ut at her var det ikke flust med steder å sette opp lavvoen. Vi letet litt rundt og fant omsider en fin leirplass med flat grunn og lite buskas rett ved elva, eneste kjipe her var at det ikke var fiskbart pågrunn av stryk og altfor grunne partier. Men fiskevannet lå ikke langt unna heldigvis.

Leirplass langs elva
      Det startet med yr og gråvær den første dagen, men Adrian visste råd. Han hadde funnet et magisk steindolk fra istiden som trollmennene på den tiden brukte til å manipulere vær og vind, så han skjærte inn noen merkelig symboler i nærmeste snøfonn og da tok det jammen ikke lange tiden før solen tittet frem. Innlosjert og alt på plass var det dags for mat og lek i elven med steinsprett og generell steinpælming. Vi voksne kikket litt på kartet og planla morgendagen over en kopp kokekaffe med litt attåt. Dagen ble avsluttet med obligatorisk kveldstur til de mest interresante attraksjonene som var noen steinblokker oppi lia som kunne klatres på og ikke minst lete etter dyrespor.

En fin plass i kveldssola

Liten kar utforsker nærområdet
      De neste dagene våknet vi til nydelig sol og en lett sommerbris som holdt myggen unna. Det er skarp luft og blir fort kjølig om det kommer en sky, men når sola er fremme er det nesten shortsvær. Smågutta er veldig klar for lek i snøfonnene som ligger som forlokkende akebakker der borte ved fjellet, noe som såklart blir gøy. Vi finner fort ut at dette fjellet i nærheten passer perfekt til en liten topptur også, og utsikt gir innsikt om hvor vi skal piske fluer og denge bly når fisken skal tas siden vi ser vannet hvor prikkepetter bor.

Full fres i akebakken

Adrian har gjort dette før

Klyving opp bakken

Oppe på platået

God stemning i nydelig natur

Førstestyrmann Christian

Her får man oversikt over området

Tipp topp tommel opp

Zelda var forresten med hun og
      Etter lek og topptur bar det ned til leirplassen for lunch og avslapping. Barn, voksne og hund lå dovne rundt om og slikket sol mens sommerbrisen pustet forsiktig gjennom landskapet. Det er virkelig digg når det er perfekte forhold og ikke bli plaget av blodsugere som noen ganger kan bli i overkant slitsomme, tenker tilbake til Hein for et par år siden da vi fant opp ordet Knottfast... grøss og gru. 
      Men fisken som ofte er en av hovedgrenene innen friluftslivet manglet, vi hadde spottet en perfekt plass fra toppen av fjellet og dit bar ferden. Stenger, dupper, mark og fluer skulle i skjønn forening lokke frem til hugg fra de prikkete godsakene som svømmer rundt i disse glistrende fjellvannene. Alle var meget klare for å lande fersk fisk og ha den som et herremåltid til middag. 

På vei mot fisken

Fantastiske omgivelser altså

Christian prøver å lure Ørreten med utvalgte fluer

Meg selv med en godkjent steikefisk

Nyinnkjøpte Crispi Skarven holdt meg tørr på beina uten tegn til gnagsår, støvlene var som formsydde for mine føtter.

To gutter som er på vei til å bli mestere i friluftsliv
      Og slik gikk dagene her inne med fjellhygge, fiskekos, leirliv og barnelek. Alt klaffet alt i alt og ingen dro hjem med annet enn gode minner og et sterkt ønske om en ny tur  Og med det sier jeg god sommer til alle dere der ute som vet å nyte livet til skogs og til fjells hvorhen dere ferdes.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.