Gå til innhold
  • Bli medlem

Camping over flere dager - sekker


Tittei

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere? Når dere telter et sted over gjerne flere dager, også går dere turer derifra. Bruker dere toppen av sekken (jeg har en Alfa85liter) eller har dere med en ekstra dagssekk? 

Tenker i hodet mitt at en liten dagssekk kunne vært løsningen. Tenker at da trenger heller ikke barna, med mindre de har veldig lyst, å ha med seg noe, men kan bare leke helt fritt (de er fra 4 til 10 år). Eller tenker jeg feil igjen? Er det bortkastet vekt å bruke? 

Skal alene på tur nå og da bruker jeg kunn topplokket (av sekken altså 😅), men hva om jeg har med barna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten sekk på rundt 15-2L er ganske grei for dagsturer, da får man plass til niste, varmere tøy og drikke. Bruker mest min 18L Sidekick som jeg fikk med Baltoro'en min, og den veier omtrent 150 gram. Men jeg har en 25L sak som ikke er av noe spesifikt merke om det er odds for ruskevær.

Om du har med barn, da vil jeg si kanskje en 35L. Eller mindre om barna er store nok til en liten sekk selv. 35L Bør dekke behov for varme klær, mat for tur og nok drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gittiamo skrev:

Kan du justere ut en av barnas sekk til å passe deg? Den blir vel såpass lett at bærekomfort ikke har så mye å si? 

 

Det var jo smart, da slipper jeg ta med ekstra sekk også kan de evt bytte på å ta den om de hr lyst. Enn så lenge er det gode skolesekker de må bruke. 

----

Lurte mest på hva dere pleier å gjøre når dere er på slike turer? Både med og uten barn, eller går dere fortrinnvis enten slik at dere går en dagsettappe hver dag og slår leir et nytt sted hver dag/ren dagstur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tømmer hovedsekken i teltet eller ett egnet sted og bruker den sekken. Det bli jo ikke noen vekt å snakke om på ryggen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mareng said:

Tømmer hovedsekken i teltet eller ett egnet sted og bruker den sekken. Det bli jo ikke noen vekt å snakke om på ryggen allikevel.

Gærning. Ikke at jeg skal si noe med mine 5 sekker i diverse størrelser 🙃

 

9 minutes ago, Tittei said:

Det var jo smart, da slipper jeg ta med ekstra sekk også kan de evt bytte på å ta den om de hr lyst. Enn så lenge er det gode skolesekker de må bruke. 

----

Lurte mest på hva dere pleier å gjøre når dere er på slike turer? Både med og uten barn, eller går dere fortrinnvis enten slik at dere går en dagsettappe hver dag og slår leir et nytt sted hver dag/ren dagstur? 

Det er helt avhengig av turens mål og mening, som regel slår jeg leir for to dager om jeg vil ha en dagstur med lett sekk. Jeg pleier å legge inn tidsmargin på hvor langt jeg går til camp X, og om jeg er i nærheten av f.eks en fjelltopp jeg vil stikke innom - Da slår jeg gjerne camp i nærheten av målet, også bruker jeg heller noen timer ekstra på utsikt. Niste selvfølgelig med i daypack, ellers blir jeg gretten og vrien å ha med å gjøre.

Forøvrig uten barn, de er ikke helt påtenkt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med sts ultrasil daypack på to lengre turer som har fungert greit til bruken du skisserer.

Skal jeg klage på noe, så er det at skulderstroppene er av så tynt/lett materiale at spennen som lar deg regulere lengden ikke greier å låse/holde. Dermed endte ihvertfall jeg opp med å etterjustere hele tiden, helt til jeg fant det for godt å slå en knute på begge skulderstroppene 

Anbefales på det varmeste for det :-)

https://www.fjellsport.no/sts-daypack-ultrasil-blue.html

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 2 forskjellige løsninger.

1. Setter sammen sidelommene på min Recon Pack til dagstur sekk. Fin når jeg skal gå rundt å fiske. Er neppe så god løsning å bære tungt med men jeg har lott drikke, fiskeutstyr, ekstra jakke eĺler noe. Evt noe mat hvis jeg skal være borte noen timer.

2. Osprey UL sekk på noen og tjue liter. Egentlig en grei liten sekk, veier vel 85gr. Bruker den med Osprey Xenith sekken min da jeg ikke liker bruker topplokket som hoftebeltet. Sist tur brukt jeg den sammen med Recon. Helt fin som en pakkpose i sekken, og så dagstursekk i leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er alle våre hovedturer på sommeren med base camper på en uke i slengen, så hvis jeg har behov for sekk så tømmer jeg også sekken i teltet eller i jervenduken under et tre. Klær ol. blir i teltet.

 

Skal du bare ha med småting på dagstur finnes det sammenleggbare TTTM sekker på ca. 15 liter som i praksis veier ingenting sammenlignet med en standard sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/07/2017 at 10:54 PM, herrlarsson said:

En liten sekk på rundt 15-2L er ganske grei for dagsturer, da får man plass til niste, varmere tøy og drikke. Bruker mest min 18L Sidekick som jeg fikk med Baltoro'en min, og den veier omtrent 150 gram. Men jeg har en 25L sak som ikke er av noe spesifikt merke om det er odds for ruskevær.

Om du har med barn, da vil jeg si kanskje en 35L. Eller mindre om barna er store nok til en liten sekk selv. 35L Bør dekke behov for varme klær, mat for tur og nok drikke.

Kjøpte akkurat Balatoro 85 selv, og jeg må bare berømme de for fantastisk løsning på den dagstursekken/hydropack "pose". At ikke andre har tenkt i samme baner er for meg et mysterium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, tshansen said:

Kjøpte akkurat Balatoro 85 selv, og jeg må bare berømme de for fantastisk løsning på den dagstursekken/hydropack "pose". At ikke andre har tenkt i samme baner er for meg et mysterium. 

Den er helt utrolig praktisk! Gregory lager egne drikkeblærer som passer som hånd i hansken inni en slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Vet du hvor jeg kan få kjøpt en slik drikkeblære fra Gregory i Norge? Jeg har prøvd å søke nettet uten hell 

Lurer på om jeg faktisk har sett den på den lokale MX-Sport'en, men kan også ta feil. Ligner dog veldig på Osprey sine nyeste modeller, som jeg liker veldig godt og brukte en 2,5L på Baltoro 85 når jeg hadde den, hvor Osprey har én fordel jeg ser ved første øyekast: slangen kan kobles av uten at du må tre hele røret ut av sekken igjen for å fylle på blæra. Fynker også om det er vann i slangen når du gjør det, da den er vanntett i begge ender ved koblingen. De har også en stor åpning i toppen slik det ser ut som Gregory har. Bare sånn om du ikke skulle finne den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vandrefalken skrev:

Lurer på om jeg faktisk har sett den på den lokale MX-Sport'en, men kan også ta feil. Ligner dog veldig på Osprey sine nyeste modeller, som jeg liker veldig godt og brukte en 2,5L på Baltoro 85 når jeg hadde den, hvor Osprey har én fordel jeg ser ved første øyekast: slangen kan kobles av uten at du må tre hele røret ut av sekken igjen for å fylle på blæra. Fynker også om det er vann i slangen når du gjør det, da den er vanntett i begge ender ved koblingen. De har også en stor åpning i toppen slik det ser ut som Gregory har. Bare sånn om du ikke skulle finne den. :) 

Aaahh... glimrende. Godt tips! Har en Mx rett i nærheten. Får stikke innom å sjekke.Takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tshansen said:

Aaahh... glimrende. Godt tips! Har en Mx rett i nærheten. Får stikke innom å sjekke.Takk skal du ha

Jeg fikk min sammen med Denali'en, men da fikk jeg den tilsendt rett fra Gregory selv. Som @Vandrefalken nevner så er det MX som gjelder, som vanlig har de ting man ellers ikke skulle tro man ville ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.