Gå til innhold
  • Bli medlem

Betale for bruk av klatrefelt


Miamaria

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det å ta betalt for at folk benytter klatreelt (med toppfester, usikker på om det er mer boltet) rundt om?

Klatrere har i dag meldt at de har blitt bedt om å betale for dagsbesøk på ei hytte i Turistforeningen, når de gikk gjennom anlegget (ubetjent hytte) i området der klatrefeltet ligger.

Jeg kan ikke huske å ha hørt lignende, men det er kanskje mer vanlig andre steder, at vi bare tilfeldigvis har de fleste klatrefeltene ute i periferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldrig hørt om før - hverken i Norge eller i andre lande. Det eneste sted, jeg har været ude for noget, der ligner bare lidt, var i Paklenica i Kroatia, hvor man klatrer inde i en nationalpark, hvor man må betale for adgang til nationalparken, men når man først er inde, er klatringen fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo veldig spesielt ut, betale for å bruke fjellet? Øhhh. Hvilket område er det snakk om?
Iløpet av mine 7 år med diverse klatring hovesakelig i Norge har jeg aldri noensinne fått beskjed om å betale for å klatre i et fjell, med mindre det er guidet tur (Kun i utlandet). 

Høres helt absurd ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Miamaria said:

http://www.klatrefelt.no/crag/guvågguvåg/

Hvis det er så uvanlig, så går jeg nesten ut fra at det er en misforståelse ute og går. At man kanskje trodde hyttene var i bruk eller noe. Jeg trodde kanskje det var jeg som bare ikke hadde hørt om sånt før.

Det må være en stor misforståelse isåfall! Blir litt som å kreve betalt for at du skal kunne gå på på skogstur. 
Aldri hørt om noe sånt før, så det var nok snakk om at noen trodde hytta ble brukt av personene som klatret. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om før. Som nevnt så er det kanskje en misforståelse ift betaling for hytte eller parkeringsplass?

Dette minner meg forresten om et annet case. Via Ferrata'er i Norge tar betalt, både for turer med guide ut turer du går på egenhånd. Har noen venner som derfor går "uanmeldt" når de går slike fordi de anser det som utmark&fjell.

Hvor langt er det fra å kreve betalt for alle som går en Via Ferrata på egenhånd til noen som klarer på et boltet klatrefelt? 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Terka said:

Aldri hørt om før. Som nevnt så er det kanskje en misforståelse for hytte eller parkeringsplass?

Dette minner meg forresten om et annet case. Via Ferrata'er i Norge tar betalt, både for turer med guide ut turer du går på egenhånd. Har noen venner som derfor går "uanmeldt" når de går slike fordi de anser det som utmark&fjell.

Hvor langt er det fra å kreve betalt for alle som går en Vis Ferrata på egenhånd til noen som klarer på et boltet klatrefelt? 


Faktisk. Jeg forstår dine venner veldig godt, det er arbeid som kreves for en Via Ferrata - Men allikevel, utmark og fjell er fri for alle. Punktum.
Har gjort det samme opptil flere ganger i Loen, gjør det gjerne igjen.

Blir som om jeg skal ta betalt av mine klatrevenner for å lede løyper, det blir rett og slett på trynet. Men de som sitter og styrer i reisenæringslivet hadde vel blitt fornøyd om det var slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får tro det, greit å høre hva som er vanlig rundt om uansett. Synes du har et poeng med de ferrataene forresten. Ikke alt er like selvsagt for alle, og ting kan ofte gjernediskuteres. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten sin rett til fri ferdsel er overalt i utmark, hvor ikke myndighetene har bestemt nået annet.

Nået annet er da de installasjoner som private gjør på sin eiendom - også i utmark. Jeg har aldri hørt om klatrefelt, etablert i utmark, hvor "eieren av boltene" nekter andre å nytte dei. Eieren i den sammen heng er da ofte det lokale klatremiljø/klubb. Det vil også være svært vanskelig å håndheve...

Via Ferrata der i mot, vet jeg om plasser hvor utbygger ikke vil la offentligheten nytte installasjonen uten betaling, og har fått tillatelse til å oppføre anlegget på de betingelser.
Der er vel ingen som kan nekte deg å klatre på egne sikringer, eller friklatre rett ved anlegget, men du trenger nok tillatelse for å nytte det. Her har ofte utbygger kommersielle interesser, og akkurat som når du nytter en hytte noen har bygd i utmark, krever de betaling.
I prinsippet er det vel rett om rimelig, alt den stund at der er store kostnader forbundet med bygging og vedlikehold av slike anlegg, og at det er private interesser som har valgt å skjemme naturen på slikt måte.

Andre plasser vet jeg at kommunen har hatt som krav at anlegget skal være offentlig tilgjengelig - som i Loen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.