Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiske - Endelig satt den!


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Så, etter timer med trening på barmark, lesing på nett og ikke minst youtube har jeg endelig klart det, mestring av fluefiske og min aller første ørret på 250gram, med Flue!!

Utrolig at man kan bli så glad for noe så lite, men læringskurven har vært bratt, og mang en gang tidligere har jeg knotet mer med å få kastet, eller bare fått krøll på alt utstyr + satt meg fast i trær og busker. Selv finnmarksvidda viste seg å være for krevende, senest i fjor brukte jeg 95% av tiden på å knote med snøret. 

 

Så nå, nå tror jeg at jeg endelig mestrer fluefiske. Fluen setter seg ikke fast i busker selv med bratt skråning bak, og jeg klarer å få snøret langt nok ut til å fange fiskens interesse. 

Det er noe helt spesielt med fluefiske, det å se etter vakende fisk, å se at fisken tar en flue 20cm fra min flue, og ikke minst, det å se fisken gape over fluen mens jeg står klar til å rykke stangen opp for et skikkelig mothugg. 

Nå er jeg virkelig bitt av basillen, og sammen med slukfiske gir dette meg mange flere muligheter og spenning. Kombinasjonen er helt utrolig. 

Så, nå trenger jeg bare noen tips til gode fluer :D

Det er utrolig mye på markedet, men som ved stangfiske finnes det vel noen som utmerker seg? Fisken jeg fikk var en svart/hvit black gnat og skal kjøpe noen flere av den i forskjellige størrelser.  

Er det noe som utmerker seg for røye - spesielt oppe i nord på høsten? Evt. andre gode slagere? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med første fisk !

Ett lite tips til å slippe å knote så mye med snøret er å handle seg en snørekurv. Blir mest brukt av kystfiskere men jeg digger den i elv og ikke minst på land der det er mye vierkratt. 

Av fluer til finnmark nå utover så ville ikke jeg stukket på fjellet uten vårfluer. Små Elk hair caddis, noen streaking caddis i litt større typer og litt vårfluepupper ale superpuppan. Fjærmygg imitasjoner er ett must på alt røyefiske, røya blir ofte totalt selektiv iblandt og gjerne da på mygg i liten str som krok 18. Ta med tørre mygg ala cdc myggen , noen klekkere og noen buzzere. 

Får du bibio sverming så må du også ha ett par sånne i esken. 

Skitt fiske ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Husker fremdeles min første tørrflueørret.

Helt enig med lars p over her i valg av typer, men jeg ville tatt hensyn til flyteegenskapene også. Når man er fersk blir det litt styr og det kan være vanskelig å få flua dit man vil, så pent man vil (det er vanskelig senere også..). Da synes jeg det er viktig å ha fluer som flyter godt, og som kan være litt tilgivende.. Fluer med cdc-fjær flyter veldig godt. Caddis med hårvinge gjør også det. Om de dras under, så popper de opp og ligger på overflaten igjen. God impregnering er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.