Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips om lett sovepose


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, JanRH skrev:

Begge er meget bra soveposer :) Jeg har selv Rab Neutrino Endurance 400 i unisex-modellen. Hvis den skal brukes på høyfjellet om sommeren kan den bli kald med 2,5 grader som laveste temperatur for kvinner. Rab Neutrino Endurance 600 vil fungere bra sen vår, sommer og tidlig høst. Lettere å lufte enn å skape varme. 

Denne ser også bra ut som en 3-sesongspose for kvinner. Robust og vannavvisende ytterstoff (vannsøyle på 1500 mm). https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-glacier-700-womens-foxglove.html

Mountain Equipment Glacier 700 er en veldig varm 3-sesongspose til kvinner. Glacier-serien har fått en full makeover når det kommer til både farge, konstruksjon og forholdet mellom vekt, varme og dunkontroll. Posen bruker forskjellige konstruksjonsmetoder i forskjellige deler av posen slik at varmen blir maksimalt utnyttet. Passformen er spesielt utviklet for kvinner.

Denne soveposen passer veldig bra til toppturer i mars/april når den verste vinterkulda har gitt seg eller trekkingturer til eksotiske høyfjell. Posen er fylt med helle 699 gram med 700 FP premium andedun. Glidelåsen er i full lengde og har Gemini TM kammer langs hele. Dette sørger for minimalt varmetap. Nakkekragen har praktisk megnetlås som gir stor komfort og enkel bruk. Topp og bunn på hetten kan justeres individuelt. Det nye ytterstoffet DriLite Loft II er lettere enn tidligere uten at slitestyrke eller fuktbeskyttelse har blitt redusert. 

Leveres med oppbevaringstrekk og vanntett pakkpose med rullelukking. 

  • Sesong: 3-sesongs
  • Yttermateriale: DriLite Loft II, 1500 mm vannsøyle, 55g/m2
  • Fyllmateriale: 700+ Premium Andedun
  • Fyllvekt: 699g
  • Comfort: -6ºC (EN13537)
  • Comfort limit: -13ºC (EN13537)
  • Extreme: -34ºC (EN13537)
  • Maks personlengde: 170cm (reg) 185cm (XL)
  • Fotbredde: 50cm
  • Glidelås: Full lengde
  • Pakkstørrelse: 30x20x20 cm
  • Vekt: 1140g (reg) 1250g (XL) 

Den virker jo også super fin! Takk for tipset, hadde ikke sett den. Men har kikket på samme bare i 1000 som vinterpose https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-1000-womens-foxglove.html hva tenker du om den? Med lakenpose i i tillegg så burde den kanskje være varm nok? Ser den selges til 4300 her https://www.vpg.no/mountain-equipment/227244/mountain-equipment-glacier-1000-w-s men aner ikke om dette er en bra butikk? :)  Kommer til å bli vanskelig å velge, er fine alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
14 minutter siden, Turjente93 skrev:

Den virker jo også super fin! Takk for tipset, hadde ikke sett den. Men har kikket på samme bare i 1000 som vinterpose https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-glacier-1000-womens-foxglove.html hva tenker du om den? Med lakenpose i i tillegg så burde den kanskje være varm nok? Ser den selges til 4300 her https://www.vpg.no/mountain-equipment/227244/mountain-equipment-glacier-1000-w-s men aner ikke om dette er en bra butikk? :)  Kommer til å bli vanskelig å velge, er fine alle sammen! 

-11 grader som nedre temperatur for kvinner er ikke mye for en vinterpose, men det er den varmeste vinterposen for kvinner som Mountain Equipment har. Lakenpose kan hjelpe litt, men ikke mye. Vanskelig å si, men kanskje ett par grader ekstra. Et meget bra liggeunderlag er et must. Soveposen er meget bra, og dersom -11 holder er det et godt valg.

Min sovepose for turer om vinteren, ikke de kaldeste turene, holder ned i -15. Skulle jeg vært ute midtvinters ville jeg hatt en som holdt -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JanRH skrev:

-11 grader som nedre temperatur for kvinner er ikke mye for en vinterpose, men det er den varmeste vinterposen for kvinner som Mountain Equipment har. Lakenpose kan hjelpe litt, men ikke mye. Vanskelig å si, men kanskje ett par grader ekstra. Et meget bra liggeunderlag er et must. Soveposen er meget bra, og dersom -11 holder er det et godt valg.

Min sovepose for turer om vinteren, ikke de kaldeste turene, holder ned i -15. Skulle jeg vært ute midtvinters ville jeg hatt en som holdt -20.

Nei det er jo egentlig ikke det. Har ikke funnet noen særlig varmere. Helsport Kvitbreen til -13 og Polheim til -19. Virker som Tcomf sjelden går til mye mer enn -10. Vet ikke om det finnes syntet som er varmere? Men de veier jo tilsvarende. 

Tenker å ha bamse eller lignende + exped synmat 7MW eller LW, men tror MW holder siden jeg bare er 165. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
42 minutter siden, Turjente93 skrev:

Nei det er jo egentlig ikke det. Har ikke funnet noen særlig varmere. Helsport Kvitbreen til -13 og Polheim til -19. Virker som Tcomf sjelden går til mye mer enn -10. Vet ikke om det finnes syntet som er varmere? Men de veier jo tilsvarende. 

Tenker å ha bamse eller lignende + exped synmat 7MW eller LW, men tror MW holder siden jeg bare er 165. 

Mont Bell Downhugger, som @Sovjetunionenhar, er nok mer enn varm nok. Koster en liten bil, men varm. Unisex soveposer med 1200 gram dun eller mer blir gjerne litt bredere. Vanskelig å velge rett noen ganger. Bamse og Synmat MW er en god kombo. 

Det finnes varme syntetposer men store sammenrullet. Legger med to modeller fra Mountain Hardwear.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-blaze-sleeping-bag-reg-inca-gold.html

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-lamina-z-bonfire-sleeping-bag-reg-shark.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category2

De har maks personlengde på 183, så ikke superlang til deg. Begge er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JanRH skrev:

Mont Bell Downhugger, som @Sovjetunionenhar, er nok mer enn varm nok. Koster en liten bil, men varm. Unisex soveposer med 1200 gram dun eller mer blir gjerne litt bredere. Vanskelig å velge rett noen ganger. Bamse og Synmat MW er en god kombo. 

Det finnes varme syntetposer men store sammenrullet. Legger med to modeller fra Mountain Hardwear.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-blaze-sleeping-bag-reg-inca-gold.html

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-lamina-z-bonfire-sleeping-bag-reg-shark.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category2

De har maks personlengde på 183, så ikke superlang til deg. Begge er meget bra.

De virker jo veldig fine! Kanskje jeg skulle gått for syntet i første omgang med tanke på pris... Og de veier jo heller ikke like mye som andre syntetposer. Men har noen en anelse om ca. Comforttemp på disse? 

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
34 minutter siden, Turjente93 skrev:

De virker jo veldig fine! Kanskje jeg skulle gått for syntet i første omgang med tanke på pris... Og de veier jo heller ikke like mye som andre syntetposer. Men har noen en anelse om ca. Comforttemp på disse? 

Det blir å stikke fingeren i lufta :) MH Blaze er oppgitt til -26 (ikke EN-testet). Jeg ville satt ish -15  grader for kvinner. MH Bonfire tror jeg ei av venninnene til @Sovjetunionenhar, dersom jeg husker rett. -34 grader for menn (ikke EN-testet). Bør klare rundt -20 for kvinner. Det blir gjetning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JanRH skrev:

Det blir å stikke fingeren i lufta :) MH Blaze er oppgitt til -26 (ikke EN-testet). Jeg ville satt mellom -15 og -17 grader for kvinner. MH Bonfire tror jeg en av venninnene til @Sovjetunionenhar, dersom jeg husker rett. -34 grader for menn (ikke EN-testet). Bør klare litt rundt -20 for kvinner.

😂 Ja det var omtrent de temp. jeg tenkte også... Men vanskelig å vite... Ganske sikker på at jeg går for Rab Neutrino Endurance 600 W's for tresesongsbruk :) Men den kan jeg jo vente og følge med på om kommer på tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Turjente93 skrev:

1f602.png Ja det var omtrent de temp. jeg tenkte også... Men vanskelig å vite... Ganske sikker på at jeg går for Rab Neutrino Endurance 600 W's for tresesongsbruk :) Men den kan jeg jo vente og følge med på om kommer på tilbud. 

Går selv og sikler på en Rab Andes 800 W til vinterbruk. I følge ei jeg kjenner fungerer denne helt ypperlig til sommerturer også her i Nord-Norge. Og den er lettere enn 3-sesongersposen jeg har i syntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Turjente93 skrev:

1f602.png Ja det var omtrent de temp. jeg tenkte også... Men vanskelig å vite... Ganske sikker på at jeg går for Rab Neutrino Endurance 600 W's for tresesongsbruk :) Men den kan jeg jo vente og følge med på om kommer på tilbud. 

Venninna mi har den der mener jeg, hun heter @kristineegelund på isnta så du kan høre med henne, jeg tror hun er fornøyd hvis du ser bort ifra størrelsen. Hvor mye koster egentlig rab påosen? Ser bare at warmpeace viking har 600 samme komf temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Turjente93 Nå har jeg ikke fulgt med på tråden her, så dette kan være helt på jordet, men hvis det fortsatt er snakk om å kjøpe en varm pose som også kan brukes vinterstid og , så har ei tredje venninne kjøpt warmpeace viking 1200 til henne og gubben, de er veldig fornøyd med dem (holder til -10). Maria Yang på instagram, flere bilder av posen på profilen hennes tror jeg. Liksom en prisklasse under oss som svir 8000 på en pose, det er kanskje forbeholdt de som er veldig mye ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke pris er avgjørende så har du også en ultralett og liten fra Sir Joseph Koteka (Koteka II 850):
http://www.sirjoseph.cz/en/products/sleeping-bags/i23-koteka-ii-850-714.htm

Har denne og den er ekstremt fluffy og varm - pakker ned svært kompakt og veier veldig lite.

Men jeg ville ikke kjøpt dyre Rab eller Koteka poser med mindre vekt og volum er svært kritisk. Det finnes som flere har nevnt langt billigere poser om du er villig til å å bære litt mer og at det tar mer plass i sekken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Men jeg ville ikke kjøpt dyre Rab eller Koteka poser med mindre vekt og volum er svært kritisk. Det finnes som flere har nevnt langt billigere poser om du er villig til å å bære litt mer og at det tar mer plass i sekken :) 

Jeg har kjøpt mine Rab og Mountain Equipment soveposer på tilbud, dvs. mellom 30-40% rabatt :) Kjøper ikke med mindre det er minst 30%. Min nyinnkjøpte ME Helium 800 fikk jeg til 40+10%😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg har kjøpt mine Rab og Mountain Equipment soveposer på tilbud, dvs. mellom 30-40% rabatt :) Kjøper ikke med mindre det er minst 30%. Min nyinnkjøpte ME Helium 800 fikk jeg til 40+10%1f600.png

fjellsport.no har rett som det er gode tilbud på RAB.

Jeg har kjøpt både til meg selv og til bruttern med 40-50% avslag begge gangene.
Selv bruker jeg RAB Neutrino 400 som 3-sesongspose, også i høyfjellet. Skal holde til 0 grader plussminus 3 grader sånn sirkus... Sper på med ullundertøy ved behov.

Om jeg forventer snø og temp nedi minus 5-10 kler jeg min gamle Ajungilak-pose (holder til minus 2 eller deromkring) utenpå RAB-posen.

 

PS: med tanke på at jeg bor på vestlandet ville jeg gått muligens for "Neutrino Endurance" istedet for straight "Neutrino" hvis jeg skulle gjort det en gang til. Dette egentlig mest for sjelefredens skyld når regnet bøtter ned og angsten for våt pose kommer krypende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en god pose med best mulig dun, helst impringert dun får du en sovepose du blir veldig glad i og kan sikkert bruke i 20-30 år. Høy kvalitet på dun, gjør at den blir flyffy som @Tor-Erik-L-77 sier. I tillegg er de veldig komprimerbare. Ofte er volum like viktig som vekt. Husk å lagre de luftig og ikke komprimert. Når du har slått opp teltet, rister du løs soveposen og ser at duna ligger riktig. Da er den seg selv igjen når du skal legge deg. Du belaster både miljøet og økonomien din mindre med å kjøpe en bra pose som du blir fornøyd med, kontra å bytte ofte. 

Ikke se deg blind på % men se på prisen i kr. 

Ikke kjøp sovepose med dunkvalitet lavere enn 800 cuin, helst 850 eller 900. 

Ja, det blir dyrt..... men skal turer blir bra, må sko, sekk, telt og sovesystem fungere. Gnagsår, blitt kald og/eller våt pluss sove dårlig er oppskriften på å ikke få fine turer. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Knappetelt skrev:

Kjøper du en god pose med best mulig dun, helst impringert dun får du en sovepose du blir veldig glad i og kan sikkert bruke i 20-30 år. Høy kvalitet på dun, gjør at den blir flyffy som @Tor-Erik-L-77 sier. I tillegg er de veldig komprimerbare. Ofte er volum like viktig som vekt. Husk å lagre de luftig og ikke komprimert. Når du har slått opp teltet, rister du løs soveposen og ser at duna ligger riktig. Da er den seg selv igjen når du skal legge deg. Du belaster både miljøet og økonomien din mindre med å kjøpe en bra pose som du blir fornøyd med, kontra å bytte ofte. 

Ikke se deg blind på % men se på prisen i kr. 

Ikke kjøp sovepose med dunkvalitet lavere enn 800 cuin, helst 850 eller 900. 

Ja, det blir dyrt..... men skal turer blir bra, må sko, sekk, telt og sovesystem fungere. Gnagsår, blitt kald og/eller våt pluss sove dårlig er oppskriften på å ikke få fine turer. 

 

Jeg er litt enig her altså, iallfall hvis man er en person som vet en vil bruke mye tid i naturen. Jeg kjøpte en billig sovepose (ME dreamcatcher 650, kostet 2400) og billig telt, teltet ble solgt etter to turer og jeg ser at soveposen har, på tross av nevrotisk vedlikehold, tapt seg svært mye sammenlignet med Mont Bell posen som jeg kjøpte 6 måneder senere. Mont Bell posen er som ny fortsatt (og de behandles helt likt, får sove i sengen min sammen med meg..) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Knappetelt skrev:

Kjøper du en god pose med best mulig dun, helst impringert dun får du en sovepose du blir veldig glad i og kan sikkert bruke i 20-30 år. Høy kvalitet på dun, gjør at den blir flyffy som @Tor-Erik-L-77 sier. I tillegg er de veldig komprimerbare. Ofte er volum like viktig som vekt. Husk å lagre de luftig og ikke komprimert. Når du har slått opp teltet, rister du løs soveposen og ser at duna ligger riktig. Da er den seg selv igjen når du skal legge deg. Du belaster både miljøet og økonomien din mindre med å kjøpe en bra pose som du blir fornøyd med, kontra å bytte ofte. 

Ikke se deg blind på % men se på prisen i kr. 

Ikke kjøp sovepose med dunkvalitet lavere enn 800 cuin, helst 850 eller 900. 

Ja, det blir dyrt..... men skal turer blir bra, må sko, sekk, telt og sovesystem fungere. Gnagsår, blitt kald og/eller våt pluss sove dårlig er oppskriften på å ikke få fine turer. 

 

Riktig at man ikke må se på % avslag, men på pris. Flere av disse butikkene som eks. fjellsport og hekta på tur har noen førpriser som er ekstremt høye eller usanne, dermed blir % avslaget høyt.

Men jeg er uenig med at man ikke skal kjøpe sovepose med dunspenst lavere enn 800 cuin. Flere har har warmpeace soveposer, og er overrasket over hvor god kvaliteten og varmen er. Den har 600 cuin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Knappetelt skrev:

Kjøper du en god pose med best mulig dun, helst impringert dun får du en sovepose du blir veldig glad i og kan sikkert bruke i 20-30 år. Høy kvalitet på dun, gjør at den blir flyffy som @Tor-Erik-L-77 sier. I tillegg er de veldig komprimerbare. Ofte er volum like viktig som vekt. Husk å lagre de luftig og ikke komprimert. Når du har slått opp teltet, rister du løs soveposen og ser at duna ligger riktig. Da er den seg selv igjen når du skal legge deg. Du belaster både miljøet og økonomien din mindre med å kjøpe en bra pose som du blir fornøyd med, kontra å bytte ofte. 

Ikke se deg blind på % men se på prisen i kr. 

Ikke kjøp sovepose med dunkvalitet lavere enn 800 cuin, helst 850 eller 900. 

Ja, det blir dyrt..... men skal turer blir bra, må sko, sekk, telt og sovesystem fungere. Gnagsår, blitt kald og/eller våt pluss sove dårlig er oppskriften på å ikke få fine turer. 

 

Brukte en billig syntetpose fra helsport i minst 10 år og hadde knallfine turer med den. Samme med en billig dunpose fra bergans. Du MÅ ikke ha en dunpose med 850-900 cuin for å få en god tur, i mine ører høres du ut som en selger fra sportslageret som vil selge dyrest mulig produkter! 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mareng skrev:

Riktig at man ikke må se på % avslag, men på pris. Flere av disse butikkene som eks. fjellsport og hekta på tur har noen førpriser som er ekstremt høye eller usanne, dermed blir % avslaget høyt.

sider som prisjakt.no har prisstatistikk som gjerne går flere år tilbake i tid, i tillegg til at man kan sammenligne priser mellom butikker. Det er en enkel og grei dobbeltsjekk dersom man er usikker på om "tilbudet" er et ekte tilbud.

21 minutter siden, Anders_G skrev:

Brukte en billig syntetpose fra helsport i minst 10 år og hadde knallfine turer med den. Samme med en billig dunpose fra bergans. Du MÅ ikke ha en dunpose med 850-900 cuin for å få en god tur, i mine ører høres du ut som en selger fra sportslageret som vil selge dyrest mulig produkter! 

Word!!
Det er lett å se seg blind på specs :D ... men samtidig er det viktig å kjøpe noe bra første gang, sånn at man i hvert fall ikke ender opp med å kjøpe flere produkter etter hverandre... Sparer både lommeboka og miljøet!

Vi nordmenn er jo gear-junkies hele gjengen, og det er viktig fordi det faktisk er farlig å gå i fjellet uten skikkelig utstyr, men det er nok flere enn bare meg her inne på forumet som med fordel kunne roa ned storforbrukeren i seg og kanskje klart seg fint med et litt mindre fotavtrykk...

Wops, sorry for rant :0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, hallfradd skrev:

Og mens vi snakker om specs kan det være et poeng at (i tilleg til å tenke på cuin) bør vurderes på om det er etisk ålreit dun eller ikke, og om det er hydrofobisk/behandlet eller ikke...

Jeg spurte hektapåtur om det var greit å bruke nikwax wask in dunimpregnering på warmpiece posen. Dette fikk jeg til svar:

"I bunn av soveposen finnes det en vaskeanvisning. Les den. Det gjør ingen ting å impregnere den selv om mye av filosofien til WP er nettopp det at dunene skal absorbere fukt - derved få ett tørrere miljø inne i posen. (En voksen mann fordamper 750 ml på en natt). Du kan evnt spray impregnere fotende av soveposen dersom du er redd for at den blir våt.

En vasket WP sovepose (dersom du følger vaskeanvisningen) blir faktisk enda bedre og med mer spenst i dunene."

 

Då dermed tenker jeg at dersom det er ett problem at posen blir fuktig har impregnert dun noe for seg (koster 149kr å gjøre det i vaskemaskinen hjemme, jeg ville ikke betalt mye ekstra for dette). Ellers er det gjerne best at fuktigheten fra kroppen best mulig blir abosorbert av dunet (og pustet ut?), i stedet for at posen blir klam. Fukt fra utsiden kan reduseres med sprayimpregnering, men mange poser er vel DWR behandlet fra fabrikk, og den holder vel en del turer før man trenger å spraye på ny.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Mareng skrev:

Riktig at man ikke må se på % avslag, men på pris. Flere av disse butikkene som eks. fjellsport og hekta på tur har noen førpriser som er ekstremt høye eller usanne, dermed blir % avslaget høyt.

Men jeg er uenig med at man ikke skal kjøpe sovepose med dunspenst lavere enn 800 cuin. Flere har har warmpeace soveposer, og er overrasket over hvor god kvaliteten og varmen er. Den har 600 cuin.

Jeg har impregnert gåsedun i 800 cuin US, noe lavere en den europeiske standarden, men absolutt toppklasse dun fra Rab. Jeg har 700+ cuin (EU) andedun i min ME Helium 800. Det sies at toppklasse andedun er bedre enn gåsedun i lavere klasse, kanskje derfor min Rab Summit 800 har 650 cuim andedun. Selv om spensten er lavere føles denne meget fluffy ut.

God kvalitet koster, men det varer med rett vedlikehold. Jeg hadde en Ajungilak Nanok som holdt et kvart århundre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hallfradd skrev:

Vi nordmenn er jo gear-junkies hele gjengen, og det er viktig fordi det faktisk er farlig å gå i fjellet uten skikkelig utstyr,
men det er nok flere enn bare meg her inne på forumet som med fordel kunne roa ned storforbrukeren i seg
og kanskje klart seg fint med et litt mindre fotavtrykk...

Googla nettopp: utstyrshysteri
Hmm...
Langrennski, sykler, fotoutstyr, fiskeutstyr, jaktutstur og gud vet hva annet utstyr.
Tror mange er sykelig opptatt av å ha det beste.
For å imponere?

Artikkel: http://www.tursiden.net/2014/04/tusenkronersturen-eller-anti-utstyrshysteri/

En eldre tråd:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg spurte hektapåtur om det var greit å bruke nikwax wask in dunimpregnering på warmpiece posen. Dette fikk jeg til svar:

"I bunn av soveposen finnes det en vaskeanvisning. Les den. Det gjør ingen ting å impregnere den selv om mye av filosofien til WP er nettopp det at dunene skal absorbere fukt - derved få ett tørrere miljø inne i posen. (En voksen mann fordamper 750 ml på en natt). Du kan evnt spray impregnere fotende av soveposen dersom du er redd for at den blir våt.

En vasket WP sovepose (dersom du følger vaskeanvisningen) blir faktisk enda bedre og med mer spenst i dunene."

 

Då dermed tenker jeg at dersom det er ett problem at posen blir fuktig har impregnert dun noe for seg (koster 149kr å gjøre det i vaskemaskinen hjemme, jeg ville ikke betalt mye ekstra for dette). Ellers er det gjerne best at fuktigheten fra kroppen best mulig blir abosorbert av dunet (og pustet ut?), i stedet for at posen blir klam. Fukt fra utsiden kan reduseres med sprayimpregnering, men mange poser er vel DWR behandlet fra fabrikk, og den holder vel en del turer før man trenger å spraye på ny.

Jeg har tilgode å føle meg klam i min Rab Summit 800. Det er litt forskjellige filosofier, hvor Rab er drevne på impregnering av dun, mens hvor ME, WM, Warmpice m.fl. ikke impregnerer duna. Jeg valgte begge deler. Eneste ulempen jeg har hørt om er at dersom en Rab-pose blir gjennomvåt, kan duna klumpe seg, noe som medfører litt mer jobb i tørkeprosessen.

Nevner igjen at min gamle Ajungilak Nanok, uten impregnert dun, holdt et kvart århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders_G skrev:

Brukte en billig syntetpose fra helsport i minst 10 år og hadde knallfine turer med den. Samme med en billig dunpose fra bergans. Du MÅ ikke ha en dunpose med 850-900 cuin for å få en god tur, i mine ører høres du ut som en selger fra sportslageret som vil selge dyrest mulig produkter! 

Tiltredes! Produkter i "high end" delen av spekteret er gjerne priset tre ganger så mye som "normalprisede" men er ofte marginalt bedre. Man betaler altså veldig mye mer for noe som er ørlitt bedre. Dyre goretex-produkter går i stykker og dyre soveposer og telt slites også. Kjøp heller slike produkter brukt til normalpris. Selvsagt finnes det dårlige produkter men fine solnedganger og naturopplevelser er gratis og behøver ikke koste skjorta ;-) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, RoyN skrev:

Tiltredes! Produkter i "high end" delen av spekteret er gjerne priset tre ganger så mye som "normalprisede" men er ofte marginalt bedre. Man betaler altså veldig mye mer for noe som er ørlitt bedre. Dyre goretex-produkter går i stykker og dyre soveposer og telt slites også. Kjøp heller slike produkter brukt til normalpris. Selvsagt finnes det dårlige produkter men fine solnedganger og naturopplevelser er gratis og behøver ikke koste skjorta ;-) 

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.