Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få plass til alt (med bilde)


Tittei

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Her er et generelt råd https://artikkel.ut.no/artikkel/1.8025327/ De fleste som har gått mye i fjellet har funnet sin egen måte å pakke på, men grunnprinsippet i artikkelen er god, selv om det er påsketurer UT skriver om. Jeg har teltet på utsiden, gjerne under lokket når teltet ikke er stort og tungt (mitt er 2 kg). Teltet er lett tilgjengelig, noe som er bra ved dårlig vær. Slipper å tømme sekken. Fortsatt full tilgang til utstyr i topplokket og teltet er lett å ta av og på hvis du må videre ned i sekken. Blir det regn har jeg et stort regntrekk som dekker sekk og utenpåliggende utstyr.

* Pakk tunge saker nærmest ryggen og gjerne høyt opp i sekken. På denne måten får du bedre balanse på sekken. 

* Bruk pakkposer i forskjellige farger og bruk samme system hver gang. Rull gjerne klærne sammen som en sylinder og pakk med flid. 

* Ingen tomme hull i sekken, dra til alle kompresjonstrek  og reimer slik at alt ligger stabilt i sekken.

* Sørg for å ha god balanse i sekken ved at vekten blir fordelt på begge sider av sekken. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha teltet ditt oppi sekken så må du enten få deg mindre telt, større sekk eller ha med lite annet. Hvis du vil ha teltet på utsiden av sekken så løser du problemet, men da har du et annet problem med at den henger på utsiden hvis du ser på det som et problem :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Jeg har bare lest her inne at mest mulig bør være oppi sekken, derfor jeg lurte og ville teste. Dette er et 3-manns, må nok øke til 4 når tiden kommer da jeg skal kjøpe selv (alt utstyr er lånt med unntak av sekken) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pakke en storsekk til tur er som et eneste stort kompromiss hvor man må fire ned på hva slags/hvor mye utstyr kontra vekt og størrelse man kan ha med seg innenfor visse grenser som man egentlig bestemmer selv utover hva som er fysisk mulig :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forstått det, og er jo vant til å pakke generelt med 3 barn. Utrolig hva som gikk inn i en bil med barnevogn osv på vi teren. Er nok bare en læringssak. 

Er det noe poeng/smart å ta sovepose og telt ut av posen sin og stappe i bunnen? Skal jo ikke akkurat på ekspedisjon i 20 minus med det første. Verd å prøve ut? Enten begge to eller en av tingene? 

Nei, jg får teste neste uke uten barn. Litt lettere å konsentrere seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tittei skrev:

Er det noe poeng/smart å ta sovepose og telt ut av posen sin og stappe i bunnen? Skal jo ikke akkurat på ekspedisjon i 20 minus med det første. Verd å prøve ut? Enten begge to eller en av tingene? 

Du kan godt stappe sovepose, leirklær og andre lette og "luftige" ting løst i bunnen av sekken, men pass på å holde alt som kan bli vått og alt som må holdes tørt adskilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold soveposen i kompresjonstrekket. Da tar den minst plass. Jeg stapper min helt nederst og på tvers, og så stapper jeg undertøy ol i små poser rundt (ziplock fra IKEA er min favoritt da de kommer i mange størrelser og med fargekoder). Og så telt og klær oppå der, og kokeutstyr og mat øverst. Smårot i topplokket. Liggeunderlagene har jeg bakpå sekken. 

Eneste dumme med å ha liggeunderlag der er at det blir som et seil i sterk sidevind :P 

 

IMG_0232.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Du kan trøste deg med @Tittei, at det er ingen/få med så stort telt som bærer det inni sekken. Da snakker vi som regel om mindre kompakte saker.

Legg teltet og ett evt. stort liggeunderlag utenpå sekken, resten inni sekken. Det er helt uproblematisk å ha ting utenpå sekken så lenge det er godt festet og ikke henger og slenger.

Ett annet tips er å utnytte alle hulrom i gjenstander du har med deg. En kjele med lokk skal ikke være tom. Inni her kan du legge en brenner, en ulltrøye, mat eller noe annet. Har du med deg en kopp legger du sokkene eller en posjon havregrøt oppi. Soveposen bør komprimeres, og pakkes vanntett. Selv tar jeg en vanlig rema-pose utenpå kompresjonstrekket.

På sommeren når det er fine temperaturer og jeg skal under tregrensen på 1-2 overnattinger tar jeg ikke med skift heller, avhengig av været. Blir jeg våt tørker klærne på kroppen eller på sekken og jeg vil aldri kunne bli særlig kald heller. Tar med en genser ekstra, og går i ytterklær tilpasset værmeldingen. Er det meldt regn, så har jeg kun med goretexjakken/regnjakken og går i goretexbuksen, som funker bra om de har store ventilasjonsåpninger. Jeg tar med en tynn lett jogge/badeshorts hvis det er fare for at det blir for varmt.

En skjè er alt bestikket jeg trenger. Til å røre i maten/snu fisken bruker jeg skjèen eller en pinne. Stort sett har jeg med grøt og mat som bare trenger varmt vann, en liten kaffekjele er nok, kanskje en stekepanne til fisken hvis ikke litt alufolie er nok. Eller en liten kasserolle, som funker som stekepanne også.

Tannkrem nok til noen dager kan du fylle i ett sugerør eller en liten boks, solkrem går over i en liten boks, tannkosten er trengt tatt dobbelt så lang som den trenger å være (kapp av halve skaftet eller kjøp en reisetannkost). En pose pulverkaffe er nok til 8 uker på tur, så bare ta med nok til antall kopper du drikker. Osv.

Jeg bruker en vanntett pakkpose til klærne, for denne kan jeg klemme luften utav og lukke igjen rulletoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet kan du feste under sekken, da får du frigjort volum. Mange ryggsekker, som den jeg har, har også remmer for feste av underlag på fronten. Jeg har teltet under lokket, men det er et lite telt Ringstind Superlight 1-2. Blir det dårlig vær er det ofte greit å ha teltet tilgjengelig uten å måtte åpne sekken. Ellers så er det kanskje med deg som mange av oss andre her, litt prøve, feile og øve. Bilde under er fra den siste turen min på Haukelifjell. Sekken er Helsport Fjellheimen på 65 liter. Siden jeg går på tur alene er det god plass i sekken. Utfordringen er egentlig å pakke sekk i et så lite telt når regnet bøtte ned på utsiden

Pakking.thumb.JPG.a19416062080ae78204fe3bf64ee14c2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode råd og tips! Jeg suger alt til meg og noterer så blekket spruter. Jg gleder meg enormt til turen alene for å få testet alt ut. Tar uansett med meg det store teltet så det blir så likt som mulig når jg skal gå med barna. 

 

Snille er dere som veilder en newbie 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet i en 80L sekk for tre dager; ikke telt men hengekøye + 2 stk tarp. For mye mat med. Det eneste som var utpå sekken var skumunderlaget. Den største orange pakksekken inneholder soveposte, gått tilbake til komp.trekk etter dette. Andre pakkposen inneholder en varm jakke og leirklær. 
Er fortsatt i utforsknings fasen med å finne ut hva jeg trenger og hva som kan ligge igjen hjemme, god plass i sekken var det _ikke_ :) 

IMG_20170606_195327.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bærer du for og hvor stort volum tar de enkelte tingene? Kan barna bære noe selv deler/hele turen?

Jeg har begynt å la mine barn som nå er 8 og 9 år bære egen sekk med sovepose, liggeunderlag og sine klær + småting og egen drikkpose (som de synes er stas å ha i sekken.

Blir det i lengste laget så må jeg bære sekkene litt for dem, eller har større sekk og bærer mer selv hele veien.

På vedlagte bilde har jeg sovepose og liggeunderlag for meg, mine klær, kokeutstyr, mat for 4, Fjellheimen SL 4 pers telt ++++ i sekken som er 65 liter. Barnas 40 liter-sekker er for anledningen hektet på som sidevesker på min sekk da vi bestemte oss for å gå dobbel så langt som planlagdagsetappe. 

På lengre turer hvor mye skal med bruker jeg en sekk på 100 liter.

Tidligere gikk jeg med 3 liggeunderlag på 1.8 kg pr stk + telt på 5 kg osv på utsiden av sekken, det gjorde at jeg etterhvert begynte å se etter ting dom tok (mye) mindre plass sammenpakket.

 

 

20170726_013217.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, Brett liggeunderlag (da snakker jeg oppblåsbart) sammen slik at det passer mot ryggen av sekken (skaper en ekstra buffer mot skarpe ting i sekken som kan stikke mot ryggen under gange)

2. Stapp myke ting som klær, sovepose osv i en stor pakkepose og stapp det helt nederst i sekken. Da får du en fin å myk bunn som også demper endel støt/knag mot halebein når du går.

3. Midt i sekken legger du ting som du ikke nødvendigvis skal bruke i løpet av dagen, prøv å få mye av hovedvekten her. Her er det ofte fint å legge en støøre pakkepose med hoveddelen av maten for turen.

4. Øverst i sekken legger du ting som du kan trenge i pauser eller f.eks regntøy eller en ekstra varm genser/jakke til pauser og niste. Eventuelt om du har et lite telt kan det få plass her eller i midten.

5. I topplokket legger du også ting du trenger å ha lett tilgjengelig. F.eks førstehjelpskit med gnagsår plaster osv, hodlykt regnjakke, kniv eller annet smånyttig.

Som mange andre sier husk også og utnytte alle naturelige smårom som danner sewg i sekken etter som du fyller på - stapp ting og tang så mye som mulig slik at det er så lite luftrom igjen - da maksimerer du literne.

Med dette systemet kan jeg pakke i en 50 liters sekk for en ukke i fjellet :) 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Tor-Erik-L-77

2. Ved å legge soveposen sammen med klærne, taper man ikke en del av kompresjonseffekten til soveposetrekket? Min warmpeace dunpose blir nesten halve størrelsen om jeg drar hardt til på reimene, og det får jeg nok ikke til i klesposen. Jeg regner med at Exped Schnozzle bag er en god pose å bruke til dette formålet?

Jeg har ikke prøvd dette (enda), og det er nesten så jeg må ut i garsjen å prøvepakke tipsene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mareng said:

@Tor-Erik-L-77

2. Ved å legge soveposen sammen med klærne, taper man ikke en del av kompresjonseffekten til soveposetrekket? Min warmpeace dunpose blir nesten halve størrelsen om jeg drar hardt til på reimene, og det får jeg nok ikke til i klesposen. Jeg regner med at Exped Schnozzle bag er en god pose å bruke til dette formålet?

Jeg har ikke prøvd dette (enda), og det er nesten så jeg må ut i garsjen å prøvepakke tipsene dine :)

Det som er viktig er at du får stappet det hele slik at det fyller ut helle bunnen av sekken. Om du får til dette riktig så er min erfaring at du totalt sett vinner volum i sekken selv om soveposen isolert sett for litt mer volum. Dette fungerer selvfølgelig kun på dunposer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere filmklassikere: "We need a bigger boat."

Flere veier til målet, men med mindre du finner på å ta lettpakkerstien (selv ikke den er helt ren), så er det bare å innse at visse ting kommer til å henge utenpå. Trikset er å sørge for at tyngden av disse tingene kommer nær ryggen, f.eks teltet over eller under sekken, mens lette liggeunderlag havner på sidene eller bak. Det bør ikke henge og slenge - det sliter på ganglaget og kan være direkte farlig i ujevnt terreng.

Men jeg er svak for @Terkas løsning. Hvordan unngå å henge ting utenpå? Jo, bare ta med en sekk til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får plass til alt i min 60 L til en ukestur med følgende system:

  • Exped pakkpose med dunpose og oppblåsbart liggeunderlag nederst. Jeg "vakuumpakker" denne for å få ut all luft og fyller ut bunnen av sekken.
  • Telt i midten
  • Pakkpose med ekstraklær på ene siden
  • Pakkpose med annet stæsj, (kokeutstyr, førstehjelp, lykt etc.) på andre sida.
  • Mat på toppen og i hulrom mellom alt det andre
  • Regntøy i lokket

Det kritiske for meg er å komprimere pakkposene med klær og sovepose slik at de får plass under og på siden av teltet. Dunpose er helt kritisk. Før jeg fikk den trengte jeg en 85 liters sekk. Teltet kan også deles opp slik at ytterduken og stenger henger utenpå sekken. Dette er stor fordel hvis det er drittvær og man ikke ønsker at skiten skal overføres fra ytterduk til innertelt, eller man trenger ekstra plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stapp soveposetrekket og pakkposene helt fulle og knallharde. Da blir det mange mindre "hulrom" i sekken mellom de ulike pakkene. Hvis soveposen er litt løs inni trekket, kan den forme seg etter andre ting nedi der. Klær og annet mykt kan stappes innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre sekk jo mer kompetanse innen Tetris når man pakker 😊
Som @Lompa nevner så blir det mye hullrom om man ikke har pakka sekken endel ganger og veit hvor alt passer best.
Jeg får mest i sekken om jeg pakker telt (uten stenger) og liggeunderlag i vanntette pakksekker i bunn og pakker resten
i en pack liner (90 liter+ vanntett pakksekk).Da får jeg fylt opp selv de minste tomrom. Og er sekk klissbløt så kan den ligge ute og
jeg bare hiver hele pack linern inn i innertelt (Mangler fortelt) Ulempen er jo at jeg kun får tak i ting der fra topp av sekk.
Så ting jeg trenger under forflytning pakkes i små vanntette pakkposer og legger det i sidelommer/topplokket 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse smarte tips her. Jeg har lagt frem alt nå, og i morgen drar jeg om været holder seg sånn omtrentlig. Dette blir en prøve-feile-tur siden det er uten barn, så jeg gleder meg til å teste ut. 

I morgen vet jeg om jeg får plass til alt, og onsdag håper jeg at jeg har lært masse. 

I morgen blir det "plastposesystem", så får jeg heller erfare mer om hva og hvilken str jeg trenger på disse posene dere snakker så varmt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.