Gå til innhold
  • Bli medlem

Min o så store pakkeliste...


Tittei

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått laget meg en generell pakkeliste. Har ikke alt enda, men det meste.

Vi er altså 3 små  fra 4-10 år, og en dame uten erfaring. Dette er min første pakkeliste. 

Listen er så klart en generell. Skal vi på dagstur kan jg trekke ut mye. Denne listen er tenkt for skogn/fjellet i 1-2 netter med og uten barn

(Nei, barna bruker ikke BH f.eks 😅)

sånn talp eller hva det heter har jeg glemt å skrive på, det høres lurt ut å ha med

Den variable maten har jeg ikke skrevet enda. Den må jeg gruble og teste ut hjemme først. Har en særdeles kresen 4-åring... Toro poser er bare å glemme med unntak av tomatsuppa - f.eks... 

kan dere trekke fra/legge til på denne listen? 

IMG_5296.PNG

IMG_5297.PNG

IMG_5298.PNG

IMG_5299.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir ofte mer å dra på når man skal ha med unger, og desto viktigere å ikke ta med mer enn nødvendig.

Jeg ville redusert undertøy og ullundertøy til ett sett. Et par sokker å gå i, et par sokker å hvile i. Gummistøvlene ville jeg lagt igjen hjemme (i hvertfall hvis du har et par tursko), du har med joggesko som er fint å ta på i "camp". Trenger du forstørrelsesglass eller kan du bruke kompasset? Når det gjelder tallerkener ville jeg tatt med en skål til hver og brukt den til alt, kanskje hatt med en foldekopp eller tilsvarende i tillegg. Se hva du trenger av sleiver, kan du bruke den ene til alt?

Skift til ungene er allikevel kritisk, så der kan man ikke nødvendigvis spare.

Personlig liker jeg å pakke i flere mindre vanntette pakkposer for å ha kontroll på alt utstyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye tøy. Holder med ett sett ullundertøy og den bh'n du går i. En bukse holder, og kanskje en shorts og en singlet om det er fare for fint vær. Ville hatt med en isolerende jakke ala primaloft, eller tykk ullgenser, for kjølig kveld. 

Crocs kan bli med istedenfor gummistøvler og joggesko. Praktiske campsko i alt slags vær :) eneste legitime grunn for Crocs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanponger? Jeg ler meg ihjel 😂. Hater de, men nå har jeg funnet en ny måte. Takk for en god latter på morgenen :) 

Glemte jo å skrive det, beklager. Men klærne inkl det jeg har på kroppen

Forstørrelsesglass og kikkert har samme funksjon: Barnas beste venn. Ingenting er artigere enn å se i forstørrelsesglass. Tok med bare en lekekikkert for å teste, og selv det ga masse glede på sist tur som var 2km. Mao: Enkel motovasjon

Jenta på 9 og jeg er kalde av oss. De to små guttene er ekstremt varme og aktive, utrolig nok er det sjelden de blir våte og så møkkete at jeg trenger skifte på de ila dagen. Ikke spør hvordan det er mulig, de er jo overalt. 

Merker at skotøy er meg en gåte. Jeg blir aldri fornøyd. Svermer til joggesko til vanlig, men de er jo ikke "myrvennlig", de blir jo våte bare du ser på de. Igjen, dette er ikke kun ekstratøy, men inkl det vi har på oss

Lista er basert på DNT sin sommerliste (om jeg ikke husker feil)

Enig i at flere pakkeposer høres mer fornuftig ut. I videoen til DNT anbefalte de en stor som passer til sekken og en mindre, derfr har jeg fulgt den, men jeg lytter til dere. 

...merker jeg gruer meg til prosen på ulltøy. 8 sett til oss fire høres ikke annet enn dyrt ut 🙈Får ønske oss det. Har knapt brult ull på mine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tittei skrev:

...merker jeg gruer meg til prosen på ulltøy. 8 sett til oss fire høres ikke annet enn dyrt ut 1f648.pngFår ønske oss det. Har knapt brult ull på mine barn. 

Ull er gullende godt, men strengt talt ikke nødvendig på en 1-2 dagers tur 🙂
Følger man litt med på værmelding og drar på den litt varmere tiden av året så klarer man seg lenge med superundertøy kjøpt på salg
hos f.eks XXL. (Norheim sine sett f.eks)
Mange av den eldre garde her på forumet har gått lengre turer (for mange år siden) i vanlige jeans og gummistøvler, bomull mønetelt,pakkrammesekk uten hoftebelte samt soveposer som tok opp halve ryggsekken + hermetikk som mat 😊 Og hadde flotte turer for det. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Er alene med disse tre, så vi fpr ta det litt etter litt. Tøyet og utstyret kommer vi til å ta ekstra godt vare på. Meningen er at også ulltøyet kun skal brukes til turene, så kan vi heller bruke det vi ellers har (og som ikke alltid er blitt vasket på riktig ullmåte) til hverdags når jeg ser de ikke trenger det like mye. 

Får holde utkikk etter tilbud, og heldigvis kan de arve av hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre gutter som stort sett går i ull i barnehagen om vinteren, tynne ullsett. Disse ullsettene brukes til turer resten av året også, jeg syns det er veldig god holdbarhet på mye av det, det meste har gått i arv og kan fint brukes på turer. Så min erfaring er at du trenger ikke være superforsiktig med det :) 

jul og bursdager er fint til å fylle opp lagrene, litt praktiske gaver må man tåle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det blir mye som kommer til å stå på listene våre fremover 😉. Vi bruker lite ull til vanlig, så tenker at dette også kan ligge fast i tursekken (barna syns det er stas å ha noe der de ikke bruker til vanlig) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2017 den 10.34, tubbs skrev:

Ull er gullende godt, men strengt talt ikke nødvendig på en 1-2 dagers tur 🙂
Følger man litt med på værmelding og drar på den litt varmere tiden av året så klarer man seg lenge med superundertøy kjøpt på salg
hos f.eks XXL. (Norheim sine sett f.eks)
Mange av den eldre garde her på forumet har gått lengre turer (for mange år siden) i vanlige jeans og gummistøvler, bomull mønetelt,pakkrammesekk uten hoftebelte samt soveposer som tok opp halve ryggsekken + hermetikk som mat 😊 Og hadde flotte turer for det. 🙂

Testet gummistøvler og joggesko. Har bare en ting å si: Aldri mer. Jeg var like våt inni gummistøvlene som jeg var utenfor OG inni joggeskoene, og det resulterte i at jeg gled inni skoene og det ulente terrenget slet på hofter og knær fordi jeg spant meg 😡. Så nå blir det å titte på fjellstøvler. *dyrekjøpt erfaring* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette hjelper, men her er mine 5 cent

Dette hadde jeg droppet:

Klordråper - Ikke noen vits i kongerike Norge. Kok heller vannet om du er usikker. Selv drikker jeg det jeg finner. Er det myrvann, koker jeg det, kanskje, først.
Letherman er stein tung. En liten kniv holder. Tenk over hva du skal bruke den til.
Steriltvann - kokvann så har du sterilt nok. Vann er tungt!

Og dette hadde jeg prøvd å redusere:
Gaffatape - Surr noen runder rundt drikke flasken
Ketchup - det finnes små flasker. Og den kan du fylle opp igjen når du kommer hjem. Men se også hvor mye brukere dere. Ikke ha på mer enn nødvendig.
Reduser påfyll-mat - Polly har turmix med nøtter og sjokolade. Viktig å ha med nøtter på tur  :)
Du trenger ikke gass for å koke/-mat. Er du i skogen har du nok ved. Er du på fjellet er ikke gass beste løsning. Jo høyere, jo mindre effektiv blir gass.
Og en kjele er nok. Kan faktisk anbefale en vok heller. Da trenger ikke bålet (varmekilden) være i vater heller. Billig = lett = perfekt for tur

For korte turer, 1-5 km trenger du ikke kart/kompass. Så sant du ikke går deg vill i eget hus. :) Ta det heller med når du har fått roen på alt det andre utstyret. Du trenger å teste/øve litt før du begir deg ut på lange eventyr. Så fokuser heller på å lære utstyret å kjenne først. ;)

Ang sko, ser andre også har kommentert det. Hvis en av dere får problemer med føttene er turen over. Så om du skal bruke penger noen plass må det være på skotøy. Og ikke tenk på at de skal "gås inn". Det betyr bare at skoene ikke passer. Så ikke vær fornøyd før du har noen som passer perfekt. Og ull på føttene betyr at du ikke fryser, selv om du er våt! :)

Og sist men ikke minst! Det skal være kjekt for alle på tur, så ikke stress deg selv ut! ;)

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Skikkelig turutstyr trenger ikke være dyrt, man må ikke ha den dyredte goretxdressen fra Norrøna eller de dyreste fjellstøvlene. Finn noe som passer av andre merker hos magasinet, sparkjøp, og vanlige sportsbutikker. De har mer enn bare bergans og norrøna. Passer skoene foten, er det vanligvis god knall uansett. Er regnjakken vanntett, spiller det ingen rolle om det er goretex, hydratex eller ettellerannettex.

Ull bruker jeg hele året, senest i dag. Det må jeg bare ha. Ytterklærne derimot kan være av en mye billigere kvalitet. Men undertøy og en god ullgenser, det er ett must.

Ta vare på kvitteringer og klag/reklamer på klær og utstyr som ikke opfyller de forventningene man normalt har til produktet.

Bossekker og plastposer er fine pakkposer. Putt soveposetrekket nedi en plastpose, eller en plastpose ned i soveposetrekket. En bossekk i sekken gjør alt vanntett.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.