Gå til innhold
  • Bli medlem

Æsj, har latt meg lure (sekk)


Tittei

Anbefalte innlegg

Blæ. Jeg som trodde jeg hadde vært smart. Nå innser jeg at jeg har latt meg lure av flink selger på XXL likevel :( 

Kjøpte meg Alfa 85 liter. Kostet mer enn jeg har råd til egentlig. Passer veldig bra til kroppen min. Men likevel, jeg kunne klart eg med mye mindre tror jeg. 

Sorry, måtte bare ta det ut hos noen som forstår meg. Mine venner som kan dette bedre enn mg rådet meg til å ikke ta mindre sekk enn dette. Dette hørtes jo logisk ut, men nå gjør det ikke lenger det. Har tre små som også skal være med på turen som oftest, så hørtes liksom logisk ut. 

Kan ikke skaffe meg en mindre dagstursekk nå, blir altfor dyrt. Får se til jul hva jeg får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ganske langt åpent kjøp hos XXL 🙂?
Bedre med litt for stor sekk enn en for liten. Se hva du klarer å stramme inn med reimer.
Er den fortsatt for stor så hev kjøpet og skaff en annen som kan komprimeres mer.
Nok av kloke folk her som har erfaring med sekker som kan komprimeres mange liter.
(Dessverre ikke meg, jeg fyller sekk til topps uansett om den er 30 eller 110 liter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt råd fra @tubbs, synes jeg :) 

Den perfekte sekken finnes ikke, det vil alltid være et eller annet som man ønsker seg annerledes, man må inngå noen kompromisser uansett.

Da gjelder det å finne ut hvordan man kan bruke det man har på best mulig måte (jeg burde vel egentlig hold kjeft, med sekker på 6-16-34-50-65 ltr, men, men). Det har du noen dager av finne ut av :) Har du av og til 3 barn med på overnattingstur, og det er gode komprimeringsmuligheter (remmer/snorer som du kan dra sekken sammen med), synes jeg egentlig ikke 85 ltr høres helt bak mål ut. 

Men føler du deg fortsatt lurt etter å ha sjekket ut mulighetene, benytt det av åpent-kjøp-muligheten og finn en annen sekk som har de mulighetene du ikke fant på denne. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få plass til alt i min 75 liter :o (men tror den kun er 70 pga en liten tillegssekk jeg kan feste på, men som sjeldent brukes). 

Pakk sekken med det du trenger og putt et par bamser oppi til slutt. Du skal ikke se bort ifra at du får litt ekstra bamsevekt. Og så ser du da om sekken fortsatt er for romslig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Ække rart du får dårlig plass i sekken da @Gittiamo når du tar med deg hele rekka med kosebamser + telt og alt når du
fiser avgårde på en ukes klatretur 1f602.png1f618.png

Skal bamsene være alene hjemme da? Det skulle tatt seg ut :P 

(klatreutstyr tar litt plass det også. Og vin) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen kommer vel an på bruken.

Min 80 liters sekk blir liten på telttur med 3 barn. Noen ganger har dette blitt løst med en pose hengende med brødet i😊

Er det snakk om dagsturer så er jeg enig - da blir det mye plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nå fikk dere meg i litt bedre humør (igjen :) ). Jeg syns den er utrolig god på ryggen, den sotter stødig og godt. På mange måter slik som gutten min gjorde. Skal på en lengre tur til uka uten barn, så da får jeg testet den litt bedre. 

Og når jg tenker meg om, så er det snart august, og da blir vel behovet for mere klær til alle oss fire, større. Glemte garantien. 

Nei, jeg tester den ut neste uke, så får vi se. Har jo bare hatt den under en uke heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis økonomien tåler det ville jeg beholdt en sekk som er veldig god å gå med, er det en ting du kommer til å huske hvis du "nedgraderer" til en rimeligere sekk med lavere komfort, er det nettopp hvor behagelig det du byttet bort faktisk var. Samme mener jeg gjelder for sko/støvler, selv om prisen kan virke stiv vil du være takknemlig overfor deg selv når du velger dem som er best å gå med og ikke det som passer økonomien best. Vond rygg og vonde ben kan fort senke trivselsnivået på tur.

 

Det høres kanskje litt flåsete ut at man ikke skal tenke på pris, men en god sekk får deg gjerne ut på 10 turer på en sesong, mens hvis den er vond ender du kanskje på 5, eller i verste tilfellet med enda en ny sekk og, mer utgifter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Tittei, det er en fin størrelse på sekken det der. Synes det var ett bra valg. Skal du alene på dagsturer, uten ved og masse annet pikkpakk, kan du ha en mindre. Men til alt annet bruk er det godt med en sekk som har god nok plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med litt størrelse på sekken. De fleste gode sekker har bra kompresjonsmuligheter så er den kkke helt full går det greit. Plutselig en dag så står du der med for lite plass. Foretrekker selv sekk med nok størrelse til å ha alt inni sekken unntatt umderlag. Har du funnet en sekk som passer deg godt og er god å bære er det viktigere enn om den er 10 liter forr stor ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, du får nok ikke noen problem med å få fylt den opp :) Jeg synes at 85L er minimum størrelse for storsekken, jeg hadde en 85L Norrøna som jeg brukte i mange år. Men syns alltid jeg manglet litt plass, så noe måtte på utsiden stadig vekk på lengre turer - spesielt med barn. Så skaffet meg en Xenith 105L og det var den perfekte storsekken for meg. Har også en 60L og 35L til kortere turer og dagsturer, for meg er de 3 sekkene akkurat hva som trengs til ulike formål. Lykke til videre med turlivet og med å finne ut av ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sekken testet ut.

konkusjon: God å gå med. Passe str, men må nok lære meg enda mer om pakke etode til neste gang. Rent kilomessog var det ikke noe problem for meg som ikke eier kondosjon overhodet. Jeg gikk i 1,5 time uten problem. Sekken veide da 14 kg. Litt knotete å få stillet inn magebeltet stramt nok. Spesielt den ene siden. Er nødt til å stramme den etter jeg har fått den på meg, og det var nesten ikke mulig. Men det hsr nok noe med at jeg strammen den nesten til max. 

 

Rent str messig er jg fremdeles litt i tvil. Den er passe i liter, men jeg føler jeg strammer alt til max og på den måten føler jeg at den kanskje er litt i for stor til meg på ryggen? Men damemodelen gnagde veldig på hoftene, så i tvil om hva jeg skal gjøre. Ellers veldig god sekk å gå med. Elsker at det er masse smarte løsninger på den. Egentlig ikke lyst til å bytte, så vi får se litt hva jeg gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke skal være magebelte men HOFTEbelte :-D Viktig at hoftebeltet ikke strammes og ligger over hoftekammen, den skal strammes rundt selve hoften slik at beltet ikke hviler oppå hoften. Avhengig av hvor bredt det er så kan øverste delen stikke litt over hoftekammen men mesteparten av delen skal være under hoftekammen.

Hvis sekken er justert ellers riktig og hoftebeltet havner enten for lavt eller for høyt så passer ikke sekken ryggen din. Noen sekker kan justeres andre ikke. Noen kommer også til forskjellige rygglengder.

Sekker må som du har erfart justeres til underveis, dette er helt normalt. Når man får gått litt så strekker og flytter ting og tang litt på seg så viktig å justere ofte. Med ny sekk så er det spesielt viktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der... (kremt, vet det helter hoftebelte altså, sorry 🙈). Kjenner jeg er øm på den ene hofta. Jeg er nok slik at jeg helst løfter seken OVER hoftene, fordi jg liker at den ligger over og ikke på. Kanskje jeg skal stikke på xxl og diskutere en gang til... Jeg testet med 16kg hundemat oppi. Og jeg merket ikke at det var ømt før nå. Men jeg gikk bare en time ganske bratt nedover med gummistøvler (jeg vet, skal ikke skje igien, det var ikke bra), så mulig det vil gi større og vondere utslag om jeg går i flere timer? 

Kjenner jeg ønsker meg noen som kan dette bedre enn meg, for ble veldig usikker... Tror jeg får ta en tur i butikken i morgen. Håper ikke de bare tenker penger, men også kan gi meg gode og fornuftige råd. 12 kg jeg bar på nå er en ting, men når ungene blir med, kommer vekta raskt opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte med friluftsliv så lærte jeg at 70% av vekta bør ligge på hofta, resten på skuldrene. Jeg bruker å bøye meg litt frem når jeg strammer hoftebeltet for å få vekta på hofta.

Det er ellers veldig viktig at du justerer rygglengden rett. Gummistøvler og ryggsekk er ingen god kombinasjon er min erfaring...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må glemme er ideen om å feste hoftebeltet over hoftekammen, det vil aldri fungere med stor og tyngre sekk. Det er en garanti for gnagsår og plager.

som du er inne på, en skikkelig test av sekk får du ikke før du har båret og godt i endel timer. Som et minimum så bør en stor sekk kunne bæres komfortabelt med 15-20kg i 5-6 timer.

Hvis du kjenner bare små smerter etter så lite som en time så kan jeg garantere deg at det vil gjøre utrolig mye mer vi vondt etter 5 timer!

Det er faktisk vanskelig å finne rett sekk til rett kropp da det er så utrolig mye forskjeller oss individer i mellom 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygglengden er justert ift høyden min... 

jeg vet, gummistøvler bruker jeg kun i nødstillfelle, men når jeg er så dum og går med joggesko enda jeg ser det er i ferd med å begynne å regne og jeg vet det er mye myrer der, så får jeg ta prisen for det og sette det på erfaringskontoen. Heldigvis ble det ingen vonde bein eller gnagesår, bare vonde knær og hofte/bekken (har en liten grad av bekkenløsning etter fødsel, så det er ofte derjg kjenner om jeg bærer feil først). 

Ja, det var derfor jeg nevnte det. Ikke for å sutre, men for å si at dette nok var noe å si. Nå klarer jeg ikke helt se for meg at jeg vil gå en hel dag med tung sekk på ryggen i nær fremtid, men jeg ønsker likevel å kjøpe sekk til det formålet. En sekk skal i mine øyen holde "resten av livet", så derfor tenker jeg at jeg må tenke høyt med dere som er erfàrne og i tillegg stikke ned på xxl igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
48 minutter siden, Tittei skrev:

Rygglengden er justert ift høyden min... 

jeg vet, gummistøvler bruker jeg kun i nødstillfelle, men når jeg er så dum og går med joggesko enda jeg ser det er i ferd med å begynne å regne og jeg vet det er mye myrer der, så får jeg ta prisen for det og sette det på erfaringskontoen. Heldigvis ble det ingen vonde bein eller gnagesår, bare vonde knær og hofte/bekken (har en liten grad av bekkenløsning etter fødsel, så det er ofte derjg kjenner om jeg bærer feil først). 

Ja, det var derfor jeg nevnte det. Ikke for å sutre, men for å si at dette nok var noe å si. Nå klarer jeg ikke helt se for meg at jeg vil gå en hel dag med tung sekk på ryggen i nær fremtid, men jeg ønsker likevel å kjøpe sekk til det formålet. En sekk skal i mine øyen holde "resten av livet", så derfor tenker jeg at jeg må tenke høyt med dere som er erfàrne og i tillegg stikke ned på xxl igjen. 

 

Justerbrygglengden i forhild til hva som kjennes best ut. Ta lengdemarkeringen på sekken som noenlunde villendende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.