Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano opp til Femundsmarka


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal om noen få dager ta meg inn til Femundsmarka fra Røosen, og jeg vil gjerne ha kanoen med meg.

Jeg ser det står litt av hvert om dette temaet her inne, men finner ingen klare svar på om det er mulig for en mann alene og klare dette opp mot Roasten.

Kanoen min er av Halse typen og veier 36kg.

Jeg har påmonterbare hjul som kan benyttes dersom det trengs.

Er det noen her inne som vet om løypene mellom Røosen og Roasten er gode nok til å bruke hjulsettet på?

Jeg har en oppblåsbar kano også, men den er ikke helt til å stole på der inne tenker jeg..

 

Setter pris på litt innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med Røosen er utløpet av Røa? I såfall tror jeg du vil få en svært strevsom tur med kano opp til Roasten, det er ikke veldig farbart selv med tralle. Vi har akkurat vært en tur med kano fra Kärringsjöen til Vonsjøen via Rogen, Bredåen, og Läsjöen. Den lengste bæringen der var vel i underkant av en kilometer, og det ble ganske tungt til tider selv om vi var to til å bære kanoen, en Pelican 15.5 på 37.5 kg. Fra utløpet av Røa til Nedre Roasten er det vel 5 km i luftlinje... Det var ikke sjelden vi valgte å slepe kanoen der det var lite steiner for å spare krefter.

 

Det var etter en tur til Grislehåen vi fikk ideen om å reise til Vonsjøen, og den opprinnelige planen var å ta samme rute som til Grislehåen og padle packrafts på Roasten til Grislehåen, vandre til Lille Vonsjøen og så padle denne inn til siste bæring mot Vonsjøen. Slik ble det ikke, mye pga. 5 personer måtte finne rom i økonomien til en packraft hver. Det var aldri aktuelt for oss å ta denne turen via Røa med kano, derfor kjørte vil til Sverige og startet der. 

 

Nå er det sikkert mulig på ett eller annet vis å padle Røa oppover og så slepe kanoen forbi strykene, men jeg tror det også vil bli relativt tungt, spesielt hvis du er alene med all den vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Sitter nå og lurer på om jeg skal gi det et forsøk... Jeg har tross alt litt tid på meg.

Jeg tenker å bli i Femundsmarka i halvannen uke.

Er jo ikke verre enn at jeg bare legger kanoen til side og tar den med på returen tenker jeg.

Hadde egentlig ikke lyst å ta med den oppblåsbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, KrisAVik skrev:

Hehehe, såpass ja? 1f600.png

Jeg får sette meg litt i tenkeboksen, men jeg har virkelig lyst til å ha den med meg..

Hvordan er den turløypa som går på nordsiden av Røa?

 

 

Ja, det er nok det. Men jeg blir imponert om du faktisk gjennomfører, da bøyer jeg meg i støvet :)

 

Stien er grei å gå på, tydelig og fin men steinete, med lite høydemeter. Det er dog et skikkelig parti med stein som du må over et lite stykke før du kommer opp til Roasten, her går stien tvers over og er (hvertfall sist jeg var der) markert med mikro varder. Det ser nesten ut som en "elv" av stein i landskapet. 

Dette er nok litt individuelt, men selv ville jeg gått på nordsiden av Roasten om du skulle finne på å gå lenger inn og ikke har med kano, da kan du gå til den åpne bua som ligger mellom Grislehåen og Roasten uten å krysse elven. Det finnes et fint sted å krysse rett nedenfor Grislehåen, men du vader med vann til langt opp på lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.