Gå til innhold
  • Bli medlem

Bare for gøy, om noen har lyst


Tittei

Anbefalte innlegg

Fikk bare lyst og høre. Det er ingen konkurranse, bare jeg som syns slikt er gøy. Vet at for dere proffe så er det mange hensyn å ta (sted, tid på året osv, osv), men prøv å vær litt ca, vi går ikke på gram med mindre du har lyst. Her kan alle bli med både nybegynnere, proffe, tung og lettvektere.

Hvor mye veier dette til sammen om du skal ut nå på denne årstiden:

Sekk, liggeunderlag, sovepose og telt (fint om du skriver hvor mange personer teltet er beregnet for, antar det er rimelig stor forskjell, men om det ikke er det, så er det ikke så viktig)

TITTEI: 8,5kg (3-mannstelt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt utstyr er hauggammelt, så alt veier en del mer enn dagens utstyr. Men jeg klarer meg fint jeg. 

Gikk til fjells (rett opp. Var jo Vestlandet) med 15 kg i sekken inkludert klær, mat, vin og kokeutstyr. Da hadde jeg faktisk lånt en SynMat 7 og bar på et Helsport Fjellheimen 3 SL (2 kg telt). 

Antar om jeg går med eget telt, sovepose og to liggeunderlag (Bamse og thermarest) så veier sekken 8-10 kg. Ikke noe mer i sekken enn dette da. 

Fordelen med tung sekk er at man får sprettrumpe ;) så aldri så galt osv 😂 men vil vel ikke si at 15 kg er så veldig mye heller. Jeg har forresten aldri veid noe av utstyret. Veide på vestlandsturen bare for gøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, selvom jeg må nok tenke litt ekstra på vekt siden jeg har med meg 3 ganske små barn og er selv helt utrent. 

Likevel er det gøy å lese om variasjonene hva det helt grunnleggende veier totalt. Jeg er int i totalen, ikke hva hver enkelt ting veier. Hvor stort spenn er det liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Tittei skrev:

Fikk bare lyst og høre. Det er ingen konkurranse, bare jeg som syns slikt er gøy. Vet at for dere proffe så er det mange hensyn å ta (sted, tid på året osv, osv), men prøv å vær litt ca, vi går ikke på gram med mindre du har lyst. Her kan alle bli med både nybegynnere, proffe, tung og lettvektere.

Hvor mye veier dette til sammen om du skal ut nå på denne årstiden:

Sekk, liggeunderlag, sovepose og telt (fint om du skriver hvor mange personer teltet er beregnet for, antar det er rimelig stor forskjell, men om det ikke er det, så er det ikke så viktig)

TITTEI: 8,5kg (3-mannstelt)

 

Sekk: Lowe alpine Expedition 75+20. 2500g
Liggeunderlag: Synmat UL 7 MW. 560g
Sovepose: Warmpiece viking 600 reg. 1200g
Telt: Fjellreven Abisko Shape 3. 2750g

Totalt: 7,01kg.

Jeg tar også alltid med ett tynt skumunderlag i tillegg, som veier 180 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk: Osprey Xenith (L) 109 liter 2650 gram
Liggeunderlag: Synmat 9 LW 1150 gram/ Exped Doublemat Evazote 300 gram(?)
Sovepose: Warmpiece Viking 300 Long 705 gram
Telt: Hilleberg Unna 1 mans med footprint 2500 kg
Tarp: Hilleberg UL 10 700 gram
Rødvinsglass: GSI sammenleggbart rødvinsglass m/stett. 75 gram

Alt i alt rundt 8,1kg 🙂

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, gidder ikke kjøpe meg vekt :P 

Er i startfasen med å gjenoppta friluftslivet, så driver å kjøper inn utstyr etterhvert som behovet oppstår. 

Kjennes sekken for tung ut så tar jeg det som lærdom til neste tur mtp pakking.

Den dyreste lærdommen til nå har vært å satse på for liten sekk (Baltoro 85). Ting tar plass og sekken blir veldig fort full uten at den egentlig veier så veldig mye. Må ha med utstyr/mat til 3 hunder i tillegg til mine behov. 

Mener jeg gikk i Jotunheimen for 15 år siden med en Bora 85 som ble jævlig full for en drøy ukes turs, ble ikke noe bedre når vi måtte omfordele en sekk på pga diare hos den ene deltakeren og kløvhunden fikk såre poter så alt havnet i sekkene på oss to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende. Elsker å se variasjonene (store barn, større gleder 😅). Tror ikke jeg ligger så grusomt langt unna fornuftig likevel. 

Jeg har forstått at vekt og pris har en klar sammenheng, så har intet mål om å prøve meg på det uten å vinne i tipping. Men jeg syns det er artig å lese om likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tittei said:

Fikk bare lyst og høre. Det er ingen konkurranse, bare jeg som syns slikt er gøy. Vet at for dere proffe så er det mange hensyn å ta (sted, tid på året osv, osv), men prøv å vær litt ca, vi går ikke på gram med mindre du har lyst. Her kan alle bli med både nybegynnere, proffe, tung og lettvektere.

Hvor mye veier dette til sammen om du skal ut nå på denne årstiden:

Sekk, liggeunderlag, sovepose og telt (fint om du skriver hvor mange personer teltet er beregnet for, antar det er rimelig stor forskjell, men om det ikke er det, så er det ikke så viktig)

TITTEI: 8,5kg (3-mannstelt)

 

Heisann du. Her er listen min.

- Sekk  Helsport Alta M/L 85L  ( herremodell ) ....2,3 kg

- Liggeunderlag  Ajungilak Bamse..... 0,65 kg    Evt. Ajungilak Mammut oppblåsbart ( herremodell m/pute ) ......0,9 kg

- Sovepose Helsport Alta  .....1,7 kg

- Telt Helsport Nordmarka 3 camp .....3,1 kg ( ikke superlight dette altså ) Trangt for 3...god plass til 2.

 

Litt gram å hente på damemodeller og superlight telt.

 

Min total.....7,75kg

Har forøvrig ALLTID med meg Jervenduken på.....1,5 kg

On 2/2/2017 at 9:51 AM, Per Fredrik said:

 

 

Endret av Aslak Smeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Aslak Smeland said:

Heisann du. Her er listen min.

- Sekk  Helsport Alta M/L 85L  ( herremodell ) ....2,3 kg

- Liggeunderlag  Ajungilak Bamse..... 0,65 kg    Evt. Ajungilak Mammut oppblåsbart ( herremodell m/pute ) ......0,9 kg

- Sovepose Helsport Alta  .....1,7 kg

- Telt Helsport Nordmarka 3 camp .....3,1 kg ( ikke superlight dette altså ) Trangt for 3...god plass til 2.

 

Litt gram å hente på damemodeller og superlight telt.

 

Min total.....7,75kg

Har forøvrig ALLTID med meg Jervenduken på.....1,5 kg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk: LowePro Cerro Torre 75+20 ~ 2,8 kg

Sovepose: Warmpeace Viking 300 (long + wide)  ~ 0,84 kg

Telt: Nigor WickiUp 4 ~ 2,5 kg ("Beregnet" for 4, brukes av 2)

Liggeunderlag: Trangoworld "Bamse" ~ 0,4 kg

Liggeunderlag 2: Sea To Summit Ultralight Mat (Oppblåsbar, ikke isolert) ~ 0,35 kg

Totalt 6,89 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven Abisko shape 2 mans telt, 2320 gram (relativt lett helårstelt)

Mountain Hardware Lamina Z 2005 gram
S2S UL 7 595 gram.
Gregory Baltoro 75L 2.580 gram
4.920 kilo totalt, avhengig av sesong blir det en sovepose på 1500 gram ekstra om vinteren og kalde høster.

Men i snitt så veier sekken + innhold i snitt rundt 18 kilo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tre oppsett, 3 sesonger's lett men ikke stupid light, vintertur med sekk, vintertur med pulk.

Lett, men ikke stupid light.

Telt: Zpacks duplex  god plass til to stk på 616 gram i camo cuben fiber. 4 MSR carbon core plugger a 5,5 gram 2 v-titan plugger a 12 gram, 2 J-hook titan plugger a 9 gram totalt 680 gram

Sekk: Zpacks arc blast 55 liter på 627 gram, beltepose 23 gram totalt 650 gram. 

Sove: Enlightend Equipment Quit 950 FP dun -12 grader celius wide/xlong 650 gram. Neoair xlite small 211 gram. 6 ledd med z-lite underlag som også brukes som sitteunderlag 158 gram. Zpacks cuben fiber pakksekk/pute med fleece. 50 gram. Totalt 1069 gram

Totalt 2399 gram

Har også en lett gassbrenner/kjele/vindskjerm/lighter og kopp i et som veier 133 gram, med en full gassboks på 204 gram blir det 337 gram. Brukes til real og koke kaffe. 

Neste oppsett starter med Norrøna Recon pack på 125 liter og en vekt på 4,6 kg, Hilleberg Soulo 1pers/Nallo 2 pers 2.2/2,4 kg og Down mat 9 cm liggeunderlag med stoltrekk på ca 2,5 kg , sovepose 3,5 kg så der blir det fort 12,8/13.0 kg. 

Blir oftest valgt det lette alternativet, hvis det er et stykke å gå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Knappetelt skrev:

Har vel tre oppsett, 3 sesonger's lett men ikke stupid light, vintertur med sekk, vintertur med pulk.

Lett, men ikke stupid light.

Telt: Zpacks duplex  god plass til to stk på 616 gram i camo cuben fiber. 4 MSR carbon core plugger a 5,5 gram 2 v-titan plugger a 12 gram, 2 J-hook titan plugger a 9 gram totalt 680 gram

Sekk: Zpacks arc blast 55 liter på 627 gram, beltepose 23 gram totalt 650 gram. 

Sove: Enlightend Equipment Quit 950 FP dun -12 grader celius wide/xlong 650 gram. Neoair xlite small 211 gram. 6 ledd med z-lite underlag som også brukes som sitteunderlag 158 gram. Zpacks cuben fiber pakksekk/pute med fleece. 50 gram. Totalt 1069 gram

Totalt 2399 gram

 

 

Bruker du staver, eller har du karbonstenger til teltet? 

Fornøyd med EE quilten? Kan du også bruke den inni annen pose på senhøsten/vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost Jeg bruker alle mulige opplegg, stokker, gåstaver, bare tau eller Karbonstenger. Kjøpte karbonstenger mest for mcturer, da de tar liten plass. Stengene er lette, og utrolig stive, men høy pris. 

EE quilten fungerer veldig bra, kan fint brukes inne i annen pose hvis det ønskes. Med 950 dun er den veldig komprimerbar, god plass i en pakkpose på 5,6 liter. Bestilte også bedre stoff i endene slik at den ikke trekker vann/kondens så lett. Ble i dyreste laget, men solgte den gamle dunposen, og vet at de varer i mange år med  riktig lagring. 

Bor du i nærheten kan du komme innom å se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste tur:

Sekk ca 2,1 kg (tok 65 litern, egentlig alt for stor på den turen, men hadde ikke brukt den på maaaange måneder, og jeg liker ikke å ha ubrukt utstyr)
Liggeunderlag ca 0,9 kg (det inkluderer også en pute, repsett oooog en batteridrevet pumpe i samme pakksekken)
Sovepose ca 0,9 kg (billig Ajungilak syntetpose)
Telt ca 0,9 kg (egentlig ikke et telt, men en bivy + en duk (Trailstar) og kanskje burde jeg da ha lagt til vandrestaven og en tredelt stang i vekten også ...)

Totalt på den turen ble det altså opp mot 5 kg før de mer koselige sakene fikk plass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en lett sommertur ville jeg pakket sekken (Gregory conteur 65 l.) med dunsovepose (mammut spring), exped synmat og Enan fra Hilleberg. Totalt ca 4,3 kg. 

Ved tur i høyfjellet med mer usikkert værvarsel, eller at vi velger å ligge i en basecamp så tar jeg med et større telt (Reinsfjell SL) og en varmere pose. Er det behov for større sekk (80 l.), så blir storsekken med. Økning med ca 1,5 kg. totalt.

Varierer mellom oppsettene også. Tar også gjerne men en tarp fra zpacks.

For min del er det fiskeutstyr, mat og drikke som bidrar med vekt og kos😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.