Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt: Orion eller Reinsfjell?


Rødreven

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, JanRH skrev:

Mere nerdeting. Outdoor Magazin som tester igjen :) Det var testen jeg viste til lenger opp i mitt innlegg.

http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=5491270185001

Ganske utrolig at teltstenger tåler så mye uten å knekke. Det ser ut som det hovedsakelig er teltstengene som er det avgjørende på hvor mye vind de ulike teltene tåler. Noen som har noen synspunkter på hvor mye det har for seg å bruke tykke stenger, feks 10mm på et superlight telt? Kanskje det kan være et alternativ hvis man forventer sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Tobleronen skrev:

Ganske utrolig at teltstenger tåler så mye uten å knekke. Det ser ut som det hovedsakelig er teltstengene som er det avgjørende på hvor mye vind de ulike teltene tåler. Noen som har noen synspunkter på hvor mye det har for seg å bruke tykke stenger, feks 10mm på et superlight telt? Kanskje det kan være et alternativ hvis man forventer sterk vind.

Det kan det være, men for den ekstra vekta og prisen er det kanskje greit å gå for et litt tyngre telt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Byttet de ikke stangprodusent etter (men kanskje ikke som følge av) denne testen? 

Uansett. Jeg har gjort en del forskning på teltkonstruksjon den siste tiden som forberedelse til å sy mitt første Incompetent og jeg har, overraskende nok, lært et par ting underveis. Deriblant at en tunnel- eller kuppelkonstruksjon har en relativt høy "egenvekt", altså at en stor del av vekten er konstruksjonsbetinget. Stoffet, spesielt i "tunneldelen" men også på endene, får ganske stor overflate på grunn av formen og høyden. Man kan velge å gjøre teltet lavere for å spare vekt, eller flatere for å fange mindre vind, men når man kommer dit hvor man ikke kan sitte oppreist i teltet lenger så kan man like godt lage en bivvybag i stedet. Altså er det et minimum av høyde, radius og dermed overflate man ikke kommer forbi. Et kompromiss på dette er å gjøre teltet lavere i fotenden, noe som har blitt ganske vanlig, men om høydeforskjellen mellom buene blir for stor så tar ikke enden i fotenden unna for vinden så godt lengre, og da har man et ekstra vindfang på toppen av teltet når det blåser fra fotenden, som kan føre til at teltet flater ut før det burde. Man kan tyne vekta ved å bruke lettere stoffer, stenger og barduner, men det vil gå på bekostning av styrke og stabilitet, også betinget av størrelsen på overflaten(e). Altså er det, som mange har poengtert tidligere i tråden, et valg man tar. Skal man ut i styggvær så vil det antageligvis lønne seg å unngå tunnel- eller kuppelkonstruksjoner under en viss vekt. Dette ble langt :)

Jeg hadde med meg Fjellheimen SL 3 Camp mye av sesongen i 2013, men det var såvidt jeg husker et 2012-modell. Teltet var da levert med Helsports egne stenger, svært tynne i utformingen i forhold til Helsportstengene Fjellheimen PRO 3 Camp da var levert med. De gikk over til DAC på 2013-modellene tror jeg. Teltet jeg brukte i 2013 tålte ikke været i Etnefjellene. Det var satt opp mot vinden som i videoen ovenfor, men knelte og teltstanga knakk og spjæret opp en halvmeter av telttaket. Det ble ubeboelig. Heldigvis hadde kompisen min god plass i sitt Fjellheimen PRO 3 Camp 3 meter unna, satt opp i nøyaktig samme vinkel mot vinden som mitt. Hans telt stod stødig som pokker.

DSC03897.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å forsvare teltet her, men om man der vinkelen på endeveggen mot vindmaskinen og hvor skrått ut bardunene er plassert fra nærmeste stang så er det nesten rart at det sto så lenge.

Jeg tenkter alltid over om værforhold og vindretnivindretning/krefter mot teltet er noe jeg må ta hensyn til når jeg setter det opp, dette påvirker også retning & plassering av barduner. Og jeg har alltid med meg ekstra barduner sånn i tilfelle rottefelle, har brukt det flere ganger for ekstra avstigning av telt. Men det er slikt jeg finner på å gjøre da.. 🤣

Når det er sagt så velger jeg likevel andre telt på turer hvor jeg regner med mye vær. 😊 

Screenshot_20170820-185923.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Terka skrev:

Ikke meningen å forsvare teltet her, men om man der vinkelen på endeveggen mot vindmaskinen og hvor skrått ut bardunene er plassert fra nærmeste stang så er det nesten rart at det sto så lenge.

Jeg tenkter alltid over om værforhold og vindretnivindretning/krefter mot teltet er noe jeg må ta hensyn til når jeg setter det opp, dette påvirker også retning & plassering av barduner. Og jeg har alltid med meg ekstra barduner sånn i tilfelle rottefelle, har brukt det flere ganger for ekstra avstigning av telt. Men det er slikt jeg finner på å gjøre da.. 🤣

Når det er sagt så velger jeg likevel andre telt på turer hvor jeg regner med mye vær. 1f60a.png 

Screenshot_20170820-185923.png

Andre telprodusenter sier at endebardunene skal 45 grader ut fra endene på teltet, ganske likt som i videoen. Det burde være ganske likt på helsport vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, JanRH skrev:

Med fare for at jeg ser feil, står vindmaskinen fra siden, eller skrått fra siden? I så fall ikke helt sammenliknbart da begge testvideoer jeg har lagt ved er fra enden. Skulle likt å sett Fjellheimen SL og andre tunneltelt få vinden fra siden.

Rull frem til 5m10s for sidevind.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Mareng said:

Andre telprodusenter sier at endebardunene skal 45 grader ut fra endene på teltet, ganske likt som i videoen. Det burde være ganske likt på helsport vil jeg tro.

Det er sikkert helt korrekt. Men i mitt hode så er det ganske enkelt mtp vind og kraft vs motkraft (har seilt, kitet, osv), og og et stag eller bardun som står 45° ut gir lite støtte fra retningen vaskemaskinen blåser.  Men igjen, jeg har gjort meg opp min måte å vurdere på som garantert er annerledes enn andres. Og det å lære av andres erfaringer er alltid velkomment for min del.

På bildet testen så ser man jo hvor stor åpen flate teltet har mot vind rett fra enden og da må man forankre den flaten så godt man kan ifr vind rett inn. I tillegg så har disse teltene redusert bardinering/bardunfester ift de andre versjonene (X-treme etc.)... og det kan jo være kritisk. 

Legger mrd noen av mine bilder også ift utforming av dette teltet.

EDIT: Hadde dette teltet hatt bardunfester over lufteventilen slik Hillebergteltet i innlegget over har så tror jeg at det hadde stått litt lenger før det legger seg helt ned.

Screenshot_20170820-120319.png

20170820_195348.jpg

Screenshot_20170820-185923.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hade faktisk ikke lagt merke til at teltet "mangler" en bardun i ventilen på kortsiden før du nevnte det. 

Ser ut til at du også spenner opp bardunene omkring 45 grader ut fra kortsiden? Det må jo gi støtte til denne flate kortsiden, siden man har gjort det samme på hver side av teltet. Strekker man begge barduene rett ut fra kortsiden vil teltet bli ekstra følsomt for skiftende vindretning. Så jeg tenker at dette må være ganske riktig slik som er gjort på bildene og filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JanRH skrev:

Jeg synes Helsport Fjellheimen SL gir seg nesten før vindmaskinen har startet opp 

Andre ikke SL-tunneltelt i tilsvarende tester tåler mye mer, dvs godt over 100 km/t (ikke uventet). Beste tunneltelt tålte 195 km/t. Orion III UL tålte vel 127 km/t. Poenget mitt er at Helsport SL er telt som ikke tåler mye vind.

Skjønner ikke poenget med å poste en fem år gammel vindtest når superlightteltene byttet teltstenger etter 2012 og i vindtesten henvist til tidligere i denne tråden av så gjør Reinsfjell SL det like godt som andre telt i samme vektklasse inkludert et Hilleberg telt. Det er teltstengene som gir etter i den testen du poster og ikke Superlightduken. Og i dag har Superlightteltene DAC-featherligt stenger akkurat som feks Nallo, og Orion UL feks. Orion UL fantes så vidt jeg vet ikke i 2012. Disse teltene har også like mange barduneringspunkter. 

Hvis Helsport tunneltelt (med barduneringsflak!) er så dårlige som du og @Kjellis hevder hvorfor er da disse brukt av Erling Kagge, Aleksander gamme og Børge Ousland til sydpolen og nordpolen? 

Helsport-tent.jpg

 

 

 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
42 minutter siden, RoyN skrev:

Hvis Helsport tunneltelt (med barduneringsflak!) er så dårlige som du og @Kjellis hevder hvorfor er da disse brukt av Erling Kagge, Aleksander gamme og Børge Ousland til sydpolen og nordpolen? 

Helsport-tent.jpg

Hvorfor er det bare Helsport som bruker barduneringsflak? Hvorfor har ikke verdens mest brukte ekspedisjonstelt barduneringsflak, bl.a TNF VE 25?

Flakene har blitt mye mindre enn hva de opprinnelig var på Rundhø, noe som er bra da de på Rundhø var en fiaskokonstruksjon. Legger til at jeg hadde noen vinternetter i Rundhø før jeg kappet de av. På noen teltmodeller kan de fungere. Ousland og Kagge er jo norske polarstorheter, som er sponset av Helsport. Kanskje hadde de full frihet når teltmodell ble designet for dem. Jeg kjøpte tilfeldigvis det Helsport-teltet Ousland brukte på en annen større ekspedisjon, et telt Helsport produserte i 100 eks for å hedre Ousland. Det hadde ikke barduneringsflak. 

Teltet på bildet har små barduneringsflak og liten avstand mellom buene, derfor mener jeg at de kan fungere utmerket. Har bare bilde å gå etter. På telt men lang avstand mellom buene og en viss størrelse på barduneringsflakene, henger jeg meg på kommentaren til @Kjellis Har hørt det samme fra andre som har brukt Fjellheimen Xtreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7/31/2017 den 18.37, virrma skrev:

Jeg kjøpte Reinsfjell SL i vår og har brukt det på sommerens turer. Vi er veldig godt fornøyd med hvordan teltet har håndtert den vinden vi har hatt, og jeg elsker høyden innvendig og vekten i sekken. Men status etter drøyt 20 bruksnetter er:

* Flere hull i bunnduk - det kommer inn vann

* Et bardunfeste har nesten løsnet

* Slitasjeskade (dvs hull) på stangkanalene der de krysser

* Hull i stangkanal der stang er stukket gjennom duken (10-åringen som lagde det, men jeg er ikke overrasket over at det skjedde. Synes det er vanskelig å få stangen opp i koppen, og opplever at jeg må gå rundt teltet for å få den på plass. Det er jeg ikke vant til fra andre telt)

* To små skader på ytterduk som jeg ikke aner hvordan har oppstått. 

Konklusjon? Jeg kommer til å klage til Helsport. 

Jeg klagde og fikk valget mellom nytt telt og pengene tilbake. Veldig proff og grei service fra Helsport der. Og jeg leter videre etter mitt ideelle sommertelt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! :) 

Tror dog ikke at jeg får nytt telt.... ;)

PS. Jeg fikk dette teltet fra H i 2015. Mistenker i ettertid at teltet var "2. sortering", dvs. mer eller mindre feilvare evt. prototype, noe jeg ikke var informert om. 

DSC_9640.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro lesing. Krangling på hvorvidt duken holder tett for vær og vind, og at den er glatt. Henviser til vindtest der stengene kollapser, og duken inkl. bardunfester holder like godt. :P


Jeg skal innrømme at jeg også har et slikt SL telt, kun brukt det noen få netter og har nada bakgrunn for å mene verken det ene eller det andre. Dog ikke hatt noe problem med glatt bundduk. Har hatt en natt i særs skrått terreng.
Men jeg har bitt meg merke i at Helsport oftere bruker to bardun fester i duken hvor det er festet en bardun med løkke som man da fester i bakken. Etter og jobbet med konstruksjonsteknikk for mange år siden, så sitter jeg på litt kunnskaper om kraftfordeling på og i konstruksjoner samt litt forskning hjemme i kveld, så kan jeg ikke skjønne annet enn at akkurat denne konstruksjonen ikke  akkurat gjør underverker for å holde et telt oppreist ved sterk vind. 
Ser denne løsningen også er på SL teltet mitt. Noe jeg absolutt ikke er bekvem med. 

Apropos Helsport teltet i vindtesten linket til over her la seg ned ved 60km/t. Så finnes det ikke bardunfeste i øvre del av teltet, som ville ha stabilisert det betraktelig. Er ikke imponert, men er betydelig mer skuffet over Rogen, som har en mer selvstående konstruksjon. 

Forøvrig så er Reinsfjell 2 SL vindstabilt til 90km/t, og kollapser ved 110km/t. test gjort av outdoor magazine, lik de som er linket til over her. står stabil ved full storm, kollapser da i overgangen sterk storm til orkan. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hammer skrev:

Morro lesing. Krangling på hvorvidt duken holder tett for vær og vind, og at den er glatt. Henviser til vindtest der stengene kollapser, og duken inkl. bardunfester holder like godt. :P


Jeg skal innrømme at jeg også har et slikt SL telt, kun brukt det noen få netter og har nada bakgrunn for å mene verken det ene eller det andre. Dog ikke hatt noe problem med glatt bundduk. Har hatt en natt i særs skrått terreng.
Men jeg har bitt meg merke i at Helsport oftere bruker to bardun fester i duken hvor det er festet en bardun med løkke som man da fester i bakken. Etter og jobbet med konstruksjonsteknikk for mange år siden, så sitter jeg på litt kunnskaper om kraftfordeling på og i konstruksjoner samt litt forskning hjemme i kveld, så kan jeg ikke skjønne annet enn at akkurat denne konstruksjonen ikke  akkurat gjør underverker for å holde et telt oppreist ved sterk vind. 
Ser denne løsningen også er på SL teltet mitt. Noe jeg absolutt ikke er bekvem med. 

Apropos Helsport teltet i vindtesten linket til over her la seg ned ved 60km/t. Så finnes det ikke bardunfeste i øvre del av teltet, som ville ha stabilisert det betraktelig. Er ikke imponert, men er betydelig mer skuffet over Rogen, som har en mer selvstående konstruksjon. 

Forøvrig så er Reinsfjell 2 SL vindstabilt til 90km/t, og kollapser ved 110km/t. test gjort av outdoor magazine, lik de som er linket til over her. står stabil ved full storm, kollapser da i overgangen sterk storm til orkan. 
 

Så om man bytter til bardunløsningen slik som Fjellreven og Hilleberg har, med en lang bardun som er festet i begge bardunfestene i duken og går ned rundt en markplugg, vil det bli en bedre løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Så om man bytter til bardunløsningen slik som Fjellreven og Hilleberg har, med en lang bardun som er festet i begge bardunfestene i duken og går ned rundt en markplugg, vil det bli en bedre løsning? 

Så vidt jeg kan skjønne. (husker ikke detaljert åssen de ser ut på Hilleberg og Fjellreven)
Etterhvert som teltet begynner og "legge" seg så vil bardunen sakte glid nedover på festet til den til slutt står å butter i teltduken i nedre innfesting (pga.av nedre del av teltet vil være nærmere teltpluggen en øvre del). Da har man mistet barduneringsfeste i øvre del av teltet, og teltet vil da legge seg lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hammer skrev:

Så vidt jeg kan skjønne. (husker ikke detaljert åssen de ser ut på Hilleberg og Fjellreven)
Etterhvert som teltet begynner og "legge" seg så vil bardunen sakte glid nedover på festet til den til slutt står å butter i teltduken i nedre innfesting (pga.av nedre del av teltet vil være nærmere teltpluggen en øvre del). Da har man mistet barduneringsfeste i øvre del av teltet, og teltet vil da legge seg lettere.

Slik ser bardunfestene til Hilleberg og Fjellreven ut:

 

F53203-616_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2017 den 11.06, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ser ikke helt hva denne bekymringen rundt UL og superlight telt er begrunnet i? Praksis? Neppe.... Men mange artige scenarioer og teorier som blir fremlagt.
Min erfaring med Helsport superlight er at det tåler faktisk ganske mye juling og jeg har så langt aldri vært bekymret. Vinder på 30ms er ikke akkurat noe jeg engang gidder å bekymre meg over da det er helt urealistisk i praksis.

Jeg har nå brukt mitt Ringstind Superlight 1-2 i snart 3 år både på fjellet og i skogen. Teltet er satt opp i tett lyng og ofte helt ukritisk til underlag. Så langt ingen problemer med hull hverken i bunnduk eller andre steder. Har opplevd tradisjonelt vindvær på vidda uten problemer, riktig nok ikke orkan altså.

Poenget mitt er at jeg føler noen overtenker dette med at teltet skal tåle noe som egentelig bare helt teoretiske scenarioer. I praksis bruk, 3 sessonger så fungerer superlight glimrende. Det veier lite og tåler mye - det er PRAKTISK erfaring :) 

EDIT:
Her er et typisk oppsett jeg gjør når jeg er i skogen. Finner et sted i lyngen, gjør lite eller ingenting før jeg bare hiver teltet opp. Altså man trenger ikke å bruke en time på å rydde teltplassen for barnåler og små kvister fordi man tror det går hull i bunnduken ;) 
36105687691_192f1190be_z.jpg.7985e3fedc4e4b1f846cf7c49e4cb5bc.jpg

35878643642_99065c69e4_z.jpg.d0c0dd1b7eef6dcbe306c2adf8e8b88f.jpg

Så utrolig enig med at VELDIG mange overtenker dette med hvor mye teltet tåler av vind!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tberg4 skrev:

Så utrolig enig med at VELDIG mange overtenker dette med hvor mye teltet tåler av vind!!

Hei,  de fleste av oss sitter stort sett foran dataskjermen og drømmer og planlegger. Så gi oss litt slækk a! ;-D

 

(understreker at dette var humoristisk, ikke provoserende, ment)

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SnorreL skrev:

Hei,  de fleste av oss sitter stort sett foran dataskjermen og drømmer og planlegger. Så gi oss litt slækk a! ;-D

 

(understreker at dette var humoristisk, ikke provoserende, ment)

Morsomt fordi det er sant ;-)

Hvor mange av årets dager tilbringer man egentlig ute? De fleste av oss er avhengige av fast inntekt og det forutsetter gjerne at man møter opp på en jobb med jevne mellomrom, man har kone, barn, andre forpliktelser, etc. Da blir det jo gjerne til at man drømmer og planlegger mer enn man faktisk er ute :)

Hvis man ikke har mulighet til å ta seg et friår, noe jeg vurderer sterkt. Da blir det hvertfall heftig planlegging om man skal finne leirplasser uten barnåler for et helt år! 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Hvis man ikke har mulighet til å ta seg et friår, noe jeg vurderer sterkt. Da blir det hvertfall heftig planlegging om man skal finne leirplasser uten barnåler for et helt år! 

Jeg har lenge ønsket meg 6 måneder fast på hytte et sted rundt Hardangervidda, Dovrefjell eller Rondane.Hytte som base og teltturer ut fra hytta. Kona hadde definitivt ikke blitt med. Måtte blitt juli til desember. Fiske og en liten smak av vinteren i november og desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Humbug skrev:

Morsomt fordi det er sant ;-)

Hvor mange av årets dager tilbringer man egentlig ute? De fleste av oss er avhengige av fast inntekt og det forutsetter gjerne at man møter opp på en jobb med jevne mellomrom, man har kone, barn, andre forpliktelser, etc. Da blir det jo gjerne til at man drømmer og planlegger mer enn man faktisk er ute :)

Hvis man ikke har mulighet til å ta seg et friår, noe jeg vurderer sterkt. Da blir det hvertfall heftig planlegging om man skal finne leirplasser uten barnåler for et helt år! 1f602.png

Så egentlig sier du at de fleste brukererfaringer her på FF bare er tull og vrøvl. For de fleste er for lite ute. Og jeg er egentlig helt enig med deg. Man ser ofte brukere her som skriver f.eks "Jeg er helt fersk på vintertelting og lurer på blabla". Og så går det 1 mnd og så er de plutselig "eksperter" når andre lurer på lignende saker.. Men slik er vel de fleste forum. 

Finner lignende eksempler i denne tråden også. Feks en av de med størst motstand til SL, har aldri prøvd ett SL telt engang... 

Og bare for å poengtere, det finnes mange seriøse brukererfaringer også her inne. Sånn at ikke alle automatisk føler seg truffet. Men antall likes på Instagram ol er ikke det som beskriver "kvaliteten" på disse erfaringene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kildekritikk er viktig, her som alle andre steder. Og at vi generelt burde være ganske tydelig med hva slags bakgrunn vi har når vi anbefaler og vurderer ulike løsninger, siden de som leser ikke nødvendigvis har hengt her inne like lenge som en del av oss og dermed heller ikke har forutsetning for å vite hvor mye erfaring som ligger bak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode brukererfaringer er gode å ha, og flere døgn i et telt, jo bedre grunnlag har man for å komme med ros og kritikk. Ofte kan man bli litt subjektiv i vurderingen. Jeg tillegger også de brukererfaringene med få netter stor vekt, så lenge de kommer fra personer jeg vet har mange døgn i ulike typer telt. Da har de noe å sammenlikne med, i tillegg til at de har vært ute en vinternatt før. Mange/noen har vanskeligheter med å finne feil, mangler og dårlige løsninger ved et telt de har betalt mye penger for. Jeg er den som selger mine feilkjøp i stillhet, og setter det på tabbekontoen.

Jeg synes alle erfaringer og synspunkter har en betydning når telt skal velges. Jeg har hatt ish 10 telt og mange nok netter i alt fra solskinn til -28 og snøstorm, slik at jeg er i stand til å gjøre meg opp en førstehånds meningen om et spesifikt telt. Her er selvfølgelige gode brukererfaringer meget nyttige i den videre prosessen.

Jeg har selvfølgelig mye å lære. Jeg lærer noe titt og ofte her på forumet.

Jeg er ikke motstander av SL, men jeg liker å vurdere telt selv før jeg leser ros og kritikk. Exped Orion UL kunne jeg helt sikkert kjøpt. Ser ut som et bra telt med fornuftige løsninger.  I utgangspunktet er jeg en ikke SL/UL teltbruker, men tenker at denne type telt er supert til sitt bruk.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.