Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ser teltene ut ferdigpakket


Tittei

Anbefalte innlegg

Kjempedumt spørsmål. Men jeg lurer nå likevel. Hvorfor får vi aldri se hvordan teltene ser ut ferdigpakket? Jeg som ikke er erfaren, vil gjerne se det, men ser de bare ferdig oppsatt. Er det noen spesiell grunn til dette? 

Det samme spørsmplet gjelder igrunn også liggeunderlag og soveposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Walle skrev:

Hvorfor vil du se de pakket?

Hvordan pakker du teltet? Er vel heller det som er spørsmålet :) er vel ikke bare å stappe oppi pakkeposen. 

Synes det var et bra spørsmål jeg. 

Selv har jeg lært at det er lurt å ha en bardun tilgjengelig før man tar teltet ut av pakkeposen tilfelle sterk vind. Lært her inne og glad for det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja er det det som er spørsmålet da?

For egen del det kommer litt an på hvordan jeg pakker teltet, men ofte bretter jeg sammen teltet slik at ytterteltet ligger inne i "bylten", mens bunnen på innerteltet kapsler inn bylten.

Andre ganger stapper jeg det bare oppi pakkposen og komprimerer som best jeg kan.

Som regel blir det aldri så pent som da teltet ble pakket for første gang etter at det er produsert, inspisert/testet.

Spørsmålet står egentlig fortsatt, for det finnes flust av videoer som viser hvordan produsenten har pakket teltet. 

Feks så har hilleberg og tarptent mange flotte videoer. :-)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på Youtube så finner du mange eksempler. På tur stapper jeg bare teltet oppi pakkposen som det ble levert med. Hjemme har jeg en større pakkpose jeg bruker for lagring. Etter tørking ruller jeg teltet pent sammen og har det oppi den store pakkposen slik at de ikke blir så komprimert.  Soveposene jeg har er dun så de leveres med to pakkposer. En til tur og en til lagring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper han mener fra produsent - altså hvordan pose og pakking ser ut i mål og sånn?

Ellers så gjør jeg som @Gittiamo  og pakker med løkkene/pluggfestene til laveste enden (som skal mot vinden) stikkende ut av posen. Den ene av disse har også en rød taustump med karabinkrok på slik at man kan feste teltet i noe solid/sekk/tre/pulk før man trekker det ut av posen om det blåser.

Ellers så har jeg to varianter å pakke det på -> Vanlig medfølgende trekk til alt utenom vinter og pulk. Da bruker jeg pulktrekk og har teltet mer eller mindre ferdigtredd/oppslått i det slik at det settes opp på kort tid selv med votter... (Også her brukes trikset med tau og karabinkrok)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gittiamo said:

Synes det var et bra spørsmål jeg.

Kan være jeg misforstår altså, men hvorfor skal man se bilde av en pakkpose egentlig? De fleste opplyser om størrelse/volum nedpakket. Synes det sier mer enn et bilde, da det ofte er vanskelig å få et godt inntrykk av størrelse. Tipper grunnen, @Tittei, er nettopp det at et bilde av en gjensnurpet pakkpose med ferdigpakket telt ikke sier så mye. Ellers som nevnt tidligere er noen produsenter veldig flinke på å lage videoer på youtube. Helsport er litt dårlige og viser bare teltene fullt oppslått, men flere andre produsenter er flinke og hvis du ser etter merker som er litt større internasjonalt finnes det også flust av videoer fra privatpersoner som du kan se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg forstår at dette var dumt når jeg ser svarene *flau*. Men f.eks en sovepose er gjerne enten stor/lang eller liten og kompakt. Jeg kjenner jeg liksom vil vite det når jeg titter på nettet uten å se det IRL. Jeg vet produsenten er flinkere til å pakke, men da får jeg et inntrykk. Men så klart, jeg kan måle selv etter å ha lest målene på samme måte som jeg evt kan finne nos som veier omtrent det samme og kan få følelsen. 

Jeg satt med et telt her og lurte allverden på hvordan jeg skulle få det inn i den lille posen og ut på tur. Fant så klart en løsning, men jeg har prøvd å feilet en stund hihi. Sånn er det å være nybegynner og lure på masse rart 🙈

Teltet jeg hsr er et lånetelt og det står ingenting om hva det heter, men dette vsr mer et funderingsspørsmål og ikke veldig viktig akkurat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr, for jeg syns dere har en fin tone her inne. Er mye man lurer og tenker på som helt fersk og jeg sns dere err tålodige med meg. Så tusen takk for at dere orker svare og at dere rå hyggelige. En dag klarer jg kane ira med litt jeg også, men enn så lenge vet jeg altfor lite til å klare gi noe tilbake. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teltpose er forsåvidt en pose, lang og "pølsete". Jeg har kun teltet inni den. Stengene og pluggene har jeg alltid i de respektive posene utenom. Med kun teltet i "pølseposen" går det fint å presse den sammen når en pakker ned for tur. Da er det også enkelt å plassere stenger og plugger hensiktsmessig ellers i oppakningen.

Når det gjelder hvordan teltet pakkes ned i "pølseposen" så avhenger det av teltet. Er det et telt som en setter opp i 2 operasjoner, dvs innertelt og yttertelt hver for seg, så er det lurt å pakke den delen som skal opp først ytterst i posen, sik at du kan ta ut en del om gangen og la den andre delen bli liggende i posen til du trenger den.

Er det et telt som inner og ytterteltet henger sammen kan du brette eller stappe teltet. Men som nevnt her kan det lønne seg å ha enden på teltet, dvs den enden som festes i bakken først ytterst i posen. Da vil det være enklere å få opp teltet i vind. Er det finværstur er det ikke så farlig, da drar du bare hele teltet ut av posen i en operasjon, og det er ett fett hvordan du har lagt det oppi posen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Tittei said:

Ok, jeg forstår at dette var dumt når jeg ser svarene *flau*. Men f.eks en sovepose er gjerne enten stor/lang eller liten og kompakt. Jeg kjenner jeg liksom vil vite det når jeg titter på nettet uten å se det IRL. Jeg vet produsenten er flinkere til å pakke, men da får jeg et inntrykk. Men så klart, jeg kan måle selv etter å ha lest målene på samme måte som jeg evt kan finne nos som veier omtrent det samme og kan få følelsen. 

Det var ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt og du trenger ikke bli flau av å spørre om hva som helst her inne :) 

58 minutes ago, Tittei said:

Jeg satt med et telt her og lurte allverden på hvordan jeg skulle få det inn i den lille posen og ut på tur. Fant så klart en løsning, men jeg har prøvd å feilet en stund hihi. Sånn er det å være nybegynner og lure på masse rart 1f648.png

De fleste produsenter ruller nok selve teltet rundt posene med stenger og plugger i. Selv har jeg som oftest stengene og pluggene utenfor selve teltposen og bare stapper teltet oppi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at posen er så liten som mulig når teltet skal selges. Veldig mange blander vekt og volum. Så det er lettere å selge et telt som har lite volum. Derfor er det på mange telt nesten håpløst å få pakket det riktig, slik at det går lett ned i posen igjen. 

Dog gjelder ikke dette the north face og Hilleberg. Hilleberg selger de beste teltene som finnes bortsett fra noen veldig små produsenter som feks Zpacks. Der er funksjoner viktigst, dog er prisen på disse høy. Der er det god plass i posene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dette var virkelig nyttig (og beklager trykkleifene i forrige innlegg, jeg multitastet og fikk ikke lest gjennom ). Det med taltstengene utenfir var kjempenyttig erfaring. Den tar jeg med videre. Lett å lure på hvorfor jeg ikke har tenkt på noe så enkelt selv, men nå vet jeg det :) . Og det med inner og yttertelt, jeg har ikke satt opp teltet i vind enda, men det tar jeg med meg. Teltet til tubbs ser jo ut som har masse plass *imponert* . Skal se på litt videoer. Har lyst på dette teltet, men aner ingenting om det (og bør strengt tatt vente til neste sesong for å se om int holder seg utover) . Igjen funderer jeg liksom på hvor stort eller lite det blir når det er pakket sammen. 

Teltet vi låner nå ser slik ut. Har lagt på ytterteltet kun om natten. 

- Hva er beste triks med sovepose? Jeg gjør litt begge deler. Har lånt 3-sesongs. Jeg enten bare stapper oppi og ruller sammen og knyter båndene rundt. Hørte for mange år siden at det var smartes og stappe, men husker ikke riktig hvorfor. 

Hm..denne tråden burde hatt en annen tittel, men jeg antar jeg ikke får byttet på det? 

IMG_5273.JPG

IMG_5280.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Og slik ser en sovepose ut før man strammer kompresjonsreimene (som gjør pakkvolumet på posen mindre)
Dette tok meg mindre tid enn å skrive oppgulp og gir TS svar på noe som noen "proffe" synes var dumt spørsmål.

telt3.jpg

Og slik ser en høyball i rosa plast ut.

IMG_4936.JPG.9beaea1684e06544a1dfc7f15ffcd229.JPG

 

Håper du er voksen nok til å se ironien i det skriver?

Spørsmålene som ble stilt om hvorfor det er interessant å se teltet i pakket tilstand, er vel like relevant TS's spørsmål?

Du gir jo rennefart og driter en lang marsj i det originale spørsmålet til TS. Er egentlig arrogant og lite konstruktivt, med mindre man ønsker å spore av tråden. 

 

6 timer siden, Tittei skrev:

Kjempedumt spørsmål. Men jeg lurer nå likevel. Hvorfor får vi aldri se hvordan teltene ser ut ferdigpakket? Jeg som ikke er erfaren, vil gjerne se det, men ser de bare ferdig oppsatt. Er det noen spesiell grunn til dette? 

Det samme spørsmplet gjelder igrunn også liggeunderlag og soveposer. 

Svaret er markedsføring. De fleste kundene ønsker å se varen de skal / vurderer å kjøpe.

Og visuelt er det lettere å selge ideen om kjøp i hodet til potensielle kjøpere ved bruk av bilder som gjerne viser varen i bruk.

Et god eksempel et jo feks ferieturer, tviler på ay ett selskap som selger charterturer hadde fått solgt så mange turer om de droppet bildene av flotte hotell, basseng, strender og sol 😉

 

Finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Tittei skrev:

. Teltet til tubbs ser jo ut som har masse plass *imponert* .

IMG_5273.JPG

IMG_5280.PNG

Teltet på bildet er ett Hilleberg og som @Knappetelt skriver så er teltposene fra den fabrikanten romslige da de er lagd for at man skal
kunne ha med dobbelt sett med stenger + footprint (ekstragulv) i orginalposen 🙂
Jeg pakker også telt og stenger separat i sekken men bruker en vanntett pakksekk istedenfor orginalposen. Får komprimert teltet bedre slik
at det får plass ved siden av liggeunderlaget i bunn av sekken.

Alle knoter og kåler litt før de finner ut ett greit pakkemønster til ryggsekken så du får prøve deg frem @Tittei 🙂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Walle skrev:

IMG_4936.JPG.9beaea1684e06544a1dfc7f15ffcd229.JPG

Håper du er voksen nok til å se ironien i det skriver?

Spørsmålene som ble stilt om hvorfor det er interessant å se teltet i pakket tilstand, er vel like relevant TS's spørsmål?

Du gir jo rennefart og driter en lang marsj i det originale spørsmålet til TS. Er egentlig arrogant og lite konstruktivt, med mindre man ønsker å spore av tråden. 

 

 

 

Mtp. at du er den eneste som reagerer (og det på en relativt uhøffelig måte) så virker det jo som om du er den eneste som føler deg truffet av det jeg skreiv. Og når folk reagerer slik så tyder vel det på at noen føler seg en smule truffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da har jeg fått svar på mine spørsmål. 

Og bare så det er sagt: Jeg har mange år bak meg i forumverden, så jeg er ganske hardhudet og jeg tåler det meste. Dette var så uksyldig at jeg ofret det ikke en kcal, så alle kan ta det med knusende ro. 

Når jeg en dag får mitt eget telt, hvis jeg gjør det, så kjøper jeg nok både fjellduk (tror det heter det) og pakkesekker

Regnet raskt ut nå og tok bare en grov veining, ingen gram overhodet er regnet. Kom til 8,5kg i telt, sovepose, liggeunderlag (det som veide midt mellom, har 5 ulike typer) og sekken uten innhold. Antar dere får skjokk av dette, men igjen, jg låner alt dette utstyret enn så lenge. Hvordan vi skal få med oss alt, er meg en gåte, men det bør sikkert bli en annen tråd. Testet litt med totalt 10,5 kg på ryggen. Gikk ikke i bratt terreng og i rolig fart pga ungene (3stk mellom 4 og 10 år) som ville klatre og leke. Men fikk om ikke annet testet sekken litt. Testet med 16 kg hundefôr oppi sekken når jeg kjøpte den. Virket supergod og gå med. Magebeltet har virkelig alt å si. Er vant til å bære 15 kg liten gutt på ryggen i bæretøy, men er en stind siden sist. Spent på om jeg orker gå med så mye på en lengre tur. 

 

Ok, nå er det min tur til å spore av. Vet ikke hva dere liker best: Mange spørsmål i samme tråd eller at jg spamer forumet med spørsmål? Jeg gjør det dere syns er best her inne. 

Dere burde hatt en 100% nybegynner- underforum 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tittei skrev:

 

Dere burde hatt en 100% nybegynner- underforum 1f605.png

Alle er nybegynnere på noe, og alle har vært nybegynnere en gang. Bortsett fra meg, da.

Jeg tenker at det er lettere å finne igjen informasjon som er organisert etter emne heller enn ferdighetsnivå, så et nybegynnerforum tror jeg ikke er så lurt. Man risikerer også, som det har skjedd på andre, urelaterte, fora jeg frekventerer at nybegynnere gir råd til nybegynnere og gamle grinebitere med erfaring holder seg unna nybegynneravdelingen fordi de blir lei av å gi råd som ingen hører på 😄.

Bildet av den rosa høyballen minner meg forøvrig om den gangen jeg var på stranda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste her er ivrige etter å gi deg de beste tipsene så du ikke gjør de samme nybegynner feilene som vi alle har vært igjennom. 😄

Her er mitt beste råd til en som er ny; enten kjøp bra/dyrt med en gang, eller kjøp så billig at det ikke er et tap når det ryker eller du oppgraderer. Og ha vekt i bakhode alltid når du handler utstyr. Blir sekken for tung er det ikke kjekt å gå med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fjellreven sine telt blir levert i en pakkpose med kompresjonsreimer og en klips til stengene utenpå stangposen slik at de kan ligge under kompresjonsreimene eller lett plasseres ett annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen har nevnt over her, så kan det noen ganger være lurt å pakke stenger og plugger for seg. Det kan gi litt mer fleksibilitet i pakkingen. Selv liker jeg ikke å bruke de kompresjonsremmene på posene, for da blir hver pakke for hard. Nedi sekken blir det da flere harde ruller med mange lommer med luft rundt. Om man pakker litt løsere så blir hver "rull" mykere, og man kan dermed utnytte plassen bedre.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.