Gå til innhold
  • Bli medlem

Høydesyke


torfje

Anbefalte innlegg

Jeg Besteg Mount Fuji på 3777 moh over havet på fredag. Merket ikke noe høydesyke på toppen eller på vei opp. Når eg kom ned merket eg symptomer til høydesyke, mest tung pust, noe smått hodepine. Tung pust avtok dagen etter men kjenner det fortsatt. Sov en natt på 850 moh før en begynte turen dagen etter på 2300 moh før en steg rolig opp ca 7 timer fra 2300 til omkring 3200 kor en slappet av på kvelden før eg på ved midnatt gikk de siste høydemeterene rolig.  Drakk mye vatn og hadde med meg mat. Hva tenker dere? Er dette farlig? Har ikke merket noe til de mer alarmerende symptomene som svimmelhet, kvalme og dårlig matlyst. Tenker uansett å oppsøke lege når eg kommer hjem men burde eg oppsøke lege her i Japan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hodepinen ble borte og pusten fortsetter å bedre seg tror jeg du kan ta det med ro. Det er en temmelig rask oppstigning til nesten 4000 m og de aller fleste vil nok få symptomer på mild høydesyke. Noen vil sikkert også kjenne det mer og kanskje måtte avbryte. Det er helst hvis du fortsetter å befinne deg i høyden etter at symptomene kommer at du vil bli verre og det kan bli farlig. At du først merket noe etter at du var nede igjen er normalt, da det gjerne går noen timer fra du når en viss høyde innen du får kjenne det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.