Gå til innhold
  • Bli medlem

Overskride anbefalt kastevekt på stang


fezken

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å gå til innkjøp av en ny fiskestang, og har sett meg ut en fenwick ironfeather3 8 fot. Dette er en lett stang med kastevekt fra 2 - 12 gram. Denne vil primært bli brukt til ørretfiske, både i lavlandet og i høyfjellet.

 Hvor "streng" er denne anbefalte kastevekten? Vil stangen ta skade av større sluker ? Jeg bruker sjelden tyngre sluker enn 12 gram til slik fiske, men ser i enkelte tilfeller for meg at en 16g sluk vil være ønskelig.

Setter pris på alle innspill.

 

Endret av fezken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen ekspert, men tror du trygt kan gå for en 2-12 stang om du sjeldent bruker høyere enn 12g sluker. Bruker du 16g oftere enn av og til, ville jeg gått opp en klasse. Selv har jeg en stang som brukes både til fjells og til sjøørret i havet, og den har fungert flott i sikkert 7-8 år nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.