Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har en MSR whisperlite jeg ikke har brukt med bensin på ei god stund.

Hvordan bør man lagre brenselflaskene? Har dere noen gode tips rutiner slik at utstyret holder seg vedlike?

Gassbrennere er jo greie nok, gassen stikker jo ut når man kobler fra. Men bensin kan bli liggende i slangen og i pumpa?

Bør man eventuelt demontere pumpa fra flaska og kun ha vanlig topp på bensinflaskene? renser dere slangen osv før sommersesongen når man stort sett bruker gass?

Setter stor pris på tips :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har MSR simmerlite. Trenger kort fortalt tilnærmet null vedlikehold.

Jeg oppbevarer den med pumpen på flasken i årevis uten noen problemer. Om du vil være Nazi, så ta av pumpen og sett en vanlig skrukork på flasken. Om brenneren er veldig sotete gir jeg den en vask med skuresvampen og zalo, påfølgende tørk. Men den blir ikke ødelagt eller varer lengre om jeg lar være. Ingenting annet er nødvendig.

Rensing av slange gjøres når den har begynt å få mye sot i seg, det tar årevis avhengig av bruk.

Sjekk over o-ringer/pakninger inimellom, bytt ut og smør med mineralolje (symaskinsolje/pump cup oil) ved behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du er ferdig med å bruke brenneren så snur du normalt flaska på mange brennere. Da tømmer lufta systemet for bensin. På Msr sine system xgk/whisperlight vil det som eventuelt er igjen i slangen renne ut/fordampe over tid. Så brenner og slange blir tømt nok, slik at det normalt ikke blir problemer. 

Drivstofflasker som pumpa står i bør tømmes hvis det ikke skal brukes på noen mnd. Fyll drivstoff tilbake på emballasjen den kom på. Pumpa kan lagres i flaska eller løst. Men ikke dra til hardt om du har den på flaska. 

Bruker du rødsprit til forvarming kreves det normalt veldig lite vedlikehold/rengjøring. 

Renser du den etter bensinsesongen vil den normalt brenne bedre og være renere å behandle i gass-sesongen. Det er noe av fordelen med å bruke gass. 

Det kan også lønne seg og demontere/rense toppdelen med skiver og vaffelmønstre som whisperlight har. Men brenner den helt jevnt som den var ny behøves ikke det. Simmerlight som Skjult lenke - logg inn for å se den referer til har en litt annen konstruksjon, men samme pumpe. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste slike ting trenger forbausende lite vedlikehold, og man skrur fortere utstyret i stykker med omfattende vedlikeholdsrutiner.  Gjør det til en vane å testkjøre utstyret så lenge før en tur at du rekker å skaffe evt deler og reparere.

Nå kommer jeg fra en aning pessimistisk familie, så da hytta vår fikk innlagt strøm for rundt 30 år siden beholdt vi gasskokeapprat i tilfelle strømmen ble borte, det er den nesten aldri. Jeg oppdaget plutselig at slanger ikke var sjekka på mange år, og da var slangene 20 år og faktisk uten antydning til sprekker når man bøyde på dem. Jeg skiftet av likevel siden det anbefales å gjøre minst hvert annet år.  Nå skiftes slanger omtrent hvert 10 ende, og sjekkes hver sesongstart.  Gasslampa med punkteringsboks ble brukt noe de første årene da strømmen ble borte nå og da. Gassboksen som står i lampa har ikke vært byttet på 15 år, og er fortsatt halvfull, og virker. Parafinprimussen holdt bare 10 år før tilbakeslagsventilen begynnte å lekke. Lite og ufarlig, hadde vært skummelt med bensin på tanken. For hyttebruk er den nå kun nostalgi.  Til tubruk bruker jeg litt forskjellig men vedlikeholdet er vesentlig renhold og smøring av pumpelær.  Lagring er stort sett å rengjøre og sette på en hylle.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av rayun

Som noen her kanskje vet har jeg lenge vært på jakt etter et solotelt. Et som matcher mine ønsker om hva et komfortabelt solotelt skal tilby. For meg betyr dette: Ikke for mye mesh i innertelt, men likevel gode luftemuligheter totalt sett. Minimum 100cm innvendig høyde, helst mer. Akseptabel vekt i forhold til matriale og kvalitet. Romslig fortelt til oppbevaring av bagasje og ut/inn passasje/matlaging uten å flytte sekken. Selvstående med ytterduk ned til bakken. Reise ytter og innerduk samtidig ++++, rett og slett et telt for mer enn bare å krype inn i. 
      Jeg tenkte meg egentlig et Reinsfjell i en lett moddet soloutgave og tok derfor kontakt med Helsport. Dessverre for meg og andre som er på tur alene, så ikke Helsport noe potensiale i et slikt telt. Men siden gode solotelt er mangelvare finpusser jeg nå på tegninger og mål og så får vi se hva fremtiden bringer. 
      Men for noen dager siden var jeg inne på hjemmesiden til MSR og i teltserien for 2018 finner jeg altså Skjult lenke - logg inn for å se den. Det matcher ikke 100%, men ganske nær. Så nær at jeg ville se nærmere på teltet. Fant det ikke hos noen av våre leverandører så derfor sendte jeg en mail til Hekta på Tur. Og i motsetning til Helsport tente de umiddelbart på ideen. Et par dager senere kom svaret fra Hekta på Tur. Det er ankommet 2 slike telt til Norge og vi kjøpte begge to. De ankommer oss en av de nærmeste dagene og vil snart være synlig på våre nettsider. 
      Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, har ikke kjøpt så mye som en teltplugg derfra, men en makan til respons har jeg sjelden opplevd. En butikk som til de grader er lydhør for kundens ønsker er sjelden vare. Jeg skjønner jo at teltet har potensiale, men likevel.
      Jeg har ikke sett teltet, men på bilder og film ser det ut til å ha mange fine detaljer. Dette gjør nok teltet litt tungt for lett sekk, men problemfritt for sykkel og padling.
      For meg er teltet nesten "spot on", så da spørs det hva prisen blir.

• Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive