Gå til innhold
  • Bli medlem

Lagring av multifuelbrenner?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! jeg har en MSR whisperlite jeg ikke har brukt med bensin på ei god stund.

Hvordan bør man lagre brenselflaskene? Har dere noen gode tips rutiner slik at utstyret holder seg vedlike?

Gassbrennere er jo greie nok, gassen stikker jo ut når man kobler fra. Men bensin kan bli liggende i slangen og i pumpa?

Bør man eventuelt demontere pumpa fra flaska og kun ha vanlig topp på bensinflaskene? renser dere slangen osv før sommersesongen når man stort sett bruker gass?

Setter stor pris på tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Har MSR simmerlite. Trenger kort fortalt tilnærmet null vedlikehold.

Jeg oppbevarer den med pumpen på flasken i årevis uten noen problemer. Om du vil være Nazi, så ta av pumpen og sett en vanlig skrukork på flasken. Om brenneren er veldig sotete gir jeg den en vask med skuresvampen og zalo, påfølgende tørk. Men den blir ikke ødelagt eller varer lengre om jeg lar være. Ingenting annet er nødvendig.

Rensing av slange gjøres når den har begynt å få mye sot i seg, det tar årevis avhengig av bruk.

Sjekk over o-ringer/pakninger inimellom, bytt ut og smør med mineralolje (symaskinsolje/pump cup oil) ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med å bruke brenneren så snur du normalt flaska på mange brennere. Da tømmer lufta systemet for bensin. På Msr sine system xgk/whisperlight vil det som eventuelt er igjen i slangen renne ut/fordampe over tid. Så brenner og slange blir tømt nok, slik at det normalt ikke blir problemer. 

Drivstofflasker som pumpa står i bør tømmes hvis det ikke skal brukes på noen mnd. Fyll drivstoff tilbake på emballasjen den kom på. Pumpa kan lagres i flaska eller løst. Men ikke dra til hardt om du har den på flaska. 

Bruker du rødsprit til forvarming kreves det normalt veldig lite vedlikehold/rengjøring. 

Renser du den etter bensinsesongen vil den normalt brenne bedre og være renere å behandle i gass-sesongen. Det er noe av fordelen med å bruke gass. 

Det kan også lønne seg og demontere/rense toppdelen med skiver og vaffelmønstre som whisperlight har. Men brenner den helt jevnt som den var ny behøves ikke det. Simmerlight som @Mareng referer til har en litt annen konstruksjon, men samme pumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste slike ting trenger forbausende lite vedlikehold, og man skrur fortere utstyret i stykker med omfattende vedlikeholdsrutiner.  Gjør det til en vane å testkjøre utstyret så lenge før en tur at du rekker å skaffe evt deler og reparere.

Nå kommer jeg fra en aning pessimistisk familie, så da hytta vår fikk innlagt strøm for rundt 30 år siden beholdt vi gasskokeapprat i tilfelle strømmen ble borte, det er den nesten aldri. Jeg oppdaget plutselig at slanger ikke var sjekka på mange år, og da var slangene 20 år og faktisk uten antydning til sprekker når man bøyde på dem. Jeg skiftet av likevel siden det anbefales å gjøre minst hvert annet år.  Nå skiftes slanger omtrent hvert 10 ende, og sjekkes hver sesongstart.  Gasslampa med punkteringsboks ble brukt noe de første årene da strømmen ble borte nå og da. Gassboksen som står i lampa har ikke vært byttet på 15 år, og er fortsatt halvfull, og virker. Parafinprimussen holdt bare 10 år før tilbakeslagsventilen begynnte å lekke. Lite og ufarlig, hadde vært skummelt med bensin på tanken. For hyttebruk er den nå kun nostalgi.  Til tubruk bruker jeg litt forskjellig men vedlikeholdet er vesentlig renhold og smøring av pumpelær.  Lagring er stort sett å rengjøre og sette på en hylle.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.