Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på dagsetapper


uteturen

Anbefalte innlegg

Skal ut å gå en liten tur fra Pellestova til Høvringen fra 1.-8. August. Vi skal ikke gå Rondanestien "rett opp", men litt på kryss og tvers noen dager. Jeg har lagt opp til 25-30km pr dag i firemannsgruppe. Dette er en grei distanse på helgeturer, men blir det vel mye på en slik tur?

Hva mener dere?

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man regner 3km/t inkl drikkestopper og en liten matbit så blir det jo mellom 8 til 10 timers forflyttning pr dag.
Som @whistler skriver over så blir det ikke mye tid til annet 🙂
Personlig så synes jeg at halvparten er passe. Men nå skal det sies at formen min er "så där" + at jeg hadde
fått magesår av å gå forbi fiskevann kun for å sanke kilometer

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak årets langtur er å sanke kilometer, de siste ti årene har vi stort sett sanket fisk og myggstikk, så tenkte å prøve noe nytt. Alle 4 i følget er vant til å gå langt, så som enkeltstående dagsetappe er det ok, men er litt usikker på 7-8 dager i strekk da det er lenge siden noen av oss har gått et slikt maraton.

Vi tenker 10-12 timer forflytning pr dag inklusive pauser og jeg har regnet på ca 3km/t i gangfart.

Vi har 9. og 10.august som backupdager i tilfelle vi bommer voldsomt på tiden, men fruene venter på ei hytte i enden så burde nå det til fredagen! ;)

 

Endret av uteturen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den innstillingen går det fint. Så lenge alle er inneforstått med at "vi går hele dagen", så er det greit. Vet ikke hva dere bærer, men ville nok tatt ett møte på pakking, vekt og hva dere har bruk for på turen. Ta jobben med å føre en liste over hva laget har med seg. Må ikke nødvendigvis veie alt sammen, men se om det er ting dere kan dele på. Dere rigger for utholdenhet, ikke fisketur eller kosetur. Vel, dette blir nok en koselig tur, men dere sparer vekt på bare å drikke vann. Annet drikke blir da ekstra velkomment når dere kommer frem.

Pass på farten. Om dere bruker en time ekstra en dag, så er dere noenlunde klare for neste dag. Personlig kan jeg gå fort, men regningen etterpå er drøy.

Og alt utstyr må være i orden og brukt. Dette er ikke turen for å gå inn nye sko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute på en ukestur for noen år siden, med Ca 20 kg på ryggen, og da fant jeg ut at 8 timer var mer enn nok. En dag hadde jeg nesten 12 timer, men da var det totalt tomt for energi, til og med i kjelleren. Jeg er 1.72 høy og veier i underkant av 70 kg. Jeg var godt forberedt, både psykisk og fysisk, men etter turen viste det seg at jeg hadde tatt av litt over 4 kilo. Hvor disse kiloene var tatt fra er ikke så godt å si, men da jeg så speilbildet mitt like før jeg gikk inn i dusjen hjemme å ble jeg litt skremt.

Jeg gikk alene, men jeg synes at det virker litt i overkant å beregne 10 - 12 timer per dag for en gruppe. En gruppe er jo ikke sterkere enn den svakeste deltageren. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kommentere dagslengdene som sådan så vil jeg gjerne slå et slag for å ikke dele etappene i helt like lengder, men å legge inn en "hviledag" med en halv eller 3/4 etappe. Hvilken dag dette er bør være bestemt på forhånd; da har en noe å se frem til, som en moral-booster. Samt at får laddet opp til resten av turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at distansen er innafor rekkevidde om man er i god form og da helst alene. I en 4-manns gruppe blir det for litt venting og av og til litt "støy" som ofte gir begrensning i antall tilbakelagte km pr dag, med mindre man er veldig disiplinerte. Ville gått for et minimum i stedet som f.eks. 20 km pr dag, alt over er bonus. Eller antall timer pr dag som f.eks. 8 og alt over er bonus. Det kan fort slå det andre veien også, at man blir drevet frem av gruppa og da kan det fort bli mange kilometer pr dag, faren da er overbelastning og eventuelt skade. For all del kjør på og se hva dere er gode for. Hadde vært kult med en turrapport i etterkant også, så vi kunne fått lest hvordan det gikk.

God tur og kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25-30 km i veldig lett terreng burde gå greit med hytte-til-hytte sekk - eller hvis du er lettpakker. Hvis terrenget innebærer å gå i middels tungt terreng - endel myrer, småkuppert, noen lengre stigninger osv, så vil jeg si 20-25 km er en grei dagsetappe. Er terrenget tungt - mye stigning, steinur, kupert terreng eller dårlig sti, så er vel 15-20 km mer enn langt nok.

Først og fremst, så kommer det an på de du skal gå med. Det er også greit å tenke på energiforbruket med et opplegg som dette, det kommer til å bli grisehøyt, så det kan bli vanskelig å spise nok.

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på vekten på ryggen. Nå når jeg har betraktelig lettere sekk er selve gåingen blitt en større del av turen, både større i antall kilometer og i hvor stor grad jeg liker selve reisen. 4,5-5 km/t er passelig tempo når jeg har under 10kg på ryggen. Da går kilometerne fort unna. Er det med folk som ikke er turvante eller om dere har tunge sekker så ville jeg nok vært skeptisk til 25-30 km over flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill folkens! 

Siden turen er mitt eget stunt og de andre har lurt seg med for å prøve, så starter vi nok på turen om en god halvannen uke. 

Jeg var mest nysgjerrig på hva folk rundt mener om slike turer og måtte stille spørsmålet her av den grunn. Har den siste tiden blitt mer og mer hekta på å prøve lenger distanser, så dette blir en god test!

Turrapport skal dere selvfølge få i denne tråden etter hjemkomst! 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering før start på lørdag. 

Alt er pakket og dagsetappene er tegnet opp. Det skal ta oss syv dager med etapper på mellom 17 og 32 km. Den korteste etappen er den over rondeslottet, men da med 1556 høydemeter samme dag. 

Min sekk veier ved start inklusiv mat og vann 15,21kg. 

Bare fire dager til med jobb, så tråkker vi! 

 

Vi tures! 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

OI!
Her var det lenge siden jeg faktisk hadde logget inn! 
Dagsetappene gikk veldig greit!
Planen var følgende:

18km, 28km, 24km, 29km, 33km,15km.

Planen ble nogenlunde holdt, utenom første dagen som ble lengre enn planlagt. Det vi lærte oss på denne turen er at vi klarer å holde 4-6km/t pr dag avhengig av terreng. Nei, det var ingen kosetur med masse fotostopp, men kun gåing. At vi klarte å holde tempo oppe er at vi kjørte god gammaldags 50/10mars konsekvent med 2t matpause midt på dagen. Det er fort gjort å la marstiden skli ut, men de dagene vi var mest konsekvente holdt vi høyest fart (skulle tro forsvaret visste hva de driver med).
Fokuset denne turen var å takle etappene. Som nevnt tidligere her så var enkelte i tråden  skeptiske til etapper over 20km, men det gikk fint siden alle fire var enige om hva vi var ute på og hvordan det skulle løses. Ærlighet i gruppa er og nødvendig så vi hadde hele tiden den mest slitne mannen i front.
 

Den andre lærdommen vi tok var at på en slik type tur der du kun går eller sover er det like greit å bruke joggesko, våt blir man uansett.

@ArveS Håper det var nogenlunde greit oppsummert siden det begynner å bli lenge siden vi gjennomførte denne. I år fikk vi dessverre ikke ferie på samme tiden, så da ble det ingen lang tur. Satser på neste år!

Må også legge til på slutten at vi kun gikk på sti. Så fort man beveger seg av sti synker farten ned til 2-3km/t for meg hvertfall. Vanskelig skogsterreng 0,5-1km/t er min erfaring på fart.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 12.48, uteturen skrev:

Skal ut å gå en liten tur fra Pellestova til Høvringen fra 1.-8. August. Vi skal ikke gå Rondanestien "rett opp", men litt på kryss og tvers noen dager. Jeg har lagt opp til 25-30km pr dag i firemannsgruppe. Dette er en grei distanse på helgeturer, men blir det vel mye på en slik tur?

Hva mener dere?

Kjør debatt!

Kan vere heilt innafor og heilt utanfor. Kjem an på ver og føre. Av den grunn tør eg sjeldan planlegge med så lange etapper så mange dagar på rad.

Sjansen for at noko skjer seg, anten med ein person i følget eller med ver/føre eller anna, er stor. Då er det greit å ha marginar, anten i form av kortare gjennomsnittsetapper eller å legge inn ein dag utan forflytning. Ein har då skapt meir rom for error. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll jeg hadde nok ikke vært uenig med deg om vi var lengre vest og fjellene var brattere. Vår lærdom var hvertfall at på en slik type tur er 25km/dag helt innafor. Vår målsetning var å gå fra A-Å, ikke noe annet. Innser jo i etterkant at alle tanker om fiskeutstyr etc var helt riktig å sløyfe. De fleste ok trente klarer en slik tur tror jeg. Men man må hjelpe hverandre til å lette sekken før start slik at ikke  noen plutselig har 25kg sekk. Felles pakkeliste var nyttig.
Må jo da og påpeke at på denne turen passerer man mange veier og vi hadde to dager til overs, så det var ganske kontrollerte former vi prøvde oss på, ikke Finnmarksvidda. Skal jeg forresten til Finnmark for å sanke kilometer, så hadde jeg nok ikke valgt ei så stor gruppe heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, uteturen skrev:

@Tessatroll jeg hadde nok ikke vært uenig med deg om vi var lengre vest og fjellene var brattere. Vår lærdom var hvertfall at på en slik type tur er 25km/dag helt innafor. Vår målsetning var å gå fra A-Å, ikke noe annet. Innser jo i etterkant at alle tanker om fiskeutstyr etc var helt riktig å sløyfe. De fleste ok trente klarer en slik tur tror jeg. Men man må hjelpe hverandre til å lette sekken før start slik at ikke  noen plutselig har 25kg sekk. Felles pakkeliste var nyttig.
Må jo da og påpeke at på denne turen passerer man mange veier og vi hadde to dager til overs, så det var ganske kontrollerte former vi prøvde oss på, ikke Finnmarksvidda. Skal jeg forresten til Finnmark for å sanke kilometer, så hadde jeg nok ikke valgt ei så stor gruppe heller...

Og eg såg ikkje at dette var gammalt 😂 elles; treng ikkje ver bratt for at føre og ver skal gi utslag. 

Har gått nokre gonger frå Finse til Haukeli. Siste gongen tok det 3 dagar meir enn gongen før. Og det var ikkje fordi me var noko svakare gruppe. Men, det var ein ekstrem sak. 

Klart at moglegheiter for Exit kan spele inn på val av dagsetapper og tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med mat for ei uke og litt luksus blir det fort 15 kg.

Det fungerte helt fint å gå slik, men nå gikk vi stort sett på gode stier hele veien.
Kan vel være lurt å prøve noen turer først. Jeg har også alltid tviholdt på fjellsko eller i det minste halvhøye sko, men disse turene blir en annen type enn fisketurer/etc. Når det eneste du gjør hele dagen er å gå så holder du varmen selv om du blir litt våt. Bare å huske at ull er gull! Når det er sagt så om det hadde vært fisketur eller en basetur der man er mer i ro/går mer i ulendt terreng, så hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg brukt fjellskoa.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.