Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for Hardangervidda 2017


ArveS

Anbefalte innlegg

Har ingen ambisjoner om å bli lettpakker, men kan være greit å få innspill fra andre. Tanken er å være selvhjulpen og -forsynt i ca 48 timer mens en dekker ca like mange kilometer.

Gikk Finse-Raggsteindalen-Haugastøl i fjor, i år blir det Finse-Krekkja-Tuva-Ustaoset (med overnatting midt mellom hver av "stasjonene", både i fjor og i år). Har nesten doblet vekten på "Bo" siden det ble litt "luftig" i fjor, og har tatt noen grep for å redusere impact ved å legge igjen ting som ikke nødvendigvis blir brukt.

Så får vi se om lenken fungerer

Edit: Ser at antall ikke fungerer ok for mat... skal ha mer enn et av hvert for en del av postene. Lighterpack sier 17,75 totalt.

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser veldig bra ut det her. Ser ut til at du mangler solkrem og myggmiddel. Ikke noe fiskesaker? Ellers ser jeg du kjører tung brenner for å kun "varme vann". Min ser slik ut for fem dager, reiser på lørdag. Om værmeldingen blir positiv bytter jeg tykk ull, til tynnere type og kanskje klarer jeg med mindre sekk, men det finner jeg ut i morgen når jeg får funnet frem alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Meget bra!

Jeg bare slenger ut noen kommentarer. 

Falketind settet er vanntett, vindtett og så luftig og lett at du kan ha det som eneste bukse og eneste jakke?

Trenger du dunjakke og ullgenser på sommerstid? Er ullgenser nok?

Er soveposen varm nok for hardangervidda?

Myggmiddel og solkrem!

Caps og solbriller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur Per Christian og Tin Tin.  Med hilsen fra et kne som ennå synes 50 meter er langt å gå.  Men til neste år- - - - .

En pakkeliste som jeg ennå bare kan drømme om.

Bare et par spørsmål. 

Kutter du ut mobiltelefon og kun satser på Inreach til kommunikasjon?

"Matbudsjettet". 

Ser at du har med deg 8 stk Mountain House og du oppgir vekten til 130 gr.  Er det riktig?

Ser også at du har med 2 stk potetmos, hvor totalvekten er 90 gram.  Er det også riktig?

Tilslutt:  Hvor går ferden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tor-Erik-L-77 skrev:

Turen går inn til dimmedalsområdet hvor vi skal loffe rundt å fiske @Tom42 - Om været blir nogenlunde bra så blir det noen fine dager der inne håper vi.
Synd med kneet Tom, er alle turer utelukket i år?

Ja, dessverre.  I dag er det 3 uker siden jeg fikk satt inn kneprotesen, og det går (ha, ha) sakte fremover.  Egentlig ligger jeg langt foran skjemaet når det gjelder bøy og strekk, men en benhinnebetennelse i leggen gjør det meget smertefullt både når jeg går - og hviler.  

Men jeg får nok engang trøste meg med hva jeg engang skrev fra Spania da dagene ble vel lange og varme:  "Hadde jeg ikke hatt Forumet hadde jeg dæva".

På den andre siden jeg utelukker jeg ikke at det kan bi en tur eller tre til Skrim/Lågendalen.  Og kanskje jeg kan få flere gode innspill fra "Lågendalens sønner"?

God tur til dere begge.  Gleder meg til turrapportene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til @ArveS.  Slutter meg til @whistler når det gjelder den generelle sammensetningen.  Gid jeg kunne si det samme om meg, som sliter med "kjekt og ha" og "worst case" tankegangen.

Humrer litt over kommentarene om "en vel luftig affære sist", og teltvalget denne gang.  3,3 kg synes selv  for meg å gå til den andre yttterligheten.

Ser av pakkelisten at du ikke er førstereisgutt, men tillater meg likevel til å komme med et par kommentarer.

Det farligste stedet, og da mener jeg det farligste, er å skrive pakkelistene i heimens lune ro.  For der foran peisen er det lett å ofre en varm genser og heller satse på en lettere.  Det er bare det, at hvert fall på Hardangervidda kan du møte alle 4 årstidene.  Og er dagen knallvarm blir natten desto kaldere. 

Derfor reagerer jeg på at du kutter ut lokket på sekken.  Vektbesparende, ja vel, men får du sekken tett nok når regnet høljer ned?

Savner også en Inreach eller Spot under sikkerhet.

Du har også med deg mobiltelefon, en Iphone.  Et utmerket hjelpemiddel, som man også kan ringe med.  Men den "spiser" batterier.  Jeg tar alltid med meg en Nokia 105 i tillegg til min Iphone SE.  Den har ikke bare en mye bedre batterikapasitet, men har mye dekningsevne.  Sist jeg var på Hardangervidda, kunne jeg fint ringe med Nokiaen fra ett sted, mens jeg måtte klatre ganske langt opp før Iphonen bar.

Ønsker det en god tur - og turrapport når du kommer hjem igjen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

God tur Per Christian og Tin Tin.  Med hilsen fra et kne som ennå synes 50 meter er langt å gå.  Men til neste år- - - - .

En pakkeliste som jeg ennå bare kan drømme om.

Bare et par spørsmål. 

Kutter du ut mobiltelefon og kun satser på Inreach til kommunikasjon?

"Matbudsjettet". 

Ser at du har med deg 8 stk Mountain House og du oppgir vekten til 130 gr.  Er det riktig?

Ser også at du har med 2 stk potetmos, hvor totalvekten er 90 gram.  Er det også riktig?

Tilslutt:  Hvor går ferden?

Takker så mye for det Tom :-)

Kutter ikke ut mobilen. iPhone blir med. Lagt til lista nå. Vi skal såpass høyt opp at det kan vel faktisk hende det er litt dekning, men det vil nok variere veldig, så Inreachen er med for å berolige mor hjemme og hente værmelding.
Når det gjelder matbudsjettet er nok snittet på MH rundt 140 per pakke. Skal faktisk ta frem vekta når jeg pakker etterpå ;-) Når det gjelder potetmosen har jeg tatt litt lett på det. Det er 90 gram pulver i posen. Skal jaggu veie posene også etterpå ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

@whistler og @Mareng: Takk for tips om solkrem og myggmiddel. Tror jeg ser værmeldingen an før solkrem tas med, men et par myggservietter blir nok med (så slipper jeg glassflasken med mygga, 175 g). Rett nok er jeg vestlending opprinnelig, men jeg tror jeg benytter egen turbukse i tillegg til Falketind GTX. Men det blir eneste turjakke. Jeg klarte meg som akkurat i soveposen i fjor, da var det regn, frisk bris og 7 gr C, og teltet som nevnt i overkant luftig. Tenker det går akkurat innenfor, evt med dunjakken over føttene. Det kan hende at det ikke blir nødvendig å ha den med, men kjekt for sånne stunder der primærutstyret ditt er vått og du må på med reserver.

@whistler og @Tom42: Kjøkkenet er "tungt" men altså bare ca 100 g tyngre enn brenneren + gassboks i whistlers liste. Kunne sikkert gått ned til en 100g boks og toppmontert brenner for å spare 300g, men det er noe med sikkerheten i å bruke noe du vet fungerer. Og at jeg forsøker å begrense antall dingser i turutstyrs-skapet. 

@Tom42: 3,3 kg telt var så lett det ble om det skulle funke a. for vinterbruk alene og b. for to på sommertur og c. var et kuppeltelt. Ellers er jeg usikker på hvor du mener jeg kutter for mye. Tørt utstyr sikrer jeg ved vanntette pakkposer, ikke ved regntrekk. Osprey har også et "ekstra lokk" som dekker åpningen. Jeg ble positivt overrasket over ytelsen til iPhone 6 i fjor. I spareblussmodus holdt den fint 24 t med moderat bruk, og nådde vel 40 % på den tiden. Ellers er jeg vel av den gamle skolen og tenker at en holder seg *rimelig* sikker om en holder seg nær merkede DNT-stier.

Takk for råd, alle sammen, og kom gjerne med flere!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Takker så mye for det Tom :-)

Kutter ikke ut mobilen. iPhone blir med. Lagt til lista nå. Vi skal såpass høyt opp at det kan vel faktisk hende det er litt dekning, men det vil nok variere veldig, så Inreachen er med for å berolige mor hjemme og hente værmelding.
Når det gjelder matbudsjettet er nok snittet på MH rundt 140 per pakke. Skal faktisk ta frem vekta når jeg pakker etterpå ;-) Når det gjelder potetmosen har jeg tatt litt lett på det. Det er 90 gram pulver i posen. Skal jaggu veie posene også etterpå ;-)

 

Jeg har vei posene med potetmos:  93 gram pr pose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Hei

@whistler og @Mareng: Takk for tips om solkrem og myggmiddel. Tror jeg ser værmeldingen an før solkrem tas med, men et par myggservietter blir nok med (så slipper jeg glassflasken med mygga, 175 g). Rett nok er jeg vestlending opprinnelig, men jeg tror jeg benytter egen turbukse i tillegg til Falketind GTX. Men det blir eneste turjakke. Jeg klarte meg som akkurat i soveposen i fjor, da var det regn, frisk bris og 7 gr C, og teltet som nevnt i overkant luftig. Tenker det går akkurat innenfor, evt med dunjakken over føttene. Det kan hende at det ikke blir nødvendig å ha den med, men kjekt for sånne stunder der primærutstyret ditt er vått og du må på med reserver.

@whistler og @Tom42: Kjøkkenet er "tungt" men altså bare ca 100 g tyngre enn brenneren + gassboks i whistlers liste. Kunne sikkert gått ned til en 100g boks og toppmontert brenner for å spare 300g, men det er noe med sikkerheten i å bruke noe du vet fungerer. Og at jeg forsøker å begrense antall dingser i turutstyrs-skapet. 

@Tom42: 3,3 kg telt var så lett det ble om det skulle funke a. for vinterbruk alene og b. for to på sommertur og c. var et kuppeltelt. Ellers er jeg usikker på hvor du mener jeg kutter for mye. Tørt utstyr sikrer jeg ved vanntette pakkposer, ikke ved regntrekk. Osprey har også et "ekstra lokk" som dekker åpningen. Jeg ble positivt overrasket over ytelsen til iPhone 6 i fjor. I spareblussmodus holdt den fint 24 t med moderat bruk, og nådde vel 40 % på den tiden. Ellers er jeg vel av den gamle skolen og tenker at en holder seg *rimelig* sikker om en holder seg nær merkede DNT-stier.

Takk for råd, alle sammen, og kom gjerne med flere!

 

Kutter ut/dropper:  Lokket på sekken.  Men du ser ut til å ha kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Kutter ut/dropper:  Lokket på sekken.  Men du ser ut til å ha kontroll.

Håper det. Det er jo et sånn tullete kutt man gjør når man har ett kg for mye telt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er det meldt jevnt regn i morgen (første dag) så da kom lokk og regntrekk på igjen. Har kuttet ut øl og peanøtter, stoler på at lommelerken holder. Øl gjør jo bare at en må ut og pisse enda tidligere om morgenen også. Og så kjørte jeg på med et sett ullundertøy til, i tilfelle ALT blir vått som i fjor.

Gleder meg som en unge! Takk for innspill alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha...

Det ble ikke regn første dagen, faktisk var det flott vær hele dagen. GoreTex måtte på kun på toppen før nedstigningen mot Larsbu. 

Fasiten er inne: av det jeg pakket men ikke brukte finner vi Hansker, ekstra Ullundertøy, Dunjakke, Rull med gaffatape, Multiverktøy og Førstehjelpssett. I tillegg kom jeg hjem med en Real. Totalt sett 1,5 kg. Det er tvilsomt om jeg lar noe av dette bli hjemme neste gang. Kom hjem med ca 200 g. emballasje og annet søppel.

Jeg hadde også stoltrekk fra Therm-a-Rest men til denne typen tur (gå mye, være i teltet lite) tror jeg ikke jeg kommer til å prioritere det. Allak er dobbelt så tungt som det forrige teltet, men er - med unntagelse av plassen i innerteltet - dobbelt så mye telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiverktøy har jeg kun med på vintertur der kjangsen for stangbrekk og rep av ski er aktuelt. På sommeren kun en kniv, det holder med en liten lommekniv om jeg ikke skal fiske/båle.

Gaffateip trenger du bare litt av, ikke en hel rulll.

Hansker på sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Multiverktøy har jeg kun med på vintertur der kjangsen for stangbrekk og rep av ski er aktuelt. På sommeren kun en kniv, det holder med en liten lommekniv om jeg ikke skal fiske/båle.

Gaffateip trenger du bare litt av, ikke en hel rulll.

Hansker på sommeren? 

Kan sikkert spare 100-150 g på lettere knivløsning. Eller mindre multiverktøy. 

Gaffatapen er veldig liten. Det er derfor den veier 60 g og ikke 600. 

Hansker på sommeren når det skal gås i 1600-1700 MOH. Ikke uvanlig med nullføre og sludd da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.