Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og råd om utstyr ønskes veldig


Tittei

Anbefalte innlegg

Hei. Helt ny både på forumet og ikke minst i friluftsliv-verden. 

Har mange spørsmål. Ingen erfaring med friluftsliv, men teltet to ganger denne uka på "laveste nivå", dvs på gården hjemme og en liyen natt like ved en perkeringsplass. Vi har lånt både soveposer, liggeunderlag og telt og gjgjort meg opp noen få tanker. Nå trenger jeg tips og råd på veien videre. Masse å lese meg opp på, så trenger et bedre utgangspunkt for ikke å bli sottende å lete overalt på nett. 

3 barn fra 4 til 10 år. Aktive og sterke, men ingen erfaring utover vanlig lek

Dame utrent og minimalt med erfaring, men motivasjonen og viljen er stor

Vi ønsker å gå turer i fjellet og i skogen

Max turlengde nå i starten blir 2-3 netter 

Vi tenker å prøve å sove ute til det blir så kaldt at det ikke er gøy lenger. Jeg tipper senhøst

Vi bor i buskerud, og ønsker primært å ferdes der

Telt er det vi bruker, hytter bare om vi finner det for godt

Vi damene er kalde (eldste barnet) og gutta er varme

Spørsmål: Vi ønsker å gradvis bytte lånt utstyr til vårt eget. Hva trenger vi? 

1. Soveposer (barna er fra 110-135cm lange). Erfarer at 3-sesongs er passelig, da vi nå låner både 1 og 3-sesongs nå. Tips? 

2. Liggeunderlag. Jeg trenger litt tykk, for jeg ligger på siden og har nå slitt med og sove de to nettene vi har sovet ute

Jeg søker tykke og lette som vi kan bære med på tur. Tips? 

3. Telttips? Vi ser at dette 3-mannsteltet er helt passelig til vårt bruk. Anbefallinger? 

4. Hva er fornuftig av kokeutstyr? Er mye fristende, men hva trenger vi strengt tatt? 

5. Ryggsekk. Spesielt til meg trenger jeg. Aner ingenting om liter. Har bare en gammel dagstursekk som brukes til hverdags hjemme nå, aner ikke engang hvor mange liter den tar. 

Det ser ut som alle barna klarer å bære endel tross elendige sekker og utstyr hva det gjelder vekt og størrelse. Jeg har jo ikke sjans til å bære 4 soveposer, liggeunderlag og telt alene, så de blir nødt til å bære noe selv

6. Mygg og knott. Hva kan du anbefalle slik at de ikke plager oss så veødig. Kjøpte en spray, men den tok overhodet ingenting, og i alle fall ikke knotten :( - og også et godt kløstillende middel

 Skal så klart innom butikker og spørre også, men de er jo preget av egne merker de sepger, så godt om noen orke svare meg, eller anbefalle meg nettsteder. Pris er så klart en viktig del her. Det viktigste her og nå er sekk til meg og et tykkere liggeunderlag, da vi trolig skal på tur allerede neste uke igjen. 

 

Takker veldig masse om noen orker svare på dette innelgge. 

Endret av Tittei
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det er alltid stas med de første turene, og man trenger ikke all verdens av utstyr.

Når det gjelder sovepose til de minste kan jeg anbefale Mammut Knott MTI. Den kan justeres i lengden og blir vel 140 cm. 

Til å starte med vil nok et vanlig liggeunderlag gjøre susen. Mammut Bamse Extreme eller Thermarest Ridgerest er solide og gode. Hvis du sliter med å sove kan du investere i et oppblåsbare liggeunderlag, her er både Exped, Thermarest og Sea to Summit veldig populære merker. Merk deg R-verdien som sier deg noe om isolasjonsevnen. Disse koster en del mer, men veier ikke mer enn skummattene.

Telt er dyrt. Jeg anbefaler å kjøpe et billigere 3-4 mannstelt i starten som passer til 3 sesonger. For gode tilbud kan du se i Helsport Outlet (søk på nett), der har de utgående eller demomodeller til god pris. Invester i et skikkelig telt når dere virkelig har fått smaken og dere ser deres egne behov. Jeg regner med alt du finner ut at fortelt er greit, og jeg ville sterkt vurdert et 4 mannstelt etterhvert for å ha et telt som varer når ungene vokser.

Av erfaring er det kjekt å kunne varme opp teltet med småbarn på tur. Gassbrennere er stort sett enklere enn multifuelbrennere, og Optimus Vega kan være et godt alternativ. Merk deg alt gass er dyrere i drift, men lettere enn annen drivstoff. I tillegg bør du ha en kjele som også kan brukes på bål. Har dere ambisjoner om å lage mat kan dere eventuelt skaffe dere et kjele sett, eller ta med hjemmefra.

Ryggsekken er viktig. Du bør nok ha noe i sikte 70-90 liter, men desto større sekk, desto mer får plass og tyngre blir det. Osprey og Gregory har gode alternativer tilpasset kvinner. Osprey Xena 85 er et alternativ, men her anbefaler jeg å prøve sekken før kjøp. Til de største barna ville jeg sett på 30-40 liter, og kanskje noe mindre til de minste. Det er stas å bære egne soveposer eller egne klær.

Mygg og knott er dessverre en del av turlivet. Thermascell har bærbare myggjagere som kan tas med på tur. Et refill konsept, så også dyrt i lengden. Ellers kan jeg anbefale å telte på plasser med noe vind og et stykke bort fra våtområder, da blir det ofte mindre av dem.

Min erfaring er at ambisjonsnivået bør starte relativt rolig. Det vil si i varighet og lengde, men også aktiviteter man gjør underveis. Man trenger som du er inne på ikke å gå så langt for å komme seg ut! Ellers ønsker jeg dere lykke til med friluftslivet, håper jeg har klart å svare på noe av det du lurte på.

Husk at forummedlemmer får 20% rabatt på fjellsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk. Veldig snilt av deg. Jeg noterer så blekket spruter og ser at finn.no er et fint sted. Problemet der er ofte at det hverken står skikkelig merke eller tykkelse og at de heller ikke vet det. Men telt ser jeg at det er mulig å få fine og praktiske. 

 

Ellers suger til meg all lærdom. Bruker mye tid her inne. Ser at det holder å låne det meste nå denne sesongen, så fpr vi ønske oss og kjøpe til neste sesong for å finne ut om dette varer. Jeg tenker å få testet ut litt forskjellig. Vi prøver oss i Finnemakrka ved neste runde. Men jeg er nødt til å skaffe meg en skikkelig sekk om vi skal noe som helst sted. Så på en nå som kostet 3500kr og det blir i overkant for en sekk. (Trollhetta lady 75l)

Endret av Tittei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette blir koselig :) Heldige barn :) Jeg er også fersk på dette, men jeg kan fortelle om hva jeg har erfart så langt :) 

Jeg sov også dårlig i telt pga at jeg fikk vondt i ryggen og det ble en ny verden med oppblåsbart underlag. Jeg endte opp med exped synmat 7 lw, da dette var på tilbud på fjellsport tidligere i år, og er veldig fornøyd med det. 

Ellers støtter jeg tipset om 4mannstelt. Vi har 3mannstelt (jeg, barna på 11 og 9 og en hund) og det begynner bli trangt... Har Helsport Fjellheimen 3 camp (tror det heter det iallefall) og utenom at det er litt trangt syns jeg det er bra. Enkelt å sette opp :)  og med fortelt.

Jeg fant Trangia stormkjøkken og gassbrenner på finn.no, har ikke fått testet dette så mye enda, men foreløpig fornøyd. Vet ikke om dette er brukbart til oppvarming. Foreløpig har vi bare teltet på plena om vintern og da har vi tatt med alt vi har av dyner og pledd ut og hatt det godt og varmt :)

Sekk er jeg selv på utkikk etter, har 65l og det er litt lite... Barna fikk seg nye sekker, deuter fox 40 etter anbefalinger her inne, fant de også på tilbud på fjellsport :) 

Mine barn har 'voksen'-soveposer. Blir litt tyngre de så klart, men de vokser jo så fort... Kjøpte meg billige fleecepledd på jysk og sydde fleeceposer til å bruke inni. Vet ikke om de gir noe mye ekstra varme, men barna elsker dem :) 

Angående myggmiddel har jeg ikke noe tips. Jeg tenker kjøpe myggnetting til ha utenpå capsn og ha liggende om det blir for ille.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann du.

Fantasisk at du vil ta med deg ungene på tur, det kommer de til å takke deg for seinere i livet.  :0)

Jeg kan naturligvis bare dele mine erfaringer og det er garantert flere oppfatninger om temaet.

Sjøl har jeg unger på 9 og 12 som har vært med ute siden de var små.

1. Sovepose.

 Det jeg begynte med var Ajungilaks junior pose. Den kan økes lengden på med et skjøtestykke.

I ettertid tror jeg kanskje jeg heller burde kjøpt en god 3 sesongspose helt fra starten av fordi isolasjonsevnen i juniorposene er relativt beskjedene, og                  fryser man er gleden borte. Det jeg nå gjør er å putte enden av soveposen inn i trekket og snøre inn like under føttene til barna. I Tillegg har ungene Jervenduken jeg kan ta utenpå skulle det være skikkelig kaldt. ( minusgrader )

Til datteren min brukte jeg tid på å finne en god pose og endte opp med en Mammut 3 sesongs. Den var dyr ( 1699,-) men jeg ser på det som en invistering.

Sønnen min har en Nordheim 3 sesongs til drøye 1000 lappen.

Sjøl har jeg bl.a Helsport Alta  Wide 3 sesongs som jeg bruker mest.

 

2. Liggeunderlag.

Etter å ha brukt Bamseunderlaget i 20 år, ble jeg omsider overtalt til å prøve oppblåsbart, noe jeg hadde liten tro på etter å ha hørt at de punkterer  hele tiden. Men jeg tok det med hjem og skulle teste det på kjøkkengulvet. Selvoppblåsende stod det ......for noe tull ! Jeg satt der som en tulling og ventet, men ingenting skjedde......strek i regninga. OK så pumpet jeg det opp med håndpumpen. ( må ha sett ut som jeg trente på hjertekompressjoner :o)   ) Og mens jeg holdt på tenkte jeg at dette går aldri for jeg kjente jo gulvet i hvert pump ! Men så la jeg meg på !!!!! Å gud hvor deilig ! Lufta fordelte seg og min 120 kg tunge kropp lå og fløt !!

Så dagen etter reiste jeg inn til byen og kjøpte slike til ungene også. 

Det er Mammut Kompakt Pump Mat m/pute  7 cm tykke. Prisen på dem nå er 1399,- på Magasinet.no

 

3. Telt.

Telt er viktig !

Jeg har et telt til enhver anledning ( teltfettisjh ) men det holder lenge med 1 telt om du finner det riktige for deg. Personlig liker jeg Helsport sin telt fordi de er av meget god kvalitet og har en bra vannsøyle.

Min erfaring er likevel at du bør velge et telt med plass til 1 person mer enn det dere skal være. Mitt Nordmarka 3 camp har god plass til 2, men er trangt til 3 personer.

Sjekk ut Finn.no der er det et hav av muligheter til meget gode priser.

 

4. Kokeutstyr.

Her er det også mange varianter, men som nevnt ovenfor av en annen ville jeg gått for et sett du også kan bruke på bål, Trangia har flere å velge mellom og er gode på pris. Jeg kjøpte nettopp et sett derfra med slippbelegg, de reine alu settene er kun til å koke vann i, alt svir seg fast. Gass er tingen med mindre du skal ut i kuldegrader.

 

5. Ryggsekk.

Igjen har jeg en sekk til hvert bruk, men min Helsport Alta er den jeg liker best den finnes i forskjellige størrelser og dame og herre modeller.

Her bør du snakke med folk som har skikkelig peiling !!

Gå til butikken og prøv den ut der med vekt oppi. SEKKEN SKAL PASSE TIL DEG OG DIN RYGG, MED VEKT OPPI. 

Har sett at Osprey sine sekker er veldig populære, har ingen erfaring med dem sjøl.

Ungene mine her sekker fra Mammut. Men Osprey og Deuter FOX er veldig populære til barn.

 

6. Mygg og knott.

Jeg hater knott !!!! Myggen kan jeg takle, men knotten er nådeløs ! Jeg hater knott. 

Har til nå brukt Myggmelk fra Autan som fåes på apoteket, men er litt usikker hvor godt den funker.

Kjøpte før siste tur på Hardangervidda en annen svinedyr type ( 229,- )  jeg ikkehar sett før. det stod 50% på den og var også til utenlands bruk. Tilbakemeldingene de hadde fått på 20% en var veldig bra på mygg, knotten får man ikke gjort noe med. 

Denne fikk jeg da ikke bruk for fordi det blåste kraftig.

 

Dette er mine erfaringer så langt. Håper de kommer til nytte og at du og dine får mengder av uforglemmelig øyeblikk ute.

Skulle du lure på noe er det bare å ta kontakt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2017 at 2:07 PM, Linn Mari said:

Hei!

Dette blir koselig :) Heldige barn :) Jeg er også fersk på dette, men jeg kan fortelle om hva jeg har erfart så langt :) 

Jeg sov også dårlig i telt pga at jeg fikk vondt i ryggen og det ble en ny verden med oppblåsbart underlag. Jeg endte opp med exped synmat 7 lw, da dette var på tilbud på fjellsport tidligere i år, og er veldig fornøyd med det. 

Ellers støtter jeg tipset om 4mannstelt. Vi har 3mannstelt (jeg, barna på 11 og 9 og en hund) og det begynner bli trangt... Har Helsport Fjellheimen 3 camp (tror det heter det iallefall) og utenom at det er litt trangt syns jeg det er bra. Enkelt å sette opp :)  og med fortelt.

Jeg fant Trangia stormkjøkken og gassbrenner på finn.no, har ikke fått testet dette så mye enda, men foreløpig fornøyd. Vet ikke om dette er brukbart til oppvarming. Foreløpig har vi bare teltet på plena om vintern og da har vi tatt med alt vi har av dyner og pledd ut og hatt det godt og varmt :)

Sekk er jeg selv på utkikk etter, har 65l og det er litt lite... Barna fikk seg nye sekker, deuter fox 40 etter anbefalinger her inne, fant de også på tilbud på fjellsport :) 

Mine barn har 'voksen'-soveposer. Blir litt tyngre de så klart, men de vokser jo så fort... Kjøpte meg billige fleecepledd på jysk og sydde fleeceposer til å bruke inni. Vet ikke om de gir noe mye ekstra varme, men barna elsker dem :) 

Angående myggmiddel har jeg ikke noe tips. Jeg tenker kjøpe myggnetting til ha utenpå capsn og ha liggende om det blir for ille.

Lykke til!

De fleeceposene du har sydd tipper jeg øker varmen i soveposen med 5 grader. Helt supert :0)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Fjellsport og kikk på sekker der. Se gjerne på Osprey sine, de har lav egenvekt i forhold til størrelse noe som er bra. Om det er du som skal bære alt utstyret og mat vil jeg anbefale deg en sekk fra 75 liter og oppover. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/ryggsekker-bager.html Så lenge du bare skal være 2-3 netter så trenger du ikke så alt for stor sekk.  Telt vil jeg anbefale deg og kjøpe fra PRO segmentet til Helsport. Pro segmentet har grei vekt og ok pris på telt. XXL fører Helsport telt, men det går også an å kjøpe fra Helsport sin outlet der de av og til har gode tilbud på telt. Man kan også kjøpe brukt på Finn.no, men gjerne da ett telt som bare er noen år gammelt og gjerne ubetydelig brukt. Om du handler på Fjellsport husk da og legg inn fjellsport rabatten. Da får du 20% rabatt.

Endret av NJB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar begge to. Jeg endte opp med Alfa 85liter, men jeg lurer på om det egentlig var for overkil. Jeg endte opp med den dyreste (for herre?) tror jeg. Etter å ha lest enda mer her inne, så virker det som om jeg kunne hatt langt mindre sekk. Men, men, valgte innvistere i en god sekk da jg ikke hadde en eneste en annet enn skolesekken til barna. Damemodellen (om jeg husker rett) fikk jeg vondt av på hoftene med 16kg hundemat i. Den skar rett ved bukselinningen, så måtte bare droppe den :( . Den a dre satt som et skudd og det lille jeg har gått med den, så merker jeg den knapt. (Er vant til å bære lillegutt i bæretøy på 15 kg, men det er et er siden sist.)

De to minste (gutter) er veldig varme av seg. Så de er enkle. Vi jentene fryser lettere. De tykke 3sesongs soveposene (som starter på Aj et eller annet) er passelige. Vi får sette noe slikt på ønskelisten. Fleecepledd er nok løsningen for oss to ja. Lett å sy selv. 

Dette med liggeunderlag må jeg teste mer. Tar med meg tipsene om det og mere til. Jeg tror nok telt og sovepose blir det letteste å finne. Underlag må jeg fundere mye mer på. Skal se om det er bare litt som skal til. Var skaffet meg en superbillig et på nille eller hva det var. Skal se om det ikke er mer som skal til enn å legge det under den andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Jeg er både fersk og ikke: vokst opp i marka, men har kort erfaring med barn på tur. Så rådene mine blir deretter.

 

Sovepose.

For barnet er jeg veldig fornøyd med Deuter Starlight Exp. Pose som kan gjøres større etter hvert (http://www.outnorth.no/deuter/starlight-exp#Firecranberry)

For store barn og voksne, så er det jo som mye annet turutstyr: Liten vektreduksjon - stor prisøkning. Samtidig har jeg begynt å bry meg mere om vekt enn før, siden jeg må bære for flere. Kort oppsummert betyr det at du kan få en god sovepose billig, men 0,5-1kg tyngre, så det blir en evig vurderingssak med tanke på pengebok og nytte. Egentlig bør man gjøre det uansett, men spesielt dersom du investerer i en dyr dunpose, så er det viktig å lagre denne uten å være nedpakka. Mange glemmer at trekket er til transport, ikke lagring.

 

Liggeunderlag.

Som en økonomisk og komfortabel løsning bruker jeg både gammeldags liggeunderlag og ei oppblåsbar matte. Det gammeldagse veier så og si ingen ting, men det er en behagelig bunn under et oppblåsbart. De gammeldagse får du nesten gratis, kombinert med dette trenger du ikke et ultradyrt oppblåsbart heller. Kombinasjonen gir både komfort og varme. Så lenge det er varmt nok, klarer de minste seg som regel veldig godt med bare et gammeldags underlag.

 

Telt.

Man ender gjerne opp med flere telt. Tipset om Helsport sin Outlet er godt, der er det et fint firemannstelt på salg nå http://www.helsport.no/rondane-trek-outlet. På dn andre sida er det jo et spørsmål om det beste nødvendigvis er ett stort nok telt? Vi har flere mindre telt, det gir mer fleksibilitet: Er vi fire som drar tar vi med to telt, er vi to tar vi med ett telt. også når telt skal plasseres blir det enklere. To tomannstelt er ikke nødvendigvis tyngre enn ett firemannstelt. Jeg har flere telt bl.a. fra Helsport, men et fint, enkelt, relativt lett og billig telt er Urberg G3 http://www.outnorth.no/urberg/2-person-tunnel-tent-g3#ForestGreen

 

Kokeutstyr og mat

Skal du kjøre fullt kjøkken, så er gass og et trangiasett (e.l.) greit, gassbrenneren trenger ikke å være noe fancy for enkle turer. Jeg har selv en gassbrenner jeg kjøpte på Rema1000 til under hundrelappen for x år siden. Når det er sagt, så er jo dette et punkt der det er enkelt å kutte vekt. Er det noe du må lage, og som ikke kan fikses med en kaffekjele og en rull aluminiumsfolie? Dersom bålfyring går fint, så kan du jo kutte gassbrenneren. Når det gjelder mat, så er enkle løsninger og ferdigpakninger turgjengerens beste venner. Jeg bruker f.eks. aldri "boil-in-bag" hjemme, men de pakkene med ris, passer godt i kaffekjelen... Grøt kan lages i kaffekjelen. De ferdige koppene med nudler eller rett i koppen kan gjenbrukes til poser med det samme osv. Vær kreativ når det kommer til matløsninger på tur!

 

Ryggsekk.

Gå på butikk og prøv. Ikke bare tom sekk men med vekt og volum oppi, først da får du et reelt bilde av om sekken passer deg. Dersom folkene på butikken ønsker å selge sekk, så finner de ting å stappe oppi!

 

Mygg og knott.

 

Djungelolje?  

Myggspiraler reduserer antallet mygg som trekker til området, med mindre det er mye vind (men da er det ikke mye mygg og knott heller).

Dersom det er unger som blir veldig plaget av stikk, nattesøvnen går etc, så kan det være lurt å ta antihistaminer (zyrtec e.l. - sjekk apotek- eller legeråd).

 

Annet

 

En Fjellduk er veldig fin å ha på lur, mot regn, som ekstra teppe, som ektra underlag ute/under telt/underlag. Kort sagt, det er en multidings, som kan berge mang en situasjon!

Utetøyet som unger uansett har er som regel tilstrekkelig til tur, til både voksne og barn ville jeg ha prioritert skikkelig skotøy. Stødige tursko med god støtte for anklene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg hsr nå vært på en litt større test-tur alene og har kommet frem til mye av det du skriver her. Bl.a blir det to stk 2-mannstelt og tarp. Dvs jeg kommer til å lete på finn/outlet om jeg finner et telt først og se om det holder i tillegg til tarp. Det var veldig upraktisk å ha med et digert 3-manns til bare meg på denne turen... og med mindre jeg har med alle tre ungene, så holder 2-manns og tarp en god stund, så får jeg heller se hva behovet blir på lengre sikt. Vi kan jo da evt låne dette vi har nå. 

Det med liggeunderlag er meg fremdeles en gåte. Tok med oppblåstbart 3cm i dag og en ting at jeg ligger å sklir hele ntten, men det er også vondt å ligge på. Har kjøpt noe billig på outlet nå som ligger å venter på meg på posten, så skal se mer på det og teste det ut (i hagen ell.l). Hvis det fungerer bedre, så kjøper jeg til alle sammen. 

Det virker som sekken jeg kjøpte er godkjent, må tenke litt på saken. 

Sko erfarte jeg som du skriver at det må prioriteres. Gikk i joggesko og støvler på denne tiren, og det er første og siste gang. Du blir våt og klam og det er bare ekkelt. Jeg spenner mg også mye mer, så knær og hofter ble vonde på vei hjem. Så nå skal jeg på jakt etter fjellstøvler! 

Kokeutstyret fikk jeg testet lite. Jeg hadde det med, ,en hadde ikke mye matlyst der jeg var alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, driver å ser nå. Må tenke litt mer hva jeg gjør. Er nok tursko som er viktigst og mest akutt, men de må vi prøve på først. Usikker om vi heller bør satse på gode vinterstøvler isf. Som sagt, må tenke litt. Har akkurat kommet hjem fra tiren, så hodet er litt tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tenke, tenke, veldig fort. 

Hm. Jeg tror jeg er nødt til å lukke øynene og vente. Fikk testet fjellstøvler i dag på xxl, og strengt tatt er det viktigere enn telt akkurat nå. De støvlene kostet 2000kr, så tror jeg må spare meg opp til de før jeg kaster meg over dette. Men å så fristende det var! 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Naturehike er bra! 

Når det gjelder mysteriet liggeunderlag, så skjønner jeg godt hva du mener. Prøv det jeg nevnte, gammeldags underlag under det oppblåsbare. Jeg tipper du vil oppleve mindre skliing også. 

Jeg ville ikke ha prioritert tarp, men det er jo en smakssak. Forresten kan du bruke fjellduk som liten tarp også, det er som sagt en multidings. 

Du vil merke stor forskjell med gode sko, og dersom du skal bære en del, så velg for all del noen stødige. Det de veier ekstra får du igjen i bærekomfort. Det kan til og med hende at du vurderer sekken som bedre med skikkelige sko på føttene. Sko må sjølsagt prøves på ordentlig, gjerne med sekk, om det lar seg gjøre. Anbefaler noen som ikke er alt for mye dilldall å vedlikeholde. Selv sverger jeg til lærsko, men det gjør utslag både i vekt og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal teste det med liggeunderlaget. Glemte det visst denne gang :( 

Har testet disse og de virket veldig gode. Passet godt på foten. Han sa de var varme nok til å sitte stille lenge i kulda (under jakt som han brukte de til). Han mente disse kunne brukes omtrent året rundt. 

Hva tenker dere? (Har en egen tråd om de støvlene uten å fått svar, glemte skrive hvilke støvler og får ikke endret det. Litt sliten i gpr tydligvis 🙈) 

Er det verd pengene? Andre alternativer som er biloigere eller er det der prisene ligger? 

IMG_5444.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok derifra prisene ligger for skikkelige sko. Skoen ser fin ut! Personlig ville jeg ha valgt en med høye skaft, men det er en smaks- og brukssak. Viss du ikke skal vasse i vann og myr, så går det nok fint, så lenge skoen sitter godt. Jeg synes også at en "jaktsko", som skal tåle lave temperaturer er bra. Det er sjelden et problem dersom du er varm på føttene... Jeg bruker alltid tykke ullsokker i mine i tillegg, av hjemmestrikket type, eller som "raggsokken". Det holder varme og komfort uansett, og det puster og er mykt mot foten, et billig tiltak mot blemmer og gnagsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde de høye og, men de kjente jeg ble i drøyeste laget. Prøvde også en fot med lav og en for høy for gøy og ingen tvil om at de laave var best. 

Jeg er veldig kald på beina til vanlig, så jeg trenger noen som er veldig varme. Fikk tips her inne om vinterstøvler som gikk ned til minus 40, men jeg lurer på om de blir veldig varme for årstiden vi er i ferd med å gå over til nå? Bor nær Drammen. 

 

Beklager, snakk om surrehue.  Jeg laget jo en og fikk supert svar der. På tide å skaffe meg et liv 🙈

Her er tråden: 

 

Endret av Tittei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får flotte, veldig pent brukte eller nesten ikke brukte, Crispisko på finn.no til noen hundrelapper. Både til deg og barna. Jeg handler bare der.

Ellers får du jo veldig mye utstyrstips her, så mitt råd er: Fokuser mindre på utstyret, og kom dere ut. Ta det dere har, og ta en lavterskeltur i nærområdet, en natt, finn freden og nyt den. Når dere kommer dere ut, vil dere også lettere se hva dere har behov for av utstyr. 

Lykke til og god tur :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig. Men jeg er avhengig av gode sko og liggeunderlag så jeg får sove. Når de to tingene er på plass, så er jeg i full gang. Men tipset ditt skal jeg ta med meg og lete på finn. Har aldri hørt om de flr, men nå skal jeg jeg teste de ut. Takk. 

Om kort tid tar jg med meg de to minste og går bsre noen hundre meter ut i skogen her. Kjøpte billig pressening på biltema, så vi skal ta med oss pizza, liggeunderlag og noe godt å drikke, så skal vi kose oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.