Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi,Alfa eller La sportiva??


-Tine

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp hjemme igjen fra en 5 dagers fjelltur. Gikk Besseggen, overnattet i leirungsdalen og utforsket der+gikk knutshøe og tilslutt Glittertind. Dette er typiske turer jeg kommer til å fortsette med. Campe et sted med dagsturer til topper både i Jotunheimen og Rondane. En ting jeg fant ut etter denne turen er at jeg trenger nye sko. Kjenner all Stein igjennom skoene jeg har og fikk veldig vonde føtter etterhvert. Men hva burde jeg velge til mitt bruk? Jeg vil ha sko man gå mye i Stein med, men som også er gode å gå i lenger ned i dalen da det ofte blir trasking der også i forbindelse med toppturene. Det blir ikke noe mer voldsomme turer med klyving med sikring etc.. 

Har snust på: crispi besseggen

                       Alfa Walk queen

                      La sportiva trango S

noen meninger?

Har prøvd alle sammen men vet ikke helt hvem jeg bør velge. Synes da satt bra alle sammen. Hvertfall der og da... 

😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutes ago, -Tine said:

Har snust på: crispi besseggen

                       Alfa Walk queen

                      La sportiva trango S

noen meninger?

Har prøvd alle sammen men vet ikke helt hvem jeg bør velge. Synes da satt bra alle sammen. Hvertfall der og da... 

1f60a.png

 

Sko generelt, og fjellsko spesielt, er umulig å anbefale fordi føtter er veldig forskjellige, og det er sko også :)
Som du sier så passet alle tre der og da, men det er etter ei uke i fjellet du finner ut om de faktisk er riktig for dine føtter. XXL (og jeg tror andre butikker) har bytterett på sko inntil en måned, også etter at de er brukt. Det er smart, jeg har selv benyttet meg av det. Så mitt forslag er at du går noen lange runder i butikken, gjerne opp og ned trapper, og kjøp de som passer best. Ha på deg sokker som du kommer til å bruke på fjellet, og prøv dem sent på dagen (føtter utvider seg). Pass på at de ikke klemmer over vristen når du bøyer foten. Bruk skoene aktivt, og bytt dem i et annet par hvis du ikke er fornøyd. Risikoen er selvsagt at de du bytter til heller ikke er perfekte for dine føtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to støvlene du har sett på, er helt forskjellig på foten. Jeg kan ikke ha på meg de Alfastøvlene i det hele tatt, fordi jeg har høy vrist og de støvlene er lave over vrista. Så jeg har La Sportiva. Mens andre igjen ikke får på seg La Sportivastøvlene fordi de er smale. Så du må prøve de. Hvem du kjøper av de to, er utover det hipp som happ. Men finn ut først om du har smal eller bred fot, høy eller lav, og så sjekker du hva slags lest støvlene er bygd opp på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Knutshøe og overnattet i samme dal kun dager før du var der. Gikk selv med nærmere 20kg sekk og på bena hadde jeg Arcteryx Bora Mid GTX. Lette og gode - men samtidig en relativt stiv såle og med grei støtte for ankelen. Jeg var storfornøyd i dette terrenget hvertfall. Kanskje verdt å titte på dameversjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hopp unna det du egentlig spør om, men av ren nyskjerrighet (og på jakt etter erfaringer)..

Skal til Jotunheimen tors-lørd, gå Besseggen og forhåpentligvis Galdhøpiggen dagen etter. Har bil og må overnatte på veien da vi kommer sørfra. Vil du dele erfaringer med Besseggen (går det an å overnatte i nærheten av Eggen, hvordan var Leirungsdalen å overnatte i. Vi tenker telt/hytte.

Vi gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 23.10, Mathildevs skrev:

Et lite hopp unna det du egentlig spør om, men av ren nyskjerrighet (og på jakt etter erfaringer)..

Skal til Jotunheimen tors-lørd, gå Besseggen og forhåpentligvis Galdhøpiggen dagen etter. Har bil og må overnatte på veien da vi kommer sørfra. Vil du dele erfaringer med Besseggen (går det an å overnatte i nærheten av Eggen, hvordan var Leirungsdalen å overnatte i. Vi tenker telt/hytte.

Vi gleder oss!

 

Så denne litt sent, mao kanskje ikke så relevant for deg nå - men andre kan kanskje ha nytte av det senere. Har gått eggen tidligere og overnattet som sagt i Leirungsdalen selv. Besseggen husker jeg dog ikke så godt hvordan var mtp overnatting da det er endel år siden. Mye stein oppe ved selve eggen, men kan tenkes at man kan finne en plass ved Bjørnbøltjønne som jo ligger langs stien. Eller så kan man gå litt lenger og ta stien jeg ser på kartet gå ned til Bessvatn og legge seg til der nede. Ellers har vel Memurubu, som alle andre betjente DNT hytter, dedikerte teltplasser som pleier å være fine.

 

Leirungsdalen var fin å overnatte i. Vi gikk fra veien, over Knutshøe og ned til Øvre Leirungen og la oss til 100 meter fra utløpet så vi slapp unna støyen fra elva, og var et godt stykke unna bilveien. Om man ikke har noe imot å gå femti meter for å hente vann kan det anbefales å legge seg relativt tett opp til trelinja (med snuta retning bilveien blir altså dette på venstre hånd for stien). Her fant vi et relativt flatt (og tørt) parti med en god sittestein og litt ly fra vinden som gjerne blåser rett gjennom dalen. For fiske kan det nevnes at jeg tok turens eneste ørret i nettopp Øvre Leirungen, i det lille bassenget som er før utløpet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem nett an på fotfasongen din, alle skorne er bra. Personleg kan eg ikkje bruke Alfa, det er å be om trøbbel med hælane. Eg har støvlar frå La Sportiva /Trango S og har hatt Besseggen, har no Skarven. supre støvlar båe to. Eg likar godt å ha både eit par skinnstøvlar og eit par lette tekniske fjellstøvlar med stiv sole, til ulik bruk. Skal du ut på fleirdagers tur handlar det mest om kva som sitt best og kva som er din personlege preferanse. Skinn er tyngre, varmare og lenger tørt. Tekstil er lettare, kaldare, vert fortare vått men tørkar også fortare. 

Trangoen har stivare sole men mjukare ankel, Besseggen har litt mjukare sole, med meir støtte kring ankelen.

Så bruksområder og oppakning kan vere greit å tenke over før du gjer ditt endelege val.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 7/20/2017 den 18.16, Gittiamo skrev:

Jeg kan ikke ha på meg de Alfastøvlene i det hele tatt, fordi jeg har høy vrist og de støvlene er lave over vrista.

Har du prøvd skoa uten innleggssåler? Jeg går s.regel uten fordi jeg har vanskelig med å finne sko som er høy nok på vrista med såler i.  Da må jeg velge større størrelser, som da igjen blir for stor på lengden. (Har fått laget "fotsenger" tilpasset mine føtter, men de kan jeg heller ikke bruke i fjellstøvler). Til mitt neste liv ønsker jeg meg  "A4 føtter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, zimwalker skrev:

Har du prøvd skoa uten innleggssåler? Jeg går s.regel uten fordi jeg har vanskelig med å finne sko som er høy nok på vrista med såler i.  Da må jeg velge større størrelser, som da igjen blir for stor på lengden. (Har fått laget "fotsenger" tilpasset mine føtter, men de kan jeg heller ikke bruke i fjellstøvler). Til mitt neste liv ønsker jeg meg  "A4 føtter".

Ønsker meg A4-føtter selv. 

Nei ingen vits å prøve uten såler når det finnes andre støvler med bedre høyde 😀 Har et par nye Salewa i hus nå. Veldig spent på de. Har egne spesialtilpasset såler, men det funker ikke like bra i fjellstøvler. Da bruker jeg noen halvsåler, som ikke stjeler noe plass i tåboksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.