Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago


Jill

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei du.

Var paa en episk tur til Rago i 97.jizzezz tida gaar.

Standard ruta inn til storskog vannet er bra og hytta der inne ligger utrolig flott til.Derfra er det tre klare alt: Innover trolldalen.utrolig vakkert og vilt (bjoerkeskog,fosser,snaufjell,alpine vegger etc Vi gikk inn der ogsaa over til den andre hytta syd-vest for trolldalen.Husker ikke navnet ligger ved svenske grensa og derfra gaar det sti til Padjelanta eller tilbake til storskogvannet.Vi gikk ned dit og tok til hoeyre i et sti kryss vestover til noen meget fine fjellvann.Derfra kan man gaa dagsturer mot sverige og se isbreer og div topper.

Rago er lite og endel er vanskelig terreng saa syntes den ruta vi gikk der var ok.Fikk sett en del.

Endte opp paa storskog vannet og gikk tilbake til p-plass derfra som er en kjempe tur i seg selv.

Fiskinga var katastrofe og vi maatte dra hjem tidlig pga av det.Smaa roeye i Storskog vannet og det samme i Soelvskards vannet (tror det var det det het)

Men veit ikke det kan vare godplasser der inne...Syntes det var greit siden Rago er et av de vakreste villmarks omeraadene jeg har vaert i.

Generelt er det litt knotete og ta seg fram saa legg inn korte dags marsjer og ha gjerne en base ved de strategiske stedene og gaa dags turer.DEt gjoer det hele behagelig og man kan glede seg over landskapet der inne.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var nettopp en dags-rundtur i Rago.

Beskrivelsen i innlegget over beskriver god naturen der.

Se bilder fra min tur på linken:

" http://www.skiseil.net/turer/rago-20mai06/rago.htm ".

Det finns flere bøker med gode turbeskrivelser for Rago og andre nærliggende områder:

Den beste boka er:

" På tur i Hamarøy. Tysfjord, Steigen og Sørfold ". ISBN 82-993952-2-4.

Selges feks hos lokale DNT kontor, feks i Bodø. Den selges og fra lokale kommunesenter.

Andre bøker er:

" Til fjells i Nordland".

"Norges Nasjonalparker"

Hilsen jan hugo i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! Jeg har bestilt kart, og gleder meg som en unge til fine dager i nytt terreng. Skal prøve fiskelykken, men gråter ikke om jeg går tomhent hjem.

JHS, det var blant annet dine bilder som satte meg på ideen om å besøke Rago. Var inne på "ryggsekk". Takk skal du ha. Internettsida er kjempeflott og inspirerende:)

Jill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.