Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntette tursko


LilleLaila

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har tips til vanntette, lette tursko som bare når til anklene? 
Trenger et par sko for å gå dagsturer i lett terreng, men hovedsaken er at jeg holder meg tørr på beina.
Er litt skeptisk til goretex, og de fleste jeg prater med sier skoen varer 1 sesong og så må de kjøpe nye. 
 

Jeg ser etter sko som kan vare noen år. 
Ser etter en skomodell noe ala Alfa Knaus (se bilde).

 

56e7e358b86c70090c8b4ab5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er alt dette snakket om "vanntette" sko egentlig bare tull, for til syvende og sist vil du bli våt på føttene uansett. Om du skal ha helt vanntette anbefaler jeg en god gammeldags støvel, men der ryker komforten til blokksberg. GoreTex tåler vann inntil et visst punkt, men som alle andre sko vil det bli enten komme vann innenfra(fotsvette osv) eller utenfra. Kjøp heller noen sko som kan tørke lettere. Lavere sko blir ofte våtere da de har lavere ankelparti. 

Når det kommer til sko som varer noen år, så vil jeg si Hanwag er det beste akkurat der, koster litt mer enn det Alfa gjør - men samtidig får du ti ganger høyere kvalitet. Alfa har fine sko, men utfra min erfaring tar de kvelden etter en halv sesong med aktiv bruk.

Om du har et prisnivå så vil det være enklere å gi forslag, og bruksområde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

De fjellstøvlene jeg allerede har fra Crispi, har vært vanntette siden jeg fikk de for 10 år siden. Så jo, lærstøvler kan holde seg så og si tette om de tas vare på. Lær er jo et delvis ventilerende materiale men holder seg tette så fremst man ikke står med de under vann i det uendelige.

Tenkte makspris på 1900. 

Kunne gjerne tenkt meg et par lærsko bare de ikke er så høye i skaftet, men det meste på markedet er jo ulike typer tøysko med gtx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Crispi leverer sko som alltid går over forventninger, men de koster da litt mer enn gjennomsnittet. Men de er tross alt lagd for at du skal ha de hele livet, den samme erfaringen har jeg med Hanwag. Jo i teorien så kan man få de vanntette, men som du sier med å stå under vann, da blir man våt uansett. 

Lærsko er hakket vanskeligere å få tak i har jeg erfart, særlig i god kvalitet. 
Når det kommer til halvhøye lærsko sko så er jeg ganske dårlig, har vært innom Mammut sine GTX sko som jeg syns funker sånn passe. Salewa er en annen produsent, men litt dyrere. Ser at fjellsport.no har sko fra Crispi (https://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/tursko/crispi-fritidssko-mylla-mid-gtx-sort-orange.html) i GoreTeX, og prisen er innafor det du opplyser. 

Anbefaler at du sjekker ut fjellsport.no og hektapatur.no og ser om det er noen sko du syns ser ålreite ut, og heller tester ut selv, fordi dine føtter er ikke som mine føtter - eller andres.. De har gode tilbuder stadig vekk, og her på forumet er det en egen rabattkode som folket bruker. Kan sende rabattkode til fjellsport.no på PM om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gsport har to modeller fra Mammut. Jeg har begge, vanntette er de. Etter at jeg har vært på tur å møkka de til tar jeg hageslangen å spyler dem når jeg kommer hjem. Har ikke blitt våt på beina av denne spylinga ennå. Dette er de mest komfortable skoene jeg noen gang har hatt. Comfort Low GTX Surround Tursko Herre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, herrlarsson skrev:

Jeg vet at Crispi leverer sko som alltid går over forventninger, men de koster da litt mer enn gjennomsnittet. Men de er tross alt lagd for at du skal ha de hele livet, den samme erfaringen har jeg med Hanwag. Jo i teorien så kan man få de vanntette, men som du sier med å stå under vann, da blir man våt uansett. 

Lærsko er hakket vanskeligere å få tak i har jeg erfart, særlig i god kvalitet. 
Når det kommer til halvhøye lærsko sko så er jeg ganske dårlig, har vært innom Mammut sine GTX sko som jeg syns funker sånn passe. Salewa er en annen produsent, men litt dyrere. Ser at fjellsport.no har sko fra Crispi (https://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/tursko/crispi-fritidssko-mylla-mid-gtx-sort-orange.html) i GoreTeX, og prisen er innafor det du opplyser. 

Anbefaler at du sjekker ut fjellsport.no og hektapatur.no og ser om det er noen sko du syns ser ålreite ut, og heller tester ut selv, fordi dine føtter er ikke som mine føtter - eller andres.. De har gode tilbuder stadig vekk, og her på forumet er det en egen rabattkode som folket bruker. Kan sende rabattkode til fjellsport.no på PM om det er ønskelig.

Send gjerne rabattkoden på pm. :)

Vil gjerne prøve sko før jeg evt bestiller. Her i området er det xxl, gmax, sport1 og komplettfritid så jeg får ta meg en runde og se. Crispi mylla ser nokså solide ut, men spørs om jeg finner de i butikk og får prøvd de på. 

Virker som lærsko er litt ut kanskje? foruten skikkelige fjellstøvler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Gsport har to modeller fra Mammut. Jeg har begge, vanntette er de. Etter at jeg har vært på tur å møkka de til tar jeg hageslangen å spyler dem når jeg kommer hjem. Har ikke blitt våt på beina av denne spylinga ennå. Dette er de mest komfortable skoene jeg noen gang har hatt. Comfort Low GTX Surround Tursko Herre

Er det disse du har :)https://www.gsport.no/produkt/166950/mammut-comfort-low-gtx-surround-tursko-herre#004

Ser ut til at de har en forbedret goretex.

Damemodellen ser for såvidt lik ut, men mye høyere pris enn herremodellen. https://www.gsport.no/produkt/163584/mammut-comfort-low-gtx-surround-tursko-dame#002

Jeg får lese litt mer om de i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, LilleLaila said:

Send gjerne rabattkoden på pm. :)

Vil gjerne prøve sko før jeg evt bestiller. Her i området er det xxl, gmax, sport1 og komplettfritid så jeg får ta meg en runde og se. Crispi mylla ser nokså solide ut, men spørs om jeg finner de i butikk og får prøvd de på. 

Virker som lærsko er litt ut kanskje? foruten skikkelige fjellstøvler da.

Slik som jeg har opplevd det så er lærsko ganske ut, med mindre man handler av typen Crispi, Scarpa, Hanwag eller andre dyre merker. 
I mine lokale sjapper er det GTX som gjelder, så jeg får aldri prøvd ut noe jeg er interessert i. Crispi Mylla fikk min mor i bursdagsgave, og de er hun ganske fornøyd med - Hun har smal fot, så det er litt individuelt etter anatomi såklart.

Rabattkode sent på PM! Håper du finner noen sko som funker for deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig Arcteryx sine Bora2. De har uttakbare innersko i Gore-Tex, føles på en måte som en tøffel når du har kun disse sokkene på. 

Selve skoen er av kunstig lær/gummi og er åpen ved risten av foten. Det føles litt sært i starten når du får vann inn i dette området, for det kjennes ut som du blir våt på føttene. Men når du har blitt vant til det, er det egentlig bare en velkommen nedkjøling på varme dager. Det selges også innersko som er foret til vinterbruk. 

Disse skoene har vunnet tester i alle himmelretninger, og jeg er veldig fornøyd med dem. De føles solid, har god støtte og et veldig fast grep. Jeg gikk på våte og slimete steiner i oppoverbakke for å teste grepet første turen, og ble positivt overrasket. Eneste minuset er at de koster en del, du må regne med å betale i underkant av 3000 - men turutstyr koster jo som regel heroin, dessverre...

http://www.switchbacktravel.com/reviews/arcteryx-bora2-mid-gtx-hiking-boots

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per Fredrik skrev:

 

 

11 timer siden, LilleLaila skrev:

Er det disse du har :)https://www.gsport.no/produkt/166950/mammut-comfort-low-gtx-surround-tursko-herre#004

Ser ut til at de har en forbedret goretex.

Damemodellen ser for såvidt lik ut, men mye høyere pris enn herremodellen. https://www.gsport.no/produkt/163584/mammut-comfort-low-gtx-surround-tursko-dame#002

Jeg får lese litt mer om de i morgen.

Fjellsport har også disse noen her er ikke alle helt fornøyd, virker som om det har vært et modellskifte og at de nå er oppgradert. For meg er disse skoene svært komfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og kjøpt nye sko. Veldig spent på om de fungerer bra og hvor lenge. Er i alle fall lær og ikke bare tekstilmateriale. Jeg har litt mer tro på lær enn kunstig materiale i sko.

I butikken kostet de 1500 men fikk de for 989 siden de koster det i nettbutikken. Fikk de ferdig impregnert og medfølgende spray til hjemmebruk.

https://xxl.no/haglofs-ridge-ii-gt-w-true-black-aubergine/p/1093349_2_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herrlarsson skrev:

.... lær er mye mer komfortabelt på føttene enn kunstmateriale. 

Problemet er at de aller fleste lærsko er fulle av syntetisk materiale på innsiden av læret😒 Siden de som er handlet i denne tråden har Gore-Tex så har de nesten garantert et syntetisk for på innsiden av dette igjen. Sko med lær tvers igjennom, med Gore-Tex i tillegg er, om det i det hele tatt finnes, ekstremt sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Larix said:

Problemet er at de aller fleste lærsko er fulle av syntetisk materiale på innsiden av læret1f612.png Siden de som er handlet i denne tråden har Gore-Tex så har de nesten garantert et syntetisk for på innsiden av dette igjen. Sko med lær tvers igjennom, med Gore-Tex i tillegg er, om det i det hele tatt finnes, ekstremt sjelden.

Sånn er markedet blitt dessverre, enten så må man sy skoene selv for å vite at det ikke er noe GoreTex i det - Eller så vil jeg anta de koster det hvite ut av øya. Hanwag Hörndl som jeg har er faktisk ren lær, ikke noe juks utifra det jeg vet. Men de koster da, ganske mye mer enn en vanlig simpel tursko i GoreTex.

Nei til GoreTex, ja til lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skoene er tette i en eller flere måneder avhenger nok av hvor mye de brukes. Jeg pratet nylig med en av mine nevøer og han går mye. På grunn av diverse ryggproblemer så går han tur med hunden sin, gjerne i timevis hver dag, i ulent terreng for å unngå å stivne helt til. Han har problemer med å finne sko som holder. Sist han reklamerte på et par sko så fikk han til svar at han gikk for mye. Skoene var ikke laget for å bli brukt så mye.

Om det var skoene eller ekspeditøren i butikken det var noe i veien med vet jeg ikke, men det er tydelig at ganske mange sko av den typen som trådstarter viser til ikke holder særlig lenge hvis du tar ut på litt lengre turer utenfor vei og sti.

Jeg har et par Viking Anaconda, den første modellen som ble brukt på 71o  nord. Den var ikke så lett å få tak i, men til slutt fant jeg et par i en nettbutikk. Den var stødig og fin, men litt smal og holdt litt dårlig bak på hælen. Den måtte strammes veldig godt for ikke å glippe bak. Disse skoene skulle være vanntette, men de var tette i noen uker og da ble de stort sett bare brukt i helgene. Etter hvert så fant vannet en vei inn når jeg var ute i litt myrlent terreng og jeg antar at det var en eller annen type membran som enten ikke var tett eller som hadde sprukket.

Mitt råd er å bruke gode gammeldagse ullsokker og gi blaffen i om du blir litt våt i beina. På en vanlig dagstur så betyr det vanligvis veldig lite. 

Her er en link til en tidligere tråd som kanskje kan være interessant. Jeg ser at noen av de skoene jeg nevner i denne tråden har begynt å lekke etter at jeg skrev mitt innlegg. Jeg mener at Viking Anaconda var den som ga seg først.

Her er også en test av lette fjellsko, men de er litt dyre. 

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/fjellsko--test-2016-3688271 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@herrlarsson: Tregt svar her, er ikke så ofte innom forumet. Vel, mine sitter som støpt! :) Det eneste jeg har lagt merke til er at av og til sklir ikke innerskoen like godt på plass som jeg kanskje skulle ønske, men det går fort å justere på. Jeg er spent på hvordan innersokken som følger med skoen er å bruke på kalde høstdager og vinterstid. 

Ja, jeg hadde også Salomon før disse. XaPro skoene, vanvittig behagelige sko, men de var bare vanntette i ca ett års tid, dessverre :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par to år gamle Adidas Swift R GTX som jeg er veldig fornøyd med. De er fortsatt vanntette og fordi de har lite foring/padding innvendig så er de ikke så varme og er ikke veldig klamme. Veldig solide sko som er lette for å ha såpass solid såle. Jeg har også en litt stivere og mer foret/paddet variant, Adidas Fast X. Har to par så jeg ikke trenger å dra dem med fram og tilbake mellom meg og dama.

Når jeg sier vanntette, så mener jeg det, jeg kan gå med vann helt opp til kanten av skoen uten at jeg blir våt. Trasket gjennom noen myrer på vei til Brattefjell i fjor sommer og plumpet to ganger på veien tilbake, så jeg fikk litt myrvann inn i skoen, men de hadde holdt meg tørre hele veien inn, og jeg gikk sikkert en time i vann hvert vei. Når jeg kom hjem vasket jeg skoene i en bøtte med vann og oppvaskkost, de var tørre og fine på veldig kort tid.

Ulempen med skoene er at de er såpass stive at det ikke føles naturlig å gå på asfalt med dem, men hva skal man med goretex-sko på asfalt? :P
En annen ting er at jeg snører dem rimelig stramt når jeg skal nedover, for å holde tærne unna fronten på skoene, så stoffet "bøyer" seg litt. Det er også der de eneste tegnene til slitasje er. Skoene er veldig behangelige, og etter 10 timer på lavfjell-tur (700 - 1400 meter), så har føttene det like bra.

sko1.thumb.jpg.490cdf7784e5739727c8695989c16628.jpg

sko2.thumb.jpg.7c6b0f9face2c8817feca6f7807b943a.jpg

PS: legg merke til den ekstra forsterkningen på det bredeste partiet foran på skoen, på begge sider. Designet her gjør at disse skoene holder seg veldig godt. Skoene fra førsteposten har bommet, og forsterkningen slutter rett i det bredeste partiet. Typisk sted hvor sømmer/liming vil gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, thyes said:

@herrlarsson: Tregt svar her, er ikke så ofte innom forumet. Vel, mine sitter som støpt! :) Det eneste jeg har lagt merke til er at av og til sklir ikke innerskoen like godt på plass som jeg kanskje skulle ønske, men det går fort å justere på. Jeg er spent på hvordan innersokken som følger med skoen er å bruke på kalde høstdager og vinterstid. 

Ja, jeg hadde også Salomon før disse. XaPro skoene, vanvittig behagelige sko, men de var bare vanntette i ca ett års tid, dessverre :/ 

Godt med tilbakemelding! Jeg har naturlig bias mot Arc'teryx etter at diverse plagg fra de har gått i stykker kort tid etter de ble kjøpt. Innersokk har jeg aldri hatt på mine sko, men jeg vil jo anta at det har en viss effekt på kulde.

Salomon styrer jeg glatt unna, aldri opplevd dårligere sko enn det. Er utendørs godt over 100 dager i året, så da krever jeg veldig mye av sko og plagg som jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.