Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye Optimus Nova+


Geir68

Anbefalte innlegg

http://www.demmeniesport.com/kampeerartikelen/branders/nova_plus.html

Noen som har sett denne til salgs i Norge/på nettet?

Min 10-12 år gamle MSR Wisperlight er moden for utskiftning. Den er dessuten ikke særlig glad i å bli fyrt på parafin, som jeg foretrekker som brensel. Den er egentlig en bensinbrenner, som hvis forvarmet noe voldsomt klarer å brenne parafin ;)

Nova+ har fått regulering ved flasken (grønn skrue), mens reguleringen skjer i brenneren. Antagelig vrir slangen seg, og er festet i spindelen.

Geir

post-1607-133474421648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en telefon til http://www.uniflamesupply.no/. Han som driver det (Vidar) kan helt sikkert fortelle deg når den kommer.

Leste litt om brenneren på Optimus sine hjemmesider nå nettopp. Det ser ut som om det eneste de har forandret er at regulatoren er på flasken istedet for på brenneren. Noe mer som er nytt (bortsett fra fargene)?

De kommer sikkert til å ta blodpris for denne lille endringen. Nova blir vel enda billigere når denne nye kommer vil jeg tro.

Grønt er forsåvidt en ganske upraktisk farge, annet en hvis man skal kamuflere seg. Hvis jeg noen gang skulle klare å glemme hvor jeg har lagt brenselsflasken, vil jeg helst ikke at den kamuflerer seg...;) Lenge leve rødt utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Nove i noen år nå, kjempefornøyd når jeg har lært meg å bruke den, men hurtigkoblingen er et svakt punkt, denne kan lett lekke ved slurvete betjening.

Grønnfargen gjør seg jo bra på reklameplakater og refleksvester, men jeg tror at forsvaret hadde vært lite tjrnt med den grønnfargen.

Betjeningen er flyttet nærmere flaska ved at overføringen til reguleringsventilen skjer ved å rotere selve slangen. Jeg er skeptisk til løsningen, men slangen er ganske solid. Forøvrig er kjelestøtta forandret, uten at jeg ser noen verdi her.

Optimus kommer forøvrig med tilsvarende brenner og fargeinslag på Hiker (forsvarets modell).

Når det gjelder støy; Definitivt støyende, og 40-50 år tilbake i utvikling. Når det gjelder brenneren forøvrig er det minst like langt step forover i forhold til Cobrabrenneren på dagens Hiker.

Siden det alltid blåser når jeg fyrer primus anbefaler jeg vindskjerm eller Trangia tilpassing. Det tar vesentlig av støyen.

Når det gjelder andre merker så har de sine fordeler også, en ren bensinbrenner vil være å foretrekke hvis det ikke er aktuelt å fyre på annet. Sats ihvertfall på et anerkjent merke hvor du får tak i slitedeler som pumpelær og pakninger.

God tur med ny primus.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.

Geir, hvis du hadde satsa på Whipserlight international, ville du hadd en udmerket parafinbrenner også.

Nova støyer.

Jeg HAR Wisperlight International, da min er levert med både bensin- og parafindyse, men jeg påstår igjen:

Dette er en ren bensinbrenner som man til nød kan fyre på parafin hvis man forvarmer godt!

Jeg har brukt denne de siste 10-12 år og brent mange titalls liter med bensin og parafin igjennom denne.

Har også erfaring med Oprimus 111 Hiker, andres MSR brennere og Coleman bensinprimus.

Etter en uheldig opplevelse med bensin i telt, er det ikke aktuelt for meg å bruke bensin overhodet som drivstoff lenger.

Kompisen har en MSR XGK som bare går og går, men bråker noe mer enn jeg liker. Etter mye lesing på div forum og egen erfaring, virker det som om driftsikkerheten til "bråkebrennere" er langt bedre enn for stillebrennere. De krever mindre forwarming også. Er det deres inntrykk også?

Altså:

Jeg vil ha en parafinbrenner, helst en bråkebrenner som bør bråke så lite som mulig. :oops:

MSR er ikke aktuelt pga pumpen, så da gjenstår vel kun Primus Omnifuel og Optimus Nova.

Med parafin som drivstoff, har jeg inntrykk av at flere er fornøyd med Nova enn Omnifuel???

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompisen har en MSR XGK som bare går og går, men bråker noe mer enn jeg liker. Etter mye lesing på div forum og egen erfaring, virker det som om driftsikkerheten til "bråkebrennere" er langt bedre enn for stillebrennere. De krever mindre forwarming også. Er det deres inntrykk også?

Den bråkebrennern jeg bruker å snakke om er den gode gamle med 4 rør, som bla. sitter på gamle 111, og 210 og Høvik verk.

Den bråkebrennern som sitter på Nova er en brennertype Coleman har hatt siden 1944. Brennern fungerer men.....

Jeg hadde valgt Primus omnifuel. Er forrøvrig ikke glad i brennere med slange. Mest brukte turprimussene mine er: Optimus 8R og Svea 123.

Dette er reine bensinbrennere uten pumpe. Lite deler som kan gå feil i. Lett i vekt og lett å betjene. Har ellers utstyrt Sønnen min med en Coleman 400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt langt unna Omnifuel. Brukte både Nova og Omnifuel på en ukes tur på hardangervidda, med 4 andre i vinter. Brennerene ble brukt samtdig, under helt like forhold, inni et svalbardtelt. Konklusjonen var at Omnifuel har noen fordeler, men alt for mange ulemper.

Husker ikke alt i farten, men noe jeg synes er viktig, er evnen til å brenne på svak varme. Det kan rett og slett ikke Omnifuel. Nova kan brenne så svakt at det bare stikker en knøttliten flamme opp fra dysen.

Forvarmingen til Omnifuel er også mer krevende. Vanskelig å komme til stålullen med fyrstikken. Den må også forvarmes lenger for å virke.

Flammen på Omnifuel kan justeres både fra flasken, og på brenneren. Et lite pluss.

Omnifuel er også tyngere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

TerjeU! Brukte dere bensin eller parafin på telturen i vinter?

Nå må vi ikke lage en ny Nova vs Omnifuel tråd her! :wink:

Jeg har allerede bestemt meg for en Optimus Nova. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe den nye Nova+ modellen, eller gå for den gamle typen. Ifølge Optimus sin side, vil begge modellene leve side ved side. Det kan jo være at det er noen barnesykdommer ol. med den nye justeringsmekanismen. Kanskje den er helt ubrukelig i kulde eller liknende. Det tryggeste er å vente noen sesonger på andre brukeres tilbakemeldinger, men hvem har tid til sånt.:oops:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D60 er noe merkelig som Esso koker ihop.

D60 er ikke bra fuel, og fungerer bla. svært dårlig på samtlige stillebrennere til Optimus (Tmodeller og C modellen av 111)

Bråkebrennere er generelt mindre kresen på drivstoff.

Tror hele forklaringa ligger her.

Nok en gang vil jeg anbefale to typer brennstoff:

Statoil 4takt miljøbensin.

Tennveske for grill(de fleste merker)

Tennveske er ren parafin til hyggelig pris (13-15 kroner litern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg tviler på det du sier Rune, det bare skal en del til for å overbevise meg om akkurat dette.

Grunnen til at jeg begynte å fyre med D60 var at jeg ble anbefalt det av Vidar fra UniFlameSupplies. Han har ansvaret for service på bl.a. optimus sine brennere her i landet (bare å sjekke optimus sine hjemmesider, så står han oppført). Derfor har jeg litt vanskelig for å tro at det han sier er rett og slett feil. Om jeg skulle bruke parafin, var D60 det beste, mente han.

Men hvis du har noen gode argumenter for hvorfor D60 er dårlig, skal jeg for all del vurdere å bytte :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang erfaring med militær bruk av Optimus 111, 111T og 111C.

D-60 står som en av de, av forsvarets godkjendte, parafinkvaliteter til 111.

Erfaring: D-60 soter og lukter helt for j.... på stillebrennerne.

Bråkebrennerne kan brenne det meste av parafin, endatil diesel.

Tennveske er parafin spesiallaget for åsote og lukte lite.

Hvem øsnker vel grillmat som smaker parafin?

Det finnes to typer parafin, og har jeg forstått kjemien omtrent rett, er det enten petroliums basert, eler parafinbasert.

Hvem som er hva husker jeg ikke, men ene typen soter.

Det som kalles lysolje, eller parafin i løs vekt samt D-60 er av den luktende, sotende typen.

Flybensin, tennveske og whitespirit er av den andre, rene typen.

Før du tror, eller misstror meg:

Jeg har i skrivende stund 54 primusser, 1 petromax, 4 Optimus 350CP, en Coleman 220E bensintrykklampe, samt diverse blåselamper i min samling.

Alt fungerer selvsagt, og alt er gjennstand for prøvefyring og testing over tid.

Du kan selvsagt også stille spørsmål på forumet:

www.spiritburner.com som er et sted for samlere og andre entusiaster.

Se også forklaringen til Statoil:

http://www.statoil.no/mar%5CSVG01997.nsf/0/0C8BDBAF60A36517C1256C220043642C

http://www.statoil.no/mar%5CSVG01997.nsf/0/DEF053AA33A948C7C1256C39003E0484

Den ene er parafin, det andre er fritidsparafin for båt og hytte.

Den sistnevnte er meget rein, men dyr.

Så: prøv så får du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett din anbefaling av brennstoff flere ganger før, runegutt123. Bestemte meg derfor å prøve med en flaske, og stakk ned på den lokale landhandelen og kjøpte en flaske. Tennveske er i hvertfall lett tilgjengelig nå midt i grillsesongen.

Inntrykk:

Flasken er for tynn/simpel til at jeg vil ha denne i sekken. Jeg pleier å frakte dette i sigg-flasker eller 1/2 l colaflasker på lengre turer.

Lett å få fyr på, trenger betydelig mindre forvarming enn lampeolje(lavere kokepunkt), soter omtrent som renset fritidsparafin under forvarming, men mer enn lampeolje.

Etter at wisperlight'en endelig startet, synes jeg det kommer enkelte gnister(sot?) opp igjennom den blå flammen. Ser ut som små gule stjerneskudd opp igjennom den gule flammen. Dette avtar etterhvert, så jeg antar dette stammer fra forvarmingen.

Alt i alt et billig og lett tilgjengelig brensel, men jeg skal eksprementere med forskjellige fabrikat, for å finne den som brenner renest.

54 primuser, Rune?

Jeg tror kanskje du bør ta en prat med noe snille menn i hvit frakk

:lol:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdaget at det er flere sånne primusnisser som meg, noen av dem i hvit frakk også.

Synes frimerkesamling er for dillete.

Geir, fint at du prøver. Flaskene er bare dill, men det er innholdet som teller. Har ikke klart å finne forskjell på fabrikatene så langt, og jeg har brukt noen liter. Kjøper på Ica, Esso og i Sverige.

Hvis du forvarmer med sprit ( jeg bruker kondensfjerner) slipper du sotet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forvarmer med sprit ( jeg bruker kondensfjerner) slipper du sotet. :lol:

Dette er en av grunnene til at jeg må bytte ut wisperlight'en. Koppen som holder oppvarmingsvesken er for liten til at brenneren blir varm nok med rødsprit til å tenne med parafin. Har hørt om folk som forvarmer med ligtherbensin fra de gule små metallkannene, men dette blir dyrt i lengden.

Selv om mange fraråder det, synes jeg lampeolje er det parafinproduktet som brenner renest, og soter minst under oppvarming. Ulempen er det høye kokepunktet, som gjør at man må forvarme MYE.

Er det mulig å bruke White Spirit i parafinprimuser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin til primusser er følgende sortert fra bra til ille:

Flybensin

Båt/hytteparafin

Tennveske

Whitespirit

D-60

Parafin i løs vekt

Diesel

Lampeolje kan være tilsatt noe antisotestoff, som kan lage krøll.

Har du veke i spritskåla på msr?

Den hjelper masse på forvarminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.