Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking på tur -selvbetjente hytter


Østlandslefsa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal gå hytte til hytte i sommer og skal bo på selvbetjente hytter. Det er min første tur med sekk (veier ca 9kg) og dagsetappene er relativt korte/flate. Siden jeg ikke vet kapasiteten min vil jeg ikke ha særlig tyngre sekk. Jeg lurer på ting: 

1) hva pleier det å finnes av mat på de selvbetjente hyttene? Er det noe du ville anbefale å ta med ekstra? (Finnes det f.eks tørrmelk?

2) Jeg har med noe sjokolade (new energy, lion, kvikk lunsj og melkesjokolade med kvikklunsj - den er litt salt) og kjeks (kornmo med brunost) som snacks (tåler ikke nøtter og kan ikke fordra tørket frukt), samt primus og real turmat for lunsj. Høres dette ok ut? 

3) Jeg er ikke særlig glad i frokost (og hater havregrøt) men vet jeg må. Hva kan jeg spise? Grøsser av tanken på tørre knekkebrød. Bør jeg prioritere å ta med f.eks egg/bacon? 

Gleder meg enormt til første tur! Takk for svar ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DNT-hytter?
Har du med stekepanne?
Eggene kan du ha på flaske som eggerøre.
Det som er ferskt kan du spise først.
Hyttene har bokse og tørrmat vil jeg tro.

On 17.4.2016 at 7:16 PM, Bjarne H.S. said:

Her finner du en liste over fjorårets retter på Oslo DNTs hytter.

Se røde lenker (PDF-fil for mat og priser)
https://www.dntoslo.no/priser/

En rask kopier og lim liste fra PDF-filen uten priser:

  • KJEKS, PÅLEGG OG FROKOSTPRODUKTER
    • Frokostgrøt, havregrøt pr pose
    • Knekkebrød, pr. pakke
    • Kjeks, Kornmo
    • Bixit med sjokolade
    • Leverpostei, pr. beger
    • Makrellfilet, pr. beger
    • Rosiner, pr. pk
    • Energibar, Wasa
  • SUPPER OG DRIKKE
    • Tørrmelk, pr. pose
    • Rett i koppen
    • Supper, pr. pose
  • MIDDAG
    • Lapskaus
    • Joika reinsdyrkaker
    • Skinke
    • Trondhjemssodd
    • Pannekakemix
    • Bacalao
    • Pasta di parma
  • MIDDAGSTILBEHØR
    • Pastaskruer, pr. pose
    • Potetmos, pr. pose
    • Ris, pr. pk. (betal etter skjønn)
    • Erter og gulrot
  • DESSERTHERMETIKK
    • Ananas
    • Fersken
    • Fruktcoctail

Papp og plast kan du brenne opp.
Metallbokser kan sikkert bankes flate med en stein så dem
tar mindre plass i sekken til du får kastet dem på en skikkelig måte.

Gudd løkk og god speed... 😎

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hyttene har avfallshåntering, heldigvis. Ingen grunn til å bære med seg søppel.
Går jeg hytte til hytte så har jeg sjeldent med meg mat i utgangspunktet. Hyttene har varierende med mat, men overnevnte ser ut til å være basis. 
Noen hytter har pumpernickel som alternativ til knekkebrød. Sjokade på, så har en lunsj om en har med seg en matboks :)
Så lenge det ikke er så langt mellom hyttene du skal innom, så ville jeg medbrakt _MINIMALT_ med mat. Bruk vekten på øl eller cognac ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo ikke tak I ferskt brød på hyttene og det du orker å bære med deg bør spises før du bestemmer deg for at det like gjerne kan bli fuglemat (snakker av erfaring).  Sikkert noen som har tips om hvilket brød som holder best.  De holder bedre om du kun skjærer opp det du trenger om morgenen. Jeg ville vurdert å gi havregrøt en sjanse til frokost (se egen tråd med tips) - evt kan en jo også prøve seg med noe frokostblanding.

Merk at om det blir varmt så vil sjokoladen din smelte ganske kjapt!  Siste hytte-til-hytte tur jeg var på var der en jente som hadde bannet om hun var nordlending etter å oppdage at hele sekken og innhold var innsauset I sjokolade.. Jeg bruker nøtteblanding til energiboost på sommeren (evt med M og non-stop I).  Om du ikke tåler nøtter så er tørket frukt (og kjeks) mye bedre som energi underveis enn sjokolade.  Merk at kornmo har kommet med en søt cookie som ikke inneholder nøtter men sjokolade eller tranebær.  Den reddet meg da jeg ble tom for energi nå I sommer på vei opp en bakke:-) 

 

God tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare benyttet DNT hytte en gang, men da hadde jeg til gjengjeld gått nesten 30 kilometer på ski med pulk i dårlig vær og vi var gjennomvåte når vi kom frem. Skal si proviantlageret fremsto som det reneste delikatesselager. To bokser Joika kaker og potetmos gikk ned på høykant 😂 

Ellers er det bra ut uvalgs ellers de fleste steder, så ingen grunn til å bære mye med seg. Litt polarbrød kan jo være greit om du som meg ikke er glad i havregrynsgraut. Hyttene har pålegg i form av leverpostei og syltetøy. Om du har med ei spekepølse i tillegg er du langt på vei 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Noen hytter har bacalao på boks. Dersom man liker slikt er det det absolutt beste man kan få på hytte. Ta to!

Ålesund turistforening har ihvertfall en stjerne i min bok 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på også en veldig enkel oppskrift på pannebrød som gir to brød som ikke trengs å kjevles. Du bare strekker og snurrer som en pizzabunn til bollene er kjempeflate.

75g mel (tipo 0 pizzamel gir veldig gode glutenbindinger og lar seg strekke til syltynne)
1,5g salt (viktig for smaken)
0,5g tørrgjær
50g vann.
 

Røres sammen til alt melet slipper fra kanten av bollen kvelden før, dekk til, og hev i løpet av natten, minst 8t. Før du baker ut lager du to boller av deigen og lar dem hvile 20-30 min før du baker dem ut til to pannekaker. 
Stek på høy varme i en stekepanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker joikakaker så da skal jeg nok overleve 😃 Jeg pakket ferdig nå (drar i morgen 🤗), og eneste "luksusen" jeg har unnet meg er en pakke med skivet brunost og litt vin. Vi skal gå hytte til hytte i Tafjordfjella (ingen toppturer) og det er meldt sol og 10-20 grader, så nå er jeg mest bekymret for at jeg må bære alle klærne på ryggen i stede for på kroppen. Med litt ekstra stæsj og skalljakka i sekken ble sekken nå 11.5kg. Aner ikke hvordan det er for en fersking på tur men det må bare gå. Skal revurdere om jeg kan kutte noe. Trenger jeg f.eks to ullstilongser når det er meldt så bra vær? (Og @Prebb jeg har med maylarpose in case of emergency 😊)

Anyway, takk for alle svar! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Østlandslefsa skrev:

Jeg elsker joikakaker så da skal jeg nok overleve 1f603.png Jeg pakket ferdig nå (drar i morgen 1f917.png), og eneste "luksusen" jeg har unnet meg er en pakke med skivet brunost og litt vin. Vi skal gå hytte til hytte i Tafjordfjella (ingen toppturer) og det er meldt sol og 10-20 grader, så nå er jeg mest bekymret for at jeg må bære alle klærne på ryggen i stede for på kroppen. Med litt ekstra stæsj og skalljakka i sekken ble sekken nå 11.5kg. Aner ikke hvordan det er for en fersking på tur men det må bare gå. Skal revurdere om jeg kan kutte noe. Trenger jeg f.eks to ullstilongser når det er meldt så bra vær? (Og @Prebb jeg har med maylarpose in case of emergency 1f60a.png)

Anyway, takk for alle svar! 

Kommer til å gå helt fint, men du klarer deg med et ullsett i sekken når det er så fin temp som nå. 

God tur 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.