Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround dags-sekk


ViktorS

Anbefalte innlegg

Heisann.

på jakt etter en dagstursekk på 30-35 liter. Den skal brukes til alt mulig egentlig, alt fra å ta med for å ha plass til jakke(r), drikkeflaske etcetc... (savnet dette på tusenfryd i dag) til små kjappe turer i fjell og skog. Har osprey atmos 65 ag til litt større turer, og xenith til enda større turer, men mangler altså en liten dagssekk der jeg kan slenge alt jeg ikke gidder å bære i poser:)

sidelommer og nettinglomme foran er kjekt å ha!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er storfornøyd med min Osprey Stratos 50. Husker det var en versjon i 36(?)L i butikken jeg var innom også, så den kan være verdt en titt. Luftig og godt bæresystem på 50L'en min hvertfall. Ellers har vel Norrøna, Berghaus, Fjellreven og alle de store en haug av alternativer til dagssekker i 30-40L segmentet. Bare å gå inn på fjellsport, hektapåtur osv og slå på de relevante filterene. :) 

 

Bruker selv en 22L Osprey Talon til det bruket du skisserer, men jeg bærer jakke/klær, lunsj og vann kun til meg selv - noe du kanskje ikke gjør? 

Endret av Klodrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Syncro 20L er min "go to" når det kommer til kjappe turer i fjellet og som hverdags sekk. Her får jeg plass til jakke, regnbukse, tarp, drikkeflasker og en del andre ting uten problem selv. Den har også et snedig hjelm-feste i fronten. Har regntrekk i bunn som er godt og strekkbart, har 4 innstramminssnorer, og sidelommer av mesh/netting. I alt 3 hovedrom, med litt diverse sorteringsmuligheter, spesielt i front. Støtter også drikkepose og sitter godt på ryggen. :D Usikker på om de har andre størrelser av den, men har hatt min i flere år og er ufattelig fornøyd med den! Ikke nødvendigvis noe til å ha med på overnatting der man trenger alt av utstyr på seg, men til alt aent, ja takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Osprey Manta 28 AG?

Den burde kunne dekke det meste av det som nevnes og litt til. Har sidelommer for flasker, har nettinglommen du ønsker foran, har feste for sykkellys og sykkelhjelm, har feste for vandrestav, har integrert magnetfeste for Ospreys drikkesystemventil, har en smålomme på topp og to på hoftebeltet - og det har AG-systemet som du kjenner fra Atmos-en.

Eneste drawbacket er at den blir rundt 2 hekto tyngre pga AG-systemet - en sekk på oppunder 30 liter burde egentlig ha holdt seg under kiloen. Men AG-systemet er behagelig, da :) Ser ellers at Fjellsport solgte den for for under tusenlappen for noen uker siden, men nå ligger den høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Talon 22 eller 33 er det jo nærmest en standard i dette segmentet og vanskelig å komme unna hvis man ser etter en forholdsvis lett sekk med lommer på hoftebeltet, innstrammingsmuligheter og mulighet for drikkeblære etc. Skal man ha en sekk kun for å "bære ting i" så er jo Eagle Featherlight en billig kurant og veldig lett sekk på under halvkiloen som selges på OBS for noen hundrelapper. Å bære et par kilo krever jo egentlig ikke noe "bæresystem" :-) 

Endret av RoyN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Bergans Skarstind 40.
Nok plass, kan lett fylles med 8kg+ samt nettingrygg noe jeg setter ekstremt pris på om sommeren.
Om noen lurer på forskjellen på netting kontra "vanlig" rygg på sekken så prøv netting 😍

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, RoyN skrev:

Å bære et par kilo krever jo egentlig ikke noe "bæresystem"

Det har du jo helt rett i :) 

Tror kanskje mitt råd ovenfor er vel mye påvirket av at jeg selv bruker min Osprey Stratos 34 til en god del mer enn det trådstarter skisserte, feks overnattingstur under februarmånen - og av det som @tubbs nevner; netting/ventilasjon av ryggen - begge deler har godt av et bæresystem, men ingen av dem er nevnt av trådstarter ...

(Ellers droppet jeg å anbefale Stratos 34 fordi min ikke har den ønskede nettinglomme foran - men jeg ser at 2017-modellen faktisk har fått en sånn lomme (med glidelås), og den har fått lengdejusterbart AG-liknende bæresystem og 1,4 hekto ekstra vekt ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Fredrik skrev:

Til marka turene mine har jeg Helsport Snota 36. passe stor til mine dagsturer. Det går an å kjøpe norske produkter også.

Hvordan er snotaen å stramme inn hvis den ikke er helt full? Liker ordningen med at du slipper å tømme sekken for å komme til bunnen:) litt uvant med å ikke ha det gode gammeldagse lokket dog...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt kompresjonsremmene mye, jeg ha med litt mye saker på dagsturene mine i Nordmarka, primus og mat som jeg tilbereder, regntøy og en dunjakke, drikkevann samt Helinox stol ++. Har jeg mye i sekken komprimerer jeg dunjakka i innerlomma, ellers stapper jeg den bare nedi. For mitt friluftsliv har jeg satset på sekker med frontåpning så jeg har en Snota 55 i tillegg til 36 literen samt Fjellheimen 65 liter (denne har stort topplokk) . Den har også frontåpning. For meg er det lettere å holde orden og å pakke sekk med denne løsningen, da jeg har et lite telt, Ringstind Superlight 1-2.. Alle sekkene har jeg kjøpt på outletsiden til Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hjelpe til å utvide horisonten litt er det mange fine her: https://www.gossamergear.com/collections/backpacks

Om du ikke trenger hoftebelte med lommer, er det fire å velge i; Minimalist 24, QuikSak 26, Type II Summit 26 og Vagabond (23ltr i hovedrommet).
Vil du ha hoftebelte er vel både Murmur 36 og Kumo 36 aktuelle.

Helsport Snota med sine 1,0 kg er ifølge Helsport en lett sekk. GG Murmur på samme størrelse er til sammenligning litt lettere. Totalt 374g (selve sekken veier 240g)

Bare sånn for å gjøre valget litt vanskeligere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjent på stoffet XPac har jeg blitt så fan at jeg tror alle fremtidige sekker kommer til å være i dette stoffet (eller DCF-stoff). For meg er det nesten helt perfekt, men koster nok litt mer enn sånn type stoff som er vanlig på sekker. Kort fortalt er det et veldig lett, men sterkt stoff som er naturlig vanntett og vil derfor holde ute det meste av vann (utenom i sømmene med mindre de er forseglet) og ikke tiltrekke seg vann.

Har ikke erfaring med sekkene selv, men du kan sjekke ut SWD Superior i 35 eller 25 liter. Størrelsene er oppgitt etter størrelse i hovedrommet, men de fleste leveres også med en stor nettinglomme i tillegg så det er mulig at 25-literen holder. Disse lages på bestilling med de fordeler (du kan gjøre egne modifikasjoner på sekkene om du vil; sjekk ut de vanlige ved å scrolle nedover forbi sekkene i linken) og ulemper (dyrere og lengre leveringstid) det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, borgern skrev:

Bruker Osprey Talon 33 stor sett. Lett og grei sekk som rommer litt uten å bli for stor. Har i tillegg versjon i 11 liter når jeg bare skal ha med småting eller bruke den til trening.

Har begge sekkene selv, men etter at 11'ern ble kjøpt inn, så har 33'ern så og si ikke blitt brukt mere. 

Er utrolig hvor mye man får inn i den lille sekken. Har plass til jakker, matpakker og vannflasker til meg og tre unger. + at jeg har 2 små sitteunderlag liggende klar i sekken stort set hele tiden.

Den bærbare HP laptopen passer også fint oppi, sammen med litt klær og annet småstæsj.

Så om det et tusenfryd, en tur i skauen (uten overnatting) eller bytur, så er Talon 11 Go-to sekken min.

For enkle solo overnattingsturer i 10ish og opp plussgrader er 33'ern helt perfekt.

Skal jeg ha med ungene må jeg ty til 50 eller 70 literen... og enkelte ganger 120 literen 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg en Helsport snota 36liter. Fant en litt eldre modell på outletten.

Denne har full frontåpning, som jeg har savnet stort på mine turer i elva/fjellet på fisketurer. Søkklei av å måtte grave i sekken :) gleder meg meg til å få den i posten, og få tatt den med på tur!!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.