Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til DIY footprint?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg ønsker å lage ett footprint til forteltet til mitt abisko shape 3.

Grunnen er at jeg vil ha muligheten til å ha ett tørt gulv i forteltet når marken er våt, og for å redusere kondensering fra våt mark. Svært mye av kondensen i slike tunelltelt med stort fortelt kommer fra marken i forteltet. Footprint til hele teltet er unødvendig slik jeg ser det.

Planen er å lage det slik at det dekker forteltet. Det må kunne festes enkelt (med strikk og plastkrok?) til stengene og endefestene, eller noe i den retningen. Poenget er at det må ligge fint, og være lett å løsne slik at man kan brette det vekk ved inngangen når man tar av/på våte klær eller ønsker god plass til matlaging.

Det må være en luke midt i gulvet, foran inngangen til innerteltet, som er stor nok til primusen og å sette en varm kjele ved siden av ved matlaging.

Materialet må være lett og sterkt nok. Jeg har presenning liggende, men det veier kanskje litt i meste laget. Jeg har også vindusfolie liggende, den veier 40 gram for 1,5x2 meter og er trolig sterkt nok til å vare en stund, men det er ikke like enkelt å feste ting til det og lage luke uten at man svekker plasten mye. Det er også glatt. Jeg vet at noen har laget tarp av dette, men jeg aner ikke hvordan man får på sterke nok fester til dette. http://m.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/34-3040

1. Noen som har tips til hvordan dette best lar seg gjøre?

2. Hvordan bør festene lages? (Jeg har aldri sett en footprint før, det er sikkert noen gode løsninger på dw ferdigkjøpte som dekker hele teltbunnen).

3. Noen gode materialer jeg kan bruke? Det ideelle er noe som er lett, mykt, stille og ikke så glatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en knakende god ide! Har noen av dere sjekket om det har blitt gjort før?

Litt kraftig nylon med PU-belegg burde være godt egnet som materiale. Er det festeanordninger for footprint på teltet?

Når det gjelder utførelse så er det jo strengt tatt bare et stykke tilskåret tøy med en fald og noen strikker eller andre, egnede, fester, så selve syingen burde være en ganske smal sak å få til. Luka du nevner løses nok enklest med noen enkle klips eller lignende, så man kan brette stoffet unna som det passer.

Jeg er trøtt etter å ha kost med en nærgående tarp i hele natt, så det kan være jeg har misforstått 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
43 minutter siden, tubbs skrev:

Festeanordningen på Hilleberg sine footprint er geniale.
Kansje ta en kikk på de?
Bare sy fast en plastring med strikk i hvert hjørne av teltet og tre igjennom "toggles" som sitter i hjørnene på footprinten?

foot.jpg

Jeg skal på tur i neste uke, men jeg mener det er samme system på fjellreven. Så om det er ringer på de rette plassene kan jeg bruke den anordningen. Kan se litt nærmere på det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Humbug skrev:

Dette er en knakende god ide! Har noen av dere sjekket om det har blitt gjort før?

Litt kraftig nylon med PU-belegg burde være godt egnet som materiale. Er det festeanordninger for footprint på teltet?

Når det gjelder utførelse så er det jo strengt tatt bare et stykke tilskåret tøy med en fald og noen strikker eller andre, egnede, fester, så selve syingen burde være en ganske smal sak å få til. Luka du nevner løses nok enklest med noen enkle klips eller lignende, så man kan brette stoffet unna som det passer.

Jeg er trøtt etter å ha kost med en nærgående tarp i hele natt, så det kan være jeg har misforstått 1f604.png 

Så bra at du liker idèen :)

Jeg ser de selger silnylon på ebay, 250kr kommer det på med frakt. Men den er vel kanskje i overkant glatt.

Ser for meg en slags nylon/polyester med behandlet underside. Ett materiale som tørkee lett, og ikke blir skøytebane når det er vått. Svart, slik at den tørker fortest mulig i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspill til stoffvalg fra meg, et slags ytterpunkt-valg dersom vekt teller mye men prisen likevel holdes nede (null Cuben, altså) :)

Min Borah Snowyside eVent Bivy har bunnduk laget av MEMBRANE silpoly, det veier ca 32 g/m² og har vannsøyle bedre enn 1500 mm. Det består av 15D polyester belagt med en ganske nyutviklet miks av silikon og polyuretan (PU) på begge sider. Silikon gir styrke (men ikke veldig god vanntetthet), PU gir vanntetthet (men ikke veldig god styrke), så kombinasjonen er jo veldig interessant.

  • Det er sterkt ift vekt, men ikke sterkt ift bunnduker i telt som skal tåle hard bruk i årevis - dette stoffet må man regne med å reparere rifter i, skifte ut eller muligens "laminere" et nytt lag på etterhvert. Må bruke silikonbasert "lim" (SilNet).
  • Det er latterlig lett.
  • Det er mykt og ganske stille.
  • Det er ganske glatt, dessverre, man må legge silikonstriper der man mener det er nødvendig med mer friksjon.
  • Det har "a ridiculously high hydrostatic head for it's weight, meaning you can have a fully waterproof woven fabric at this weight", som John West, eieren av Borah Gear skrev i en epost ifm en dialog vi hadde.
  • Har skjønt at det er nok ikke det aller enkleste stoffet å sy (glatt og tynt og av til bruk av SilNet-liming for forsterkninger), men er det morsomt å sy enkelt, da?

Ellers er det et annet stoff som ved første øyekast kan se bedre ut, MEMBRANE silpoly PU4000. Det ble ikke anbefalt i dialogen jeg nevnte ovenfor - "It is exactly what we want, sil on one side and PU coated on the other, but in testing it myself and others online have noticed the tear strength on it is abysmal, it tears with even the slightest stress. I suppose that is why it is on sale right now."

Som sagt, MEMBRANE silpoly er et ytterpunkt-forslag, der vekt teller mye :) 

 

Etterskrift: Ser at Borah har oppdatert produktsiden og nå bruker standard 30d silnylon i stedet for MEMBRANE silpoly, det kan være et tegn på at styrken ikke sto til forventningene for en bivy?

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@a_aa godt forslag til materiale. Som bunnduk i forteltet betyr noen småhull ingenting.

Jeg har ikke symaskin, men min mor har en maskin. Den kan både kutte og sy samtidig, som visstnok var greit å ha når hun sydde pakkposer til meg. Ikke så viktig om resultatet blir perfekt, det må bare bli helt ok så lenge det funker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mareng skrev:

Jeg ønsker å lage ett footprint til forteltet til mitt abisko shape 3.

Grunnen er at jeg vil ha muligheten til å ha ett tørt gulv i forteltet når marken er våt, og for å redusere kondensering fra våt mark. Svært mye av kondensen i slike tunelltelt med stort fortelt kommer fra marken i forteltet. Footprint til hele teltet er unødvendig slik jeg ser det.

Planen er å lage det slik at det dekker forteltet. Det må kunne festes enkelt (med strikk og plastkrok?) til stengene og endefestene, eller noe i den retningen. Poenget er at det må ligge fint, og være lett å løsne slik at man kan brette det vekk ved inngangen når man tar av/på våte klær eller ønsker god plass til matlaging.

Det må være en luke midt i gulvet, foran inngangen til innerteltet, som er stor nok til primusen og å sette en varm kjele ved siden av ved matlaging.

Materialet må være lett og sterkt nok. Jeg har presenning liggende, men det veier kanskje litt i meste laget. Jeg har også vindusfolie liggende, den veier 40 gram for 1,5x2 meter og er trolig sterkt nok til å vare en stund, men det er ikke like enkelt å feste ting til det og lage luke uten at man svekker plasten mye. Det er også glatt. Jeg vet at noen har laget tarp av dette, men jeg aner ikke hvordan man får på sterke nok fester til dette. http://m.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/34-3040

1. Noen som har tips til hvordan dette best lar seg gjøre?

2. Hvordan bør festene lages? (Jeg har aldri sett en footprint før, det er sikkert noen gode løsninger på dw ferdigkjøpte som dekker hele teltbunnen).

3. Noen gode materialer jeg kan bruke? Det ideelle er noe som er lett, mykt, stille og ikke så glatt.

 

Kult prosjekt!

Jeg tenker at kondens også kommer fra glipen mellom inner- og yttertelt. En tradisjonell bunnduk beskytter også bunnen mot slitasje og ev skarpe gjenstander. Hvor stor er egentlig forskjellen i vekt på å dekke hele bunnen kontra fortelt?

Når det gjelder stoff, så ville jeg heller gått for noe litt kraftigere enn silnylon med 2000mm vannsøyle. I stedet for å bestille på nett kan du også ta turen innom f.eks. stoff og stil ute i Åsane. Kanskje de har noe stoff eller restestoff som kan være aktuelt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
47 minutter siden, Prebb skrev:

Kult prosjekt!

Jeg tenker at kondens også kommer fra glipen mellom inner- og yttertelt. En tradisjonell bunnduk beskytter også bunnen mot slitasje og ev skarpe gjenstander. Hvor stor er egentlig forskjellen i vekt på å dekke hele bunnen kontra fortelt?

Når det gjelder stoff, så ville jeg heller gått for noe litt kraftigere enn silnylon med 2000mm vannsøyle. I stedet for å bestille på nett kan du også ta turen innom f.eks. stoff og stil ute i Åsane. Kanskje de har noe stoff eller restestoff som kan være aktuelt?

Thermofolien fra clas ohlson er stor nok til forteltet og veier 40g. Tilsvarende presenning ca 300g. Thermofolien er overraskende sterk, men også glatt. Ett footprint veier 590g og tar større plass.

Ett ferdig footprint går vel normalt ikke helt ut til kanten på ytterteltet, da kan regnvannet renne ned og "oversvømme" footprinten. Så jeg tror ikke det reduserer kondens fra bakken mellom yttertelt og innertelt betydelig, hvis jeg har rett ang. størrelse.

Stoff og stil kan jeg alltids gå innom. Jeg vet ikke hvordan utvalget i slike stoffer er der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, a_aa skrev:

Silikon gir styrke (men ikke veldig god vanntetthet), PU gir vanntetthet (men ikke veldig god styrke), så kombinasjonen er jo veldig interessant.

Ser at ripstopbytheroll kan være i ferd med å fase ut ren silnylon til fordel for silikon/PU-mix, deres 1.1 oz Silnylon kommer nå i realiteten i to varianter avhengig av fargevalg. De fargene som representerer silikon/PU-mix har høyere vannsøyle. De skriver videre (under Details/Specs) at "Higher HH rollout to other colors will continue through Q2-Q4 2017".

Ellers har jeg tenkt litt. Jeg tror at det er bedre med nylonbaserte stoffer i bunnduken, nylon er generelt sterkere pr vektenhet enn polyester. En ulempe med nylon er at den utvider seg når den trekker vann, noe polyester gjør i mye mindre grad. En sånn vannforlengelse spiller etter mitt syn ingen rolle for en bunnduk, og jeg trekker mitt tidligere forslag om en polyesterbasert bunnduk og tror at nylon vinner på ren styrke - og med en silikon/PU-mix bør vanntettheten bli høyst akseptabel. Derimot vil en ytterduk som skal holdes fin og stram også etter at det har begynt å regne på den, nyte godt av den rivende utviklingen på polyesterfronten - nylon får nok hard konkurranse der etterhvert :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellforum.

Noen her inne som har erfaring med bruk av Biltemas 180 g/m2 sinn presenning http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Presenning-180-gm-2000034088/ til formålet med å lage footprint? denne virker solid nok til å tåle litt juling. lett å fikse med litt teip om enn skulle være uheldig å lage et hull eller rift i den. 

Holder på med et prøveprosjekt med akkurat denne presenningen, lager et footprint for Helsport sitt Reinsfjell 2 SL, tenker da bare å lage til sånn at presenningen kun kommer under innerteltet, da jeg personlig er skeptisk til styrken i bunn av innerteltet. vekten ender ca på 600g med presenning og maljer. med dobbel kant for å forsterke punktet for hvor maljene skal stå. Pris for hele sulamitten endte for meg på rundt 200 kr, å da har jeg ennå nokk presenning igjen til å lage enda en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 10.12, Brynjar skrev:

[...] prøveprosjekt [...] footprint for Helsport sitt Reinsfjell 2 SL, [...] vekten ender ca på 600g med presenning og maljer.

Som et prøveprosjekt er det glimrende, du får testet ut løsninger :thumbsup: Men personlig ville jeg synes det var litt rart om du gikk for det materialet som en fast løsning? Du har jo investert i et SuperLight-telt, jo! Blir det ikke da litt feil å velge et materiale som er verken er lett+billig+skjørt eller lett+ganske dyrt+sterkt, men i stedet tungt+billig+ganske sterkt? :huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 20.33, a_aa skrev:

Som et prøveprosjekt er det glimrende, du får testet ut løsninger :thumbsup: Men personlig ville jeg synes det var litt rart om du gikk for det materialet som en fast løsning? Du har jo investert i et SuperLight-telt, jo! Blir det ikke da litt feil å velge et materiale som er verken er lett+billig+skjørt eller lett+ganske dyrt+sterkt, men i stedet tungt+billig+ganske sterkt? :huh: 

hehe joda, ironien har ikke gått forbi meg ;) men planen var å bruke det i 10 dager på fjellet, for å ikke skade teltet (steiner osv.) er mitt første SL telt så var usikker på hvor mye juling det kom til å tåle.  Men etter noen dagers bruk ser jeg at det ikke er behov for noe så brutalt som den presenningen, blir noe annet stoff på neste runde i hvert fall 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.