Gå til innhold
  • Bli medlem

Videodiskusjon : Drone med på tur?


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

Navn: Drone med på tur?
Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
Dato lagt til: 2017-07-16
Innsendt av: Isak Knutsen

Jeg har nettopp kjøpt meg en drone som blir med meg på turene mine fremover. Nå har teknologien kommet så langt at det er mulig å ha med seg en drone på tur uten at det blir for mye styr. Den er veldig liten, men samtidig filmer og tar bilder i superhøy kvalitet. Etter mye om og men endte jeg ut med å kjøpe DJI Mavic Pro.

I videoen under pakker jeg den opp, viser den frem og forteller kort om den:

 

 



Drone med på tur?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Isak! Jeg har samme modell og har hatt den med på klatretur til Agdenes og tur til Irland. Etter det begynte den å fuske så har ikke fått brukt den i hele sommer dessverre. Men når den kommer tilbake fra service så skal den definitivt bli med på tur igjen! Eneste negative siden med å ha med seg drone på tur er at man får lyst å fly hele tiden og glemmer litt å være til stede. Sitter bare og ser ned på skjermen og blir fascinert av hvor vakkert alt er der oppe :) Klart, det koster litt, men det er verdt det når en ser resultatet hjemme! Har og litt mer sansen for å lage reisevideoer på et par minutter fra en tur enn å ha 1000 bilder liggende på en mappe et sted på pcen. Har du lagd noen filmer du vil vise fram?
 



Ivar

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droner gir fine bilder, men husk at det ikke er tillatt å fly drone hvor som helst. Maksimal høyde er 120m fra bakken, og dersom man står på en fjelltopp og flyr utenfor kanten kan man plutselig bryte loven.

Så lenge dronen ikke brukes i en virksomhet, men kun til rekreasjonsflygning regnes den som et modellfly. Regler for dette er beskrevet her: http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Droner/dronelek/ http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Bruk_av_modellfly

I nasjonalparker er det ikke tillatt med motorisert ferdsel i luften under 300m, og det omfatter også motoriserte droner (som ikke har lov å fly høyere enn 120m): https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2003-08-29-1101/§3#§3

Lykke til og håper vi får se noen flotte (lovlige) videoer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, Prebb skrev:


I nasjonalparker er det ikke tillatt med motorisert ferdsel i luften under 300m, og det omfatter også motoriserte droner (som ikke har lov å fly høyere enn 120m): https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2003-08-29-1101/§3#§3

 

Erna vil vel få slutt på dette også, men enn så lenge får man fred i nasjonalparkene 😃👍

Jeg har personlig redusert bildetaking dramatisk, jeg mister følelsen av å være tilstede om alt skal dokumenteres hele tiden. Jeg tar helst planlagte bilder, når jeg er ferdig med "aktiviteten", slik at ikke opplevelsen blir avbutt for ofte.

Jeg synes også det blir litt mye etterhvert. Snart er jeg den eneste jeg treffer på tur uten kamera i hånden, ett på hodet/hjelmen, og en summende drone som forfølger meg eller andre dipedutter. Jeg regner med at de fleste ikke har samme synspunk som meg på dette området.

Håper dronen gir trådstarter mye glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar_p skrev:

Hei Isak! Jeg har samme modell og har hatt den med på klatretur til Agdenes og tur til Irland. Etter det begynte den å fuske så har ikke fått brukt den i hele sommer dessverre. Men når den kommer tilbake fra service så skal den definitivt bli med på tur igjen! Eneste negative siden med å ha med seg drone på tur er at man får lyst å fly hele tiden og glemmer litt å være til stede. Sitter bare og ser ned på skjermen og blir fascinert av hvor vakkert alt er der oppe :) Klart, det koster litt, men det er verdt det når en ser resultatet hjemme! Har og litt mer sansen for å lage reisevideoer på et par minutter fra en tur enn å ha 1000 bilder liggende på en mappe et sted på pcen. Har du lagd noen filmer du vil vise fram?
 



Ivar

Hei Ivar!

Kul film du har laget! Det ser skikkelig gøy ut å klatre slik som det! Tenk hvor mye dårligere videoen din hadde blitt uten drone, man får virkelig filmet fra en annen vinkel noe som hever kvaliteten på videoen betraktelig! Når jeg ser slike dronevideoer blir jeg bare enda mer giret på å gå ut å filme.

Jeg har akkurat åpnet pakken med dronen i, så jeg har ikke fått laget noen dronevideoer enda, men jeg har Youtube-kanal med videoer fra mange turer, du finner den her! Håper noen av videoene faller i smak:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Prebb skrev:

Droner gir fine bilder, men husk at det ikke er tillatt å fly drone hvor som helst. Maksimal høyde er 120m fra bakken, og dersom man står på en fjelltopp og flyr utenfor kanten kan man plutselig bryte loven.

Så lenge dronen ikke brukes i en virksomhet, men kun til rekreasjonsflygning regnes den som et modellfly. Regler for dette er beskrevet her: http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Droner/dronelek/ http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Bruk_av_modellfly

I nasjonalparker er det ikke tillatt med motorisert ferdsel i luften under 300m, og det omfatter også motoriserte droner (som ikke har lov å fly høyere enn 120m): https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2003-08-29-1101/§3#§3

Lykke til og håper vi får se noen flotte (lovlige) videoer!

Ja, det er viktig å bruke dronen lovlig! Før jeg skal ut å fly må jeg sette meg ned å lese gjennom reglene. Takk for linkene, de var nyttige:)

Etter en god stund med øvelses flyging skal jeg legge ut noen dronevideoer, som er lovlige:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

 

Erna vil vel få slutt på dette også, men enn så lenge får man fred i nasjonalparkene 1f603.png1f44d.png

Jeg har personlig redusert bildetaking dramatisk, jeg mister følelsen av å være tilstede om alt skal dokumenteres hele tiden. Jeg tar helst planlagte bilder, når jeg er ferdig med "aktiviteten", slik at ikke opplevelsen blir avbutt for ofte.

Jeg synes også det blir litt mye etterhvert. Snart er jeg den eneste jeg treffer på tur uten kamera i hånden, ett på hodet/hjelmen, og en summende drone som forfølger meg eller andre dipedutter. Jeg regner med at de fleste ikke har samme synspunk som meg på dette området.

Håper dronen gir trådstarter mye glede :)

Ja, det er veldig viktig å huske på å nyte opplevelsen og ikke bare fokusere på å dokumentere, for da kan man miste mye av opplevelsen. Men samtidig er det jo forskjellig hvor interessert folk er i å ta bilder og filme. Jeg personlig syntes det er med på å gjøre opplevelsen enda gøyere, men man er jo forskjellige. Men det er ikke alltid jeg tar med kamera på tur heller, jeg gjør det når jeg har lyst og føler for det.

Jeg ser frem til å prøve ut dronen på tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Isak Knutsen said:

Jeg personlig syntes det er med på å gjøre opplevelsen enda gøyere, men man er jo forskjellige.

Ja, du du bør tenke mer på om andre som er på tur synes opplevelsen blir gøyere av at droner surrer omkring hodene på dem. Jeg synes ikke det - selv om jeg har en Phantom selv (påmontert et Sony RX100 kamera). Men jeg er nøye med hvor jeg sender den opp. En ting er hva som er lov, men enda viktigere er det å ta hensyn til andre. Mange som er på tur vil oppleve stillhet, ro, fugle- og dyreliv, naturens lyder. Ikke stressende illsint motorlyd. Det er mye moro med drone, men tenk først og fremst på andre som kan være i nærheten. Hadde jeg vært på fjelltur (eller skogstur) langt fra folk og møtt en person med drone, ville jeg antagelig bedt vedkommende vennligst lande og slå den av. Litt avhengig av situasjonen og omstendighetene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Bjørn J skrev:

Ja, du du bør tenke mer på om andre som er på tur synes opplevelsen blir gøyere av at droner surrer omkring hodene på dem. Jeg synes ikke det - selv om jeg har en Phantom selv (påmontert et Sony RX100 kamera). Men jeg er nøye med hvor jeg sender den opp. En ting er hva som er lov, men enda viktigere er det å ta hensyn til andre. Mange som er på tur vil oppleve stillhet, ro, fugle- og dyreliv, naturens lyder. Ikke stressende illsint motorlyd. Det er mye moro med drone, men tenk først og fremst på andre som kan være i nærheten. Hadde jeg vært på fjelltur (eller skogstur) langt fra folk og møtt en person med drone, ville jeg antagelig bedt vedkommende vennligst lande og slå den av. Litt avhengig av situasjonen og omstend

Helt enig! Man må absolutt ta hensyn til andre, det er superviktig! Når jeg får satt dronen min opp slik at den er klar til å fly skal jeg være veldig nøye med å ta hensyn til omstendighetene. Men det går nok greit å fly drona opp en sjelden gang innimellom. 

6 timer siden, Isak Knutsen skrev:

Ja, det er veldig viktig å huske på å nyte opplevelsen og ikke bare fokusere på å dokumentere, for da kan man miste mye av opplevelsen. Men samtidig er det jo forskjellig hvor interessert folk er i å ta bilder og filme. Jeg personlig syntes det er med på å gjøre opplevelsen enda gøyere, men man er jo forskjellige.

Når jeg skrev dette, tenkte jeg på slik jeg har dokumentert turene mine på til nå, før jeg fikk drone. Jeg syntes man legger merke til mer i naturen når man går rundt å ser etter motiver å ta bilder av, det syntes jeg gjør turopplevelsen gøyere iblandt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Drone og verneområder:

Miljøverndirektoratet definerer droner som "Modellfly og lignende" jf forskriftsteksten og det er følgelig forbudt der forskriften inneholder denne passusen. Dvs. de aller fleste nasjonalparker (ikke Hardangervidda), og noen landskapsvernområder. 
I nyere forskrifter f.eks. Dovrefjell-Sunndalsfjella (ny forskrift 2018) er droner nevnt spesielt (og forbudt...). Formuleringen i de eldre forskriftene skyldes (selvsagt) at de ble vedtatt før droner eksisterte.

Slik prøver vi å orientere om dette hos oss: http://nasjonalparkstyre.no/Dovrefjell/Soknader/Kan-eg-fly-drone-i-Dovrefjell/ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har Mavic Pro drona og den dårlige bildekvaliteten gjør meg alltid deppa når jeg kommer hjem og ser opptakene... 

Fin størrelse på den. Har den ofte med. Men den blir som regel ikke brukt da jeg vet at kvaliteten er dårlig og støyende i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2017 den 16.43, Bjørn J skrev:

Ja, du du bør tenke mer på om andre som er på tur synes opplevelsen blir gøyere av at droner surrer omkring hodene på dem. Jeg synes ikke det - selv om jeg har en Phantom selv (påmontert et Sony RX100 kamera). Men jeg er nøye med hvor jeg sender den opp. En ting er hva som er lov, men enda viktigere er det å ta hensyn til andre. Mange som er på tur vil oppleve stillhet, ro, fugle- og dyreliv, naturens lyder. Ikke stressende illsint motorlyd. Det er mye moro med drone, men tenk først og fremst på andre som kan være i nærheten. Hadde jeg vært på fjelltur (eller skogstur) langt fra folk og møtt en person med drone, ville jeg antagelig bedt vedkommende vennligst lande og slå den av. Litt avhengig av situasjonen og omstendighetene.

Du må besøke Lofoten 😂

Nå er det hele busslaster med kinesere bevæpnet med nyeste droner fra Dji. Det var 10 droner i lufta og kinesere over alt midt i Reine sist jeg var der. De gir blanke i lovverket og den ene drona sneiet hodet mitt med lufttrykket!

Disse turistene er på vei i full fart inn i våre nasjonalparker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.