Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiske.. hva trenger man av utstyr?


Loken89

Anbefalte innlegg

Hei..  Da var tiden inne for å lære seg fluefiske, så må jeg til skittfiske sin butikk i morgen for å bytte en vadebukse som ble litt for liten.. Så lurer på hva du mener er greit å ha av utstyr?                                                                                                            Det jeg har til nå er stang, vadebekledning ,diverse fortom, fluebokser, tang, seneklipper og tolmodighet, men tar gjerne i mot tips om noen har innspill til hva man burde ha til å starte med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du nevnte at du har tålmodighet, for det er det absolutt viktigste!
Bortsett fra selve fisket og spenningen ved det, er den største gleden med fluefiske å binde sine egne fluer. Det er en herlig aktivitet i mørke vinterkvelder, og det å få fisk på selvlagede fluer er en fantastisk opplevelse. Den aller første laksen jeg tok var på en egenkomponert flue, med bl.a. lyseblå og røde isbjørnhår og jungelhanefjær :)
Hvis du ikke har kastet med flue før har du en periode med bannskap og irritasjon foran deg, men det tar ikke lang tid før du har teken på det. Det er en stor fordel å lære teknikken av noen som har erfaring. Øv deg med fluer der du har klippet av kroken og mothaken, og bruk solbriller for å beskytte øynene. Og gjerne et hodeplagg som bekytter nakken - jeg snakker av erfaring. En av de første fluene jeg kastet med satt godt fast i tinningen min etter en ikke helt vellykket baksleng!
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnelle glemte du og nevne sammen med et ok snøre med en ikke så altfor lang klomp. Greit å øve litt før du kommer til vannet ja slik at ikke alt bare blir tull når du skal få flua ut til der fisken står. Impregneringsmiddel til tørrfluer er veldig greit og ha. Ellers vil jeg si at det er greit å ha en liten håv tilgjengelig når en kaster med flue da krokene og spissen kan være litt skjøre pga liten krok eller veldig tynn spiss. 

Enig med @Bjørn J at solbriller er veldig greit å bruke, ikke kult å gå kroken i øyet.

Ellers vil jeg bare si at etter du har fått fisk på flue blir ikke slukfiske det samme igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har komplett til stanga.. kjøpte meg ett sett vision atom 9' #5.. Briller har jeg tenkt å få kjøpt meg. Merket i går da jeg sto på en plen at det til tider virket som om flua kom veldig mot meg.. hehe.. hadde treninga med en som har holdt på med dette i mange år.. veldig gøy bare å trene på kast, Så tror jeg kan bli hekta :) neste helg går turen til Høkensås, så da blir det vel en uke med banning, men forhåpentligvis mye glede også:)

Takk for tipsene :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Loken89 said:

Har komplett til stanga.. kjøpte meg ett sett vision atom 9' #5.. Briller har jeg tenkt å få kjøpt meg. Merket i går da jeg sto på en plen at det til tider virket som om flua kom veldig mot meg.. hehe.. hadde treninga med en som har holdt på med dette i mange år.. veldig gøy bare å trene på kast, Så tror jeg kan bli hekta :) neste helg går turen til Høkensås, så da blir det vel en uke med banning, men forhåpentligvis mye glede også:)

Takk for tipsene :)

En vanlig begynnerfeil er å holde stanga for mye på skrå ut fra kroppen av redsel for å få flua i øyet. Og mange gjør den feilen at de beveger hele armen for å spenne opp stanga og frigjøre energien under kastet, i stedet for å aktivt bruke håndleddet.

Det fine med fluefiske er at selv om man ikke får napp eller fisk, er det morsomt å stå ved vannet og drive kastetrening, og er man heldig får man kanskje en fisk etter hvert. Jeg vet om folk som har vært laksefiskere i 4 år uten å hatt et eneste napp :)
Men fluefiske etter laks med digre tohåndstenger og store fluer er noe ganske annet enn tørrfluefiske i små vann med lett utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidvis er selve kastinga så morsom at det nesten glemmes at man fisker... Jakten på det perfekte kastet, perfekt fortomsstrekk, lengde osv. Var selv tungt inne i fluefiske for snart 20 år siden. Deltok på VM-uttak og greier. Kom meg heldigvis ut av det i -99 og skal ikke utpå det kjøret der igjen. :-) Nå er det fiske med unga som gjelder og da med haspelutstyr, gjerne med mark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.