Gå til innhold
olejohnw

Varangerhalvøya fra Sør til Nord

Anbefalte innlegg

30. juli reiser jeg fra Værnes til Kirkenes for å vandre over Varangerhalvøya. Siste provianteringen gjøres i Kirkenes før jeg busser mot Vestre Jakobselv og starter turen nordover med Berlevåg som mål. Planen er å bruke mellom 8-10 dager. Fiskestanga er naturligvis med. I den forbindelse ønsker jeg gjerne noen tips på kurante fiskevann samt hva andre har erfart er lurt å ha i enden av snøret. Hvor brutal er myggen på denne tiden av sesongen? Og vet noen av en eller annen severdighet som jeg burde få med meg i området må dere si ifra. 

Hilsen Ole-Johnny

Endret av olejohnw

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med ski... neida det burde vell bli farbart til da, men har vært utrolig mye snø i vinter og veldig sein vår, Ble fisket isen 1 Juni på Båtsfjord fjellet..var masse snø igjen da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av UTE avdelingen
      Tove får et par døgn ute i telt. Isfiske, leirbål og dagstur der Huskiene farer over isen. Balsam for sjelen.... helt til....
    • Av Bendikb
      Jeg hadde 2 dager fri nå mandag og tirsdag og hadde bestemt meg for å komme meg ut en natt i køya. 
      Inspirert av @a_aa sin tråd: 2018 - Minst en uteovernatting hver måned, så ble dette en god start på en overnatting ute minst en gang hver måned i 2019 
      Jeg har også bestemt meg å utfordre meg selv litt på disse turene, blant annet ved å tenke lettvekt og andre løsninger jeg kanskje ikke er så godt kjent med. 
      Allerede etter første tur la jeg merke til det var flere ting jeg kan forbedre eller finne andre løsninger på 

Årets første tur gikk derfor til et område jeg er godt kjent med, Stordammen i Fredrikstad. 

Det var endel frost og is på bakken, så broddene kom godt med! 

Siden det blir fort mørkt om dagen så var første prioritet å slå opp campen, dette gikk ganske fort og greit. Fant en fin liten plass med utsikt over dammen og ikke så langt å gå for å hente vann. Kunne nok ha en litt lenger avstand mellom trærne, men det var ikke noe problem. 

Etter køya var slått opp var det på tide å få seg litt mat før ruskeværet kom. Det var meldt sludd, regn og vind fra sørøst både kveld og natt, med enda mer snø og vind dagen etter. 
      Dette var forsåvidt helt greit, da jeg endelig fikk testet oppsettet i dårlig vær. Om det skulle bli for ille var det ikke lang vei til bilen og hjem heller 

Litt bakt leverpostei i Eaglekjelen på dansk rugbrød var helt innafor!  Videre la turen ned på vannet (isen) for å hente vann. 
      Det var overraskende tykk is, rundt 20-30 cm noen meter fra land. Var likevel ganske forsiktig når jeg gikk ut, da det slo meg når jeg stod der ute at nå var jeg helt alene. Ting ble plutselig litt mer alvorlig en hva det ellers pleier å være. 

Etter å ha hentet vann, strammet opp tarp og justert underquilten. Var det ikke annet å gjøre en å legge seg i køya. Det begynte å blåse på, og jeg angret på jeg ikke tok med en bok.. 

Etter ca 2-3 timer hadde det verste været gitt seg,  da var det bare å ta frem alkoholbrenneren og koke vann til potetmos og steke noen ostegrill. 
      To ting jeg fant ut her, alkoholbrenneren slukker når man setter noe rett oppå.. Må få lagd et lite stativ som går inn i kittet, og jeg fant ut hvor mange sprut med rødsprit jeg trengte. (Hadde fylt opp en liten pyrisept flaske og et sprut tilsvarte ca 10 ml veske.) Brukte også risten fra kvistbrenneren, noe ustabilt men det fungerte. 

Etter middag så sovnet jeg ganske fort og jeg våknet ikke før klokken 10 dagen etter, så fikk mange timers god søvn 

Jeg hadde egentlig med meg litt havregryn som jeg tenkte å koke til frokost, men siden det begynte å blåse kraftig fra nord så spiste jeg heller restene av sjokoladen og tørka bananchips i køya før jeg pakket sammen. Jeg ble også overasket over hvor varm den nye dunposen min var, viking warmpeace 600, og imponert over hvor godt den holdt seg i fukt. 
      Alt i alt var det en lærerik og vellykket tur!  
    • Av elisati
      Jeg er på jakt etter en god allround fjell og markaski uten stålkant.  Har noen erfaring med en eller begge disse modellene fra Åsnes?  Jeg har  vanlige langrennski i tilegg, så det er ikke viktig at skien skal fungere bra i løype. Jeg er ca 168 høy med en vekt på rundt 60kg. Jeg kommer nok enkelte ganger til å gå med litt  tyngde på sekken, men ikke pulk.
    • Av Snytitingen
      Hei!
      Som tittelen sier, jeg skal ha nytt vintertelt, og ut ifra mitt behov har jeg landet på enten Nammatj 3 GT eller Fjellheimen X-trem Camp 3 (ny utgave 2018). Eneste bekymringen jeg har er den skrå bakveggen... Noen som har sammenlignet disse teltene  oppslått og har noen innspill å komme med vedrørende min bekymring? Tenker da i forhold til om ytter- og innerduk ligger så nær hverandre at det lett oppstår kontakt ved snøfall eller vind, og med påfølgende problemer med våt sovepose i fotenden. Vi er to personer på henholdsvis 170 cm og 185 cm som skal bruke teltet.
      Evt. andre teltmodeller å anbefale med tilsvarende egenskaper som disse? Har også Keron 3 GT inne som en kandidat. 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.