Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye vind synes du det er forsvarlig å legge ut på tur i?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Tunneltelt tåler mye vind fra enden, men verre hvis vinden snur, slik at langsiden får den. Her er vindtester utført av Outdoor Magazin mangelfulle da de tester fra enden.

Jeg har ingen betenkeligheter med å velge tunneltelt:) Fjellreven Keb Endurance tålte hele 195 km/til fra enden. Fra siden hadde det blitt en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, JanRH skrev:

Tunneltelt tåler mye vind fra enden, men verre hvis vinden snur, slik at langsiden får den. Her er vindtester utført av Outdoor Magazin mangelfulle da de tester fra enden.

Jeg har ingen betenkeligheter med å velge tunneltelt:) Fjellreven Keb Endurance tålte hele 195 km/til fra enden. Fra siden hadde det blitt en annen historie.

Vindtest burde egentlig vert fra verst tenkelige vinkel. Jeg vil heller bruke ett telt om tåler 35 ms mot kortenden og 30 ms mot langsiden enn ett telt som tåler 60 ms mot kortenden og 15 ms mot langsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
På 11.8.2017 den 16.01, Anders_G skrev:

Dersom teltet er satt opp korrekt vil jeg tro det skal veldig mye ruskevær til før det blir noe problem. Har selv brukt Nallo på vinteren med enkle stenger og det har gått fint, har dog bare hatt rundt 16-17 m/s men da fra siden (vinden snudde). Det var ikke så trivelig, så da var det ut å begynne å grave levegg. Fant i våres ett ubrukt Helsport Fjellheimen Xtrem telt til 4000,- på finn, derfor blir nok ikke nalloen med på fjelltur den kommende vinteren.

Jeg synes Nallo klarte seg bra i den vinden. Tviler på at Fjellheimen Xtrem er noe særlig bedre da de begge er tunneltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg synes Nallo klarte seg bra i denn vinden. Tviler på at Fjellheimen Xtrem er noe særlig bedre da de begge er tunneltelt.

Det klarte seg fint, ingen skader eller problemer med stengene. Fjellheimen Xtrem har barduner som spenner ut sideveggen i tillegg til bedre luftemuligheter. Jeg ser for meg at dette kan ha en del å si dersom vinden skulle snu. Det blir uansett spennende å teste ett nytt telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anders_G skrev:

Det klarte seg fint, ingen skader eller problemer med stengene. Fjellheimen Xtrem har barduner som spenner ut sideveggen i tillegg til bedre luftemuligheter. Jeg ser for meg at dette kan ha en del å si dersom vinden skulle snu. Det blir uansett spennende å teste ett nytt telt :)

Jeg hadde Fjellheimen Xtrem og disse bardunene som spenne ut sideveggen likte jeg egentlig ikke. Når jeg stramte til disse bardunene presset de telttaket ned også, noe som gjorde at jeg opplevde at det ble veldig lite avstand mellom inner- og yttertelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Jeg synes Nallo klarte seg bra i den vinden. Tviler på at Fjellheimen Xtrem er noe særlig bedre da de begge er tunneltelt.

Fjellheimen Extrem ble brukt av Aleksander Gamme på hans tur retur sydpolen og tåler nok en støyt mer enn Nallo hvis du ser på spesifikasjonene til de to teltene. Duken på Nallo er såvidt sterkere enn superlightserien til Helsport. 

I det klippet så er teltet fornuftig nok plassert lavt i terrenget bak levegg og med vinden hovedsakelig blåsende over. Med teltet eksponert på flat mark så ville det nok sett annerledes ut. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helsport Svea 4, som er et tunnelltelt. 

Vi teltet med dette 5 februar i år, og jeg tenkte ikke så mye på evt vindproblemer når vi satte opp. Det blåse 13,9 m/s på det meste på flyplassen den natta, og vinden kom etter hvert inn i fra siden. Vi hadde stilt bilen slik at den skapte le, og teltet var godt bardunert. 2 av stengene i teltet ble bøyd, og vel.. Jeg må si jeg ble noe skuffet!

Vi må ha med doble stenger neste gang, men det øker da også vekta på teltet betydelig.

Jeg er vant med amerikansk design, og hadde 70 netter i North Face ve-25, og vind var egentlig aldri noe problem (annet enn fokksnøproblemet som disse teltene jo har). I fjellet kan jo vinden snu fort, så å tro at man kan sette teltet slik at det blåser på langs av teltet er bare teori. I hvertfall om man telter i nærheten av fjell der fallvinder ofte oppstår..

 

bilde.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎07‎.‎2017 den 23.18, Mareng skrev:

 

Jeg trodde at der vanligvis ville være mer arbeid å grave seg ned enn å sette opp ett korekt nedpakket og klart tunelltelt. Men en snøhule kan ikke blåse ned ;)

Å ha prøvd seg på å grave hule eller grop er sikkert ikke dumt. Kjipt å gjøre det for første gangen under en storm. Jeg får likl klaus av å tenke på at jeg kan snø inne om jeg sovner, og ikke klare å grave meg ut 😱 Men jeg vet ikke om det er en reèll fare?

Er vinden hard nok, så får man ikke teltet opp.. Særlig ikke om man er alene.

Jeg har alltid med sag på vinterturer, i tillegg til spaden. Å kutte ei kantgrop går veldig fort med saga, og kan lages skikkelig komfortabelt. Når vinden uler og pisker, så ligger jeg mye heller i snøen enn i et telt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Kjellis skrev:

Jeg hadde Fjellheimen Xtrem og disse bardunene som spenne ut sideveggen likte jeg egentlig ikke. Når jeg stramte til disse bardunene presset de telttaket ned også, noe som gjorde at jeg opplevde at det ble veldig lite avstand mellom inner- og yttertelt. 

Helsport er vel den eneste produsenten som har barduneringsflak, noe jeg også misliker. Jeg synes disse virker mot sin hensikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Svalbard (personlig erfaring) og Hilleberg Saitaris (ønsker meg) har jeg veldig sansen for. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke finnes flere slike modeller som kombinerer det beste fra både kuppel og tunnell. Mulig markedet er for smalt.. Tungt blir det selvfølgelig også, men det er ingen tvil om at det fungerer meget godt i sterk vind og mye mindre følsomt for endring i vindretning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Helsport er vel den eneste produsenten som har barduneringsflak, noe jeg også misliker. Jeg synes disse virker mot sin hensikt. 

Helt enig! Telttaket ble lavere bare en strammet bardunene, med vind i tillegg ble taket enda lavere. Derfor brukte jeg disse bardunene så å si aldri. Nå har jeg erstattet Fjellheimen med et Hilleberg Nammatj, sistnevnte har strammere duk når det er oppslått enn hva Fjellheimen hadde synes jeg. Spent på hvordan det kommer til å fungere i forhold til Fjellheimen, jeg kommer i alle fall ikke til å savne barduneringsflakene 😉 Mulig jeg blir å savne det store forteltet etter som jeg kjøpt et telt som ikke var GT, alt for å spare vekt🙈 

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjellis skrev:

Helt enig! Telttaket ble lavere bare en strammet bardunene, med vind i tillegg ble taket enda lavere. Derfor brukte jeg disse bardunene så å si aldri. Nå har jeg erstattet Fjellheimen med et Hilleberg Nammatj, sistnevnte har strammere duk når det er oppslått enn hva Fjellheimen hadde synes jeg. Spent på hvordan det kommer til å fungere i forhold til Fjellheimen, jeg kommer i alle fall ikke til å savne barduneringsflakene 😉 Mulig jeg blir å savne det store forteltet etter som jeg kjøpt et telt som ikke var GT, alt for å spare vekt🙈 

Jeg har doble stenger på fjellheimen teltet. Kan det være at disse hjelper på dette problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som stengene er der svake punktet i disse teltene.

Så da kommer spørsmålet av hva som holder best en vinterstorm:

- Red label (Nallo/katium) med doble stenger av den typen som følger med, eller:

- Black Label (Nammatj/keron) med enkle stenger av den typen som følger med.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

 

- Red label (Nallo/katium) med doble stenger av den typen som følger med, eller:

 

Evt. sjekke om Hilleberg har 10mm (Black label) stenger i samme lengde som følger med :)
Fler av Red og Black Label telta har samme stanglengde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mareng skrev:

Det virker som stengene er der svake punktet i disse teltene.

Så da kommer spørsmålet av hva som holder best en vinterstorm:

- Red label (Nallo/katium) med doble stenger av den typen som følger med, eller:

- Black Label (Nammatj/keron) med enkle stenger av den typen som følger med.

Hva tror dere?

Eller det tredje alternativet, Black Label med doble stenger 😉

Det må vel også tas i netraktning at Red Label har tynnere og lettere materialer enn Black Label også vil jeg tro 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mareng skrev:

Det virker som stengene er der svake punktet i disse teltene.

Så da kommer spørsmålet av hva som holder best en vinterstorm:

- Red label (Nallo/katium) med doble stenger av den typen som følger med, eller:

- Black Label (Nammatj/keron) med enkle stenger av den typen som følger med.

Hva tror dere?

Et 2 manns red label er antageligvis like sterkt/sterkere enn et 4 manns black label.

Et Nammatj 2 er antageligvis et av de sterkeste tunnelteltene du kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt er vel en ganske annen diskusjon enn vind og når det er vettugt å gå på tur.

Børge Ousland skriver at han legger seg værfast ved 14m/s vind. Det er omtrent det jeg oppfatter som fornuftig også. Da starter som regel sikten å bli ganske så dårlig også.

Det er som regel ikke vinden i seg selv som er problemet men mangelen på sikt som stopper fornuftig framdrift og sikker forflytning. Når en ikke ser nok til å se kanten på skavler eller navigere sikkert i skredfarlig terreng er det ikke vettugt å fortsette.

I forhold til vær og det å være på tur når det kommer er svaret så enkelt som at en må tåle ALT. Det blir før eller siden drittvær om en er på tur over lengre tid. Så får en vurdere fra gang til gang om en graver seg ned eller setter opp teltet.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kjellis skrev:

Eller det tredje alternativet, Black Label med doble stenger 😉

Det må vel også tas i netraktning at Red Label har tynnere og lettere materialer enn Black Label også vil jeg tro 😊

Det er mange som har ett helårstele ala Red Label serien, men som kjøper ett ekstra telt telt til bruk over tregrensen på vinteren ala Black Label.

Tanken er at om red label med doble stenger er like sterkt som black label med enkle stenger blir det en myyye billigere investering å heller kjøpe inn ett ekstra stangsett.

Jeg tar det som meget sannsynlig at doble red label stenger er sterkere enn enkle black label stenger. Og om reste av teltkonstruksjonen og duken ikke setter videre begrensinger, så burde det være en god løsning.

I disse testene jeg ser, og det jeg leser på forumet, så ha duken enda ikke sviktet i drittvær, det er stengene som svikter i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Det er mange som har ett helårstele ala Red Label serien, men som kjøper ett ekstra telt telt til bruk over tregrensen på vinteren ala Black Label.

Tanken er at om red label med doble stenger er like sterkt som black label med enkle stenger blir det en myyye billigere investering å heller kjøpe inn ett ekstra stangsett.

Jeg tar det som meget sannsynlig at doble red label stenger er sterkere enn enkle black label stenger. Og om reste av teltkonstruksjonen og duken ikke setter videre begrensinger, så burde det være en god løsning.

I disse testene jeg ser, og det jeg leser på forumet, så ha duken enda ikke sviktet i drittvær, det er stengene som svikter i så fall.

Det er jeg enig i 😊 Red Label med doble stenger hadde jeg ikke hatt betenkeligheter for å dra til fjells med vinterstid. Et obs kan da være at enkelte Red Label telt ikke har like god ventilasjon som et Black Label vinterstid, for eksempel Nallo vs Nammatj 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 13.51, Barskekarsten skrev:

Telt er vel en ganske annen diskusjon enn vind og når det er vettugt å gå på tur.

Børge Ousland skriver at han legger seg værfast ved 14m/s vind. Det er omtrent det jeg oppfatter som fornuftig også. Da starter som regel sikten å bli ganske så dårlig også.

Det er som regel ikke vinden i seg selv som er problemet men mangelen på sikt som stopper fornuftig framdrift og sikker forflytning. Når en ikke ser nok til å se kanten på skavler eller navigere sikkert i skredfarlig terreng er det ikke vettugt å fortsette.

I forhold til vær og det å være på tur når det kommer er svaret så enkelt som at en må tåle ALT. Det blir før eller siden drittvær om en er på tur over lengre tid. Så får en vurdere fra gang til gang om en graver seg ned eller setter opp teltet.

Dette avhenge jo litt som du også touchar innom, av terrenget...og dels føre/snøkvalitet, samt nedbør. Eg har traska nokre mil på ski i sterkare vind enn 14 m/s og funne det forsvarleg. I anna terreng har eg velt å ligge still i mindre vind....så kjem punktet med nedbør i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tessatroll skrev:

Dette avhenge jo litt som du også touchar innom, av terrenget...og dels føre/snøkvalitet, samt nedbør. Eg har traska nokre mil på ski i sterkare vind enn 14 m/s og funne det forsvarleg. I anna terreng har eg velt å ligge still i mindre vind....så kjem punktet med nedbør i tillegg. 

Vil vel si det også har noe å si om man skal gå med eller mot vinden.

Gikk/sto fra Krækkja til Tuva med stiv kuling i ryggen en påskedag for mange år siden. Det er vel den letteste hytte-til-hytte-turen jeg har gått noen gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 9.19, Kjellis skrev:

Jeg hadde Fjellheimen Xtrem og disse bardunene som spenne ut sideveggen likte jeg egentlig ikke. Når jeg stramte til disse bardunene presset de telttaket ned også, noe som gjorde at jeg opplevde at det ble veldig lite avstand mellom inner- og yttertelt. 

Hilleberg advarer mot å spenne barduner så mye at telttaket blir presset ned. De sier det svekker konstruksjonen. Bardunene skal bare støtte og ikke belaste konstruksjonen. Se 3:30 ut i filmen.

Om det er Hilleberg eller Helsport har vel ikke noe å si, konstruksjonsmessig blir det ganske likt. 

 

På 14.8.2017 den 12.29, Kjellis skrev:

Hjelper nok noe, men disse bardunerngsflakene gjorde taket mellom stangbuene lavere slik at teltet ble "salrygget" når en strammet disse. Personlig har jeg mye mer tro på doble stenger enn slike barduneringsflak 1f60a.png 

Har selv Patagonia og syns barduneringsflakene fungere veldig bra i vind, støtter en større flate. Men di passer nok best på extrem telt.  Det er veldig lett å stramme disse for mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, @Knappetelt. En skal ikke stramme bardunene slik at stangbuen mister fasongen, da svekkes konstruksjonen. Disse barduneringsflakene er mellom stangbuene og de skal ikke strammes mye før telttaket presses ned. Blåser det slik at bardunene i disse flakene strammes og får påstand, presses taket ned ytterligere og taket blir salrygget mellom stangbuene. 

Patagonia har ikke så lange flater mellom stangbuene virker det som, så da ser jeg ikke bort fra at det fungerer noe bedre.

Dog har ikke Hilleberg slike barduneringsflak på sine tunneltelt i Black Label og det er nok en grunn til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.