Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye vind synes du det er forsvarlig å legge ut på tur i?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Kjellis skrev:

Stemmer det, @Knappetelt. En skal ikke stramme bardunene slik at stangbuen mister fasongen, da svekkes konstruksjonen. Disse barduneringsflakene er mellom stangbuene og de skal ikke strammes mye før telttaket presses ned. Blåser det slik at bardunene i disse flakene strammes og får påstand, presses taket ned ytterligere og taket blir salrygget mellom stangbuene. 

Patagonia har ikke så lange flater mellom stangbuene virker det som, så da ser jeg ikke bort fra at det fungerer noe bedre.

Dog har ikke Hilleberg slike barduneringsflak på sine tunneltelt i Black Label og det er nok en grunn til det....

Helsport har disse flakene på alle sine X-Trem telt så de har helt sikkert funnet ut at det fungerer. De ville vel ikke plassert dem der bare for gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan tenke meg at barduneringsflakene fungerer bedre på kuppeltelt, som svalbard high camp.

Her er en stormtest av det gamle Akka Endurance, også fra siden: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med barduneringsflak er stabilisering over et større område enn bare et punkt. Største Ulempen er nok at du får fort en horisontal søm som det kan samle seg vann i og det er større mulighet for vannlekkasje. Normalt blir vel slike telt som Patagonia brukt mest på vinteren og da er fordelen større enn ulempene. Så det er nok ett bevist valg Helsport har gjort. Hilleberg lager ikke bare telt til nordiske forhold, men også til USA. Der er det andre preferanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Memento mori skrev:

Fordelen med barduneringsflak er stabilisering over et større område enn bare et punkt. Største Ulempen er nok at du får fort en horisontal søm som det kan samle seg vann i og det er større mulighet for vannlekkasje. Normalt blir vel slike telt som Patagonia brukt mest på vinteren og da er fordelen større enn ulempene. Så det er nok ett bevist valg Helsport har gjort. Hilleberg lager ikke bare telt til nordiske forhold, men også til USA. Der er det andre preferanser. 

Desverre drar barduneringsflakene ned duken mellom stengene på tunellteltene, slik at teltet sagger på midten, og de virker da mye mot sin hensikt.

Jeg har ikke prøvd selv, men jeg har sett dette skje flere ganger. Kanskje de har noe for seg når det er så sterk vind at det er fare for at teltet skal fly avgårde, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mareng skrev:

Desverre drar barduneringsflakene ned duken mellom stengene på tunellteltene, slik at teltet sagger på midten, og de virker da mye mot sin hensikt.

Jeg har ikke prøvd selv, men jeg har sett dette skje flere ganger. Kanskje de har noe for seg når det er så sterk vind at det er fare for at teltet skal fly avgårde, kanskje.

Hensikten er å fordele belastningen over et større område og det er det ingen tvil om at fungerer. Helsport har ikke gjort dette for moro skyld og hvis jeg ikke tar feil så er det Børge Ousland som har vært med på utviklingen av denne løsningen.
På Svalbard fungerer det uten ulempe for der er det kryssende buer i taket over disse "flakene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På  bildet under så er disse "bardurneringsflakene brukt på kuppelen i Svaldbardteltet. I tillegg ble det benyttet ekstra barduner for å forlenge trekket og få kraften mer horisontalt. Ved å stramme bardunene på alle sider (også endene som er 90° ift siden med bardunerinflakene) opplever jeg ikke at taket trekkes nedover. Fordelen er at man får stivet av stoffet i siden godt slik at det blafrer mye mindre i sterkt vind. (Vi hadde mye vind første natten på turen hvor bildet et fra).

Forventer jeg ikke vind så tar jeg ikke i bruk de barduneringsfestene.

Ang det å legge ut på tur i vind, så tar jeg i tillegg med sikt, hvor eksponert eller ulendt terrenget er, frakter vinden is/snøkrystaller eller ikke, er det kritisk å komme seg videre eller ikke ++ med i vurderingen.

Tur er hobby, og det skal for min del være noe positivt i opplevelsen. Vind, regn, og snø er helt ok om jeg vet at totalen blir bra, og ser ikke totalen ut til å bli positiv så dropper jeg heller turen.

 

20170817_144832.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.