Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye vind synes du det er forsvarlig å legge ut på tur i?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Vintertur på høyfjellet, med teltovernatting uten barn.

Hvor mange m/s står på værmeldingen før dere synes det er over grensen for hva som er noenlunde greit vær å være på tur i, og hvor går grensen for hva dere synes er forsvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et veldig interessant tema, man tar mange flere risker om man legger ut i kraftig vind

For to år siden hadde jeg en lengre ekspedisjon med kompiser som er godt over gjennomsnittet fjellvante, men vi ble skikkelig tatt på senga når det ble storm på finnmarksvidda. På den lyse siden, vi har alle vært flere år i militæret og har vært på mange vinterøvelser - Så vi var på en måte forberedt på at det kunne bli skikkelig kjipt. Vi snudde ikke, men ble liggende i to dager for å samle krefter for trekket videre.
En essensiell del av vinterturer på høyfjell vil jeg påstå er planlegging og vite at alle har erfaring med utstyret de tar med. Spader, søkestang, nødsender osv. For alle bør vite at været plutselig kan snu ute på fjellet, særlig i Nord-Norge. 

Fjellvetreglene er en viktig pekepinn særlig på høyfjellet om vinteren, og at du reiser med folk som har vært ute i hardt vær før - De har gjerne kunnskap som er nyttig om det blir for mye vind. 

tl;dr: Det er veldig individuelt, jeg har reist ut i liten kuling uten større problemer enn at tempoet var ganske dårlig, og da ble det tre dager over skjema. 
Er du trent og erfaren, gjør akkurat det du er komfortabel med. Men alltid ha en sikkerhetsmargin. Er du ikke erfaren og utrent, så snu i tide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Kombinasjonen av mye vind, snøfokk og en del minusgrader er jeg litt forsiktig med, men er man godt forberedt takler man det også. For mye vind og snøføyka kan gjøre turen mindre trivelig. 

For mye vind for meg er når jeg må gå med hetta på hele turen. Jeg ble en gang tatt på senga av en snøstorm. Teltet, et Norrøna Ravneskar stod på isete underlag og ikke topp festet. Jeg kom ikke ut av soveposen før teltet hadde blåst ned. Å få det opp var umulig. Jeg lå i det sammenblåste teltet med ryggen mot vinden og ansiktet ut av ventilen. Det fungerte, men en lei situasjon. Er man godt forberedt takler man det meste.

Mye vind og sol er helt ok.

Mye vind og snøfokk styrer jeg helst unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går vel i hvor godt utstyr og rutiner er for omgivelsene, er ingen altviter ang. hva en grense burde være, men bodd i Finnmark og opplevd noen skumle kongvinter opplevelser.

å er det " på kanten" så bør du ta hensyn til det.

ett eksempel var jeg og min mor dumma oss ut i et kappløp mot en storm over ett fjell med snøscooter. jeg rakk akkurat å kræsje midt i vreden på fjellflaten. det var såpass skummelt at vi måtte søke ly bak en tverrliggende scooter (heldigvis med god bekledning!) retningssansen ble totalt eliminert da sikt var ikke mer tilgjengelig enn neselengden.

spor etter en annen scooter som kjørte ifra oss fra starten av avgangen (han kjørte som ett svin over) var vekke og vi kjørte omtrent ned hver en løypestikke i ett område man er meget godt kjent i, helt til jeg ikke så en løype stikke(ca. 30 sek avsporing). lærte en ting den dagen man kan ikke trosse slike forhold, man må gardere seg i mot og vente ut slike forhold enten ved f.eks ligge i le og hvile/vente eller rett å slett utsette evt. en tur.

ett minne jeg aldri glemmer;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mahoh skrev:

går vel i hvor godt utstyr og rutiner er for omgivelsene, er ingen altviter ang. hva en grense burde være, men bodd i Finnmark og opplevd noen skumle kongvinter opplevelser.

å er det " på kanten" så bør du ta hensyn til det.

ett eksempel var jeg og min mor dumma oss ut i et kappløp mot en storm over ett fjell med snøscooter. jeg rakk akkurat å kræsje midt i vreden på fjellflaten. det var såpass skummelt at vi måtte søke ly bak en tverrliggende scooter (heldigvis med god bekledning!) retningssansen ble totalt eliminert da sikt var ikke mer tilgjengelig enn neselengden.

spor etter en annen scooter som kjørte ifra oss fra starten av avgangen (han kjørte som ett svin over) var vekke og vi kjørte omtrent ned hver en løypestikke i ett område man er meget godt kjent i, helt til jeg ikke så en løype stikke(ca. 30 sek avsporing). lærte en ting den dagen man kan ikke trosse slike forhold, man må gardere seg i mot og vente ut slike forhold enten ved f.eks ligge i le og hvile/vente eller rett å slett utsette evt. en tur.

ett minne jeg aldri glemmer;)

hehe ser det kan være misvisende når jeg skrev kræsje, det jeg mente der var at vi kjørte å så flanket stormen oss og hele dalen og fjellet og kolliderte rett i ansiktet våres. husker enda fargespillet lys og himmel og snøen fikk rett før det ble tett. nesten en lillabrun/svart nyanse som krøp med stormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JanRH said:

Kombinasjonen av mye vind, snøfokk og en del minusgrader er jeg litt forsiktig med, men er man godt forberedt takler man det også. For mye vind og snøføyka kan gjøre turen mindre trivelig. 

For mye vind for meg er når jeg må gå med hetta på hele turen. Jeg ble en gang tatt på senga av en snøstorm. Teltet, et Norrøna Ravneskar stod på isete underlag og ikke topp festet. Jeg kom ikke ut av soveposen før teltet hadde blåst ned. Å få det opp var umulig. Jeg lå i det sammenblåste teltet med ryggen mot vinden og ansiktet ut av ventilen. Det fungerte, men en lei situasjon. Er man godt forberedt takler man det meste.

Mye vind og sol er helt ok.

Mye vind og snøfokk styrer jeg helst unna.

Vi måtte grave oss ned i snøhule, for slå opp ekspedisjonstelt som vi hadde igjen fra forcen, i 25+ M/S hadde vi ikke krefter til etter å ha kjempet mot vinden i flere timer. Ble ganske intimt med 5 staute karer!
Man blir alltid tatt på senga av snøstorm ;) 

Men den elendige whiskey'en vi hadde med på tur ble fryktelig god etterhvert! Forberedelse er nøkkelen her vil jeg si. Men man lærer så lenge man lever, erfaringen jeg fikk var at jeg ikke gjør noe sånt igjen med det første. Kanskje når jeg bikker 40 og havner i midtlivskrisa eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, herrlarsson skrev:

Vi måtte grave oss ned i snøhule, for slå opp ekspedisjonstelt som vi hadde igjen fra forcen, i 25+ M/S hadde vi ikke krefter til etter å ha kjempet mot vinden i flere timer. Ble ganske intimt med 5 staute karer!
Man blir alltid tatt på senga av snøstorm ;) 

Men den elendige whiskey'en vi hadde med på tur ble fryktelig god etterhvert! Forberedelse er nøkkelen her vil jeg si. Men man lærer så lenge man lever, erfaringen jeg fikk var at jeg ikke gjør noe sånt igjen med det første. Kanskje når jeg bikker 40 og havner i midtlivskrisa eller noe.

 

12 minutter siden, herrlarsson skrev:

Vi måtte grave oss ned i snøhule, for slå opp ekspedisjonstelt som vi hadde igjen fra forcen, i 25+ M/S hadde vi ikke krefter til etter å ha kjempet mot vinden i flere timer. Ble ganske intimt med 5 staute karer!
Man blir alltid tatt på senga av snøstorm ;) 

Men den elendige whiskey'en vi hadde med på tur ble fryktelig god etterhvert! Forberedelse er nøkkelen her vil jeg si. Men man lærer så lenge man lever, erfaringen jeg fikk var at jeg ikke gjør noe sånt igjen med det første. Kanskje når jeg bikker 40 og havner i midtlivskrisa eller noe.

Jeg trodde at der vanligvis ville være mer arbeid å grave seg ned enn å sette opp ett korekt nedpakket og klart tunelltelt. Men en snøhule kan ikke blåse ned ;)

Å ha prøvd seg på å grave hule eller grop er sikkert ikke dumt. Kjipt å gjøre det for første gangen under en storm. Jeg får likl klaus av å tenke på at jeg kan snø inne om jeg sovner, og ikke klare å grave meg ut 😱 Men jeg vet ikke om det er en reèll fare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Mareng said:

 

Jeg trodde at der vanligvis ville være mer arbeid å grave seg ned enn å sette opp ett korekt nedpakket og klart tunelltelt. Men en snøhule kan ikke blåse ned ;)

Å ha prøvd seg på å grave hule eller grop er sikkert ikke dumt. Kjipt å gjøre det for første gangen under en storm. Jeg får likl klaus av å tenke på at jeg kan snø inne om jeg sovner, og ikke klare å grave meg ut 1f631.png Men jeg vet ikke om det er en reèll fare?

I dette tilfeller, så var snøhule det rette valget. De gamle telta fra forcen er ikke særlig å skryte av lengre. I tillegg så hadde vi gravd jævlig mye snøhule i de åra jeg var inne, så vi var ganske drevne! Klausen må du bare legge fra deg, trikset var at man sov med albuene opp - for da får man et lite rom med oksygen og man kan enklere presse seg gjennom litt snø i tilfelle hula kollapser. Derav søkestang, finne tykkelsen på snøhula/hvor dypt du må grave! En annen essensiell del av vintersekken er vindsekk, den funker som bare pokker om du må grave grop og ellers til pauser på strekk der det blåser. 

Om man pakker vegger og tak hardt med spade, så skal det ganske mye til for at en snøhule kollapser. Dessuten blir den varmet opp innenfra, og den snøen vil fryse og bli hardere. Ifølge troppsjefen fra en øvelse i '09. 

 

 

8 minutes ago, JanRH said:

Jeg har vel knapt hørt om teltere som har trengt hjelp vinterstid. Vi er forberedt på det meste 😀

Noenganger kan selv det skje! Heldigvis eide vi sunn fornuft på den tiden. Nå til dags? Njææææ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, JanRH said:

Den var en som gikk til fots fra Fagerheim til Larsbu ved Drageidfjorden i mars. Han hadde gått til fots.........utrolig men sant https://www.hardanger-folkeblad.no/nyhende/hardanger/eidfjord/redningsaksjon-pa-hardangervidda/s/5-22-79623

Snøen kom "overraskende" på han i mars!!!!

Mars ja, skal si! Det er fortsatt snø på Stetind som er relativt høyt nord, så det viser jo bare at man må vise respekt for været og ferdighetene man legger på tur. Ta seg vann over hodet når du er mutters alene ute på vidda, resulterer enten i reddningsaksjon eller at går over til de evige jaktmarkeder i verste fall.

Edit: Nå må vi ikke skremme stakkars @Mareng , men man må vite sine egne begrensninger når man legger ut på slike turer. 

Endret av herrlarsson
Trøtt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ikke ut hvis det er varslet mye vind. Selv om jeg har ferdigheter til å klare meg så gidder jeg ikke ta risiko. Dessuten skal det ikke mye mer enn 15KT før det flaprer så mye i teltet at det er vanskelig å sove. 

Men kommer jeg over dårlig vær mens jeg er ute, og det har skjedd, så er det greit å ha øvd i dårlig vær før. 

Om man skal grave seg bivuak og har tid så er kantgrop vesentlig enklere å få til enn snøhule, men man trenger snøsag. 

Vindsekk, el tilsvarende,  er et absolutt must på vinteren. Jeg går ikke ut uten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hehe, jeg blir ikke skremt @herrlarsson, bare nyskjerrig på hva andre gjør og hvordan dere vurderer 😉

Sist teltur jeg hadde begynte i dårlig sikt en uke før påske langs hallingskarvet, vi hadde vinden i ryggen trolig 10-15 m/s på det meste. Det gikk greit å få opp tunellteltet i vinden, men det vibrerte godt i løpet av nettene, og vi visste at vi ville få pent vær den siste delen av turen om værmeldingen stemte. Skulle gjerne hatt en vindmåler, bare på gøy og for å ha en referanse å sammenligne med. Mer vind hadde vert meget utrivelig.

På dagsturer er alltid ett tynt skumunderlag, spade, vindsekk og litt ekstra klær med. Søkestang har jeg, men det er ikke ofte med.

Men snøhule: bør den være gravd dypt eller grunt? Hvor dypt bør det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

 

Men snøhule: bør den være gravd dypt eller grunt? Hvor dypt bør det være?

Det er alltid lettest å grave i en skavl. Da graver man litt oppover. Hvor langt nede du må være avhenger av hvor godt snøen bærer. Ved første snø i november så må man nødvendigvis tenke på dette. Søkestangen er primært for å finne dyp nok snø, og siden for å markere inngangen, slik at folk unngår å trå på snøhulens tak.
Jeg holder likevel fast ved at en bør heller grave kantgrop enn snøhule. Det går fortere og er tryggere i forhold til ev ras. https://artikkel.ut.no/artikkel/1.7041074/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mareng said:

Hehe, jeg blir ikke skremt @herrlarsson, bare nyskjerrig på hva andre gjør og hvordan dere vurderer 1f609.png

Sist teltur jeg hadde begynte i dårlig sikt en uke før påske langs hallingskarvet, vi hadde vinden i ryggen trolig 10-15 m/s på det meste. Det gikk greit å få opp tunellteltet i vinden, men det vibrerte godt i løpet av nettene, og vi visste at vi ville få pent vær den siste delen av turen om værmeldingen stemte. Skulle gjerne hatt en vindmåler, bare på gøy og for å ha en referanse å sammenligne med. Mer vind hadde vert meget utrivelig.

På dagsturer er alltid ett tynt skumunderlag, spade, vindsekk og litt ekstra klær med. Søkestang har jeg, men det er ikke ofte med.

Men snøhule: bør den være gravd dypt eller grunt? Hvor dypt bør det være?

Haha, det var heller ikke intensjonen! Alt må vurderes etter egen kapasitet som jeg har fremmet i alle innleggene mine.

Dårlig sikt betyr nødvendigvis ikke fare, men det er som regel lurt å finne dekning frem til det roer seg - Særlig om du skal gå langt, snøbriller er en fin ting også.
Søkestang som både jeg og @Prebb har nevnt blir hovedsakelig kun brukt til å finne dyp nok snø, det gjør livet mye enklere enn at du må bruke masse energi på et sted hvor det er for lite snø. Og som han sier er skavl mye enklere, og det er jeg helt enig i. Nøkkelen er ly fra vinden, der kommer vindsekken inn også. Men den blir et seil om det blåser nok, ikke kult.

Ta med søkestang, veier ingenting og kan lett kollapses til mindre volum. 

Det er veldig avhengig av høyden din, men gå utfra hoftehøyde. Og legg igjen klausen din hjemme, den kommer du ikke langt med! Litt som min høydeskrekk, men jeg har klatret Stetind på vinterstid til tross for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind i seg selv trenger nødvendigvis ikke å være et problem, men vind i kombinasjon med andre ting kan lett bli problematisk, selv om man ikke har all verdens vindhastighet.

Jeg la en gang ut på tur i litt kraftig vind. hvor mange m/s det var vet jeg ikke, men ikke mer enn at det gikk helt geit å gå på ski. At jeg var alene på parkeringsplassen og at det stoppet en bil med et par godt voksne turkledde mennesker i som kun var interessert i om jeg kom fra fjellet eller skulle gå, burde være et lite hint. Men har jeg bestemt meg for å gå på tur så går jeg på tur.

Etter ca. en time så begynte det å snø. Været stod rett i mot og temperaturen var ca. 0 grader. Det tok bare noen minutter før jeg var helt dekket av våt snø, foran på hele meg, til og med i ansiktet inne i hetta. Ikke mye hjelp i snøbriller her i gården. All fornuft tilsa at videre skitur, i flere timer, i dette været, ville være et seriøst forsøk på selvmord, og det stod ikke på planen den dagen. 

Det ble vendereis, men det som er litt artig er at jeg hadde startet på en tur fra Lortabu, høyde ca. 670 m og skulle gå til Sandvatn som ligger på ca. 900m. Jeg gikk rett nordover, men samtidig med meg så startet noen på tur fra Ådneram, et stykke lenger øst i samme området, og gikk langs anleggsveien inn til Grautheller. Denne turen går ca. like høyt og med retning nordover, men de hadde ikke hatt problemer. Forholdene i fjellet kan altså variere ganske mye selv over relativt små avstander.

En annen gang var jeg og noen venner på skitur fra Høgaleite i Hunnedalen og også denne gangen med retning Sandvatn. En noe lengre tur, men dagen var god og været fint. Ved oppstigning til Stutehei (Studaheiå) ble vinden fra nord så kraftig at vi fant det best å snu og gå ned til Blåfjellenden. Sikkert et bra valg.

Neste dag skulle vi hjem fra Blåfjellenden med samme vind som dagen før. Heldig vis hadde vi da vinden med oss så dette skulle nok gå bra. I sørenden av Leitesvatn lå et en enorm snøskavl og jeg ble stående og vente på at resten av turfølge skulle forsøke å klatre over. Plutselig kommer det et vindkast på skrå bakfra og jeg, en mann på ca. 70 kg, med stor sekk og ski, blir løftet opp og deiset i bakken 3 - 4 meter utenfor skisporet.

Hvor mange sekundmeter vind vi hadde vet jeg ikke, men at det var mer en dobbelt så mye som turen ovenfor da jeg måtte snu er det ingen tvil om.

Turen videre hjem gikk uten problemer av noen art, og poenget mitt er at vind i seg selv ikke nødvendigvis trenger å være noe problem, men kombinert med andre faktorer så er situasjonen plutselig en helt annen.

5360-3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I utgangspunktet tenkjer eg at for turar vinterstid i høgfjellet i Norge bør ein vere forberedt på det meste som er av vær om ein er på tur med telt over nokre dagar.

I 2015 var eg på tur med ein kamerat Jotunheimen då vi fekk dekning til å sjekke værvarsel på toppen av Mjølkedalstind. Dagen etter skulle det bli storm frå vest. No var vi jo heldige og fekk varsel om været, så vi gjekk bak eit fjell og bardunerte og bygde lemur til den store gullmedaljen. Natt nr. 2 lærte vi at å slå opp telt i le av eit fjell kanskje ikkje er så lurt, då det fører til ustabil kastevind frå fleire vinklar. Resultatet vart ei knekt teltstang. Forøvrig sov eg særs godt den natta, kanskje litt for godt, då eg ikkje fekk med meg at stanga knakk og kameraten min gjekk ut for å fikse situasjonen. Sidan vi gjekk langs stikka løype og sikten var grei så gjekk vi vidare etter å ha vore værfast eit døgn, sjølv om været strengt tatt var dårlegare enn dagen før. Ved eit par anledningar velta pulkane pga. vinden, men eg føler ikkje at det vi gjorde var spesielt farleg. Sikten var forøvrig grei, det var kun i dei verste vindkasta at vi ikkje kunne sjå neste stikke, men då klarte vi knapt å gå heller, så då var det berre å vente til vinden hadde passert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Curling-generasjonen skrev:

I utgangspunktet tenkjer eg at for turar vinterstid i høgfjellet i Norge bør ein vere forberedt på det meste som er av vær om ein er på tur med telt over nokre dagar.

I 2015 var eg på tur med ein kamerat Jotunheimen då vi fekk dekning til å sjekke værvarsel på toppen av Mjølkedalstind. Dagen etter skulle det bli storm frå vest. No var vi jo heldige og fekk varsel om været, så vi gjekk bak eit fjell og bardunerte og bygde lemur til den store gullmedaljen. Natt nr. 2 lærte vi at å slå opp telt i le av eit fjell kanskje ikkje er så lurt, då det fører til ustabil kastevind frå fleire vinklar. Resultatet vart ei knekt teltstang. Forøvrig sov eg særs godt den natta, kanskje litt for godt, då eg ikkje fekk med meg at stanga knakk og kameraten min gjekk ut for å fikse situasjonen. Sidan vi gjekk langs stikka løype og sikten var grei så gjekk vi vidare etter å ha vore værfast eit døgn, sjølv om været strengt tatt var dårlegare enn dagen før. Ved eit par anledningar velta pulkane pga. vinden, men eg føler ikkje at det vi gjorde var spesielt farleg. Sikten var forøvrig grei, det var kun i dei verste vindkasta at vi ikkje kunne sjå neste stikke, men då klarte vi knapt å gå heller, så då var det berre å vente til vinden hadde passert.

Nyttig lærdom.

Hvilket telt var der stengene knakk på?

Hvis dere ikke hadde slått opp teltet på lesiden av fjellet, så ville det vel vert enda værre på motsatt side?

Det er vel også slik at på lesiden er der størst opbygging av snø, og størst kjangse for skred? Eller er det på den siden vinden treffer at den snøen som ligger der lettest blir flyttet og utløser skred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Nyttig lærdom.

Hvilket telt var der stengene knakk på?

Hvis dere ikke hadde slått opp teltet på lesiden av fjellet, så ville det vel vert enda værre på motsatt side?

Det er vel også slik at på lesiden er der størst opbygging av snø, og størst kjangse for skred? Eller er det på den siden vinden treffer at den snøen som ligger der lettest blir flyttet og utløser skred?

Ja, lesida er mest skredutsatt, så vi måtte halde oss eit stykke unna fjellet vi la oss i le av pga. skredfare. Det hadde nok vore meir le for vinden nærmare fjellet, men det var jo uaktuelt.

Teltet vi brukte var Hilleberg keron GT. Altså tunneltelt. Det er veldig bra når vinden kjem på langs, men ikkje på tvers. Teorien min er at teltet ville ha klart seg greit med kast i sterk storm styrke så lenge dei gjekk på langs av teltet og vi hadde hatt lemur. Vi hadde forøvrig lemur på 3 av 4 sider av teltet, då vi merka at vinden ikkje klarte å bestemme seg for retning.

Då vi seinare på turen fekk eit nytt stormvarsel i Skarvheimen la vi oss difor midt i dalen og bygde oss ein solid lemur mot vinden. Den verste stormen uteblei dessverre, så vi fekk ikkje testa teorien i praksis.

Endret av Curling-generasjonen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mareng skrev:

Ok. Keron burde tåle en støyt, selv om vinden skifter. Doble stenger er kanskje ikke så dumt allikevel da.

Hva tenker folk om å bruke lettere helårstelt (Hilleberg Red label serien, fjellreven abisko serien og lignende) i ruskevær på høyfjellet vinterstid om man bruker doble stenger? Duken er vel vanligvis rikelig sterk (eller tar jeg feil?), så hvis teltet er fornuftig utformet, barduner sterke nok mv. kan man gjerne spare seg for ett ekstra vintertelt om man har doble stenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hva tenker folk om å bruke lettere helårstelt (Hilleberg Red label serien, fjellreven abisko serien og lignende) i ruskevær på høyfjellet vinterstid om man bruker doble stenger? Duken er vel vanligvis rikelig sterk (eller tar jeg feil?), så hvis teltet er fornuftig utformet, barduner sterke nok mv. kan man gjerne spare seg for ett ekstra vintertelt om man har doble stenger?

Dersom teltet er satt opp korrekt vil jeg tro det skal veldig mye ruskevær til før det blir noe problem. Har selv brukt Nallo på vinteren med enkle stenger og det har gått fint, har dog bare hatt rundt 16-17 m/s men da fra siden (vinden snudde). Det var ikke så trivelig, så da var det ut å begynne å grave levegg. Fant i våres ett ubrukt Helsport Fjellheimen Xtrem telt til 4000,- på finn, derfor blir nok ikke nalloen med på fjelltur den kommende vinteren.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde at teltstangen på et nyere Nallo fikk en sprekk i en skjøt i moderat vind på Dovre sist uke, så ville muligens ikke brukt dette teltet på vinteren selv. Da kom vinden fra siden og deformerte teltet noe, men var langt fra storm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.