Gå til innhold
  • Bli medlem

Næringsverdier


TerjeU

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på denne delen av forumet nå. En ting som slår meg, er at det virker som om "folk" ikke har hørt om raske og trege karbohydrater (mono-, di- og polysakkarider). Ser flere steder at det blir hevdet at nudler er bedre enn Real fordi det inneholder mer karbohydrater. Men det er jo ingen vits i å spise masse karbo, hvis insulinen kommer å kverker alt med en gang. Trege karbohydrater som varer lenger er vel mye bedre. Kjipt å våkne opp skrubbsulten.

Noen som har noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Nu styre dåkker no bra mye toll.

La no folk få gå på fjellet og kose sæ.

Et det dæm føle for, uten å analysere hele greia igjel.

Æ trur det e kunn spinnville søringa som som styre sånn som det hær!

Sitat Terje U: En ting som slår meg, er at det virker som om "folk" ikke har hørt om raske og trege karbohydrater (mono-, di- og polysakkarider).

Ka e det du styre, med. Skal du krysse en eller anna pol?

Æ e imponert! (ironi)

Og på den annen, side: Folk et no ka enn dæm måtte ønske, bare dæm makte og bære det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er viktig å vete kva ein puttar i munnen. Sjølv er eg stor tilhengar av havgregraut laga på melk(tørrmelk), melange og smør. Då har du noko som varer til lunch og lenger viss det må. Nudlar er greit til snacks, men ikkje verdt noko viss du vil ha metthetsfølelse og noko å gå på.

Ellers er det viktig å halde oppe nivået på blodsukkeret viss ein skal gå langt. Det kan ein gjere viss ein har saft, sukkerbitar, drops og liknande underveis. Blir fort slapp og sleten viss ikkje.

Samme med vatn, sjølv om det er ei vanesak å ikkje drikke så mykje vatn (drink little, sweat little). . Kan bli ganske slapp av å drikke lite vatn. Viss ein drikk mykje må ein jo passe å få i seg salt, som bind vatn opp i kroppen. Dette får dei fleste nok av gjennom maten, men viss ein går gjennom store anstrengelsar er salttablettar eit godt supplemang.

Ellers liker eg egg, bønner, bacon med grovt brød til frokost. Er enig at det er opp til kvar enkelt å ete kva ein vil. Kjem jo heilt ann på kva ein skal. Eg er ikkje så nøye med kva eg et viss eg skal på ein hyttetur utan dei store anstrengelsane. Det viktigaste er at ein et godt og kosar seg då. Det som er standard på tur er å ha med seg litt godt smør uansett og rømme for dei korte turane. Gourmet måltid er mogleg i naturen òg, viss ein supplerar med naturens spiskammer:) Viktig å ha eit godt måltid for dagen på fjelltur når ein skal kose seg.

Uansett er det ganske enkelt å skjønne kva som er riktig for kva tur ein skal på. Eg har fått det inn gjennom oppveksten, så det blir ganske naturlig - energibruk i forhold til inntak. Naturen har mykje i spiskammeret sitt, som kjøt, fisk etc.

Konklusjonen for min del må vere at ta med det ein vil, i forhold til kva ein skal. Nokon liker å ha med seg masse dildall, medan andre er gramjegerar og veger kvart måltid. Trur det viktigaste uansett kva ein skal, er å finne det som passar for seg sjølv og vere komfortabel med det.

Sunn fornuft med litt galskap er basis for ein kvar tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thrill:

Leste gjennom en del tråder ang mat på tur, og da var det spesielt nudler jeg reagerte på. Er ingen ekspert på emnet, men det virket som om noen var så opphengt i å få i seg karbohydrater for en hver pris, at de like gjerne kunne spist sukker. Ris og potet er f.eks. bedre enn siktet hvetemel (som nudler består av). Energien varer lenger

Hakonmar:

Er enig i at havregryn er det beste til frokost, men spiser det (nesten) aldri i form av grøt. Lager frokostblanding hjemme. Vender havregryn i smør og honning som er varmet opp, og lar det stivne på et brett (500g hele havregryn, 100g honning og 50g smør). Spiser det med melk og blåbærsyltetøy. Blir jo stort sett det samme som havregrøt, bare satt sammen på en annen måte. Gikk lei av grøtformen med havre etter bare noen få turdøgn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.