Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut kompakt MTI dame eller Mountain Hardware Laminina Z Flame


Anbefalte innlegg

Hei! :-)
Eg er på jakt etter ny sovepose. Har ein gammal helsport Oppdal som er på tide å bytte ut. Har ikkje vore optimalt lagra, og har ofte vore kald i den. 
Eg er ei dame på 170 cm. Har ein Mammut Tyin MTI vinter til vinterbruk (som kanskje er litt for lang, kor lang bør den eigentleg vere? Min er 200cm.. Men det var ikkje spørsmålet)
Eg er på jakt etter ein tresesongspose, som ikkje kostar veldig mykje. Til no har eg sett på 
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-laminina-z-flame-sleeping-bag-reg-emerald.html 185 cm

https://www.fjellsport.no/mammut-kompakt-mti-3-season-women-pink-dark-pink.html 185 cm
Med rabatten på fjellsport kjem desse ned til 1500 noko som eg synes er ein grei pris å betale. Posen skal brukast i telt/friluft/hengekøye. Er ikkje ute når det pøsregnar, og har ikkje hatt så mange overnattingsdøgn ute no. Vil gjerne ha fleire, men pga ein kald pose så har dette uteblitt. I fjor gjekk eg til innkjøp av bamse extreme liggeunderlag og eit Exped Synmat UL 9 M. Eg har òg lakenpose i silke og regntrekk. 

Håpar nokon har tips eller råd til sovepose til meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Tyin MTI vinter til deg på 170 cm kunne godt vært 180 cm versjonen. 

Helt avhengig av hvor kaldt du tror du kommer til å bruke soveposen. Mammut soveposen har en nedre temperaturgrense for kvinner på 2 grader. Mountain Hardwear soveposen har en nedre temperaturgrense for kvinner på -6 grader. Det lettere å lufte når det er varmt enn å skape varme. Mammut posen blir kanskje litt kald med 2 plussgrader. 

Du har skikkelig underlag og lakenpose, så du har godt utstyr :)

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det eg og har tenkt på. Då må eg kanskje må bytte ut vinterposen. Men det får vente litt. 

Har kika og grubla ein del på det. Trur ikkje eg er ute på dei kaldaste nettene om hausten/våren, men så er det vanskeleg å vite når temperaturen synk på natta i forhold til dagen.  Syns det er så vanskeleg å velge. På sportsbutikken her hadde ekspeditøren mammut posen, og ho bruka den i september. Hadde brukt den ei kald natt i lavvo med mykje vind og det hadde gått fint med ull på. 
Valgets kvaler. Skulle egentlig kjøpe pose i fjor, men klarte aldri å bestemme meg. 

Endret av silskaal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Valgets kvaler ja :)

I lavlandet fra mai til august/september duger Mammut Kompakt posen, men på høyfjellet kan den bli kald dersom temperaturen nærmer seg 2 grader. Vi er veldig forskjellig i forhold til hvor lett man fryser. Du kan jo bruke Tyin MTI Winter hvis du forventer ned i 0 grader? Flere av kvinnene her på forumet bruker bl.a. vinterposen sin om høsten. Tinnhølen en dag i juli

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at eg trur eg er ei som kanskje frys litt lett, så bør eg kanskje velge mountain hardwear då. Så kan eg heller opne posen om det blir for varmt om sommaren i telt. Eg trur kanskje ikkje det blir mykje overnatting i høgfjellet, meir litt lågare nede. Men det er jo ikkje noko kjekt å vere kald. Aldri høyrt om dette merket før, medan mammut er relativt kjent for meg. Men eg vil no tru at det er eit godt merke. 
Eller bruke Tyin, men den er litt tyngre om eg skal gå litt. Grublar ein del no ;-)

 
Oj! Der såg det ut som det var litt kaldt ja. Og ein veit jo ikkje alltid kva ein møter på i fjellet uansett årstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Akkurat nå, silskaal skrev:

Med tanke på at eg trur eg er ei som kanskje frys litt lett, så bør eg kanskje velge mountain hardwear då. Så kan eg heller opne posen om det blir for varmt om sommaren i telt. Eg trur kanskje ikkje det blir mykje overnatting i høgfjellet, meir litt lågare nede. Men det er jo ikkje noko kjekt å vere kald. Aldri høyrt om dette merket før, medan mammut er relativt kjent for meg. Men eg vil no tru at det er eit godt merke. 
Eller bruke Tyin, men den er litt tyngre om eg skal gå litt. Grublar ein del no ;-)

 
Oj! Der såg det ut som det var litt kaldt ja. Og ein veit jo ikkje alltid kva ein møter på i fjellet uansett årstid. 

Mountain Hardwear er kanskje verdens beste produsent av soveposer i syntetisk fiber. Min datter er en frysepinne. Hun bruker denne som 3-sesongspose

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-torch-sleeping-bag-reg-cousteau.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Den Mountain Hardwear posen du linket til er opptil 173 cm i Regular og 178 cm i Long. På Fjellsport står det 185 cm, noe som er feil.

Ellers lurt å tenke seg godt om før kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
37 minutter siden, JanRH skrev:

Den Mountain Hardwear posen du linket til er opptil 173 cm i Regular og 178 cm i Long. På Fjellsport står det 185 cm, noe som er feil.

Ellers lurt å tenke seg godt om før kjøp :)

Hva? Bare 5 cm i forskjell?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
Akkurat nå, JanRH skrev:

Står det på hjemmesiden til Mountain Hardwear.

Jeg tror deg, men det virket merkelig å lage en pose i to forskjellige størrelser, for personer i størrelsen 175 +/- 3 cm. Ble bare litt overrasket. Det må være en skrivefeil, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JanRH skrev:

Står det på hjemmesiden til Mountain Hardwear.

5 cm i forskjeller er jo ikkje så mykje. Så rart at Fjellsport opererar med forskjellige størrelsar. No vart eg litt i stuss på størrelse. For eg trur eg går for ein Mountain Hardwear pose. Så må eg berre velge kva av dei. Sidan den har comtemp på minus sida så kan eg heller lufte mykje sommaren? Det er vel bedre å vere varm og lufte, enn omvent?  Såg fin ut den posen du linka til òg. Og ikkje så mykje meir i vekt heller. Den blir vel kanskje veldig varm i telt sommerstid? Har kika ein del i forumet, og ser at Mountain Hardwear blir nemnt som gode posar. Så no er det tilbake til grublinga :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg tror deg, men det virket merkelig å lage en pose i to forskjellige størrelser, for personer i størrelsen 175 +/- 3 cm. Ble bare litt overrasket. Det må være en skrivefeil, kanskje...

Enig. 178 og 173. Trodde jeg hadde sett feil, mulig jeg har det - tror ikke det. Sjekk gjerne. Det står både kvinne og unisex modellene på samme størrelsekart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sjekk i så fall størrelsen med Fjellsport før du legger inn ordre. Mountain Hardwear Lamina Z er litt romslig er poser. Kvinnemodellene er litt kortere og smalere. - 6 (T-comfort) er laveste temperatur for kvinner. På varme sommerdager kan det bli varmt. I telt er du beskyttet mot vind, men i hengekøye har du ikke den samme beskyttelsen, noe du vil merke på isoleringsegenskapene til soveposen når det blåser.

Det er noe galt med størrelsekartet til Mountain Hardwear. Long for kvinner er like lang som Regular i unisex, dvs at begge har innvendig lengde på 198 cm, noe som betyr maks personlengde på 183 cm for unisex modellen. Hvorfor Kvinnemodellen oppgis 5 cm kortere personlengde vites ikke. Da har vel Regular for kvinner maks personlengde på 173 cm. Bemerkning fra @Marengvar god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kan det sjå ut om eg bestiller ein Flame i størrelse lang. Kontakta fjellsport og dei sa at dei hadde nok litt feil info. 
"ser at vi har feil info da Laminina er dameversjonen og Regular er opptil 173cm, anbefaler Long til deg for å få litt ekstra plass i posen så den ikke blir for trang." 
Så satsar eg på at den ikkje er for lang :-) For som fjellsport seier, så vil eg kanskje tru at den for opptil 173 cm kan bli litt kort. 
 

Endret av silskaal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, silskaal skrev:

Då kan det sjå ut om eg bestiller ein Flame i størrelse lang. Kontakta fjellsport og dei sa at dei hadde nok litt feil info. 
"ser at vi har feil info da Laminina er dameversjonen og Regular er opptil 173cm, anbefaler Long til deg for å få litt ekstra plass i posen så den ikke blir for trang." 
Så satsar eg på at den ikkje er for lang :-) For som fjellsport seier, så vil eg kanskje tru at den for opptil 173 cm kan bli litt kort. 
 

Høres fornuftig ut. 

Ikkje bra med for stor/lang pose, men heller ikkje bra med for kort, då vert det lett kuldepunkt der føtene pressar mot posen i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.