Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuel


Anbefalte innlegg

Hjelp.

Jeg har tenkt meg avgårde på alenetur snart og hadde derfor gleder meg til å koke kaffe lydløst på rødspritbrenner. Men jeg har lett gjennom hele huset (og ungene som brukte den sist har hvertfall ikke tatt den😒) så da kan jeg jo liksågodt kjøpe en ny multifuel😉 Mitt spørsmål er da hvilken er den letteste og mest lydløse brenneren jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med Primus Omnilite Ti. Denne har jeg handlet silencer til fra https://www.shapeways.com/shops/berniedawgshop

Forskjellen med og uten silencer kan sees her: 

Jeg vet om et par som har hatt litt forvarmingsproblemer på den når de har hatt -30 grader. Selv har jeg ikke hatt noen problemer når jeg har forvarmet med rødsprit ned til ca -25/26 i teltet. 

Har en fordel av å passe med de små flaskene slik at man kan spare vekt også der til kortere turer... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite TI er sommerbrennern min siden den veier 338g med etui, verktøy/pakninger "uten fuelflaske," og brenner bra på bensin og gass.
Derimot så er den uegnet til parafin. Mulig noen får det til, men min bare tetter seg på samme måte som flere andre Omnilite TI-eiere har opplevd.

Skal du også kunne brenne parafin så ville jeg heller gått for Nova eller Omnifuel. Brennerne har like mange fordeler og svakheter etter min mening at det er vanskelig å si hvem av dem som er bedre. Det går på plastikk/metallpumper, koblinger, hele brennerhoder, vekt, samt dimensjoner på hvor solide og breie bein de har i forhold til kjelene man skal ha oppå. 

II versjonene kan også være av interesse, men de har jeg ikke fått sett på enda.
Ser at Omnifuel II skal veie 350g uten flaske, så kanskje den kan være aktuell?

Med silencer, så tror jeg de fleste brennere er nesten likegyldige. Når det kommer til vekt så finner man ofte vekten på produsentenes nettsider.

Endret av Anonsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite er vel en sommerbrenner. Den er lett og liten, men det har gått på bekosting av driftsikkerhet og sikkerhet. Dysene er i minste laget, og spredeplata er for liten. Jeg har opplevd at det kom noe i dysa slik at den bommet på spredeplata. Dette er det flere som har opplevd. Setter du på en stillebrenner er spredeplateproblemet borte, men da øker vekta en del. Omnifuel er mye mere sikker, og driftsikker pga større dyser. 

Feil på Omnilite.

Noen produsenter oppgir vekt uten flaske, slik at det skal se lettere ut.

Anbefaler også forvarming med rødsprit, da slipper du mye vedlikehold/ driftsproblemer  og eventuell snuing av stillebrennerhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg bruker kun stillebrennere, jeg synes ikke det er noe kos ellers.

Jeg er svært fornøyd med MSR Simmerlite, den er svært lett og har god spredning, steker pannekaker jevnt. Bensinbrenner.

Det samme gjelder Optimus 111C, men den veier omkring ett kilo. Multifuelbrenner.

Disse to dekker alle brenner-behov jeg kan forestille meg, og de har lavt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.