Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakenpose, ja eller njet?


herrlarsson

Anbefalte innlegg

Per i dags dato så har jeg en Fjellreven abisko 3 sesongspose, med T-comfort på +4 og T-limit på -4 men den blir jo en smule kald om vinteren kan man si - Er det noe poeng med å investere i f.eks https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/lakenposer/sts-sleepliner-reactor-extreme.html for å få mer varme utav soveposen sin i kaldere vær/mild vinter?

Har fint lite erfaring med lakenposer, og polarposer koster ofte både levra og gulltenna. Klart at jeg ikke vil fryse ihjæl på tur, men alternativer er greit å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg bruker lakenpose som en beskyttelse av soveposen innvendig. Lettere å vaske den enn soveposen. Jeg har silke, bomull og en reactor. Sist nevnte ikke brukt. De gir kanskje et par grader ekstra. Har aldri målt. 

Skal du ligge ute vinterstid trenger du en varmere sovepose. Hva mener du med mild vinter? Ned til -10? Ville nok ikke "kastet" bort pengene på en Reactor Extreme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, JanRH said:

Jeg bruker lakenpose som en beskyttelse av soveposen innvendig. Lettere å vaske den enn soveposen. Jeg har silke, bomull og en reactor. Sist nevnte ikke brukt. De gir kanskje et par grader ekstra. Har aldri målt. 

Skal du ligge ute vinterstid trenger du en varmere sovepose. Hva mener du med mild vinter? Ned til -10? Ville nok ikke "kastet" bort pengene på en Reactor Extreme. 

Du sier noe der med rengjøring av soveposen, gjør jo livet hakket enklere. Hovedidéen var å kunne sove ute om vinteren, men om det stemmer at det bare er snakk om veldig få grader så må jeg vel anskaffe en varmere pose.

Mild vinter her nede i sør vil jeg si er rundt -10, men det er hovedsakelig oppe i nord jeg ville ha vært utendørs om vinteren. 

Konklusjon; Vinterpose må anskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
12 minutter siden, herrlarsson skrev:

Du sier noe der med rengjøring av soveposen, gjør jo livet hakket enklere. Hovedidéen var å kunne sove ute om vinteren, men om det stemmer at det bare er snakk om veldig få grader så må jeg vel anskaffe en varmere pose.

Mild vinter her nede i sør vil jeg si er rundt -10, men det er hovedsakelig oppe i nord jeg ville ha vært utendørs om vinteren. 

Konklusjon; Vinterpose må anskaffes.

Reklamen sier "hever varmen opptil 14 grader". Dersom det stemmer kunne jeg solgt min Rab Summit 800 og brukt Rab Neutrino Endurance 400 hele året, med Reactor Extreme om vinteren.

Jeg ville kjøpt varmere sovepose, men ikke dratt til med en ekstremt varm og kostbar dunpose da den har smalt bruksområde. Ville heller kjøpt en varmere sovepose enn den du har, og sjekket ut muligheten for å bruke begge soveposene dersom du en og annen gang trenger enda mer varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, JanRH said:

Reklamen sier "hever varmen opptil 14 grader". Dersom det stemmer kunne jeg solgt min Rab Summit 800 og brukt Rab Neutrino Endurance 400 hele året, med Reactor Extreme om vinteren.

Jeg ville kjøpt varmere sovepose, men ikke dratt til med en ekstremt varm og kostbar dunpose da den har smalt bruksområde. Ville heller kjøpt en varmere sovepose enn den du har, og sjekket ut muligheten til å bruke begge soveposene dersom du en og annen gang trenger enda mer varme.

Var en smule skeptisk til det selv, men lakenpose generelt sett er jo kjekt. 

Det har vært tanken min, og som du sier så er jo dobbelt opp man kan vurdere! Skal sjekke hva som finnes, er jo praktisk om den er større enn abiskoposen, mtp syntfyll i den. 
Dunposer har jeg sett kan bli ganske drøyt i pris, så det hjelper veldig om den ikke koster 8000 slik som teltet mitt gjør på fullpris. Får titte videre jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en lett dunsommerpose (t-limit +1) som innerpose i en romslig tresesongs syntetpose(lamina flame) og bruker dette ned til minus 15-20 grader. Det gir bedre fleksibilitet enn en dedikert vinterpose syns jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Støtter forslaget til @RoyN 

Dersom sommer er hovedbruket er en lett dunpose bra, med en Lamina Z Flame utenpå vinterstid. Lamina'en er også en ypperlig 3-sesongspose. Med denne kombinasjonen har du dekt alle årstider.

Dersom vår og høst er hovedbruket er en 3-sesongs dunpose bra, med en Lamina Z Spark utenpå vinterstid. Lamina'en er også en ypperlig og lett sommerpose med sine 940 gram. Med denne kombinasjonen har også du dekt alle årstider.

Alternativt beholde den du har og supplere med en lett dunpose inni, dersom det er plass nok da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips gutter! Blir jo litt som mellomlagsmetoden når man kler seg, supplere isolasjonen med mer isolasjon. 

Skal sjekke om fjellrevposen min har plass til en til, jeg mener det uten å ha prøvd med to at jeg har godt med plass i den - Relativt lang i lengda, 195 cm. Skal ta med min pose til den lokale friluftssjappa og teste, Vekt er også ganske fin på begge Lamina posene, og prismessig helt innafor kontra de mer ekstreme. Vil da evt MH Ratio 32 Sheerwood være brukbar inne i en sånn? 

Fleksibilitet er jo veldig bonus når det kommer til alt av utstyr. Såklart helt greit om jeg finner en pose som funker i kombinasjon med den jeg har, men ting kan alltids selges videre i tilfelle rottefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.