Gå til innhold
  • Bli medlem

kjøpe Dehydrator


RElling

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en dehydrator. 

 

er det noen tips her? ser de har en på xxl til 500kr 

https://www.xxl.no/obh-nordica-tasty-food-dehydrator-torkemaskin-til-sopp-frukt-og-bar/p/1093930_1_style?gclid=Cj0KEQjw7pHLBRDqs-X8hZ3Mgp0BEiQAXIo9rolzryQEq0VDFpL2hfLW6osQoYcmvAQfWklhZ00zfd0aAsce8P8HAQ&gclsrc=aw.ds&dclid=CI3jk8qKgtUCFdRPGAod03QL1A

eller så er det denne jeg har kikket litt på 

http://cdon.no/hus-hage/vidaxl-mat-dehydrator-10-brett-kvadrat-p36508393?gclid=Cj0KEQjw7pHLBRDqs-X8hZ3Mgp0BEiQAXIo9rr5MhFTvxKXVTUt6VcHIMDcpNaE3O-CPqkQ5Ty-TLlEaAk4w8P8HAQ&gclsrc=aw.ds&dclid=CO_6vr2KgtUCFdEUGAodKMcIbg

 

Hva bruker folket. tenker det er greit med mange hyller. når jeg først setter i gang prosessen så skal det produseres. Hva gir best holdbarhet på de forskjellige produktene? Det som jeg kommer mest til og tørke er nok kjøtt og grønnsaker. Vakuumpakke og fryse, eller bare fryse i ziplock poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Skal du tørke kjøtt, bør du se på hva slags temperatur du trenger. Har forstått det slik at de rimeligste ikke blir varme nok. Har en uten temperaturregulering som jeg bruker til sopp og frukt, tør ikke bruke den til kjøtt. Den fungerer forøvrig helt fint til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Terje Hav skrev:

Jeg har den fra Jula, Menuett tror jeg den heter. Den har jeg benyttet med stort hell.  Billig er den også - rundt 200 kroner.

Vakumpakker det hele.  Har ennå tørket kjøtt og grønnsaker fra i fjor - og de er like gode.

I tillegg til denne dehydratoren bruker jeg mye stekeovnen, 30 - 50 grader med litt åpning på døra, slik at fuktigheten kommer ut.  Av praktiske årsaker bruker jeg stekeovnen når jeg tørker "våte ting", som egg, tomatbønner, og kjøttdeig.

247244948_10-1Forberedelser(640x384).jpg.2a4a1cc511fc11a4f7bf284f5ce98be5.jpg

Om du slår opp på "Mat" og lenken "Å - det smakte bra" har jeg skrevet en smule om tørking.

Men om jeg i ettertid skal si litt om tørking av mat, og ikke minst å bruke den  er det viktig å ikke gå "bananas".  Husk at tørket mat ikke kan brukes "akkurat når du vil", men krever en viss tid for å gjøres spiselige.  Og ikke alt blir like bra.  Poteter f eks blir seige.

247244948_10-1Forberedelser(640x384).jpg.2a4a1cc511fc11a4f7bf284f5ce98be5.jpg

Jeg skal i disse dager begynne en ny tørkesesong, i disse tørketider ute. 

Da vil jeg konsentrere meg om:

-   purre, løk og gulrot til bruk i Bergens fiskesuppe.  Kan brukes nesten umiddelbart.  Tørket løk er god som snacks -  egg og tomatbønner til omelett.  Dette er favoritten.  Krever ca 5 kvarter klargjøring.

1621650080_0ca(640x360).jpg.dd66f928267e457d83dc65e44bb4febc.jpg

1615490063_0da(640x360).jpg.3d4e3a7bd7a73d90ded54c7256a0ab25.jpg

 

Av ekteskapelige grunner tørker jeg løk og purre ute i garasjen

La meg også nevne at den viktigste årsaken til tørking er to ting - holdbarhet og vekt.  Jeg har ennå tørket mat fra i fjor, og den smaker utmerket. 

Og vektreduksjon er avgjørende.  Men som sagt det er lett å gå "bananas", og bruke mye tid på å tørke og glemme utmerkete varer som Real o l.

653910831_16(480x640).jpg.8335bbf08f498484b11bb427206c41a9.jpg

Når det gjelder temperaturen legger jeg alltid inn et steketermometer både i dehydratoren og i stekeovnen.  Da er det lettere å følge med på at temperaturen ikke blir for høy.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Skal du tørke kjøtt, bør du se på hva slags temperatur du trenger. Har forstått det slik at de rimeligste ikke blir varme nok.

De rimligste blir for varme :)
Kjøtt bør ikke tørkes på over 50 grader. Kjøtt skal tørkes og ikke vamrbehandles/kokes.

Som med alt annety så er det spørsmål om pris på dehydratorn.
Man får de fra 400 til 10 000kr.
De rimelige er typen man har vifta i bunnen og ikke termostat mens de dyre
er med frontåpning og vifte bak alà varmluftsovn og digital termostat.
Har en Excalibur med digital termostat og er meget fornøyd.
Vakumpakking er det beste men det fungerer greit med vanlig fryseposer/zip også.
Er varene dehydrert skikkelig så er det minimalt med fuktighet igjen og er fryseposen tett så slipper man fuktskader.

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Miamaria skrev:

Får det samme bismak som Real Turmat når det tørkes på denne måten?

Nope :)
Real er frysetørket og fjerner all fuktighet i råvarene og har mye lengre holdbarhet
enn dehydrert. Så man må tenke mer om man har med seg dehydrert.
Og helst vakumpakke. Og minst mulig fettinnhold i råvarene (kjøtt f.eks )
Men smaken er mye bedre på dehydrert om man dehydrerer riktig :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2017 at 10:37 PM, RElling said:

Er på utkikk etter en dehydrator. 

 

er det noen tips her? ser de har en på xxl til 500kr 

https://www.xxl.no/obh-nordica-tasty-food-dehydrator-torkemaskin-til-sopp-frukt-og-bar/p/1093930_1_style?gclid=Cj0KEQjw7pHLBRDqs-X8hZ3Mgp0BEiQAXIo9rolzryQEq0VDFpL2hfLW6osQoYcmvAQfWklhZ00zfd0aAsce8P8HAQ&gclsrc=aw.ds&dclid=CI3jk8qKgtUCFdRPGAod03QL1A

eller så er det denne jeg har kikket litt på 

http://cdon.no/hus-hage/vidaxl-mat-dehydrator-10-brett-kvadrat-p36508393?gclid=Cj0KEQjw7pHLBRDqs-X8hZ3Mgp0BEiQAXIo9rr5MhFTvxKXVTUt6VcHIMDcpNaE3O-CPqkQ5Ty-TLlEaAk4w8P8HAQ&gclsrc=aw.ds&dclid=CO_6vr2KgtUCFdEUGAodKMcIbg

 

Hva bruker folket. tenker det er greit med mange hyller. når jeg først setter i gang prosessen så skal det produseres. Hva gir best holdbarhet på de forskjellige produktene? Det som jeg kommer mest til og tørke er nok kjøtt og grønnsaker. Vakuumpakke og fryse, eller bare fryse i ziplock poser?

Gå for den på cdon til 1300 kroner først som sist. Det er en skikkelig dehydrator, og det høres ut for at du skal bruke den mye :)
Billigmodellene fra Jula o.l er greie nok, men lite egnet for større produksjon. Dessuten tørker de ujevnt så du må ofte bytte på brettene. Jeg har en slik, men som oftest bruker jeg en svenskprodusert "proffmodell" som er mer nøyaktig på temperatur, og tørker jevnere. Den er dessverre gått ut av produksjon tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tom42 skrev:

Smak og behag osv.  Jeg merker ingen bismak

Nei det gjør du kanskje ikke, men den er definitivt der. (I noen sorter mer enn annet, dog.) Prøv en pose som har gått realt ut på dato, så blir mye av den forsterket også. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.