Gå til innhold
  • Bli medlem

Været i Rondane/Jotunheimen


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Ferien begynner på fredag, og lurer på en tur til Jotunheimen eller Rondane, først og fremst for å gå på toppturer. Ser på værvarselet at det er meldt 8-10m/s vind og 2-3-4 grader på toppene. Er vært så gufsete som det høres ut? På vinteren så hadde jeg ihvertfall droppet toppturen med såpass mye vind, så jeg lurer rett og slett på om værvarselet stemmer bra for tiden i Jotunheimen og/eller Rondane. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du besøker yr.no, kan du få opp historiske data fra målestasjonene. Da kan du se om det som var melt passet med det som blev. Dessuten får du og et overblikk over "normalen" for årstiden. 

Varslet passer somregel ganske bra - ihvertfall for vest Jotunheimen/Breheimen/Jostedalsbreen - i betraktning av at det tross alt er tale om alpint høgfjell.

Edit: her taler jeg selvfølgelig om korttids(tekst)varslet (24-timers). Å tru en kan få 100% pålitelig varsel mange dager frem i tid er bare å glemme. Nået tekstvarslet for såvidt også indikerer, da varslet gjerne blir mer "generalisert" flere dager ut i tid.

Endret av Rune Abildgaard Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.