Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur på Østlandet i sommer for nybegynnere


OleAndreas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten min ønsker å prøve oss på en 2-3-dagers fjelltur i sommer. Vi er begge i god form, men uerfarne fjellmennesker. Vi ønsker å gå en enkel/middels tur som passer uerfarne fjellfolk og sove på hytter på fjellet (kan godt være ubemannet). Dessverre har vi ikke tilgang på bil, så om det er mulig å nå tur starten/stoppet med buss eller tog på noen timer. Jeg søkt litt på ut.no og google, og ser at spesielt Rondane er høyt anbefalt. Men hvordan går jeg fram for å finne en rute vi kan gå? Er det noen som har noen andre tips til hvor vi kan gå? Bør man booke plass på hytter? Er det noe annet jeg bør tenke på? Setter pris på all hjelp og tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Kan Hardangervidda være noe? Hvor reiser dere fra?

Tog til Geilo og buss opp på Hardangervidda. Det er mange fine startsteder langs Rv7. Hyttene ligger ganske nært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit utgangspunkt er å starte på ut.no for å få oversikt over hvor de ulike fjellområdene ligger, og hvilke som ligger nærmest der du bor. Derfra kan du klikke deg rundt for å se på de ulike rutene, med informasjon om lengde, forventet tidsbruk, gradering, terreng mm. Jeg er som regel selv avhengig av kollektivtransport, og må derfor legge turene etter hvor bussen og toget går.

Oversikt.thumb.jpg.170c0fe0851f58eb1a1949898a260dad.jpg


Rondane:
Toget fra Hamar til Otta tar drøye to timer. Fra Otta kan du ta buss til Spranget, og gå eller sykle de siste 6-7 kilometerne inn til Rondvassbu. Sykler leier dere når dere kommer frem.

Tidene for buss finner du på http://www.opplandstrafikk.no/
Otta – Spranget:
09:44 – 10:40
11:59 – 12:55
15:29 – 16:15

Spranget – Otta:
10:45 – 11:20
13:05 – 13:40
17:00 – 17:50

Mitt forslag er:
Ta båten fra Rondvassbu over Rondvatnet og gå de ca. 22 kilometerne til Bjørnhollia, hvor dere overnatter. Det hørtes jaggu langt ut, men den er merket som blå rute (middels) og skal ta seks timer. Pauser kommer i tillegg, og det samme gjelder for alle andre ruter jeg nevner her. Fra Bjørnhollia går dere de 12-13 kilometerne til Rondvassbu via Illmanndalen. Dette er en rød rute (krevende) som skal ta fire timer. Fra Rondvassbu går eller sykler dere tilbake til Spranget for å ta bussen ned igjen til Otta. Jeg har ingen erfaring med de ovennevnte rutene, og har kun gått andre ruter i Rondane. Jeg vil råde deg til å booke rom på Rondvassbu ettersom det er et veldig populært område. Det var helt fullt for et par dager siden. Selv sovesalen ble etter hvert fylt opp, men i verste fall finner de alltid en løsning.


Dovre:
Toget fra Hamar til Hjerkinn tar drøye tre timer. Fra Hjerkinn kan dere hoppe på bussen inn til Snøheim. Bussen går fra Villreinsenteret Hjerkinnhus, 200 meter øst for Hjerkinn stasjon, og har fem avganger pr. dag. Infoen finner dere under Snøheim på ut.no.
Hjerkinnhus – Snøheim:
08:30
09:45
13:00
16:50
19:00

Snøheim – Hjerkinnhus
09:00
10:15
15:30
17:30
19:45

Et annet alternativ til å ta bussen tilbake er å gå de 15 kilometerne fra Reinheim til Kongsvold, hvor dere kan ta toget hjem.

Mitt forslag er:
Første dagen går dere fra Snøheim til Snøhetta, og i stedet for å gå ned igjen til samme hytte, kan dere gå til Reinheim, hvor dere overnatter. Turen tar ca. fem og en halv time, og er ca. 12-13 km lang. Dette er en rød rute (krevende), og jeg har ikke prøvd denne ruta selv. Alternativt går dere fra Snøheim til Reinheim, men det er en veldig kort tur på ca. 4,5 km (6 km i følge kartet...) som tar ca. to timer og er en blå rute (middels). Turen fra Reinheim til Kongsvold er visst gradert til rød rute, men da går de ruta i motsatt retning med stigning, som er en del tyngre. Turen for deres del går i lett terreng med svak helling, og det er gode muligheter for å se moskus på denne strekningen.


Litt av utfordringen for deres del er å finne et område hvor det går kollektivtransport, hvor rutene er T-merket og har blå eller grønn gradering, ikke er for lange og hvor det er hytter underveis. Det er mye røde og svarte ruter i fjellet, men selv om de er røde, kan man jo bruke lengre tid enn hva som er estimert på ut.no.

Uansett hvor turen går, kos dere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.