Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur + rundtur Breheimen


Mantas Tomkunas

Anbefalte innlegg

Annonse

Breheimen er utrolig flott og variert, og om du ikke har vært der før, må du få med deg variasjonene, fra det rene/golde med stein, snø og vann og minimal vegetasjon, til de frodige dalene.   Hvis du skal ha med deg alt dette, så er Skjolden et bra sted å starte og stoppe, siden det ligger på havnivå, og du kan få med deg Mørkrisdalen.  Et annet godt sted å starte og ende opp er Sota sæter, men det er kollektivmulighetene veldig begrenset.

Om du hovedsaklig skal følge T-merkede stier, så er det ikke særlig mye å tenke på, for da kan du bruke broer, og proviantere på hyttene.  Det er mange steder utenom T-stiene det går an å gå (tilogmed veldig fint å gå :-)), unntatt der det er for bratt og ulendt, der det er bre, eller det er elver som er farlige å krysse.   Det ser ut som det er relativt lite snø i Breheimen i år, som kan bety mindre vann i elvene, men om det regner mye og lenge, så kan elvene bli store.  Hvis du har tenkt å krysse elver, så anbefaler jeg å bruke staver.  Det er stort sett enklere å krysse elver lenger opp i terrenget og nærmere kildene, der vannføringen er mindre.

Det skal være mulig å få en skikkelig fin telttur på 1-2 uker.  Selv har jeg vært på rundt 20 turer i Breheimen, og det er fortsatt steder og ruter jeg har lyst til å finne ut av.   Jeg anbefaler deg å se på kartet på ut.no, og finne ut hva du har lyst til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.