Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft eller kano til trening/tur med hund?


RDJ

Anbefalte innlegg

Sitter og funderer på vannfarkost som passer til mitt bruk. Har padlet en del i kajakk, og liker dette veldig godt. Men i praksis blir det aldri til at jeg er utendørs uten hundene, og da blir kajakk lite anvendelig med mindre hundene kan svømme etter meg.

Har sett for meg at packraft hadde vært genialt på grunn av fleksibiliteten. Jeg har f.eks en sykkelrute på ca. 7km som ender med et fjellvann, og det hadde vært genialt å kunne ta frem packraften og fortsette turen med en padlerunde med hundene svømmende etter før vi sykler tilbake igjen. Dog har jeg kommet frem til at jeg blir nødt til å ha en farkost hvor jeg kan få hundene oppi sammen med meg. Dette både for å kunne bruke den i litt kaldere temperaturer hvor det ikke er så greit for hundene å svømme, men også for å kunne ta høyde for uforutsette hendelser. Jeg har endt opp med 3 middels store hunder, vi snakker ca. 60 kilo hund til sammen. Hundene oppfører seg greit og har ikke problemer med å holde seg rolige, men er det realistisk å kunne ha 3 hunder med seg i en packraft?

Det vil aldri være snakk om veldig lange turer, si typisk fra 0,5-2 timer. Så jeg er ikke avhengig av veldig gode padleegenskaper, men det må jo fortsatt kunne være hensiktsmessig å bruke for å si det slik. En packraft hadde vært genialt da jeg kunne hatt den med på fjellturer og krysset litt vann ved ønske/behov, mens en kano hadde fått et mye mindre bruksområde.

Har også tenkt på Allykano, men den er vel ikke akkurat så enkel å sette sammen at man tar den med på gå-/sykkeltur og setter den opp for en lite runde før man vender nesen hjem igjen. Det hele koker egentlig ned til om jeg kan forvente å kunne bruke en packraft på noenlunde fornuftig vis med 3 hunder i båten, eller om jeg må ha en kano til slikt bruk. Noen som har tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har packraft og hund som jeg padler veldig ofte med. Min er en liten Amerikansk Cockerspaniel, genial størrelse å ha med seg i en packraft. Selv om hundene dine er rolige, kan jeg ikke se for meg hvordan du skal få 3 stk med deg. Du må ha litt armslag for å kunne padle og ikke minst riktig arbeidsstilling for å kunne padle på en måte som ikke overbelaster dine skuldre eller arme. Jeg kan heller ikke se at dette vil bli behagelig for hundene, de ville i teorien måtte ligge meget tett og trangt. Når jeg padler langt blir min lille av og til kald pga vind eller kombinasjonen av vannsprøyt og vind og kryper da gjerne under spraydekket hvor det er lunere. Sant nok at det er veldig fleksibelt med packraft, jeg bruker den mye oftere enn jeg bruker kajakken eller kanoen. Men eneste måten jeg ser for meg å kunne frakte 3 hunder, er kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg tenkte nok at jeg var i overkant optimistisk når jeg tenkte på packraft. Men for å si det slik, så er ikke transport MED hund hovedbruken, hovedbruken vil egentlig være trening hvor hundene svømmer etter. Men som sagt så ser jeg også for meg at det kunne blitt aktuelt med kryssinger av vann i stedet for å gå rundt, og i noen tilfeller (kaldt vær) måtte da alle hundene vært med. Så for å spørre litt annerledes, er det helt dødfødt å i det hele tatt tenke på å få med seg 3 hunder på kortere turer (i forhold til arbeidsstilling og slikt som du nevner), dersom det begrenser seg opptil en halvtime om gangen f.eks? Det er jo i all hovedsak sommerbruk, da høsten er jakttid. To av hundene er glade i vann og tåler å svømme langt og lenge, mens tredjemann må ha litt greie temperaturer. Så 3 hunder i båten ville absolutt ha vært unntaksvis, men det er greit å kjenne til muligheten f.eks dersom en hund skulle skade seg e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det er en i Oslo som har en tilknytning til Packraft som driver med utleie / demo av de - Ikke snakket med ham selv, men møtte på en som hadde lånt en båt for helgen og sa utleier hadde hunder og ofte hadde dem i packraften. Husker ikke hvor mange hunder det var snakk om.

Du finner han på gruppen "Østmarka." på FB, søk på ordet "padling" og du bør få opp posten på toppen - håper han kan gi deg noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RDJ skrev:

Takker for svar!

Jeg tenkte nok at jeg var i overkant optimistisk når jeg tenkte på packraft. Men for å si det slik, så er ikke transport MED hund hovedbruken, hovedbruken vil egentlig være trening hvor hundene svømmer etter. Men som sagt så ser jeg også for meg at det kunne blitt aktuelt med kryssinger av vann i stedet for å gå rundt, og i noen tilfeller (kaldt vær) måtte da alle hundene vært med. Så for å spørre litt annerledes, er det helt dødfødt å i det hele tatt tenke på å få med seg 3 hunder på kortere turer (i forhold til arbeidsstilling og slikt som du nevner), dersom det begrenser seg opptil en halvtime om gangen f.eks? Det er jo i all hovedsak sommerbruk, da høsten er jakttid. To av hundene er glade i vann og tåler å svømme langt og lenge, mens tredjemann må ha litt greie temperaturer. Så 3 hunder i båten ville absolutt ha vært unntaksvis, men det er greit å kjenne til muligheten f.eks dersom en hund skulle skade seg e.l.

Det er nok ikke helt døfødt, her handler det bare om å ha riktig packraft til bruken du beskriver. Du kan altså ikke bruke en liten modell, du må ha en som har litt plass. Du kan for eksempel sjekke ut MRS Adventure. For at det ikke skal være noen misforståelser - Jeg jobber for den norske importøren av MRS. Men vi bruker den med jevne mellomrom med 2 hunder og har da god plass. Så du skulle nok klart deg fint over kortere strekker. Den er også stabil og har høy bæreevne, så i forhold til vekt er det ihvertfall ikke neo problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med informative svar! Da har jeg litt mer å gå på.

Takker for trivelig tilbud Izzy, men holder til på vestlandet. Men jeg skulle nok fått prøvd en for å få litt bedre inntrykk av bruken ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2017 den 9.03, RDJ skrev:

Så flott med informative svar! Da har jeg litt mer å gå på.

Takker for trivelig tilbud Izzy, men holder til på vestlandet. Men jeg skulle nok fått prøvd en for å få litt bedre inntrykk av bruken ja.

Hvor på vestlandet? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Denali Liama en periode. Og en siberian husky jente. Både jeg og bikkja syntes det ble trangt. Prøvde først å ha bikkja oppå spraycovee men det var glatt og båten såpass smal at det var kike før hun gikk i vannet når hun skulle snu seg. Så hun satt i front inntik sekken. Da måtte jeg ha  beina på ringen så hæler subbet i vannet. 

Så jeg solgte den ganske kjapt. Vet ikke hvordan du skal få 3 hunder oppi. Finnes jo litt større modeller men de er ikke så mye større. Kanskje med 2 stk hvor du padler en med en hund og 2 i den bak på slep. Men litt kromglete og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en gruppe på 7 personer som har bestilt 8 packrafter av merket Travel Light fra Audac Sports i Kina, ref tråden "Travel light, rimelige packrafts". De gir kvantumsrabatt om man kjøper 6 eller flere båter, og da blir det jo også flere å dele fraktkostnader på.

De produserer det som i bunn og grunn er den samme packraften i en rekke lengder, innvendig lengde kan fås med 120 - 150 - 170 - 200 - 220 - 250 cm. Vil tro at det kan åpne for "hundefrakt" :) Ytre lengde er 100 cm lengre. Vekt på kun raften går fra 3 kg for den minste til 5,4 kg for den største. Du finner flere detaljer i pdf-filen (5,1 MB) i førsteposten i tråden.

Fordelen med å importere fra Kina er jo prisen, spesielt når man oppnår kvantumsrabatt. Ulempen er at kjøpet ikke er dekket av norsk forbrukerkjøpslovgiving, og eventuell reklamasjon kan bli en langdryg affære om den i det hele tatt lar seg gjøre - og vi har jo ikke sett produktene eller noen uavhengige tester før vi kjøper dem ... Er en del risiko her altså. De 8 bestilte er lovt sendt fra Audac Sports på mandag (litt forsinket, måtte vente på årer), og da kan de første inntrykkene sikkert dukke opp på nett en drøy uke etter det. Viser det seg t de er verdt prisen eller mer, kan jo en av de lengre modellene være noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2017 den 9.03, RDJ skrev:

Så flott med informative svar! Da har jeg litt mer å gå på.

Takker for trivelig tilbud Izzy, men holder til på vestlandet. Men jeg skulle nok fått prøvd en for å få litt bedre inntrykk av bruken ja.

Kan ordne så du får prøve en stor modell med hundene hvis du fortsatt er interessert. Holder til i Bergen 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.